FritzBox 7490: Firmware 06.52

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Belgische versie is nog niet uit.
Jouw Fritzbox ziet echter dat je niet de laatste Belgische versie hebt (je staat al hoger), dus krijg je een uitnodiging voor een "upgrade".
Dat lukt zomaar niet, gezien het hier een downgrade betreft.

Dus gewoon negeren, tot de 6.52 approved is, dan verdwijnt deze boodschap wel vanzelf ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ok bedankt Philippe, ik dacht dat de Belgische uit was.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

pwr schreef:blijkbaar kan je met de versie 6.52 ook geen Netflix bekijken via de decoder van Proximus ??
Ging dat vroeger wel dan? Ik dacht dat dat een functie was die je sowieso niet had met FB (net als DLNA).
Bij mij draait alles stabiel op versie 32, alleen telefonie krijg ik niet aan de praat, maar dat blijkt ook alweer een bewuste actie: https://www.facebook.com/ScarletBelgium ... 2340969423 :nono:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:Ging dat vroeger wel dan? Ik dacht dat dat een functie was die je sowieso niet had met FB (net als DLNA).
Inderdaad, support voor Netflix op de decoder is er nooit geweest via de FritzBox.
Hiervoor moet je modem op "fully routed" werken (decoder krijgt intern IP).
Bij de fritzBox werkt de decoder in bridge (decoder krijgt IP van de PX IPTV server).
MClaeys schreef:Bij mij draait alles stabiel op versie 32, alleen telefonie krijg ik niet aan de praat, maar dat blijkt ook alweer een bewuste actie: :nono:
Of je het een "bewuste" actie kan noemen weet ik niet, maar sedert april zijn er problemen geweest met Scarlet VoIP op de FritzBox.
Dit gebeurde naar aanleiding van de migratie naar een ander VoIP platform.

Problemen zouden opgelost zijn, als je de optie "Provider does not support REGISTER-fetch" aanvinkt.
zie discussie hier
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als het geen bewuste actie was dan had het antwoord op dat bericht geweest "sorry voor dit ongemak, we zijn gemigreerd naar een nieuw voip platform. Met de volgende setting is je telefonie weer beschikbaar", althans hun antwoord doet uitschijnen dat ze de oplossing wel kennen, dan kan je er evengoed je klant mee vooruit helpen. Ik zal die optie vanavond eens proberen, die was ik nog niet tegengekomen.

Zou Netflix niet te fixen zijn met een managed switch? De decoder op een trunk line zetten met 2 vlan's en dan van de switch 2 kabels naar de Fritzbox (1 in de tv-poort en 1 in de computer-poorten). Moest ik bij Proximus zitten zou ik het wel eens willen proberen :) , bij Scarlet krijgt de decoder sowieso maar 1 IP.

Overigens, in de changelog van de 06.52 zie ik staan: "NEW: Use own local DNS server (IPv4 and IPv6)", maar dat gaat nu toch ook al? Of was dat er in een versie na 06.32 even uit gesloopt? :?
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

had gehoopt dat ik met de 6.52 ging verlost zijn van de ghost-call's

niet dus :-(
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Op 22/01 staat dit in de logs van mijn Fritzbox 7490:

The service provider successfully updated the firmware for this device.

Sinds dan dus 6.52 actief zonder dat ik deze zelf geüpdatet heb. Dus ik vermoed dat deze firmware goedgekeurd is en actief gepusht wordt. Provider: EDPnet. Of is dit ook deel van een meer grootschalige test?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Firmware 06.52 is officiëel nog niet goedgekeurd.
EDPNet kan deze Firmware pushen naar haar klanten, en doet dit inderdaad om genoeg field test samples te genereren voor het goedkeuringsproces.

