Fritzbox: a/b interface deuropener intercom

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Sinds firmware update 6.01 van de Fritzbox 7390 en 7490 kunnen die ook om met deurintercoms op de analoge lijn. Dat moeten dan wel intercoms zijn met een a/b interface: http://service.avm.de/support/en/skb/FR ... com-system
In order to operate it on an analog extension, the door intercom system must have an a/b interface that can dial a number using tone-dialing when a button is pressed. Other 2-wire or 4-wire solutions (for example Telekom 2-Draht from the Deutsche Telekom or FTZ 123 D 12) are not supported.
Ze geven dus voorbeelden van wat niet werkt, maar ik wou graag weten welk systeem ik (tweedehands) kan kopen en wel zal werken. Ik had al de tip gekregen om een Doorline a/b te kopen, maar ook die zijn bijzonder duur. Iemand een andere intercom die werkt met Fritzbox?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Sinds firmware update 6.01 van de Fritzbox 7390 en 7490 kunnen die ook om met deurintercoms op de analoge lijn. Dat moeten dan wel intercoms zijn met een a/b interface
Dat heeft altijd al gekund, ook met vroegere Firmwares. Zo'n "intercoms met een a/b interface" zijn eigenlijk gewone analoge toestellen, die bij het indrukken van de belknop, een vooraf geprogrammeerd nummer vormen.
Dit kan één intern nummer zijn, alle interne nummers (**9) of een lijst van nummers (callgroup) die je gemaakt hebt (**70x).

Het enige verschil met de nieuwe Firmware, is dat je nu via de FritzBox oproepen van de deurbel kan doorschakelen, en dit voor 4 belknoppen. Maar in principe kan je dat ook al instellen in de intercom zelf.
liegebeestig schreef:k had al de tip gekregen om een Doorline a/b te kopen, maar ook die zijn bijzonder duur. Iemand een andere intercom die werkt met Fritzbox?
Geen ervaring gezien te prijzig, maar ieder 2-draads systeem dat werkt volgens het "analoge telefoon principe" zal werken.
Noteer wel dat je meestal toch 4 draden nodig hebt (1 paar voor de communicatie + 1 paar permanente voeding voor de deurbel verlichting).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Super, dank je wel Philippe_d voor de uitleg. Ik ben toe aan een nieuwe deurbel en ga dus op zoek naar gelijk welk analoog systeem. Tips voor de goedkopere versie, iemand?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is overal duur. Meestal is dat gekoppeld aan een parlofoon of videofooninstallatie.
Ik heb Videx gekocht. De telefooninterface kost 'maar' 125 € + btw. (type DRT275) . De goedkoopste parlofoon van Videx kost ook 125 €.
Eigenlijk werkt het niet goed: veel echo's , geluidsvolumes te laag. En er zit standaard een vertraging op de telefoonoproep. Eerst belt altijd de binnenparlofoon.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Mark, dus je hebt wel degelijk een parlofoon+een interface nodig. Met de parlofoon alleen lukt het niet? En wat hangt er dan precies buiten? Wel jammer dat 't niet goed werkt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Lijkt me inderdaad wel leuk zo een (video) parlofoon die bij afwezigheid je kan opbellen.
Denk bijvoorbeeld aan maatschappijen die pakjes leveren en je zo instructies kan geven om bijvoorbeeld achter de woning te plaatsen etc.
Is er nergens een budget of chinees merk dat zich hieraan gewaagd heeft?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Mark, dus je hebt wel degelijk een parlofoon+een interface nodig. Met de parlofoon alleen lukt het niet? En wat hangt er dan precies buiten? Wel jammer dat 't niet goed werkt.
In het geval van MarkDM zijn dat inderdaad 2 toestellen:
  • a) de Videx 275, die een interface is tussen de FritzBox en een Videx audio/video deur parlefoon.
    b) de Videx deurparlofoon.
Als je gebruik maakt van een "intercom met een a/b interface" heb je alléén een deurparlofoon nodig (die zich als een gewoon analoog toestel gedraagt). Er bestaan ook DECT modellen (die kan je draadloos met de Fritz verbinden).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Philippe, ik wil absoluut geen dect vanwege de straling. Tenzij het ecodect is. Ik heb echt totaal geen idee van de merken voor deurparlofoon.


