FritzBox 7490: Firmware 06.80

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

philippe_d schreef:Intussen is de internationale versie van de 06.80 ook beschikbaar op de ftp site van AVM:
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/english/
Het goedkeuringsproces kan terug opgestart worden.
Hopelijk via de nieuwe, vereenvoudigde, procedure, zodat we deze keer geen jaar moeten wachten ...
Philippe, denk je dat de int 6.80 voor niet-vdsl'ers al betrouwbaar genoeg is? Of nog bugs? Die sms-functie in de log files lijkt me namelijk zeer handig. Ik kan de verloren gegane sms-berichten op mijn 3G-stick intussen niet meer tellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarom niet?
Deze Firmware is al uitvoerig getest in verschillende (Duitse) beta versies, ik verwacht hier geen problemen :-) .

Zoals met alle niet-gekeurde Firmwares:
  • - Gebruikers die de FritzBox niet gebruiken als VDSL2 modem, kunnen probleemloos upgraden (vb: Telenet klanten, of gebruik als router achter een bbox3).
    - Wie nog niet op vectoring staat, kan deze Firmware ook gebruiken.
Maar wie nu al op vectoring staat, zal met deze Firmware terug op een fallback profiel terecht komen :-( .

Firmware kan manueel gedownload en geïnstalleerd worden (zie link hierboven), of automatisch (als je tijdelijk de country setting van de FritzBox wijzigt naar bijvoorbeeld "Nederland") ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb de firmware geïnstalleerd (FB staat achter BBox).
Ik ondervind geen problemen, maar zie ook geen echte grote veranderingen. De stap van 6.31 naar 6.52 zou ik wel aanraden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Enkele nieuwe features:
  • reserveren van min. bandbreedte op lokaal netwerk, bij gelijktijdig hoog gebruik van het gastnetwerk.
  • WLAN Band steering: bij gebruik van smartphones/tablets die zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz band ondersteunen, kan de FritzBox zelf de toestellen van de ene band naar de andere band shiften (indien congestie op een van de banden).
  • ondersteuning van CAT-iq 2.0 (zodat ook meerdere features ondersteund worden op DECT toestellen van andere merken).
  • paswoorden voor IP phones moeten minstens 8 tekens bevatten (pas op: bij de update worden de bestaande softphones die hieraan niet voldoen afgemeld (geen registratie mogelijk).
  • UPnP kan nu per aangesloten device afzonderlijk aan/uitgeschakeld worden!
  • om bepaalde instellingen te wijzigen is er een soort "2-factor authentication" nodig: de gewijzigde instelling wordt pas toegepast nadat er iemand lokaal de wijziging bevestigt (door een PIN code in te geven op de Fritz!Fon, of door het indrukken van de DECT of WLAN toets op de modem (lijkt me eerder een hinder voor remote maintenance :-( )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb mijzelf terug eens opgeofferd als proefkonijn, en op eigen risico de Firmware 06.80 geïnstalleerd.
screenshot_207.png
Bij een upgrade naar een niet goedgekeurde versie vlieg je normaal na 2 uur op fall-back
Ben nu al 13 uur on-line (sedert gisteren avond) zonder onderbreking.
Met andere woorden: 06.80 ook reeds whitelisted ??
screenshot_208.png
Goed nieuws: mijn downstream SNR is gestegen van 12 tot 15dB
Nog een leuke nieuwe feature: je kan nu ook de statistiek (SNR, fouten, resync) van de voorbij week krijgen (in plaats van 24 uur).
screenshot_209.png
Op die manier kan je de kwaliteit van je lijn beter opvolgen over tijd.
Jammer gaan de stats verloren bij een reboot (niet bij een re-sync).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Philippe_d ik blijf me afvragen wat men whitelist, als het de vdsl driver is kan het zijn dat die misschien niet gewijzigd is tussen de 2 versies ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens mij Firmware en driver.
In geval nieuwe Firmware, zonder wijziging van VDSL driver, geldt een versnelde approval procedure.