Jammer dat alles zo lang moet duren.
De laatst goedgekeurde versie is 06.31, intussen zitten ze in Duitsland al 3 Firmware versies verder: 06.50, 06.60 en sedert vandaag 06.80 :-(
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... h/info.txt
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Je zou toch mogen verwachten dat eens één versie goedgekeurd is, een nieuwere versie sneller zou toegelaten mogen worden. Wat als blijkt dat er een security issue is waardoor er asap een nieuwe firmware uitgerold moet worden?
Computer(k)nul
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Voor wie niet gebonden is aan de goedkeuring van Proximus: in de info file van de Duitse 6.80 firmware staat dit: USB/UMTS:
NEU - Für Mobilfunksticks im Modembetrieb empfangene SMS als Ereignis ausgeben

Zou dat betekenen dat we eindelijk sms berichten kunnen lezen uit de umts modem??

Nu, de Engelse firmware is nog maar tot 6.52 geraakt. Heb geen zin om alles weer om te gooien naar de Duitse.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:NEU - Für Mobilfunksticks im Modembetrieb empfangene SMS als Ereignis ausgeben
Voor zover ik het begrijp zullen binnenkomende sms'en op de 3G stick verschijnen in de logfile
liegebeestig schreef:Nu, de Engelse firmware is nog maar tot 6.52 geraakt. Heb geen zin om alles weer om te gooien naar de Duitse.
Waar ik inderdaad geen goedgekeurde Proximus versie nodig heb (FritzBox gebruikt als router, bijvoorbeeld op een Telenet installatie, of achter een Proximus FON), gebruik ik de Duitse versie ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Blijkbaar zijn er wijzigingen in het proces, maar geen tijd om te vergelijken wat er veranderd is.

Addendum “Simplified OLO-CPE Test Plan” approved by BIPT on 10/01/2017

-> published op de proximus wholesale site
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De goedkeuringsprocedures zijn vereenvoudigd, vooral als het niet gaat over een nieuwe modem, maar over een Firware upgrade
  • er is een versneld proces (administratieve whitelisting) bij een Firware upgrade van een modem, als deze niet raakt aan "data pump" (VDSL2 driver). Dus bijvoorbeeld een verbetering die alleen op het telefonie of router gedeelte impact heeft.
  • er komt een spoedprocedure voor dringende FW updates (voorbeeld naar aanleiding van een security issue).
  • Firmware upgrades gaan sneller whitelisted worden dan een compleet nieuwe modem.
Laat ons dus hopen dat we in het vervolg geen jaar meer moeten wachten (zoals nu) voor een Firware upgrade :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Laatste nieuws:
  1. Volgens de Franstalige Q&A op de EDPNet website is de 06.52 approved:
    Est-ce que le FRITZ!Box 7360 est vectoring-friendly ou vectoring-compliant?
    Le FRITZ!Box 7360 et 7490 sont vectoring-compliants, à condition que le modem soit équipé avec la version correcte du firmware (06.31, 06.52).
    Waarschijnlijk een update door een overenthoesiaste EDNet medewerker, officiëel is dit nog niet bevestigd (maar blijkbaar voor de komende dagen).
  2. Intussen is de internationale versie van de 06.80 ook beschikbaar op de ftp site van AVM:
    ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/english/
Het goedkeuringsproces kan terug opgestart worden.
Hopelijk via de nieuwe, vereenvoudigde, procedure, zodat we deze keer geen jaar moeten wachten ...
Het heeft >9 maand geduurd om de 06.52 goedgekeurd te krijgen :-( .

[Mod] verdere discussie over OS 06.80 afgesplist:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=49350
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bwof ik was dus aan het uitstellen tot 6.52 officieel officieel was maar dacht van nu toch de stap te zetten, alleen kan je nu niet meer aan die versie geraken ofwat? :P
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

ik heb die nog in mijn downloadmap staan. En wellicht nog wel meer UB-gebruikers. Pm me met je emailadres en ik stuur je een wetransfer-link...
Maar we leven op goede hoop dat hij binnenkort in de "belgium-map" komt op de AVM-ftp.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Blino schreef:Bwof ik was dus aan het uitstellen tot 6.52 officieel officieel was maar dacht van nu toch de stap te zetten, alleen kan je nu niet meer aan die versie geraken ofwat? :P
Je kan anders 6.80 nemen met de 1.100.133.44 DSL driver.
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

De officiele belgische update is toch nog niet uit.
Als ik dat controlleer zegt hem nog steeds dat de 6.32 firmware de laatste is.
Doe ik iets verkeerd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vermoed dat de 06.52 eerstdaags verschijnt in de map "Belgium".
Dan zal ook de auto update starten, en de one click update.

