OVH-Fritzbox-onderbrekingen

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Opzet: op mijn Scarlet Obox3 is een Fritzbox 7340, als switch aangesloten. De Fritzbox doet dienst als telefooncentrale, er zijn 3 OVH lijnen (voip) en 1 vaste lijn op actief. Deze opzet heeft lange periode goed gewerkt. Echter, sinds kort wordt ik geplaagd door onderbrekingen tijdens een gesprek. Herstarten van Obox3 en Fritzbox lijken geen langdurige verbetering te geven.
Ik heb bij OVH een ticket aangemaakt voor 1 van deze lijnen met vermelding van enkele momenten waarop ik een onderbreking heb geristreerd en ik ontvang volgend antwoord

" Merci d'avoir contacté notre support.
Concernant le fonctionnement de la ligne 0032xxxxxxxx et après une vérification en interne, je vous informe tout d'abord que la ligne est bien enregistrée.
Par contre, nous avons constaté des erreurs d’enregistrement qui sont dues à l’enregistrement de la ligne sur plusieurs équipements VoIP simultanément (IPBX, téléphone Sip, softphone).
Afin de cerner notre diagnostic, je vous invite à désactiver l'enregistrement du compte SIP en doublon.
Merci de tester est de nous confirmer le résultat de cette vérification.
Je reste à votre disposition pour toute demande complémentaire.
Cordialement,

Mehdi J.
Technicien Support IT


Vertaald met Google translate naar het Engels wordt dat dan:
[iThank you for contacting our support.
Regarding the operation of the line 0032xxxxxxxx and after an internal check, I first inform you that the line is well registered.
On the other hand, we found registration errors due to the registration of the line on several VoIP devices simultaneously (IPBX, Sip phone, softphone).
In order to pinpoint our diagnosis, I invite you to disable duplicate SIP account registration.
Thank you for testing is to confirm us the result of this check.
I remain at your disposal for any additional request.
Regards,
-
Mehdi J.
IT Support Technician]

[/i]
Nu weet ik niet wat er van mij verwacht wordt, of wat er mis is. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen IPBX(tenzij hier de Fritzbox bedoeld wordt), Sip Phone of softphone).
Kan iemand mij hier adviseren?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik weet niet of u het zo begrepen hebt maar eigenlijk zegt men dat u op verschillende locaties met hetzelfde account hebt ingelogd, het beste dat je kunt doen is het wachtwoord aanpassen van al die accounts en dan terug op de Fritz!box inloggen die je gebruikt dan weet je zeker dat ze alleen daar ingelogd zijn. Het aanpassen van de/het wachtwoord(en) doe je in het OVH control panel van de lijnen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

TanknaT schreef:On the other hand, we found registration errors due to the registration of the line on several VoIP devices simultaneously (IPBX, Sip phone, softphone).
In order to pinpoint our diagnosis, I invite you to disable duplicate SIP account registration.
Duplicate SIP registrations kan ook zijn dat je dezelfde OVH SIP account meermaals hebt ingevoerd in de FritzBox.
Of dat je de OVH account tegelijk hebt ingevoerd in de O-box als in de FritzBox?

Zijn de 3 OVH lijnen die je hebt ingevoerd in de FritzBox, 3 verschillende SIP accounts?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:
TanknaT schreef:On the other hand, we found registration errors due to the registration of the line on several VoIP devices simultaneously (IPBX, Sip phone, softphone).
In order to pinpoint our diagnosis, I invite you to disable duplicate SIP account registration.
Duplicate SIP registrations kan ook zijn dat je dezelfde OVH SIP account meermaals hebt ingevoerd in de FritzBox.
Of dat je de OVH account tegelijk hebt ingevoerd in de O-box als in de FritzBox?

Zijn de 3 OVH lijnen die je hebt ingevoerd in de FritzBox, 3 verschillende SIP accounts?
Ja, het zijn 3 verschillende SIP accounts. Er zij zijn ook niet ingevoerd in de O-box, ik zou niet weten of dat mogelijk is. Dacht dat die behoorlijk dichtgetimmerd was. Als dat toch mogelijk is dan hoor ik het graag. En zij zijn ook niet meermaals ingevoerd in de Fritzbox.
Ik zie ook geen disconnects in de logs van de Fritzbox, wat toch zou moeten indien dit het geval was. Daarom vermoed ik dat ik een "standaard" antwoord ontvangen heb, daar zit ik mee verveeld en weet niet precies hoe hierop te reageren.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor zover ik weet heeft de o-box een voip menu?

