FritzBox 7490: Firmware 06.80

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

robin1979 schreef:Heb je enig idee hoe je aan dat 17a profiel komt?
Dat is hier toch al uitgelegd: heel waarschijnlijk door een verkeerde provisioning?

Dat kan je zelf niet beïnvloeden. Een 17a profiel kan maar op 2 manieren tot stand komen.
  • 1) als de lijn beantwoordt aan de criteria om in zone 1 of 2 terecht te komen.
    2) door een manuele overrule door een PX technieker.
Er kan ook iets fout zijn op de lijn, zodat hij wel in de juiste profiel terecht komt, maar zijn attenuataion veel te hoog is in vgl met de werkelijke afstand.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Zwart schreef:Ook de 06.80 geïnstalleerd, maar na twee uurtjes al teruggevallen. Heb nu, zoals Philippe al zei, de vorige versie van de driver gekozen, dus heb nu de oude 133.44 binnen de nieuwe 06.80. Daarna wel het 0800-nummer moeten bellen om weer op mijn normale profiel te komen.
Een dikke twee uur geleden ook de stap gewaagd en de 06.80 geïnstalleerd op mijn Fritz!Box 7490. Na precies twee uur teruggevallen. De vorige versie van de DSL driver (1.100.133.44) gekozen, het 0800-nummer gebeld en nu afwachten op mijn vorige profiel 100/20.

Wat mij opviel tijdens de twee uur dat het vorige profiel nog actief was, is dat de DL SNR van 11 naar 15 ging, maar dat vreemd genoeg de attainable download speed van zo'n 130.000 naar zo'n 106.000 ging. Ik zou verwachten dat dit juist hoger zou zijn vanwege de hogere SNR. Hoe zou dat komen?

Het is inmiddels ruim drie uur later en nog steeds het vectoring fall back profiel. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je na het gebruiken van de vorige versie van de DSL driver van het vectoring fall back profiel af bent?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

cmvloon schreef:Wat mij opviel tijdens de twee uur dat het vorige profiel nog actief was, is dat de DL SNR van 11 naar 15 ging, maar dat vreemd genoeg de attainable download speed van zo'n 130.000 naar zo'n 106.000 ging. Ik zou verwachten dat dit juist hoger zou zijn vanwege de hogere SNR. Hoe zou dat komen?
Ik heb exact dezelfde ervaring:
Met de nieuwe driver is mijn SNR verhoogd van 12 naar 16 dB, en mijn available speed verlaagd naar 101 mbps :?

Volgens mij een pure rekenfout. AVM heeft waarschijnlijk zijn algoritme gewijzigd om uit de lijnwaarden de max. speed te berekenen :-( .
Maar zolang de SNR goed zit, niets om je zorgen over te maken.

Ik heb dit al gerapporteerd!
cmvloon schreef:Het is inmiddels ruim drie uur later en nog steeds het vectoring fall back profiel. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je na het gebruiken van de vorige versie van de DSL driver van het vectoring fall back profiel af bent?
Als de lijntest gelukt is, krijg je binnen de 5 minuten normaal terug het goede profiel ...

Maar zoals ik al eerder zei: de oude driver is geen garantie, Proximus controleert normaal de Firmware en de driver versie...
Upgraden naar een niet-gekeurde versie is altijd op eigen risico :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt Philippe!

Ik had ook een vermoeden dat het eerder een rekenfout betreft dan iets anders.

Dat het installeren van een niet whitelisted firmware risico's met zich meebrengt is bekend. Morgen of in het weekend dus maar weer terug naar de 6.52.

Wel vreemd trouwens dat dit gedrag (terugvallen naar fall back profiel en er na aanpassen DSL driverversie niet vanaf geraken) zich niet bij iedereen die de 6.80 installeert lijkt voor te doen.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

cmvloon schreef: Wel vreemd trouwens dat dit gedrag (terugvallen naar fall back profiel en er na aanpassen DSL driverversie niet vanaf geraken) zich niet bij iedereen die de 6.80 installeert lijkt voor te doen.
Nee. Bij mij is er sindsdien niets veranderd. Na het 0800-nummer zat ik inderdaad binnen 5 minuten weer terug op normale snelheid. En daar zit ik dus nog steeds op, met de oude driver binnen de nieuwe firmware. Nu keurig stabiel rond de 50/12.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ga er nog even van wegblijven denk ik, sta nu al meer dan 2 weken te wachten tot DLM nog eens langskomt
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