PS.
Van zodra de OS 06.52 op de FTP server staat, zal ook de versie 06.31 van de server verdwijnen!
Ik zou iedereen dus aanraden om nu nog vlug de vorige versie te downloaden (06.31) ... voor het geval je later toch nog een downgrade wil doen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Van zodra de OS 06.52 op de FTP server staat, zal ook de versie 06.31 van de server verdwijnen!
Die is dan toch nog beschikbaar in ruKernelTool?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, alleen als je die hebt gedownload...
De downloadlijst in RukernelTool bevat alleen de actuele Firmwares (en deze die je lokaal hebt opgeslagen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gerardje55
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Gisteren de 6.52 firmware op mijn Fritzbox 7360 geïnstalleerd. Blijkbaar enkele uren later is mijn profiel terug gevallen van 70/15 naar 60/15 :-( . Na een TBF deze ochtend nog steeds het 60/15 profiel :-(
Zou DLM mijn snelheid terug verhogen in de toekomst?

Lijnwaarden zijn:
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 60000 15000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 108355 25800
Current throughput kbit/s 59997 14998
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 32 42
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 20 12
Bitswap on on
Line attenuation dB 14 16

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record J43 J43
marrem
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2010, 17:19

Update 6.52 nog niet gevonden via FritzOS.

Sinds vanmiddag is volgens mij wel de 7490 6.52 image terug te vinden op de ftp van avm :-D

Eindelijk een update zodat ik een local dns server op kan geven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

06.52 kan nu officieel geïnstalleerd worden. Gewoon naar update gaan en op de knop klikken. Komt ie automatisch binnen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Nog eens terugkomen op de ghost calls van vele Fritzboxen.
Zo plots als ze gekomen zijn, lijken de ghost calls hier verleden tijd. Reeds 10 dagen blijft de FB 7490 hier in de namiddag (99% van de calls was tussen 13 en 17u) stil.
Er is niets veranderd aan de opstelling, er is zelfs geen reconnect geweest sinds 7 augustus noch een re-sync.

Mijn FB 7170 heeft hier nooit last van gehad en bij mijn 7490 is het plots begonnen, niet na een update of andere onderbreking. Nu maar hopen dat het zo blijft.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens mij zijn de "ghost calls" te wijten aan storingen op de telefoonlijn (en de extreme gevoeligheid van de Fritzbox voor zulke storingen).

Op de telefoonlijn staat een continue gelijkspanning, iedere "rimpel" op deze spanning wordt door de Fritbox (ten onrechte) geïnterpreteerd als een inkomend belsignaal.

Blijkbaar is jouw telefoonlijn stabieler geworden ?
Of heeft Proximus jouw PSTN signaal overgezet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het was alleszins zeer vreemd. Toen ik de 7490 pas had waren er geen ghost calls, na een paar maanden kreeg ik dagelijks één ghost call en op een zeer klein aantal uitzonderingen steeds tussen 13 en 17u. 's Namiddags lieten we altijd minstens 3 keer bellen eer we de telefoon opnamen want de ghostcall belde maar 2 keer. Sinds 4 september ben ik nog steeds "ghostcall free". Geen idee of er werken geweest zijn of er iets anders veranderd is op de lijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Even een oud topic oprakelen.

Correctie op mijn post van 16/9/2017.. later zijn de ghostcalls gewoon terug gekomen.

Sinds ik geen externe VOIP provider (Delmont clone) meer gebruik maar enkel EDPnet VOIP heb ik geen ghostcalls meer gehad. Vroeger had ik dagelijks 1 en steeds in dezelfde tijdsspanne.

Blijkbaar heeft het te maken met, ofwel meerdere VOIP providers op een FB of met de Delmont clones.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”