Ik herinner me dat er vroeger ook problemen waren met dergelijke opstelling achter een b-box2.

Oplossing was toen om in het voip menu van de modem de SIP poorten te wijzigen van 5060 naar bijvoorbeeld 5070.
Het "uitschakelen' van voip was niet voldoende.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:Voor zover ik weet heeft de o-box een voip menu?

Ik herinner me dat er vroeger ook problemen waren met dergelijke opstelling achter een b-box2.

Oplossing was toen om in het voip menu van de modem de SIP poorten te wijzigen van 5060 naar bijvoorbeeld 5070.
Het "uitschakelen' van voip was niet voldoende.
Ik heb het net eens bekeken. Er is inderdaad een voip menu, maar het is grijs, en kan dus niet ingevuld of gewijzigd worden door een gewone gebruiker.
Maar, zelfs als dat zo zou zijn, zou ik dan geen disconnects moeten zien in de logs van de Fritzbox. Laatste melding die ik zie staan dateren van 28/06, toen ik de O-box herstart heb en de Fritzbox in dienst gebleven is.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Mijn bericht aan OVH support vanmorgen:

Dear,

Thank you for your quick response,

However, I have no idea what caused the registration errors that you have identified.

I do not have any other voip devices (IPBX, Sip phone, softphone) and therefor can not remove them.

In the history of my ATA logs (Fritzbox 7340), I also find no notification of interruptions in the line registration.

Sincerely,
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

En ik ontvang het antwoord:

Merci pour votre retour.
Je vous informe que les erreurs qui sont liées à l’enregistrement de la ligne sur plusieurs équipements, sont disparues.
Si le souci persiste encore, je vous invite à tester la ligne sur un autre softphone.
Pour plus d'informations, je vous invite à consulter le lien suivant: http://guides.ovh.com/SoftphoneWinZoiper
Vous pouvez télécharger Zoiper via son site: http://www.zoiper.com/en
Pour la faire, je vous invite en utilisant les paramètres suivants:
-Username : 0032xxxxxx
-Domain : sip3.ovh.be
-Password: XXXXXXXXXX
Si malgré cela le souci persiste, merci de me communiquer un horodatage
- la date de l'appel :
- l'heure de l'appel :
- le numéro de l'appelant :
- le numéro de l'appelé (composé) :
- décroché par :
- défaut exact rencontré :
Je reste à votre disposition pour toute demande complémentaire.
Cordialement,

Mehdi J.
Technicien Support IT


Dat wordt dan in het Engels:
Thanks for your feedback.
I inform you that the errors that are related to the recording of the line on several equipment, are missing.
If the problem still persists, I invite you to test the line on another softphone.
For more information, I invite you to visit the following link: http://guides.ovh.com/SoftphoneWinZoiper
You can download Zoiper via its website: http://www.zoiper.com/en
To do so, I invite you using the following parameters:

-Username: 0032xxxxxx
-Domain: sip3.ovh.be
-Password: XXXXXXXXXX

If despite this worry persists, thank you to communicate to me a timestamp

- the date of the call:
- time of call:
- the caller's number:
- the number of the called party:
- answered by:
- exact fault encountered:


I remain at your disposal for any additional request.
Regards,
-
Mehdi J.
IT Support Technician [/ i]

Samengevat:
1_ er werd een fout vastgesteld (dubbele registratie)
2_ nadat ik om een controle gevraagd had is de fout spontaan verdwenen, Ik heb althans niets gewijzigd aan mijn installatie of instellingen.
3_er wordt verwezen naar een programma "WinZoiper", Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog even vermelden dat ik inderdaad geen onderbrekingen meer gehad heb sinds ik om een controle van de lijn gevraagd heb.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

En op 17 juli 2017 had ik opnieuw last van onderbrekingen en heb ik dus volgend bericht naar OVH verzonden
I'm sorry to report you the following interruptions today/Je suis désolé de vous signaler les interruptions suivantes aujourd'hui
- la date de l'appel/the date of the call: 17 juillet 2017
- l'heure de l'appel/ time of call: 1) 14:37; 2) 15:33; 3) 15:39; 4) 15:41
- le numéro de l'appelant/the caller's number: 014xxxxxx
- le numéro de l'appelé (composé)/ the number of the called party (compound): 014xxxxxx
- the caller's number: 014xxxxxx
- the number of the called party (compound): 014xxxxxx
- answered by: 014xxxxxx
- exact fault encountered: 1) 14:38; 2) 15:38; 3) 15:41; 4) 15:53