Ik weet niet of dit een nieuwe driver is:
screenshot_214.png
Misschien is de 06.80 al meegenomen in de huidige testen die lopen, vandaar (voorlopig) whitelisted?
Of komt de verassing nog ...
In dit geval probeer ik de settings 'Use previous driver" eens :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Bij mij staat er (versie 6.52):
DSL version
1.100.133.44

Het is dus alvast een nieuwere driver.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

lijkt mij logisch dat het een nieuwere driver is gezien de downstream SNR is gestegen van 12 tot 15dB ??

bij mij ook firmwareversie 6.52 en eveneens DSL version
1.100.133.44
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Er is zeker een nieuwe driver, deze is supervectoring friendly.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ook de 06.80 geïnstalleerd, maar na twee uurtjes al teruggevallen. Heb nu, zoals Philippe al zei, de vorige versie van de driver gekozen, dus heb nu de oude 133.44 binnen de nieuwe 06.80. Daarna wel het 0800-nummer moeten bellen om weer op mijn normale profiel te komen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

philippe_d schreef:Enkele nieuwe features:
  • om bepaalde instellingen te wijzigen is er een soort "2-factor authentication" nodig: de gewijzigde instelling wordt pas toegepast nadat er iemand lokaal de wijziging bevestigt (door een PIN code in te geven op de Fritz!Fon, of door het indrukken van de DECT of WLAN toets op de modem (lijkt me eerder een hinder voor remote maintenance :-( )
Volgens mij zit hier een functionele bug in: om de 2FA uit te zetten, hoef je niet eerst een PIN in te geven op je telefoontoestel. Dat maakt het overbodig, een hacker moet dan eerst gewoon de 2FA uitzetten en vervolgens de andere instellingen aanpassen. Dat is zoals de pin-code van een simkaart uitschakelen zonder eerst de pincode te moeten ingeven.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

pwr schreef:lijkt mij logisch dat het een nieuwere driver is gezien de downstream SNR is gestegen van 12 tot 15dB ??

bij mij ook firmwareversie 6.52 en eveneens DSL version
1.100.133.44

Waarom is het zo logisch dat de SNR stijgt met nieuwe firmware? Ik zou het alleszins fantastisch vinden als mijn snelheid van 12 naar 14.5 of zelfs 16.5 zou gaan hierdoor. Of maak ik nu een denkfout?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hij bedoelt dat - gezien de SNR stijgt - is het logisch dat er een andere VDSL driver in zit.
Indien dezelfde driver zou gebruikt zijn, zouden de VDSL waarden niet veranderen :)

Maar het is wel goed, want het was altijd zo dat de SNR met een FritzBox lager was dan met de B-box3.
Of met andere woorden een lagere "attainable troughput" ...

Dat is dus blijkbaar met deze nieuwe VDSL2 driver verbeterd/ gecorrigeerd.

De denkfout zit in het feit dat jou snelheid gebaseerd is op vooraf gedefinieerde profielen die Proximus hanteert.
Een verhoogde "attainable troughput" is dus geen garantie om een beter profiel te krijgen ...
johcla schreef:Volgens mij zit hier een functionele bug in: om de 2FA uit te zetten, hoef je niet eerst een PIN in te geven op je telefoontoestel. Dat maakt het overbodig, een hacker moet dan eerst gewoon de 2FA uitzetten en vervolgens de andere instellingen aanpassen. Dat is zoals de pin-code van een simkaart uitschakelen zonder eerst de pincode te moeten ingeven.
Ik heb toch een PIN code moeten ingeven hoor (formaat *12345) om deze 2FA uit te zetten.
Misschien had je al een andere wijziging gedaan die een PIN vereist?
Ik denk dat je geen 2de keer een PIN moet ingeven, als je tijdens dezelfde sessie een 2de wijziging doet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

Zwart schreef:Daarna wel het 0800-nummer moeten bellen om weer op mijn normale profiel te komen.
en hoelang duurt het dan voor dat je opnieuw op uw normaal profiel komt ??
moet je dan wachten tot DLM langs komt ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