Sent from my iPad using Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heeft iemand al ervaring met het programmeren van een deurparlofoon op de fritzbox, intussen? Ik heb een Niko buitenpost op het oog, hier beschreven: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM258-099.pdf

Heeft 4 knoppen die programmeerbaar zijn. Maar ik snap om te beginnen al niet hoe je die knoppen dan kan programmeren? Is dat via de fritzbox?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:k heb een Niko buitenpost op het oog, hier beschreven: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM258-099.pdf
Volgens mij kan je die Niko deurinstallatie niet gebruiken met een FritzBox, maar alleen met de bijhorende Niko binnenposten
De buitenpost dient gebruikt te worden in combinatie met een binnenpost
en een voedingsmodule van het gamma Niko Access Control.
liegebeestig schreef:Maar ik snap om te beginnen al niet hoe je die knoppen dan kan programmeren? Is dat via de fritzbox?
Je moet een intercom met een "a/b interface" hebben.
Je moet beide toestellen programmeren:
  • a) de intercom programmeren welk telefoonnummer hij moet bellen voor iedere knop.
    b) de FritzBox instellen (één analoge poort instellen)
Bij oudere FritzBoxen, of FritzBoxen met oudere Firmware, moet je gewoon een analoog toestel toevoegen (FON1), en de deurparlofoon verbinden met de analoge poort.
In de deurparlofoon moet je dan instellen welk nummer moet gebeld worden (voorbeeld **9 voor algemene oproep, **610 voor de DECT, **620 voor de IP telefoon, of een extern nummer (vb je GSM).
Indien je gelijktijdig meerdere nummers wil bellen (= interne groep) met de deurparlofoon, moet je in de FritzBox eerst een verkort nummer programmeren (vb 701) en hier de verschillende nummers ingeven van de groep (vb **1#**610#**620)
Vervolgens moet je de deurparlofoon programmeren dat hij **701 belt.

Bij de nieuwere Firmware is het iets eenvoudiger, omdat je een parlofoon kan instellen (in plaats van een analoog toestel).
De telefoonnummers zijn dan 11, 12, 13, 14 (max 4 belknoppen) ...
Voor ieder van deze nummers kan je dan instellen welk(e) nummer(s) gebeld moeten worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dank je voor de verduidelijking Philippe.

ivm Niko: ik dacht dat de fritzbox de binnenposten zou vervangen dan. Geen idee.

Algemeen: Die a/b interface is het systeem dat de knoppen van de deurtelefoon programmeerbaar maakt (om een bepaald nummer te vormen als je erop drukt). Als je google't op a/b interface vind je echter nauwelijks bruikbare info. Ik vraag me nog altijd af welke merken echt werken. Je zei eerder: elk 2-draads systeem met analoge telefoon principe, maar hebben die dan allemaal een a/b interface?

Ik zou hier heel graag iets mee gaan doen, mijn deurbel is dringend aan vervanging toe en ik zoek een parlofoon (max. kost 200 euro) die ik met twee draden aan mijn fritzbox 7490 kan hangen, daar komt het dus eigenlijk op neer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals op de vorige pagina reeds beschreven, zijn er 2 mogelijkheden:
  1. een deurparlefoon met een a/b interface die zelfstandig nummers kan bellen, zoals een analoog telefoontoestel.
    voorbeeld: Doorline a/b: http://www.telegaertner-elektronik.de/d ... 03t04.html
  2. een klassieke deurparlefooon met een parlefoongedeelte, en een binnengedeelte (voeding + centrale), waarbij je bij sommige merken een extra module kan kopen, om die te koppelen aan een telefooncentrale.
    voorbeeld: Videx (zie post MarkDM). Misschien kan je bij de Niko series ook zo'n "PABX interface" krijgen?
Wat jij dus zoekt is de Doorline a/b of iets dergelijks.
Je sluit dit aan als een analoge binnenlijn. Om te programmeren moet je gewoon het toestel opbellen (**1) en via dtmf codes kan je de nodige zaken instellen (meestal zelfs niet nodig, gezien voorgeprogrammeerd).