cmvloon schreef:Het is inmiddels ruim drie uur later en nog steeds het vectoring fall back profiel. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je na het gebruiken van de vorige versie van de DSL driver van het vectoring fall back profiel af bent?
* Ben je er zeker van dat je de oude driver hebt? Welke driver versie zie je staan bij Internet > DSL > Overview ?
  • oude driver = 1.100.133.44 (OS 06.52)
    nieuwe driver = 1.100.135.11 (OS 06.80)
* Ben je er zeker van dat lijntest gelukt is? je moet binnen de 5 minuten een onderbreking hebben. Anders de test eens herhalen (0800 22424 + jouw lijnnummer ingeven + wachten tot je de hele boodschap hebt beluisterd en de verbinding verbroken wordt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Ik gebruik heel zeker de oude driver:1.100.133.44

Een onderbreking heb ik geen enkele keer waargenomen na het aanvragen van een lijntest. Dat moet dan de reden zijn dat ik op het fall back profiel blijf staan. Zelfs na herhaald aanvragen van een lijntest (en wachten tot de verbinding verbroken wordt) is er geen sprake van een onderbreking geweest. Vreemd!

Ik heb inmiddels een roll back gedaan naar firmware 6.52 en alle settings (die ik voor het updaten naar de 6.80 had gesaved) weer teruggezet. Nu weer een white listed firmwareversie dus. (voor testdoeleinden ik weet het. :-) ) Spijtig genoeg leidt ook nu een lijntest niet tot een onderbreking van de verbinding en verandert er niets aan mijn fall back profiel.
Laatst gewijzigd door cmvloon 17 feb 2017, 15:34, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met een rollback naar een vorige versie los je natuurlijk het probleem niet op, als de oorzaak een mislukte lijntest is.
Gebruik je het correcte nummer? Bij welke provider ben je? heb je jouw nummer getest via 1924?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Het mysterie is opgelost. Na de overstap van Proximus naar EDPnet heb ik regelmatig lijntests uitgevoerd met het oude telefoonnummer als lijnnummer. Met datzelfde nummer heb ik afgelopen dagen lijntests proberen te starten, echter zonder resultaat (naar nu gebleken is). Nadat ik een telefoontoestel had aangesloten op de NTP en 1924 belde, bleek dat ik een heel ander lijnnummer heb gekregen. :eek:

Met dat nieuwe lijnnummer heb ik een lijntest gestart. Binnen 5 minuten werd de verbinding met de Fritz verbroken, opnieuw opgebouwd en was ik verlost vaan het fall back profiel. Het nieuwe profiel is 70/20. Vervolgens opnieuw de 06.80 op de Fritz gezet, die het 70/20 profiel netjes overnam.

Om te voorkomen dat ik na twee uur weer terug zou vallen op het fall back profiel direct het vinkje 'Use previous DSL version' aangezet en de Fritz laten rebooten. Om één of andere duistere reden lukte het de Fritz niet om te synchroniseren; er werd een verbinding gemaakt die een paar seconden later weer verbroken werd. Dit herhaalde zich keer op keer. Uiteindelijk de 6.52 wéér teruggezet en die synchroniseert vrolijk op 70/20. Nu wachten op DLM om weer op 100/20 te komen. Ik wacht wel tot de 06.80 op de whitelist staat voordat ik die opnieuw installeer. :-D

Bedankt voor het meedenken allemaal.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

MichelJ schreef:Ga er nog even van wegblijven denk ik, sta nu al meer dan 2 weken te wachten tot DLM nog eens langskomt
ik 2 maand :(

Meer dan 70/20 moet ik niet meer op hopen denk ik..(wat ook al best te pruimen is hoor)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

AL iemand deze firmware getest op een 7360 V2 ?

Ik vroeg mij af of dit topic niet in een ander forumrubriek moet zitten ipv VoIP ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

lacer schreef:AL iemand deze firmware getest op een 7360 V2
Firmware 06.80 bestaat nog niet voor de internationale versie van de 7360v2
lacer schreef:Ik vroeg mij af of dit topic niet in een ander forumrubriek moet zitten ipv VoIP ?
De meeste FritzBox topics zitten in het VoIP Forum, gezien de FritzBox in de eerste plaats een VoIP router is.
Indien gewenst kan ik dit topic verhuizen (waar hoort het wel thuis? EDPNet? Proximus? Hardware?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Indien gewenst kan ik dit topic verhuizen (waar hoort het wel thuis? EDPNet? Proximus? Hardware?)
Een forum onderdeel VDSL2 Hardware bestaat hier niet. Voor mijn part mag je de topic's laten zitten in VoIP.
Maar in de 3 FritzBox topi's wordt er bijna niet geschreven over VoIP, het gaat altijd over de Firmware.
Ok, ik ga niet verder muggenziften :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met de FW 06.80 heeft AVM voor sommige functies een 2FA ingevoerd (2-factor-authentication).
Dit houdt in dat sommige wijzigingen in de configuratie bevestigd moeten worden door iemand ter plaatste.

