Telefoonbel werkplaats en VOIP

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hallo,
deze week de overstap gewaagd van Proximus ISDN naar Weepee. Voorlopig gaat dit goed.
Alleen een probleem met de telefoonbel. In de werkplaats hangt een luide zoemer die gewoon aangesloten was op een analoge telefoon poort. Aangezien alles nu VOIP is werkt deze bel dus niet meer.
Bestaat er een betaalbare telefoonbel die je kan aanmelden op een extra sip account? Ik vond deze https://www.voipshop.nl/externe-telefoo ... /pid=31549. Maar die is wel héél duur voor wat wij nodig hebben.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

https://www.eijlander.nl/bouwkits/k8086 ... -1168.html

moet je nogwel een annaloge poort hebben natuurlijk, via een pots - sip gateway of zo.
maar zo een oude bel werkt nooit rechtstreeks op een annaloge voip uitgang.

andere oplossing is een draadloze deurbel repeater, deze gaat bellen als deze een luid geluid oppikt.
Laatst gewijzigd door petzl 16 sep 2017, 00:41, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als die telefoonbel vroeger op een gewone telefoonaansluiting zat, kan je dan niet gewoon een ATA plaatsen zodat je terug een analoge aansluiting hebt? Het routeringsprobleem (beide toestellen moeten tegelijk bellen) moet je ook met een voip telefoonbel oplossen, dus dat beschouw ik even niet als een probleem.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

SpecialK schreef:Als die telefoonbel vroeger op een gewone telefoonaansluiting zat, kan je dan niet gewoon een ATA plaatsen zodat je terug een analoge aansluiting hebt? Het routeringsprobleem (beide toestellen moeten tegelijk bellen) moet je ook met een voip telefoonbel oplossen, dus dat beschouw ik even niet als een probleem.
neen, dit werkt niet door te lage spanning van de ATA en te hoog stroomverbruik van de bel
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Op een telefoonlijn staat voortdurend een gelijkspanning. Wanneer er wordt gebeld, dan wordt daar een wisselspanning op gesuperponeerd die de spoel van de bel bekrachtigt. Om de gewone lijnspanning te blokkeren is er een condensator in serie geschakeld met de spoel. Vervang deze condensator door een exemplaar met een hogere capaciteit of plaats een tweede condensator parallel met de eerste, dan krijg je een hogere spanning over de spoel en zal de bel zeer waarschijnlijk terug functioneren.

Als er nu een condensator van 1 µF in zit, schakel er dan een tweede van 1 µF parallel of vervang hem door één van 2,2 µF. Een MKP condensator zou goed moeten zijn, gebruik zeker geen elco. Dit kost maar 1 à 2 euro.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals petzl schreef, het probleem is de spanning van het gesuperponeerd wisselstroom signaal. Bij een analoge Proximuslijn is dat >48 V~, een VOIP Ata geeft nooit zo'n hoge bel spanning, en kan die stroom niet leveren.

Een extra condensator zal dat m.i. niet oplossen.

Enige oplossing: de extra bel vervangen door een exemplaar die minder spanning nodig heeft (met lage "REN', of met externe voeding of batterij.)

Er bestaan ook " telefooncel detectors" met ingebouwde relais, waarop je dan een luide bel of claxon mee kan aansturen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik weet dat die VoIP toestellen een lagere belspanning geven en een extra condensator of grotere condensator kan dat wél oplossen. Die heeft dan een lagere impedantie waardoor je alsnog meer spanning over de spoel krijgt.

Voorbeeld: een spoel van 1000 ohm staat in serie met een condensator van 1 µF. Bij een frequentie van 25 Hz heeft die een impedantie van 6366 ohm. Vervang je deze door een exemplaar van 2,2 µF (welke dan een impedantie van 2894 ohm heeft), dan levert dat bijna een verdubbeling van de spanning over de spoel op.

Ik heb zo zelf nog een oude RTT telefoon met mechanische bel (die perfect werkte op een Belgacom-lijn, maar stil bleef op een Telenet-lijn) aangepast zodat deze toch werkte op de modem van Telenet.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Bedankt voor de reacties. Liefst had ik zonder extra toestellen als een ata gewerkt. Maar dat zal blijkbaar niet gaan. De bel is nu gewoon aangesloten op de TEL1 aansluiting van de fritzbox waarop ook de ISDN lijn was aangesloten. Ik zal een sip account registreren op de fritzbox voor TEL1, dan zal het ook wel werken vermoed ik.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Kan je eens kijken welke condensator er nu in de bel zit? Met deze zou het waarschijnlijk wel lukken: https://www.gotron.be/componenten/passi ... m27-5.html
Anders gewoon naast de bestaande condensator één van 1 microfarad bijplaatsen: https://www.gotron.be/componenten/passi ... m22-5.html