Jammer dat dit allemaal zo duur is :(. Misschien eens op ebay.de zoeken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Bij Belgacom gebruiken ze die van Fasttel:
http://www.fasttel.be/ndl/fasttel.asp?paginaid=4
philippe_d schreef:Jammer dat dit allemaal zo duur is :(. Misschien eens op ebay.de zoeken?
En Fasttel is ook niet goedkoop .....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Super, Philippe, nu is het helemaal duidelijk. Ik ga op zoek naar een goedkope tweedehands ofzo van die Doorline, en zal iets laten weten!
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Waar je ook op moet letten met een A/B interface .... de meeste moet je koppelen als een binnen toestel, maar er bestaan
er ook die je moet koppelen via een inkomende telefoonlijn en die noemen ook A/B !!!!

Dus goed navragen welke A/B interface + goed navragen of er een handleiding bij is + dat het DTMF aankan.
En pas op met die met een extra module, er zijn er bij die zo maar niet op eender welke PABX werken !
Er zijn er die op bepaalde PABX werken, de module zit in die bepaalde PABX zelfs ....

Met dat en wat @philippe_d en andere zeggen komt het in orde ....
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dank je wel bssoft. Hoe ingewikkeld allemaal. Ik ga in de eerste plaats voor optie 1 van Philippe, met ofwel een Doorline T01/T02 ofwel een Fasttel zoals jij zegt. Ik heb die doorline in Duitsland voor 190 euro nieuw zien staan. Misschien zijn ze niet goedkoper te vinden? 200 euro voor een stomme deurbel is niet niks natuurlijk...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Een Auerswald TFS-Dialog 202 zou ook moeten werken, en ik lees tevreden reacties op Amazon.de.
http://www.amazon.de/product-reviews/B0 ... ewpoints=1

Slightly offtopic: iemand een idee hoe korting te krijgen bij amazon.de?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iemand al op het idee gekomen om AVM de vraag te stellen of zij het zien zitten om een deuropener te ontwikkelen die met hun Fritzboxen bediend kan worden? In plaats van je suf zitten te piekeren/zoeken naar een oplossing (die met haken en ogen aan elkaar hangt). philippe_d is dé man als het op AVM aankomt. philippe, bel jij AVM of doe ik het? :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb AVM Benelux gewezen op deze discussie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb Avm hierover al gesproken nog voor ik het onderwerp startte. Mijn contact heeft erover gesproken met collega's en kwam inderdaad ook met de Doorline af. Of ze zelf een deuropener willen ontwikkelen heb ik nog geen info. Intussen wel gemerkt dat het bijna standaard is in Duitsland om een doorline of Auerswald te koppelen aan de fritzbox. De Auerswald website heeft er zelfs handleidingen voor.


Sent from my iPad using Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heeft er al iemand ervaring met een Doorline deurtelefoon ? Hoe zit dat met de echo-onderdrukking ?
Hoe is dat aangepakt ?

Ik heb een Videx telefooninterface op mijn videofoon. Maar dat is eigenlijk brol.
Het is opgebouwd met simpele analoge electronica. Geen echo-onderdrukking.

Probleem: alles wat je in de gsm zegt hoor je zelf terug, nog luider dan dan de stem van de persoon aan je deur. Dat is evident. De microfoon aan de deur pikt het op van zijn luidspreker. En zo komt het terug in je gsm. Elke moderne moderne handsfree carkit heeft een echo-onderdukking. Die Videx duidelijk niet. Volgens de verdeler moet je wat sleutelen aan de volumes. Maar dan hoor je de bezoeker niet goed meer of andersom. Er is gewoon een principieel probleem.