Dit is een extra beveiliging tegen ongewenste indringers (zonder 2FA kan een remote user bijvoorbeeld geen nieuwe SIP phone aanmaken om zo te bellen op jouw kosten), maar voor mensen die een FritzBox vanop afstand beheren, kan dit wel lastig zijn.
Want als je een remote FritzBox upgradet naar 06.80, zal de 2FA automatisch enabled worden, en kan je dus voor sommige zaken niet meer aanpassen vanop afstand, zonder tussenkomst van de eigenaar ter plaatste ...

Oplossing:
  • 1) FritzBox upgraden naar 06.52
    2) Configuratie bestand downloaden en manueel volgende lijn toevoegen:

    Code: Selecteer alles

    "two_factor_auth_enabled = no" 
    3) bestand terug uploaden (pas op: checksum aanpassen).
    4) Nu kan je upgraden naar 06.80, de 2FA instelling wordt overgenomen (2FA blijft disabeled).
bron: http://www.ip-phone-forum.de/showthread ... ost2206885

WARNING: manuele wijzigingen in config op eigen risico, upgrade naar een niet-goedgekeurde versie op eigen risico :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

cmvloon schreef:Nu wachten op DLM om weer op 100/20 te komen.
DLM is inmiddels twee keer langs geweest: eerste keer om de upload te verlagen van 20 naar 15, tweede keer om de download te verhogen van 70 naar 85.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

In de nieuwste persberichten van Avm is ook sprake van 'Mesh-comfort' op de recentste fritzboxen. Ik zie er echter niet veel van op de 7490. Iemand een idee wat ze van plan zijn? Het lijkt in de persberichten dat dit al in de firmware 6.80 zit?

https://be.avm.de/actueel/nieuws-van-fr ... -congress/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met "mesh confort" bedoelen ze waarschijnlijk dat je met de FritzBox, en de nodige Fritz! Repeaters één groot WLAN netwerk kan maken, en dat dit netwerk centraal gemanaged wordt vanuit de FritzBox?

Met de laatste Firmware hebben ze ook band streering geimplmenteerd, waardoor de FritzBox bepaalde toestellen automatisch zal omswitchen van 2.4GHZ naar 5GHZ indien er op één bepaalde band congestie optreedt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef: Indien gewenst kan ik dit topic verhuizen (waar hoort het wel thuis? EDPNet? Proximus? Hardware?)
Eerlijk gezegd meen ik dat dit in Hardware moet zijn. Een Fritzbox is veel meer dan voip (niet bedoeld als reclameslogan :wink:)
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, één groot WLAN netwerk maken, maar dat kon toch al heel lang :)

Hoe dan ook, heb nu inderdaad band steering aangezet door de 5ghz band aan te zetten op de 7490. Heb nog een oudere 7390 en die heeft alleen 802.11a+n op de 5Ghz band. Die zit in principe ook in mijn "mesh-netwerk", maar heb 5Ghz daar afgezet om geen gedoe te krijgen met de 7490. De wifi in huis lijkt wel iets vooruitgang geboekt te hebben sinds de firmware update. Al kan dat ook maar een waangedachte zijn :)
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beste,

Naar aanleiding van uw verzoek hebben we uw lijn volledig gecontroleerd. Volgens de hieronderstaande lijntest synchroniseert uw modem aan het maximale 100Mbit/20Mbit profiel.

We zouden u aanraden de 6.31 versie blijven te gebruiken, gezien dat de laatste door Proximus gecertificeerde firmware versie is. De versie 6.52 kan eventueel telefonieproblemen veroorzaken.

Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.


