OVH, SPA112 & PPPOE

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb al een goed jaar een OVH-lijntje met Cisco SPA112.
Op zich werkt dat vrij goed, alleen heb ik de laatste tijd de indruk dat er regelmatig iets fout gaat.

OVH staat zo ingesteld dat hij oproepen doorschakelt naar m'n GSM als de lijn niet beschikbaar is (bv. bij geen internet), en dat gebeurd de laatste tijd wel erg vaak. Nochtans blijft mijn internetverbinding wel werken.

Als provider heb ik Scarlet (Trio). Die geeft me om de 96 uur (?) een nieuw IP. Dat zorgde in het begin voor hetzelfde probleem, maar dat heb ik kunnen oplossen door een tijdschakelaar aan m'n O-box en SPA112 te hangen en elke nacht te laten rebooten. Maar sinds kort ervaar ik weer problemen.

Iemand een idee wat er plots zou kunnen foutlopen?
In de instellingen van de SPA112 zag ik staan dat je de SPA112 ook een PPPOE-connectie kan laten opbouwen. Gezien ik in het bezit ben van die gegevens (altijd vragen tijdens de installatie :angel: ), kan ik dat dus wel configureren. Alleen vraag ik mij af hoe veilig dat dat dan is?

Alvast bedankt voor de meningen!
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb zelf thuis ook Scarlet Trio en daar heb ik met een extra PPPoE-sessie een harde 36u disconnect. Da's dus knap vervelend elke anderhalve dag.
Ik heb het opgelost door de PPPoE dagelijks zelf te laten herverbinden (een cronjobke op OpenWRT) om 4 uur 's morgens. Op die manier steek ik mezelf geen stokken in de wielen en geeft het niet dat de SPA3102 (de grote broer van de SPA112) in het slechtste geval bijna een uur zonder registratie zit.
Computer(k)nul
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Wel, mijn schakelklok zet de b-box en de SPA snachts om 3u00 uit, om deze dan om 3u01 weer te laten opstarten. Zo doe ik ook een disconnect, en forceer ik ook de registratie. Dat heeft altijd gewerkt, maar de laatste tijd heb ik de indruk dat er toch nog ergens iets fout loop, en de modem blijft weldegelijk snachts opnieuw opstarten.

Weet er eigenlijk ook iemand of het wel veilig is om een SPA112 zelf een PPPOE-sessie te laten opbouwen? Ik denk daarbij aan het feit dat het apparaat niet meer achter een firewall (modem/router) zit en daardoor kwetsbaar is voor hackers, of ben ik fout?
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik zou zelf de SPA112 geen eigen PPPoE-sessie laten opzetten inderdaad omwille van veiligheidsredenen. Je wil niet dat anderen op jouw kosten dure telefoontjes gaan plegen...
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden door die geforceerde disconnect.
Misschien maakt het een verschil door de SPA niet uit te schakelen: het is mogelijk dat die SPA sneller opgestart is dan de BBox waardoor de registratie niet kán lukken...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik overweeg Scarlet Trio ook maar wil mijn OVH lijn behouden, is dit een garantie voor problemen?
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@diepvries: ik zie niet wat het ene met het andere te maken heeft. Ik heb zelf Scarlet Trio met WeePee voor inkomende gesprekken en verschillende DellMont's voor uitgaande gesprekken (niet mogelijk op SPA112, wel op SPA3102). Je OVH-lijn configureren op de modem kan echter problematisch zijn omwille van TR-69 waarbij Proximus configuratie-instellingen pusht en jouw configuratie dus overschrijft.
Computer(k)nul
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

diepvries schreef:Ik overweeg Scarlet Trio ook maar wil mijn OVH lijn behouden, is dit een garantie voor problemen?
Neen dat zeg ik niet. Het heeft op die manier tot nu toe een jaar perfect gewerkt alleen deed het de voorbije weken plots wat "raar". Dus OVH + Scarlet kan weldegelijk werken, maar je moet sowiso wel iets doen aan je (dis)connects.

Misschien is het nog goed om te vermelden dat het probleem zich door de dag voordeed, geen vast tijdstip maar meestal werkt het in de ochtend wel (dus herstart + registratie geslaagd) om dan later uit te vallen.

Het werkt nu wel terug een kleine week zonder problemen. Misschien zullen het wat perikelen bij OVH geweest zijn?
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Sinna schreef:@diepvries: ik zie niet wat het ene met het andere te maken heeft. Ik heb zelf Scarlet Trio met WeePee voor inkomende gesprekken en verschillende DellMont's voor uitgaande gesprekken (niet mogelijk op SPA112, wel op SPA3102). Je OVH-lijn configureren op de modem kan echter problematisch zijn omwille van TR-69 waarbij Proximus configuratie-instellingen pusht en jouw configuratie dus overschrijft.
Scarlet Trio heeft ook een telefoonnummer in het pakket, ik neem aan dat die ook via VOIP werkt.
Daarom twijfel ik nog altijd wat, ik wil gewoon dat die telefoon werkt zonder dat ik mij daarmee hoef bezig te houden.
Mijn vrouw is vaak overdag thuis en daarom wil ik 24/7 goedkoop kunnen bellen.
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De 'vaste' telefoon bij Scarlet Trio is inderdaad ook VoIP. Ik kan beide nummers (dat door Scarlet toegewezen als dat bij WeePee) perfect naast elkaar gebruiken. Mijn SPA3102 zit wél achter een andere PPPoE-sessie, maar ik heb geen idee of dat veel uitmaakt aangezien Scarlet-VoIP op een ander VLAN zit.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”