Het tweede nadeel is de wachttijd eer hij de gsm belt. Tegen dan is de postbode soms al weg. Bij een Doorline is er geen wachttijd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb het gevoel dat de Auerswald dit beter doet, niet uit eigen ervaring, maar uit tests of forumberichten die ik lees in Duitsland, waar het blijkbaar standaard is om die dingen met een telefooncentrale (fritzbox) te verbinden. De bouwkwaliteit van Auerswald lijkt ook een pak hoger dan bij Doorline. Prijs ongeveer hetzelfde.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK, heb de Auerswald TFS Dialog 203 intussen in huis en de aansluiting op (in mijn geval) FON2 van de fritzbox verliep goed. De Fritzbox levert ook de stroom voor het lichtje, dus je hebt echt maar 2 draden nodig.

Nu, de programmering. Ik heb een nieuw telefoontoestel aangemaakt in de fritzbox, aangeduid dat het een intercom is, en vervolgens kreeg ik een lijstje van 4 drukknoppen in de fritzbox interface. De drie drukknoppen van de Auerswald draaien nummers 31 tot 33, dus invoeren in de fritzbox zoals hieronder
fritzbox a/b
fritzbox a/b
Maar nu. Ik zou graag hebben dat alle telefoons rinkelen bij elke drukknop (je kan 1 toestel of alle toestellen instellen op de fritzbox), maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bij niet thuis, de intercom automatisch doorschakelt naar mijn gsm-nummer (of zelfs naar het antwoordapparaat). Een dialing rule instellen? Lijkt niet zo evident met de fritzbox. Iemand?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geen "dialing rule", maar een "call diversion"
  • - Ga naar Telephony > Call handling > Call diversion > new call diversion
    - Kies "Calls to a telephone number / telephone" en selecteer FON1 uit de drop down list
    - Tik "Divert calls a telephone number / telephone en vul je GSM nummer in
    - Kies dan een optie uit de dropdown lijst (onmiddelijk, delay, long delay, parallel call ...)
Nadeel is:
- alle oproepen naar het analoog toestel (FON1) zullen doorkomen op je GSM (zowel interne gesprekken, als binnenkomende oproepen.
Er zijn misschien nog andere opties in het Call diversion menu die je kan uitproberen ...

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om een "belgroep" (**700) aan te maken, met de interne + externe nummers die moeten gebeld worden bij een deurbel. Maar dan belt het gelijktijdig op je GSM, ook als je thuis bent?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Het belgroep-systeem zou een oplossing kunnen zijn, maar het werkt blijkbaar niet om met # te werken (dus **612#613#0479xxxxxx ingeven om verschillende nrs inclusief een gsm-nr te draaien). Hoe geef je die precies in?

Het systeem met call diversion lukt niet als je "Calls to a telephone" instelt: de deurtelefoon gedraagt zich als een intern toestel dat zelfs niet opgeroepen kan worden van buitenaf.

Het zou evt kunnen lukken door bij de intercom-interface van fritzbox (zie hierboven) ipv all telephones, "telephone nr" in te geven. Dan gewoon een vast nr opgeven, wat je evt kan doorschakelen naar gsm. Nadeel: het duurt dan langer voor de telefoon overgaat, en je ziet op de binnentoestellen niet meer dat de oproep van je deurbel afkomstig is
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Het belgroep-systeem zou een oplossing kunnen zijn, maar het werkt blijkbaar niet om met # te werken (dus **612#613#0479xxxxxx ingeven om verschillende nrs inclusief een gsm-nr te draaien). Hoe geef je die precies in?
Goede vraag, misschien eens proberen met 00479xxx? (een extra "0" omdat het een extern nummer is?)
philippe_d schreef:Het systeem met call diversion lukt niet als je "Calls to a telephone" instelt: de deurtelefoon gedraagt zich als een intern toestel dat zelfs niet opgeroepen kan worden van buitenaf.
Bij "calls to a telephone" mag je de deurtelefoon niet ingeven, maar een ander analoog toestel. Vandaar dat ik schreef "FON1", gezien je deurtelefoon op FON2 staat (ik ga ervan uit dat er geen analoog toestel hangt aan FON1)
liegebeestig schreef:Het zou evt kunnen lukken door bij de intercom-interface van fritzbox (zie hierboven) ipv all telephones, "telephone nr" in te geven. Dan gewoon een vast nr opgeven, wat je evt kan doorschakelen naar gsm
Dus een "omweg" door naar jezelf te bellen?
Misschien wat ver gezocht, maar je kan zo'n "omweg" ook hardwarematig maken:
  • - Verbind FON1 met de analoge telefooningang (ik ga er van uit dat je geen analoog toestel hebt, en ook geen analoge aansluiting)
    - nu gaat de deurbel zich (ook) aanmelden als een analoge oproep.
    - activeer je analoge lijn op de FritzBox.
    - die kan je dan naar wens behandelen: doorschakelen naar GSM, antwoordapparaat, enz...
    - maak wel dat je geen loops hebt: externe analoge oproep mag niet bellen op FON1.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn fax staat momenteel op fon1, maar ik vind dit wel drie goeie ideeën. Ik laat het weten hoe het afloopt. De bedoeling is nu om de telefoons sneller te laten overgaan na een druk op de deurbel. Dat duurt nu nog te lang (12 seconden) in het systeem waarbij je naar een eigen vast nr belt dat ook in de fritzbox geconfigureerd is.