Met vriendelijke groeten,

Elena Lutytsj | Helpdesk Engineer L1
http://www.edpnet.be
Graag wat feedback ivm dit bericht van edpnet, volgens hen best niet upgraden naar de 6.52 :bang:

Dit heb ik als antwoord gekregen van proximus zelf via facebook messenger :
Geert, nog geen feedback ontvangen maar momenteel kan ik je alvast zeggen dat de 6.80 nog niet op de whitelist staat. De laatste goedgekeurde versie is: 1.100.133.44 (OS 06.52) Mvg Thomas
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad tegenstrijdige berichten.

Volgens mij is dit het verschil tussen "goedgekeurd" en "op de whitelist":
  • De EDPNet medewerker heeft dus weet van problemen met de 06.52 (en vandaar waarschijnlijk dat de goedkeuring zo lang op zich laat wachten?) :-(
  • De Proximus medewerker heeft waarschijnlijk in de "whitelist" gezien welke de recentste versie is. Maar 06.52 staat wel op whitelist (ten behoeve van de field testen), maar daarom nog niet goedgekeurd.
een kleine nuance :-( .
Proximus schreef: De laatste goedgekeurde versie is: 1.100.133.44 (OS 06.52)
Mvg Thomas
Interessant om te zien wat er juist op die whitelist staat: zoals al lang vermoed is dit de zowel de DSL driver (1.100.133.44) en de FW versie (OS 06.52).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Is die 06.52 nog ergens downloadbaar? Of best meteen 06.80 nemen? Momenteel draai ik nog de 06.31...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de 6.52 nog in mijn downloadmap. pm je emailadres en ik stuur je een wetransfer-link.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

cmvloon schreef:Nu wachten op DLM om weer op 100/20 te komen.
En vannacht weer een bezoekje van DLM: download is nu weer 100. Nu de upload nog van 15 naar 20 en ik ben weer terug bij de snelheden van voor mijn experiment met de 6.80.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef: Die sms-functie in de log files lijkt me namelijk zeer handig. Ik kan de verloren gegane sms-berichten op mijn 3G-stick intussen niet meer tellen.
Zopas de sms functie getest.
Werkt uitstekend, iedere ontvangen sms op de 3G stick wordt gemeld in de logfile:
Bijlagen
screenshot_227.png
(10.35 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ja hier ook getest, sorry, had het hier ook kunnen melden. Ik heb nu een email notificatie systeem bedacht: ik laat dagelijks de info mail sturen naar een specifiek e-mailadres op mijn domein. De binnenkomende mail wordt gefilterd: als er niks over sms in de boodschap staat wordt de mail meteen verwijderd en zie ik hem niet.

Misschien kan het eleganter... want als er eenmaal een sms in de logs staat laat de mailfilter de mails Natuurlijk elke dag door.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Proximus schreef: De laatste goedgekeurde versie is: 1.100.133.44 (OS 06.52)
Interessant om te zien wat er juist op die whitelist staat: zoals al lang vermoed is dit de zowel de DSL driver (1.100.133.44) en de FW versie (OS 06.52).
Px kan technisch redelijkerwijs alleen de versie van de DSL driver achterhalen, en de HW identificatie. De Fritz OS versie gaat simpelweg niet over de lijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb het nog eens nagevraagd, en het schijnt inderdaad zo te zijn, dat Proximus op het ogenblik van de synchronisatie, alleen rekening houdt met de versie van de driver ("data pump").
Volgende DSL versies staan op de whitelist:
  • - 1.100.131.30 A6
    - 1.100.132.9 A6
    - 1.100.133.21 A6
    - 1.100.133.44 A6
geen idee waar die "A6" voor staat.

Blijkbaar wordt er dus niet gekeken naar de Firmware zelf, maar naar welke DSL driver er gebruikt wordt.
Dit opent dus nieuwe mogelijkheden: De Firmware 06.80 bevat 2 driver versions:
  • - de nieuwe (1.100.135.11)
    - de "oude" (1.100.133.44)
Zij die de laatste Firmware willen testen, kunnen dus zonder gevaar voor een fall-back profiel de OS 06.80 installeren, op voorwaarde dat je onmiddellijk het vakje aantikt "Use previous DSL version" in het menu Internet > DSL Information > Line settings

Ik heb vandaag nog een FritzBox 7490 (op afstand) geupdated naar 06.80 (1.100.133.44), en die loopt nu al 10 uur stabiel.
Meer nog, na 2 uur kreeg ik 2 re-syncs, waarbij DLM de lijn nog verhoogde van 100/15 naar 100/20 :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

net gedaan, pffft, previous DSL driver is ook al aangevinkt, maar nu totaal geen verbinding meer