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb 4 telefoons en 2 bellen in parallel. Op een Fritzbox werkt dat niet.
Maar ik gebruik een Linksys SPA3012 . Daarvan kan je de belspanning instellen. Die voedt met genoegen de electromechanische bel van "Belgacom".
Spijtig, die ATA's zijn niet meer nieuw te koop. De Linksys staat als sip-telefoon op de Fritzbox aangesloten. Zo geniet ik de voordelen van beide toestellen.
Bijlagen
SPA3012_RingVoltage.png
(9.47 KiB) Nog niet gedownload
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

MarkDM schreef:Maar ik gebruik een Linksys SPA3012
Dat moet een Linksys SPA3102 zijn, voor mocht je nog een tweedehands-exemplaar zoeken...
Computer(k)nul
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Zou een dect handset, in die werkplaats, die verbonden is met de Fritzbox, geen oplossing kunnen zijn ?
Dan moet je ook niet meer naar een andere plaats spurten om de telefoon op te nemen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Misschien is er in die werkplaats te veel lawaai om te telefoneren en hoor je een gewone telefoon niet goed?
Geen enkel elektronisch belsignaal kan op tegen zo'n ouderwetse luide elektromechanische bel.

Afbeelding

Ik heb deze video nog teruggevonden op mijn PC: het bewijs dat je zo'n bel gewoon kan laten werken met een condensator met hogere capaciteit!

[youtube]qNY7YrmO2S0[/youtube]

De bel van deze RTT U77 telefoon werkte met de ingebouwde condensator van 1 µF enkel op een Belgacom-lijn. Wanneer hij aangesloten was op een Telenet-modem bleef de bel stil. Bij gebruik van een 2,2 µF condensator in plaats van de ingebouwde (hier aangesloten met testdraden) werkt de bel echter prima.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik ga die condensator eens bekijken, maar zal nog niet direct zijn. Ik vermoed wel dat ik hier niets zal moeten aan aanpassen aangezien het vroeger ook al werkte op de Fritzbox toen we nog ISDN hadden.

Off-topic, maar 't moet er even uit:
Waarom geen dect telefoon? Ja, collega's hé! We hebben elk een dect telefoon (met 3 à 4 personen). Maar ik ben de enige die hem altijd bij mij heb! En ik hoor/voel/zie (trilfunctie en zaklamp op de telefoon) de mijne ook altijd als ie belt. Maar heel vaak moet ik opnemen omdat m'n colega's die dus niet bij hebben en nu die bel er niet meer is horen ze niets meer ook en moet ik dus heel vaak opnemen terwijl dat mijn taak niet is.
Ik weet dat de fout hier niet bij de installatie ligt, maar bij de mensen. Maar als met zo'n extra bel mezelf wat kan helpen, waarom niet hé.
't is zelfs grappig! 4 draadloze telefoons + 1 vaste voor 3 à 4 mensen. En als de telefoon gaat begint er iemand te lopen naar de telefoon :roll: . Ik zou dan wel kunnen opnemen, maar mijn werk moet ook af hé... En als ik opneem kan ik ook niet doorschakelen naar de juiste persoon. Aja, want als er dan al iemand een telefoon bij heeft weet ik nooit welk nummer want elk z'n eigenlijk telefoon bijhouden is ... te moelijk??? Moeilijk gaat ook hé :bang: Enige voordeel is dat ik op het einde van de dag voldoende beweging heb gehad!!!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik had je bericht verkeerd begrepen. Aangezien je sprak over een overstap van Proximus ISDN naar VoIP ging ik ervan uit dat de apparatuur ook gewijzigd was (andere modem/telefooncentrale). Indien de bel nog steeds op dezelfde Fritzbox en dezelfde aanluiting is aangesloten en er daar geen extra telefoontoestellen zijn bijgekomen, dan moet je inderdaad niets veranderen aan de condensator van die bel.

Ik neem aan dat de DECT-telefoons rechtstreeks (draadloos, zonder eigen basisstation) zijn verbonden met de Fritzbox en de bel dus als enige op de analoge telefoonaansluiting is aangesloten? In dat geval is er gewoon een probleem met je configuratie. Inkomende gesprekken via de VoIP-service komen enkel op de DECT-telefoons, niet op de analoge aansluiting.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”