Sent from my iPad using Tapatalk
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Conclusie na nog wat testen:

-belgroepen instellen via het telefoonboek lukt niet. Enkel het eerste nummer wordt gedraaid. Als het eerste nr intern is en het tweede extern (met of zonder extra 0), negeert hij alvast het tweede nr. Ook omgekeerd: eerst extern dan # en dan **intern, dan draait hij enkel het externe nr.

-voor de truc met call diversion met het andere analoge toestel moet ik eerst mijn (uitgaande) fax kunnen virtualiseren. Ik zou dat via ovh gratis kunnen, denk ik, maar dat is dus een ander probleem.

-de hardware omweg moet ik eens proberen. Vooral de tijd tussen bel drukken en bellen zal hier ook wel een rol spelen.


De belangrijkste vraag is nu: hoe kan ik doorschakelen naar gsm zonder 7 extra seconden te moeten wachten na een Druk op de belknop
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb ik het goed begrepen dat hij eerst 7 seconden je interne telefoon doet rinkelen en dan doorschakelt naar gsm ?
Of van waar komt die 7 sec ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

MarkDM, nee. Als je in de fritzbox interface invult dat je naar een telefoonnr wil bellen, en je drukt dan op een van de belletjes, dan gebeurt er de eerste 7 seconden niets. Daarna begint de telefoon in kwestie te bellen. Als je interne telefoons laat bellen (instellen in de interface van fritzbox), dan belt alles na 2 seconden ofzo. Het probleem is dat je via de interne telefoons moeilijk of niet kan doorschakelen naar bijv gsm.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat wil je bereiken ? Moeten de interne telefoon(s) samen bellen met je gsm ? Of is de gsm alleen genoeg ?
Ik het toevallig vorige week een Auerswald 201 gekocht. Ik heb alleen getest om hem gewoon naar mijn gsm te doen bellen.
Je kan ook nog een gewone deurbel aansluiten op de Auerswald.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Als je in de fritzbox interface invult dat je naar een telefoonnr wil bellen, en je drukt dan op een van de belletjes, dan gebeurt er de eerste 7 seconden niets. Daarna begint de telefoon in kwestie te bellen.
Dat is toch met een gewone doorschakeling ook het geval? De FritzBox wacht echt geen seconde om het externe nummer te bellen, wat jij vaststelt is gewoon de tijd die nodig is om een call op te zetten...
En deze externe call wordt dan waarschijnlijk ook nog eens via Betamax gerouteert?
Misschien kan het enkele seconden schelen als je het nummer afsluit met een #

Hoelang duurt het als je zelf je GSM opbelt (tijd tussen het laatste cijfer, en de éérste beltoon) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

De Auerswald TFS Dialog 203, is nogal beperkt in programmatie ....
lees wel dat het standaard 31, 32, 33 heeft maar dat kan je veranderen zo te lezen ....