DLM onthoudt je laatste profiel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

philippe_d schreef: Ik heb toch een PIN code moeten ingeven hoor (formaat *12345) om deze 2FA uit te zetten.
Misschien had je al een andere wijziging gedaan die een PIN vereist?
Ik denk dat je geen 2de keer een PIN moet ingeven, als je tijdens dezelfde sessie een 2de wijziging doet ...
Ik had inderdaad eerst een andere wijziging (andere DNS) gedaan die een PIN vereist.
Mijn Fritzboxen zijn enkel lokaal (of via VPN) bereikbaar, daarom dat ik de PIN-validatie uitgezet heb.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

philippe_d schreef:De denkfout zit in het feit dat jou snelheid gebaseerd is op vooraf gedefinieerde profielen die Proximus hanteert.
Een verhoogde "attainable troughput" is dus geen garantie om een beter profiel te krijgen ...
Als de modem beter synchroniseert met betere SNR, zal DLM toch eerder een hoger lijnprofiel toelaten en minder snel terugvallen naar dat oude lijnprofiel zou ik denken. Mijn "basisprofiel" blijft natuurlijk wel 12/1.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geen idee in hoever dit DLM zou beinvloeden (DLM zit iets ingewikkelder in elkaar dan alleen SNR).
In ieder geval kan je met een 12/1 profiel nooit hoger gaan dan 20/4 (max zone 4), zelfs met uitstekende lijnwaarden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Misschien is de 06.80 al meegenomen in de huidige testen die lopen, vandaar (voorlopig) whitelisted?
Of komt de verassing nog ...
In dit geval probeer ik de settings 'Use previous driver" eens :wink: .
Jij moet de verrassing (geen verassing) toch ook al hebben gehad nu?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee, gelukkig niet.
Maar dat is geen referentie, misschien is mijn lijn "vastgezet" op 100/20 :wink: .
Zwart schreef:Heb nu, zoals Philippe al zei, de vorige versie van de driver gekozen, dus heb nu de oude 133.44 binnen de nieuwe 06.80.
Is het bij jou op 100/20 gebleven na omschakelen naar de oude driver?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
Zwart schreef:Heb nu, zoals Philippe al zei, de vorige versie van de driver gekozen, dus heb nu de oude 133.44 binnen de nieuwe 06.80.
Is het bij jou op 100/20 gebleven na omschakelen naar de oude driver?
Ik zat en zit nu weer (na 0800-nr) op 70/20, waarvan rond de 50/12 effectief, het maximum haalbare op mijn lijn, bijna 700 meter van de ROP.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarom "maar" 50/12 effectief met een 70/20 profiel?
Je zou toch gemakkelijk 65 mbps down moeten halen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Waarom "maar" 50/12 effectief met een 70/20 profiel?
Je zou toch gemakkelijk 65 mbps down moeten halen ...
Geen idee. En dat is dan nog met Annex A. Toen ik nog op B stond, zakte ik heel langzaam naar plm. 44 of zo en dan kreeg ik 30/3. En daar kwam ik alleen weer van af door het 0800-nr te bellen. En dan herhaalde zich dat verhaal steeds. Tot ik dus Annex A probeerde. Daarmee heb ik blijkbaar net die extra reserve om niet op 30/3 terug te vallen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik begrijp nog altijd niet wat je bedoelt met "Ik zit nu weer op 70/20, waarvan rond de 50/12 effectief"
  • - Krijg je nu een 70/20 sync of niet?
    - Als je wel een 70/20 sync krijgt, waarom zou je maar 50/12 effectief krijgen ? Welk abonnement heb je?
Misschien eens je lijnwaarden posten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Ik begrijp nog altijd niet wat je bedoelt met "Ik zit nu weer op 70/20, waarvan rond de 50/12 effectief"
  • - Krijg je nu een 70/20 sync of niet?
    - Als je wel een 70/20 sync krijgt, waarom zou je maar 50/12 effectief krijgen ? Welk abonnement heb je?
Misschien eens je lijnwaarden posten?
Fritz.PNG
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Speciale situatie, da's de eerste keer dat ik een hogere sync dan attainable throughput zie. Dat zou eigenlijk toch niet mogen? De lijn staat misschien fixed op 70/20? DLM zelf zou zo'n profiel nooit toewijzen aan die lijn.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Begin december had ik nog 50/10. Dus sindsdien wel gewijzigd in 70/20, zonder dat ik effectief veel hoger kom.