Cordialement,


info: Ik belde telkens naar hetzelfde Telenet nummer

Waarop ik het volgende antwoord ontving op 24 juli 2017
Bonjour M. ,
Veuillez nous excuser pour cette réponse tardive.
D’après nos outils internes, ces coupures peuvent être causées par un codec incompatible avec celui de votre interlocuteur.
Afin de remédier à ce dysfonctionnement, je vous invite à activer les codecs automatiques en suivant ces étapes:
Accédez à votre espace client.
Cliquez sur l’onglet “Télécom”.
À gauche, cliquez sur “Téléphonie” → cliquez sur le groupe concerné → sélectionnez une ligne SIP.
Cliquez sur l’onglet “Téléphone” → “Codecs” → “Modifier les codecs” → sélectionnez les codecs “g729, g711” et cochez la case “Codecs automatiques” et validez.

N’hésitez pas à me solliciter via ce ticket si le dysfonctionnement refait surface.

Je reste à votre disposition pour toute demande complémentaire.
Cordialement,

Alaeddine K.
Technicien Support IT

Vertaald naar het Engels
Hello M. ,
We apologize for this late response.
According to our internal tools, these cuts can be caused by a codec incompatible with that of your interlocutor.
In order to remedy this malfunction, I invite you to activate the automatic codecs by following these steps:
     Access your customer area.
     Click the "Telecom" tab.
     On the left, click on "Telephony" → click on the group concerned → select a SIP line.
     Click on the "Phone" tab → "Codecs" → "Modify codecs" → select the codecs "g729, g711" and check the "Automatic codecs" box and validate.

Do not hesitate to ask me via this ticket if the malfunction resurfaced.

I remain at your disposal for any additional request.
Regards,
-
Alaeddine K.
IT Support Technician


Instelling gewijzigd zoals gevraagd en sindsdien geen last meer gehad.

Wordt zo nodig vervolgd
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik blijf problemen hebben met deze onderbrekingen en daarom heb ik nog eens alle berichten doorgelezen om een oplossing te zoeken.
Daar valt op dat een bericht van Philippe waarschijnlijk een verklaring hiervoor bevat.
philippe_d schreef: Ik herinner me dat er vroeger ook problemen waren met dergelijke opstelling achter een b-box2.

Oplossing was toen om in het voip menu van de modem de SIP poorten te wijzigen van 5060 naar bijvoorbeeld 5070.
Het "uitschakelen' van voip was niet voldoende.
Immers ik merk dat als ik een telefoongesprek voer via de Fritzbox 7340 - die achter de Obox is opgesteld - dat het ledje op de Obox waardoor je kan zien dat er een tel gesprek gevoerd wordt via de Obox zelf, ook knippert zolang het gesprek via de daar achter opgestelde Fritzbox duurt. Als ik de voip instellingen van de Obox bekijk, dan zie ik daar onder voip "Outbound Proxy Port 5060". Waarbij 5060 grijs is en dus niet te wijzigen is door de gebruiker. Ik meen dat de Fritzbox ook standaard de sippoort 5060 gebruikt.

Omdat de sippoort instelling van de Obox niet kan gewijzigd worden volgende vraag. Hoe kan je sippoort van een Fritzbox 7340 wijzigen? Zo onmiddellijk zie ik geen mogelijkheid daarvoor, tenzij via een wijziging van de backupfile. Heeft iemand een idee wat hiervoor allemaal moet gewijzigd worden of er een betere oplossing bestaat.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Poort wijzigen van 5060 naar 5070 zou nog moeten kunnen met rukerneltool.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 60#p698831
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ja, met dit programma moet dit wel gaan, maar dit is niet echt het probleem (of nu nog niet).

Probleem is echter dat ik niet weet wat ik allemaal moet en mag veranderen in de Fritzbox om de voip poort te veranderen.
Als ik dat backup bestand open met een tekstverwerken dan zie ik daar verschillende keren 5060 staan.
- voip_forwardrules = "udp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060" => 2 keer
"tcp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060" => 2 keer
- voip_ip6_forwardrules = "udp 5060,7078-7110", "tcp 5060"; => 2 keer
- rule = "udp.dport 5060";=> 1 keer
- sip_srcport = 5060;=> 1 keer

Dat is een totaal van 8. Als ik bv poort 5070 ipv 5060 als voip poort wil gebruiken, moet ik die dan allemaal verander of moeten sommigen blijven staan en welke mag ik zeker niet veranderen?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

"Trial end error" zou ik zeggen...