Spijtig genoeg ken ik de Fritzbox niet, dus ook zijn mogelijkheden niet ....
Ga toch enkele vragen stellen:
1 - Moet jij het interne nummer van de deurparlofoon echt als intercom zetten in de fritbox ?
kan je hem niet als een gewoon intern toestel laten, dit om beter de mogelijkheden van de fritzbox zelfs te gebruiken ?
2 - Kan de fritzbox het systeem dag en nacht stand ?
In dag modus bellen toestellen a, b, c
In nacht modus belt enkel toestel a die onmiddellijk is doorgeschakeld naar GSM ?
3 - Kan je intern "Dummy" nummer aanmaken = is een nummer zonder toestel en ook geen interface ?
4 - Als inkomend meerdere toestellen bellen, kan je dan ook op 1 van die toestellen onmiddellijk doorschakelen naar
GSM programmeren ..... en doet hij dat dan ook ?

Doorschakelen op een PABX heeft zijn voor en nadelen, sommige programmaties willen niet altijd lukken !
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ga toch enkele vragen stellen:
1 - Moet jij het interne nummer van de deurparlofoon echt als intercom zetten in de fritbox ?
kan je hem niet als een gewoon intern toestel laten, dit om beter de mogelijkheden van de fritzbox zelfs te gebruiken ?
Dat moet niet, maar een intercom kan naar alle binnenposten tegelijk bellen. Ik weet niet of een gewoon intern toestel dat kan .
2 - Kan de fritzbox het systeem dag en nacht stand ?
In dag modus bellen toestellen a, b, c
In nacht modus belt enkel toestel a die onmiddellijk is doorgeschakeld naar GSM ?
Fritzbox kent wel een "Do not disturb" functie met instelbare uren. Maar doorschakelen naar gsm lijkt me niet mogelijk.
Tenzij dat vast ingesteld is voor toestel a.
3 - Kan je intern "Dummy" nummer aanmaken = is een nummer zonder toestel en ook geen interface ?
Wat is de bedoeling ? Ik begrijp je niet.
4 - Als inkomend meerdere toestellen bellen, kan je dan ook op 1 van die toestellen onmiddellijk doorschakelen naar
GSM programmeren ..... en doet hij dat dan ook ?
JA, zelfs in parallel. (binnenpost en gsm bellen)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@MarkDM , heb eens de handleiding gelezen van de Fritz box .... je kan inderdaad zo maar niet doorschakelen zoals je zou willen = te beperkt !
Een dag en nacht dienst is onbestaand ....

Een Dummy nummer is een intern nummer waar je mee kan doorverwijzen naar andere mogelijkheden, is gewoon softwarematig te programmeren
en je moet het niet toekennen aan een analoge/digitale poort !

Beroeps misvorming van mij, heb jaren PABX'en gedaan en denk dat ze allemaal hetzelfde kunnen :roll:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nog wat verder getest...
-Philippe: een call diversion instellen lukt niet: deurbel (fon2) laat alle interne toestellen rinkelen > ook lege fon1> call diversion fon1 naar gsm ingesteld > lukt niet, niet via immediately, parallel, direct call... De reden? Om te bellen naar de gsm bij de call diversion kiest hij automatisch SIP10# en je kan dat niet veranderen. Nummer 10# is de vaste analoge lijn...

Blijft dus over als je de interne telefoons wil laten rinkelen en kunnen doorschakelen naar gsm:
-instellen dat bij druk op belknop er een eigen extern vast nr gedraaid wordt. De telefoons bellen dan iets later, maar ze bellen wel, en je kan ook call diversion doen naar gsm. Nadeel: duurt zo'n 11 seconden vanaf belknop indrukken.
-fon1 en externe analoge lijningang verbinden met fysieke kabel. Dan instellen welke telefoons de inkomend analoge lijn laten horen en evt call diversion of antwoordapparaat. Moet dit nog testen. Voordelen: je kan er antw app van fritzbox mee gebruiken en doorschakelen. Maar zou het ook sneller zijn??



