Registreren FreeVoipDeal op een FritzBox

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik kreeg deze vraag per PB.
Ik zie liever dergelijke vragen in het Forum dan per PB, vandaar mijn antwoord hier
Ik heb een Fritzbox 7490 met edpnet als provider

Ik heb momenteel een VOIP nummer via EDPnet die dus geconnecteerd is op de FB7490.
Ik zag dat jij FreeVoipDeal gebruikt en heb daar een vraagje over

Kan ik de fritzbox configureren als ik een account neem op FreeVoipDeal dat mijn inkomende lijn nog steeds mijn VOIP nr van edpnet blijft dus 09/xxx.xx.xx en mijn uitgaande gesprekken via FreeVoipDeal gaan met hetzelfde toestel die verbonden is op de FB ? zonee is er een mogelijkheid om dit wél te doen, zoja heb je hier ergens een tutorial van hoe dit te doen ? (ik ben redelijk handig dus ik leer snel) en als het lukt, als je uitbelt via FreeVoipDeal kan je dan eventueel nog steeds je 09 nummer laten zien als CLIP bij de ontvanger?
Alles wat je vraagt is perfect mogelijk.
Er zijn verschillende stappen die je moet uitvoeren:

1) Account aanmaken in FreeVoipDeal:
  • Ik gebruik nu MegaVoip in de plaats van FreeVoipDeal, maar de stappen zijn dezelfde.
  • Maak een account aan via de website van MegaVoip, of via de MegaVoip Windows Client.
  • Tip: zet de naam van de provider in de username (vb: philipped_megavoip). Als je op de duur een groot aantal accounts hebt op de Betamax clonen, dan weet je welke username bij welke provider hoort.
2) Nummer verifiëren:
  • Indien je jouw vast telefoonnummer (of GSM nummer) als CLIP wilt gebruiken, dan moet je deze nummers verifiëren. Dit kan via de website of via de MegaVoip client.
3) Nieuwe SIP account aanmaken in de FritzBox:
  • Ga naar Telephony > Telephone Numbers, and druk op Add new telephone number
  • Kies other provider, en vul de gegevens aan:
    • - telephone number for registration = 00329xxxxxxx
      - internal telephone number in the FritzBox = 00329xxxxxxx
      - Display name = "MegaVoip 09"
      - Username = philipped_megavoip
      - password = jouw MegaVoip paswoord
      - registrar = sip.MegaVoip.com
      - telephone number format: country code: with prefix (0032), area code: None
      - Use Internet telephone number for registration aanvinken (belangrijk voor de CLIP mee te sturen)
  • Indien je bij MegaVoip meerdere nummers hebt geverifiëerd (vb GSM), druk dan op "Other Telephone Numbers" en vul het lijstje aan:
    • - telephone number for registration = 0032475xxxxxx
      - internal telephone number in the FritzBox = 0032475xxxxx
      - Display name = "MegaVoip 0475"
4) Uitgaande provider instellen in de FritzBox:
  • Ga naar Telephony > Telephony Devices en selecteer een telefoontoestel
  • Outgoing calls: selecteer één lijn voor uitgaande gesprekken (dat is de "default" voor dit toestel)
  • Incoming calls: selecteer één of meerdere lijnen waarop dit toestel zal meebellen bij inkomende gesprekken (of tik "React to all numbers").
  • Herhaal dit voor ieder toestel.
5) Kiesregels instellen in de FritzBox:
  • Indien je wilt afwijken van de standaard provider die gelinkt is aan het toestel, moet je kiesregels aanmaken, bijvoorbeeld:
    • - noodoproepen (10x, 11x) via EDPNet
      - 0800: via EDPnet
      - speciale nummers, enz
      - GSM gesprekken (04x) via MegaVoip 0475 (om een GSM Clip mee te sturen)
  • Bij de kiesregels is het gemakkelijk om de "lijnen" te herkennen:
    • - 09 xxx xx xx = EDPNet
      - 0032 9 xxx xxxxx = MegaVoip 09
Dat is ook de reden waarom ik verschillende formaten gebruik in de FritzBox voor hetzelfde nummer ...
Eén telefoonnummer kan je in veel formaten schrijven: 09xxx, 9xxx (msn formaat), xxx (zonder zonenummer), 329xxx, 00329xxx, enz ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

een probleem is net ontstaan een oude fritzbox 7270 uit de kast gehaald en deze terug naar fabrieks instellingen gezet op de laatste firmware
de fritsbox word achter een bestaande fritzbox 7390 geplaatst om te configureren en later achter telenet modem te werken
ik registreer zowel een megavoip als weepee acount beide zijn actief groene lamp maar ik kan geen call maken of gebeld worden
op mijn dect telefoon krijg ik bij het opzetten van een call "route ni"
blijkbaar staat er ergens iets niet juist maar waar ? vergeleken met de 7390 en ik dacht dat ik de zelfde instelling had
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

we zijn 2 dagen verder
ik plug de fritzbox terug in (achter een fb 7390) en probeer opnieuw en alles blijkt te werken zowel megavoip als weepee registreren en kan bellen en gebeld worden
ik plaats deze achter een telenet modem en megavoip registreerd zonder 1 probleem weepee wil niet registreren
neem die terug mee naar huis en probeer terug achter de fb en alles werkt weer prima

heb deze test ook gedaan achter een flybox (de 4G oplossing voor home internet van oranje) en daar wilt blijkbaar niemand registreren mss houd orange dat bewust tegen ?

iemand een idee wat er fout gaat ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

grace schreef:we zijn 2 dagen verder
ik plug de fritzbox terug in (achter een fb 7390) en probeer opnieuw en alles blijkt te werken zowel megavoip als weepee registreren en kan bellen en gebeld worden
ik plaats deze achter een telenet modem en megavoip registreerd zonder 1 probleem weepee wil niet registreren
neem die terug mee naar huis en probeer terug achter de fb en alles werkt weer prima

heb deze test ook gedaan achter een flybox (de 4G oplossing voor home internet van oranje) en daar wilt blijkbaar niemand registreren mss houd orange dat bewust tegen ?

iemand een idee wat er fout gaat ?
Bij mij werkt dit wel, ovh werkte echter niet (achter easy internet @ home - 4G van Mobistar), model dat voor de flybox is uitgekomen.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag... we gaan ermee aan de slag.. .TOP TOP !!!

edit :
Voila enkele ogenblikken en een account op MegaVoip later : alles werkt perfect, goeie uitleg ! Bedankt !!!

PS: goeie tip trouwens betreffende die kiesregels... een 0800 nummer bellen via megavoip is anders niet gratis :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik probeer een fritzbox achter een flybox (4G naar wifi en bekabelt van orange) te plaatsen geen van de voip accounts wil registreren
wanneer ik de kabel in een lan plug van proximus registreren ze zonder 1 probleem
waar kan het probleem zitten ?
1 x hebben er 2 van de 4 geregistreerd en daarna niet meer
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Via de Orange flybox krijg je geen publiek IPv4 adres (CGNAT).
Dat geeft altijd problemen met VoIP.

Bij sommige Providers (vb. Proximus) kan je voor uw 4G kaartje CGNAT laten uitschakelen, en dus een publiek IPv4 adres aanvragen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

thx
toch raar dan dat het uitzonderlijk wel lukt
de lcr (deal rules) is me dan ook gelukt
nu de dtmf in orde krijgen want die lukt niet
ik heb er iets van terug gevonden op een andere vraag maar laatse reactie was 2014 vandaar de vraag hier
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”