Bewaar een kopie van de originele ongewijzigde configuratie voor het geval dat ...
Ik zou alle instanties van "5060" naar "5070" wijzigen.

Zou er echt geen mogelijkheid zijn om aan de VoIP instellingen van de o-box te geraken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Philippe naar mijn weten is die o-box tamelijk dichtgetimmerd :-(
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:"Trial end error" zou ik zeggen...
Tja, als zelf een deskundige als Philippe het niet weet, dan is het pas een enorme uitdaging en zal ik dit zo proberen.
philippe_d schreef:"Ik zou alle instanties van "5060" naar "5070" wijzigen.
Dat lijkt mij ook de meest aangewezen startpositie. Maar hoe kan ik testen of zien welke sippoort de Fritzbox gebruikt?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

TanknaT schreef:Dat lijkt mij ook de meest aangewezen startpositie.
Voor je de poorten van de FritzBox wijzigt, zou je nog iets anders kunnen proberen
Onder Telephony > telephone Numbers > Line settings zie je een optie:
  • Keep port forwarding of the Internet router enabled for telephony
Hier moet je een vinkje zetten
Dit zorgt ervoor dat de FritzBox de poort waarmee hij naar buiten komt via de O-box "open" houdt, door hier regelmatig "keep-alive" packetjes te sturen.

Je kan ook de tijdsinterval wijzigen waarmee deze paketjes gestuurd worden
Probeer eerst om de 5 min
Desnoods kan je dit nog verminderen naar 2 Min, 1 min of 30 sec
TanknaT schreef:Maar hoe kan ik testen of zien welke sippoort de Fritzbox gebruikt?
In principe gebruikt de FritzBox poort 5060 naar de O-box toe
Gezien de O-box poort 5060 al gebruikt, zal UPnP ervoor zorgen dat er automatisch een andere willekeurige poort (NAT) gebruikt wordt.
Dus naar de provider toe wordt bijvoorbeeld poort 45060 gebruikt.

Een binnenkomend gesprek wordt dan door de provider gemeld op deze poort 45060, en door de O-box terug omgezet naar 5060 (PAT)
Dit natuurlijk op voorwaarde dat de O-box deze poort nog steeds open heeft
Vandaar de optie in de FrizBox om deze poort "open" te houden ....

Met de Fritzbox poort op 5070 te zetten, vermijd je wellicht het probleem, omdat de o-box dan wellicht geen PAT meer doet. Hoewel, ook in dit geval moet de poort open blijven (tenzij je in de o-box een portforwarding rule instelt)...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:"Trial end error" zou ik zeggen...

Ik zou alle instanties van "5060" naar "5070" wijzigen.
En dat heb ik dan ook gedaan met volgend resultaat.

2017-11-28 16_22_50-Geen titel 1 - LibreOffice Writer.png
Dat lijkt dus prima gelukt te zijn. In de OVH manager wordt als poort 5070 getoond.

Wel zie ik in de Fritzbox 7340 de melding

2017-11-28 16_48_06-Nieuw bericht_ OVH_telefoon_algemene informatie.png
2017-11-28 16_48_06-Nieuw bericht_ OVH_telefoon_algemene informatie.png (6.52 KiB) 2007 keer bekeken
En het resultaat na enkele weken testen?

Negatief. Ik heb nog steeds onderbrekingen tijdens een telefoongesprek. Het heeft wel weken goed gewerkt, maar nu loopt het weer mis.

De poort is dus niet de (enige?) reden van de onderbrekingen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Het klinkt misschien gek maar ik heb al verhalen gelezen dat een slechte ethernetkabel de oorzaak kan zijn van het wegvallen van een verbinding.
Zowel het signalerings als het spraakgedeelte tijdens een voip gesprek verloopt meestal via UDP. Als er een pakketje verloren gaat wordt dit dus niet opnieuw verstuurd. In het spraakgedeelte zal je dit niet of nauwelijks merken. Als dit gebeurt in het signaleringsgedeelte kan dit de verbinding verbreken. Tijdens een gesprek worden er via het signaleringsgedeelte ook af toe pakketjes verzonden. Als er daar eentje van verloren gaat kan de verbinding verbroken worden.

Ik denk dat alleen een analyse met Wireshark kan aantonen wat de juiste oorzaak is. Op Youtube zijn hierover filmpjes te vinden. Zoeken op Fritzbox en Wireshark.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”