Sent from my iPad using Tapatalk
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Philippe: een call diversion instellen lukt niet: deurbel (fon2) laat alle interne toestellen rinkelen > ook lege fon1> call diversion fon1 naar gsm ingesteld > lukt niet, niet via immediately, parallel, direct call... De reden? Om te bellen naar de gsm bij de call diversion kiest hij automatisch SIP10# en je kan dat niet veranderen. Nummer 10# is de vaste analoge lijn...
Komt dat niet voort uit je kiesregels ? Het gsmnummer die je opgeeft in de calldivertion wordt geroutereerd volgens je kiesregels. Ik moet ook wat truukjes toepassen om die met een aparte caller-id (en dus sip-account) op mijn gsm te doen toekomen. Op mijn gsm komt dan "Voordeur belt".
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nee, als het de kiesregels zou volgen, dan zou hij niet via de sip10# mogen uitbellen. Wel via mijn USB-stick. Dat is nog een ander verhaal. Ik kan eens proberen de keuze voor de gebruikte via-lijn in te stellen in het nummer met *123#0479xxxx

>>>getest en werkt ook niet. Hij wil per se routeren via die sip10#. En dat lukt niet want dat is een onbestaande analoge buitenlijn.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

liegebeestig schreef:Nu, de programmering. Ik heb een nieuw telefoontoestel aangemaakt in de fritzbox, aangeduid dat het een intercom is,
en vervolgens kreeg ik een lijstje van 4 drukknoppen in de fritzbox interface ......
Gewoon een vraagje, als je in de fritzbox de poort niet aanduid als intercom heb je dan geen andere mogelijkheden ?
VB: ik heb in fritzbox een bel-groep 701 aangemaakt, dan kan je in de Auerswald gaan her-programmeren en in plaats van standaard 31 kan je
dat vervangen door 701 !
Wie dan op de betreffende deurbel duwt zal het nummer 701 sturen naar de fritzbox !

PS: je kan 32 en 33 ook vervangen als je wild .... VB: 32 kan je dan vervangen door 610 = alleen toestel 610 belt !
Je moet je parlofoon dan gewoon bekijken als een intern toestel met 3 druktoetsen (3 hot-keys) en al zijn mogelijkheden !
Het is maar een idee, ik ken tenslotte de fritzbox codes niet, maar soms kan je hiermee een bepaald probleem omzeilen of andere bij creëren :?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bssoft schreef:Gewoon een vraagje, als je in de fritzbox de poort niet aanduid als intercom heb je dan geen andere mogelijkheden ?
VB: ik heb in fritzbox een bel-groep 701 aangemaakt, dan kan je in de Auerswald gaan her-programmeren en in plaats van standaard 31 kan je
dat vervangen door 701 !
Dat is geen enkel probleem, je kan de Auerswald gewoon als een analoog toestel aanduiden.
En inderdaad de 4 beltoetsen een shortcode toewijzen van een belgroep (**701, **702, ...) of van een binnepost (**610, ...) - voor zover de Auerswald weg kan met de **
Maar dat verandert de zaak toch niet?

De enige reden waarom er een optie "intercom" bestaat, is dat er bepaalde voorgeprogrammeerde eigenschappen toegewezen worden, ik denk bijvoorbeeld aan:
  • * uitschakelen van de spontane buitenlijn (zodat je binnenposten kan bellen zonder de **, je moet dan wel een "0" vormen voor een buitenlijn)
    * inkomende oproepen worden niet doorgeschakeld naar de intercom, enz
liegebeestig schreef:een call diversion instellen lukt niet: deurbel (fon2) laat alle interne toestellen rinkelen > ook lege fon1> call diversion fon1 naar gsm ingesteld > lukt niet,
Inderdaad, net ook geprobeerd. met 0475xxxx, 0-0475 xxx, 0032 475 xxx, immediately, parallel ... :(
Dat moet een bug zijn in de firmware ...
liegebeestig schreef:fon1 en externe analoge lijningang verbinden met fysieke kabel. Dan instellen welke telefoons de inkomend analoge lijn laten horen en evt call diversion of antwoordapparaat. Moet dit nog testen. Voordelen: je kan er antw app van fritzbox mee gebruiken en doorschakelen. Maar zou het ook sneller zijn??
Ja, ik denk in ieder geval sneller dan de methode waarbij je een extern nummer belt, want dan heb je de 2 externe gesprekken op te bouwen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”