Begin december:
Fritzwaarden.PNG
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

gm123 schreef:Speciale situatie, da's de eerste keer dat ik een hogere sync dan attainable throughput zie. Dat zou eigenlijk toch niet mogen? De lijn staat misschien fixed op 70/20? DLM zelf zou zo'n profiel nooit toewijzen aan die lijn.
Zijn sync is toch niet hoger dan zijn "attainable throughput" (50.7 vs 51.2 mbps) ??
Zwart schreef:Dus sindsdien wel gewijzigd in 70/20, zonder dat ik effectief veel hoger kom.
Nu begrijp ik exact wat jij bedoelt.
Je hebt een 70/20 profiel (Max. DSLAM troughput), terwijl je lijn nog geen 50 mbps aankan !
Dat is inderdaad niet normaal.
Blijkbaar heeft Proximus jou verkeerdelijk ingedeeld in "zone 1":
met jouw waarden denk ik dat je normaal in zone 3 zou moeten zitten. :-(
Het provisioning profiel wordt mede bepaald door de documentatie die Proximus heeft over jouw lijn.
En hoewel dit niet vaak voorkomt, kan zoiets gebeuren (meestal omgekeerd).

Wat zijn de gevolgen?
Eigenlijk geen.

Indien Proximus jou correct zou ingedeeld hebben, vb in zone 3, dan zou jouw basisprofiel 30/5 geweest zijn, met een mogelijke verhoging tot maximaal 50/5. In jouw geval zou DLM je waarschijnlijk op 40/5 gezet hebben.

Maar zoals je ziet, zal de FritzBox netjes syncen tot (bijna) aan de "attainable troughput" (zowel upload als download).
Met andere woorden, door het te hoog (verkeerd) profiel haal jij nu het maximum uit de lijn (51/12, SNR 6/6).
Door deze fout krijg je nu 51/12 in plaats van 40/5 :beerchug:

Eigenlijk is dit zoals het zou moeten zijn.
Proximus zou beter die achterhaalde profielen gewoon afschaffen, en de lijnen laten syncen naar hun maximum waarden.
De modems gaan dan gewoon syncen tot een target SNR van 6dB.
Zoals ze bijna overal in het buitenland doen.

Nadeel zou kunnen zijn dat de lijn iets onstabieler wordt: als er schommelingen zijn op de lijn, kan de SNR eens te laag gaan, met een re-sync tot gevolg.
Verschuif de "performance-vs-stability" sliders (in stapjes) naar grotere stabiliteit, tot je een SNR van 7dB hebt bereikt.
Je snelheid zal iets zakken (vb naar 50/11), maar de stabiliteit verhoogt....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

philippe_d schreef:Zijn sync is toch niet hoger dan zijn "attainable throughput" (50.7 vs 51.2 mbps) ??
Welja, profiel bedoelde ik natuurlijk, maar je begrijpt mijn verwarring wel. Als je een 70/20 profiel krijgt, hoor je ook te syncen op 70/20. Als het niet mogelijk is om te syncen op het profiel, zou hij dat profiel helemaal niet mogen krijgen, zoals je zelf al aangeeft.

Zeer vreemde situatie, maar het is inderdaad wel een mooi voorbeeld van hoe het altijd eigenlijk zou moeten zijn.. Misschien is hij testpersoon?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Of anders een serieuze storing op die lijn. Maar ik ben het eens met philippe eigenlijk zou proximus alle lijnen wide open moeten zetten maar dat gaan ze nooit doen, nochtans je kan ook min db etc forceren kant dslam dus ze zouden daar nog heel conservatieve parameters kunnen inladen om te starten.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Speciale situatie, da's de eerste keer dat ik een hoger profiel dan attainable throughput zie
Bij mij is zoiets ook het geval; ik heb een 100/20 profiel, maar ik sync aan 100/18.9.
(attainable throughput is iets als 123/18.9). Paar weken gelden stond ik nog op 70/15 maar is dus naar 100/20 gegaan.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

En vannacht is de Seamless Rate Adaption in de Receive Direction ingeschakeld. Daardoor ben ik nu een heel klein beetje gezakt, naar 48971, zowel Attainable als Current. Dus ja, nu fluctueert alles heel netjes mee met wat de lijn aankan. En op Annex B viel ik na twee dagen steeds terug op 30/3. Dus voor mij is Annex A zeker belangrijk.

