Fritz!Box koppelen aan deurbel

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
aochagavia
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2016, 21:40

Context

Ik heb een Siemens HiPath 3350 v9. De deurbel is eraan gekoppeld via een Siemens TFE adapter (zie http://shop.digitalconcept.de/tk-anlage ... -a300.html). Ik kan dus via een DECT telefoon praten met de mensen die aan de deur bellen. Ook kan ik de deur open doen via de telefoon door naar de deur te bellen.

Probleem

Ik wil overstappen naar VoIP en de deurbel blijven bedienen via een DECT toestel. Ik heb een Fritz!Box 7490 gekocht omdat ik ergens gelezen heb dat het gekoppeld kan worden aan deurbellen die een a/b interface hebben. Nu probeer ik het te koppelen aan de TFE adapter maar het lukt mij niet.

Ik heb het volgende geprobeerd:
Toch gaat de deur niet open wanneer ik de deurbel bel. Ook gaat het telefoon niet af wanneer iemand aan de deur belt.

Wat doe ik verkeerd? Is de TFE adapter niet compatibel met de Fritz!Box?

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

aochagavia schreef:Toch gaat de deur niet open wanneer ik de deurbel bel. Ook gaat het telefoon niet af wanneer iemand aan de deur belt.
Wat doe ik verkeerd? Is de TFE adapter niet compatibel met de Fritz!Box?
Als ik het goed begrijp, werkt het systeem nu (deurbel > TFE A300 > Hipath 3350 telefooncentrale), maar je wil dit systeem in de toekomst gebruiken op een FritzBox?

Ik neem aan dat je een gebruikers handboek hebt van de TFE adapter, of dat je weet hoe je die moet programmeren. Want je zal in de TFE het telefoonnummer moeten invoeren dat gebeld moet worden (tenzij je weet welk nummer de adapter nu belt op de Hipath).
aochagavia schreef:Ik heb het volgende geprobeerd:
De speciale "deurbel" instelling van de FritzBox is voorzien voor een Doorline systeem met 4 belknoppen (voorbeeld voordeur voor 4 appartementen). De TFE adapter is gemaakt om aan te sluiten op een gewone analoge binnenlijn.

Ik zou eens proberen om een gewone analoge lijn in te stellen, in plaats van de intercom instelling:
  • Ga naar "Telephony Devices" en verwijder FON1 (of FON2) waarop je het intercom systeem hebt ingesteld.
  • Ga naar "Telephony devices" en maak een nieuw toestel aan. Kies hier FON1 of FON2. Indien je de keuze hebt, kies voor een faxtoestel, om te vermijden dat dit toestel meebelt met een binnenkomende oproep (anders gaat jouw voordeur open als iemand jou opbelt :-D )
  • Ik neem aan dat de TFE adapter geen speciale tekens aanvaardt (* of #) in het telefoonnummer van de bestemming. Je kan dus geen nummers programmeren die beginnen met ** (zoals **9 voor alles toestellen, **610 voor je DECT, enz).
    Daarom moet je de instelling wijzigen dat dit toestel niet automatisch een buitenlijn krijgt, maar de kiestoon van een binnenlijn.
    Geef volgende codes in op een toestel, aangesloten aan de FritzBox:
    • #11*0*#91** (indien je FON1 gekozen hebt).
      #12*0*#91** (voor FON2).
    Om deze instelling te annuleren is de code respectievelijk #11*1*#91** (voor FON1) of #12*1*#91** (voor FON2).
  • Nu moet je de TFE programmeren, zodat die het nummer vormt van het toestel dat je wil laten bellen met de deurbel (voorbeeld: 610 voor de DECT).
Indien je verschillende toestellen wilt laten bellen met de deurbel, moet je een "belgroep" aanmaken:
  • Ga naar het telefoonboek, en maak een nieuw contact aan (vb "Deurbel").
  • Bij telefoonnummer geef je de verschillende toestellen die opgebeld moeten worden, gescheiden door een komma.
  • Geef dit nummer een "quick dial" code (vb **700).
  • Nu nog de TFE programmeren dat deze "700" kiest als iemand op de belknop duwt.
Voor het openen van de deur, moet je gewoon vanop je DECT FON1 (**1) of FON2 (**2) opbellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
aochagavia
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2016, 21:40

Bedankt voor je antwoord!

Vandaag heb ik eindelijk tijd gemaakt om het uit te proberen, maar het is me niet gelukt. Ik heb het volgende gedaan:
  • Deurbel aangesloten aan FON1 op de manier beschreven in mijn eerste post
  • Analoge telefoon toegevoegd via de Fritz!Box GUI
Bij het instellen van de telefoon op de Fritz!Box krijg je op een gegeven moment de vraag te zien: "Is the telephone ringing?". Ik had toen verwacht dat de deur open zou gaan, maar dat is helaas niet gebeurd. Later heb ik ook geprobeerd om intern te bellen (**1) maar dat werkte ook niet. Is dit normaal? Heb ik iets van je uitleg gemist?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”