VoIP newbie vragen mbt behoud vaste tel bij overschakeling ISP

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
cin
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2016, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ben een VoIP newbie op zoek naar info om toch de vaste tel te kunnen behouden bij overschakeling naar een andere ISP waar geen vaste tel aangeboden wordt, ook niet voip.

Na al wat ik al gelezen heb, als ik het goed heb, zouden we hiervoor dan volgende stappen moeten doorlopen:
- een voipaccount en -nummer aanmaken bij een VSP zoals bv OVH of Weepee
- een nummeroverdracht doen naar de VSP om ons huidige vaste telnr te kunnen behouden
- een ATA plaatsen tussen modem router en teltoestel om ons huidig teltoestel verder te kunnen gebruiken.

1) Als je je nummer overdraagt naar OVH en na verloop van tijd bv toch wil overstappen naar een andere VSP, kan je je B telnr dan gewoon terug overdragen van OVH naar x?

2) Zowel op de website van OVH en Weepee wordt voor ATA de Cisco SPA112 aangeboden. Kan je dit ook instellen dat je via de ene VSP belt en via een andere VSP gebeld wordt (op 1 lijn)? Want dat is me nog niet duidelijk.

3) Onze huidige internetinstallatie is nog ADSL waarbij de tellijn in de garage binnenkomt, daar verder verdeeld wordt, met uiteindelijk in de woonkamer de ADSL-modem en telefoon. Voor het internet via de kabel hebben ze de modem in garage geplaatst. UTP bekabeling is er niet, vandaar dat er geopteerd wordt voor de ATA. Maar kan deze tussen de modem router en telefoonverdeler geplaatst worden?
Modem router -> UTP kabel naar -> Cisco ATA -> telefoonkabel naar -> telefoonverdeler -> telefoonkabel naar wandstekker -> telefoon

Alvast bedankt voor hulp en advies.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

1. ja
2. ja, je kan zelfs instellen dat "047x" via VSP1 loopt en "048x" via VSP2. Handig om bv vaste lijn, GSM via andere VSP's te laten lopen
3. volgens mij zal uw setup werken, maar mij lijkt een DECT setup veel handiger. Je trekt een UTP naar een VOIP bakje en alle telefoons moeten in die zone zitten. Je hebt geen bedrading meer nodig om meerdere toestellen te laten bellen. Als je meerdere toestellen hebt, kunnen die ook intern bellen, doorschakelen etc. Geen idee of dat met een ATA oplossing ook kan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cin schreef:Maar kan deze tussen de modem router en telefoonverdeler geplaatst worden?
Modem router -> UTP kabel naar -> Cisco ATA -> telefoonkabel naar -> telefoonverdeler -> telefoonkabel naar wandstekker -> telefoon.
Dat zal normaal werken, en je kan uw huidige vaste telefonie set-up behouden.
Zorg er wel voor dat de Proximus kabel naar de telefoonverdeler afgekoppeld wordt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:3. volgens mij zal uw setup werken, maar mij lijkt een DECT setup veel handiger. Je trekt een UTP naar een VOIP bakje en alle telefoons moeten in die zone zitten. Je hebt geen bedrading meer nodig om meerdere toestellen te laten bellen. Als je meerdere toestellen hebt, kunnen die ook intern bellen, doorschakelen etc. Geen idee of dat met een ATA oplossing ook kan?
ATA doet enkel voip-pots conversie. Daarachter kan je gerust een dect toestel hangen.
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 8 keer

Nog een vraagje ivm de SPA112 en 2 VSP
Het is toch zeker dat de inkomende (VSP1) en de uitgaande (VSP2) naar en van een en dezelfde FXS poort komen?
Dus niet: VSP1 inkommend op FXS 1 en FXS 2 uitgaand naar VSP2
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.50 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je moet wel opletten met die SPA112. Die kan NIET werken met 2 providers op dezelfde FXS poort !
Hij heeft geen gateway accounts zoals de SPA3102.
Ik zou je aanraden een Fritzbox te gebruiken als je met meerdere providers wil bellen of werken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
alfa_ajx732
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 feb 2007, 12:30
Locatie: Tielt (W-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 8 keer

MarkDM schreef:Je moet wel opletten met die SPA112. Die kan NIET werken met 2 providers op dezelfde FXS poort !
Hij heeft geen gateway accounts zoals de SPA3102.
Ik zou je aanraden een Fritzbox te gebruiken als je met meerdere providers wil bellen of werken.
... en de SPA122 ?
De spa3102 is End-of-Sale en als vervanging wordt de SPA122 aangegeven
http://www.cisco.com/c/en/us/products/c ... 31409.html
Een FritzBox is misschien de beste optie maar niet direct een koopje op 2dehands!
Nu besef ik ook dat bij overstap naar weepee met de VOIP tel C530 IP (weepee starterpakket) je ook geen andere VSP kan gebruiken voor uitgaand verkeer!
Provider: Scarlet Trio
Voip: Scarlet; Voipbuster; Hotvoip
Modem/Router: Fritz!Box 7590 FW 07.50 (Sync 100/30)
DECT: Fritz!Fon M2 + C4; 2 x Fritz!Dect Repeater 100; Fritz!Dect 200
Wifi rep: Fritz!Wlan Repeater 1750E+3000; powerl 1220/1260
NAS: Synology DS215J; QNAP TS110+TS221
TV: Telenet CI+ + AD2200; Scarlet/Prox. 2xV4
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

alfa_ajx732 schreef: Een FritzBox is misschien de beste optie maar niet direct een koopje op 2dehands!
Ik heb nog een FritzBox 7270 liggen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=50484

- kan gebruikt worden achter jouw bestaande modem, of ter vervanging van jouw huidige ADSL2+ modem
- je kan die gebruiken als ATA achter een Telenet modem router (HGW)
- je kan er de bestaande telefoon bekabeling op aansluiten (2 PSTN uitgangen), maar ook DECT toestellen.
- je kan 2 verschillende VoIP providers instellen (max 20)

ideaal voor een VoIP newbie om de mogelijkheden van VoIP te leren kennen

Je kan de FritzBox al installeren op je huidige vaste lijn om een en ander te testen (inkomend via vaste lijn, uitgaand via VoIP)
Nadat het nummer geporteerd wordt, komen inkomende gesprekken dan ook via VoIP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Heb nog een reserve Fritzbox 7113 liggen: https://tweakers.net/pricewatch/255483/ ... ificaties/

ADSL2+ modem en telefonie ATA (geen DECT in tegenstelling tot de 7270). Werkt perfect en kan meerdere telefonie accounts ingesteld krijgen. Kan eventueel je ADSL modem vervangen maar kan ook als ATA achter een andere modem (Proximus/Telenet) worden gehangen. Heeft 2 analoge telefonie connecties. Heb hem niet meer nodig daar ik momenteel een 7490 gebruik. Kan je eventueel helpen bij instellingen. Mag weg voor 15 euro. Laat maar weten via PM indien interesse. Heb ook de Cisco ATA's gehad, maar de Fritzboxen zijn veel eenvoudiger in gebruik en configuratie.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”