Gaat in Training, dan 70/20, maar dan no response en terug opnieuw in Training

UPDATE : op de oude driver lukt het dus niet, op de nieuwe driver krijg ik een verbinding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hopelijk val je niet op een fall-back met de nieuwe driver?
Soms helpt het ook om op Annex A in te stellen

Met de 06.80 (en oude driver) kreeg ik op deze FB iets betere lijnwaarden met Annex A:

Annex B
Steven Annex B.png
Annex A
Steven Annex A.png
Hoewel marginaal, is hier Annex A de betere, gezien de maximale upload waarde hier net iets hoger is dan de actuele sync (dus een "beetje" marge), bij Annex B was dat niet het geval > instabiel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard op fall-back, maar met de oude driver lukte me het niet om een verbinding op te bouwen. Niet op Annex A of B. Na de VDSL training(met oude driver) een verbinding van 70/20, maar dan minuutje later geen connectie : no response in x minutes. De exchange bleef als unknown staan. Met de nieuwe driver identificeert de ROP zich als Broadcom 177.174 en geen verlies van connectie. Op de oude driver bij elke poging tot verbinding andere carriers : A43b, A43c, J43 en dan wer een SNR van 0 op de download en 30 op de upload om dan bij de volgende poging het andersom was.

Sta nu terug op 6.52, er staan nu Broadcom 177.174 en een hele resem tekens, maar wel nog op fallback profiel :(

Tot daar mijn poging, beetje teleurstellend :)
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Ik had precies hetzelfde toen ik een firmware update naar de 6.80 had gedaan. Op de nieuwe DSL-driver kreeg ik een prima verbinding, die natuurlijk na twee uur terugviel op fall back profiel. Op het moment dat ik de vorige driver (1.100.133.44) koos, lukte het Fritz niet meer een verbinding te maken.

Alleen door de 6.52 terug te zetten werd er met de 1.100.133.44 weer netjes verbinding gemaakt.

Ik heb het nog niet aangedurft de 6.80 opnieuw te installeren.
Bart Brugge
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 mei 2014, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Mag de firmware 06.80 nu wel of niet geïnstalleerd worden zonder gevaar op terugval van de snelheid?
Wat kies ik best annex a of b of maakt dit niet uit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik durf hieromtrent geen uitspraken meer doen :-( .
Er zijn hier blijkbaar gebruikers die geen verbinding meer krijgen met de 06.80 in combinatie met de "oude" driver.
En dan toch wel verbinding krijgen met de 06.52 (en dezelfde driver, namelijk "DSL version 1.100.133.44").

Ik heb op mijn FritzBox thuis de nieuwe driver staan, en een stabiele verbinding (geen fall back).
Maar mijn lijn is geen goede referentie, ik denk dat mijn lijn bij een vroegere interventie ooit eens "vastgezet" werd op 100/20, en dus DLM uitgeschald is...

Ik heb bij een kennis in Ronse (O-Vl) een FritzBox 7490 lopen, met 06.80 + oude driver, en deze loopt al een kleine week stabiel (Annex A).
Steven Annex A (2).png
PS.
Officiëel is tot op heden alleen de FW 06.31 approved, alles daarbuiten is op eigen risico en zonder garanties :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had al bijna een jaar een vectoring ready lijn (G.Vector full) maar G.INP bleef al die tijd op off staan en een 50/10 verbinding met versie 6.80.

Deze morgen was het internet traag en bleek ik op 7/0,5 te zitten.

Ik heb dan bij versie 6.80 de vorige DSL versie geactiveerd maar dit bracht geen verbetering. Een half uurtje terug heb ik een lijntest gedaan en zit nu terug op 50/10 en zie ik ook dat G.INP op ON staat.

Mijn Attainable throughput is verhoogd van 80000/24000 naar 125000/25000.

Nu maar hopen dat dit zo blijft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Straks heb je 85/15, of misschien 100/20 :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Zij die de laatste Firmware willen testen, kunnen dus zonder gevaar voor een fall-back profiel de OS 06.80 installeren, op voorwaarde dat je onmiddellijk het vakje aantikt "Use previous DSL version" in het menu Internet > DSL Information > Line settings
Bij mij werkt dit ook. Na meer dan 5 uur nog geen fallback profiel.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor de 7360 blijft de Engelstalige versie van de 06.80 best wel lang weg helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

voor de 7490 is er sinds vandaag ook de (Engelse) 06.83
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”