Ik weet dat in 2003 Belgacom de hele lijn heeft nagekeken om ADSL te kunnen krijgen op 6 km van de centrale. Met lassers en al om dingen anders aan te sluiten. Paar keer teruggekomen met verschillende ploegen. In die begindagen mochten ze blijkbaar wat werk steken in mijn 'case' om het goed te krijgen. Misschien dat het daardoor komt? Maar goed, ik heb blijkbaar geluk met deze situatie, dus mij hoor je niet klagen.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Zwart schreef:En vannacht is de Seamless Rate Adaption in de Receive Direction ingeschakeld.
Dit is groot nieuws toch? Zou hier (net aan zone 3) ook welkom zijn, 17a ipv 8d en dan seamless.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

robin1979 schreef:
Zwart schreef:En vannacht is de Seamless Rate Adaption in de Receive Direction ingeschakeld.
Dit is groot nieuws toch? Zou hier (net aan zone 3) ook welkom zijn, 17a ipv 8d en dan seamless.
Weet niet of dat groot nieuws is. Nu staat deze instelling weer uitgeschakeld. Verandert dus ook aardig snel.

Max. DSLAM throughput kbit/s 70000 20000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 52266 12598
Current throughput kbit/s 49972 12428
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 33 43
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 7 7
Bitswap on on
Line attenuation dB 20 30

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record A43 A43
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zwart schreef:Attainable throughput kbit/s 52266 12598
Current throughput kbit/s 49972 12428
Seamless rate adaptation off off
Signal-to-noise ratio dB 7 7
SRA on/off, daar zou ik mij niet teveel van aantrekken.
Jouw modem synct nu netjes iets onder het maximum (= goed), met een SNR van 7/7 ...
Het voornaamste is dat je SNR een beetje stabiel blijft, niet teveel fouten en geen re-syncs.

Met de nieuwste FW kan je de SNR volgen over één week (in plaats van één dag):
SNR.png
Jouw modem synct aan het hoogste wat jouw lijn aankan (dat kunnen er niet veel zeggen :wink: ).
Je mag dus tevreden zijn met jouw 50/12 (volgens de PX regels had je maar "recht" op 40/5) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Jep, weet het. Nu SNR 7, meestal gaat ie inderdaad naar 6. Ik ben tevreden zo. Dus als er bij mij dingen (snel) veranderen, dan is dat omdat dat zo is toegestaan door Proximus. En zolang ik er geen last van heb, ga ik niet lopen klooien met die schuifregelaars. Tenzij het zo is dat een handmatige verlaging van de upload ten goede zou komen aan de download? Maar is dat zo? Weet iemand dat?

Dus stel dat ik handmatig de upload een tikje verlaag zodat ik uitkom rond de 6 Mbps up (heb toch Comfort met max 100/6), komt er dan extra capaciteit voor de download?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee, zo werkt het niet ...
Upload en download zijn aparte frequentiebanden, en daartussen wordt niet gewisseld (tenzij je een ander "bandplan" wordt gebruikt.

Upload verlagen van 12 naar 6 mbps zal ook niet lukken, zelfs met de schuiver naar "max stability" te schuiven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

OK, dan blijf ik overal van af.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Zwart schreef:
robin1979 schreef:
Zwart schreef:En vannacht is de Seamless Rate Adaption in de Receive Direction ingeschakeld.
Dit is groot nieuws toch? Zou hier (net aan zone 3) ook welkom zijn, 17a ipv 8d en dan seamless.
Line attenuation dB 20 30

Profile 17a
Heb je enig idee hoe je aan dat 17a profiel komt? Die attenuatie duidt op 2km+ afstand?

Ik heb hier slechts 10/10dB, maar toch een 8d profiel.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”