Nummerbehoud in geval van sluiting VoIP Provider

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Ons bedrijf is aangesloten bij Belgacom.

Wij zouden graag overstappen naar een Belgische VoIP Provider.

Welke zekerheid krijgen wij dat onze nummers behouden blijven in geval van een (gedwongen) sluiting van de VoIP Provider, of van Voxbone (het bedrijf dat de nummers verhuurt)?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18392
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3727 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Goede vraag ...

* De Belgische Telecom wet voorziet nummerportabiliteit, en een verplichting van de oude provider om je nummer vrij te geven als je van provider wisselt. Geen idee hoe dat wettelijk geregeld is in geval van sluiting van een provider.
* Ik denk wel dat in zo'n geval het BIPT zal tussenkomen om de nummers vrij te geven ...
* Zelf ga ik ervan uit dat, in geval van faillissement, er een overnemer komt die de activiteiten (en dus de verplichtingen) van de vroegere firma verderzet.
jos123 schreef:... of van Voxbone (het bedrijf dat de nummers verhuurt)
Ik denk niet dat de Belgische VoIP providers hun nummers bij Voxbone huren ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Dat is een vraag die je zeker eens moet stellen aan de nummering-verantwoordelijke van het BIPT: http://www.bipt.be/nl/165/ShowContent/5 ... unten.aspx

Ik kan alvast door ervaring volgende verduidelijking geven:

Jouw telefoonnummer behoort toe aan een nummerblok dat is toegewezen aan de originele operator waarvan jij dat telefoonnummer oorspronkelijk hebt gekregen.
Bij de meerderheid van de telefoniegebruikers is dit Belgacom.

Ook na een nummeroverdracht blijft jouw telefoonnummer de stempel van de originele operator dragen. In de CRDC-database wordt gewoon een simpele doorverwijzing gezet naar bijvoorbeeld een VoIP-operator.

Als de VoIP-operator verdwijnt dan kan het zijn dat jouw telefoonlijn niet meer werkt, maar jouw telefoonnummer blijft zeker bestaan, want het is toegewezen aan de originele operator, in dit geval Belgacom.

Het huidig geldende KB over nummeroverdraagbaarheid vind je hier: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1971
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

philippe_d schreef:
jos123 schreef:... of van Voxbone (het bedrijf dat de nummers verhuurt)
Ik denk niet dat de Belgische VoIP providers hun nummers bij Voxbone huren ...
Toch wel. Mijn vast nummer is nu bij Nomado. In de CRDC krijg ik als resultaat: "Voxbone" !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, nomado heeft zelf geen nummerreeksen in BE

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18392
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3727 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Van: [email protected] [mailto:[email protected]] namens [email protected]
Verzonden: donderdag 31 oktober 2013 10:18
Aan: [email protected]
Onderwerp: Telecomwet nummerportabiliteit 1016778

Geachte heer,

U wenst informatie te bekomen over wat gebeurt met nummers indien een operator de boeken sluit.

De hierna verstrekte gegevens zijn algemene inlichtingen. Het behoort tot de taak van de Federale Overheid om algemene juridische informatie te verstrekken. Concrete oplossingen van concrete geschillen behoren tot de bevoegdheid van de Hoven en rechtbanken. Voor dergelijke geschillen kan u zich laten bijstaan door een bevoegde raadgever. Onder voorbehoud van interpretatie door de Hoven en rechtbanken, kan ik u het volgende mede delen:

Het principe van de nummeroverdraagbaarheid tussen operatoren voor mobiele nummers is geregeld in de Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.
Onder nummeroverdraagbaarheid wordt verstaan (art. 2, 48° van de Wet), de faciliteit die het de abonnees mogelijk maakt hun nationale telefoonnummer te behouden, ongeacht de operator die de dienst levert, binnen een welbepaald geografisch gebied in geval van een geografisch nummer en op ongeacht welke locatie in geval van andere dan geografische nummers; de faciliteit omvat niet de mogelijkheid om het nummer te behouden tussen een operator van openbare telefoondiensten aangeboden op een vaste locatie en een operator van openbare telefoondiensten aangeboden op een mobiel elektronisch communicatienetwerk.

Art. 11, § 7 van deze Wet bepaalt dat de operatoren aan wie telefoonnummers uit het nationale nummerplan werden toegewezen, de faciliteit van nummeroverdraagbaarheid moeten aanbieden.

Aan deze principes is uitvoering gegeven door het Koninklijk besluit van 2 juli 2013 betreffende de overdraagbaarheid van de nummers van de abonnees van elektronische-communicatiediensten.

De donoroperator is de operator van waaruit een nummer wordt overgedragen (Art. 1, 2° van het KB). Art. 1, 3° van dit KB definieert de recipiëntoperator (i.e. de "nieuwe" operator) als de operator waarnaar een nummer wordt overgedragen. Artikel 10 van dit KB beschrijft de operationele procedures die de operatoren moeten volgen om een nummer over te dragen. Europese regelgeving heeft een strikte bepaling ingevoerd inzake termijnen van nummeroverdraagbaarheid waarbij wordt voorzien in een zeer korte termijn van maximaal 1 of twee dagen voor de nummeroverdracht. Naar de consument toe is gekozen voor een “one stop shopping”, wat inhoudt dat de abonnee die de overdracht van een nummer vraagt zich enkel dient te richten tot de recipiëntoperator. Bij de vraag tot overdracht dient de abonnee een “letter of authorisation” of LOA te ondertekenen of te valideren in het geval van een elektronisch proces. De recipiëntoperator zal instaan om alle nodige stappen te ondernemen om het nummer over te dragen en het bestaande contract met de donoroperator te beëindigen. De abonnee zal zich eveneens tot de recipiëntoperator kunnen richten voor het bekomen van schadevergoedingen vanaf 1 dag vertraging.

De eindgebruikers zijn dus steeds vrij om hun contract over te dragen naar een operateur naar keuze. Indien de donoroperator (i.e. de initiële operator) failliet gaat dient de abonnee zich dus te wenden tot een recipiëntoperator die zal moeten instaan voor alle hierboven opgelegde vereisten. In het kader van een faillissement zal een curator worden aangesteld die zal belast worden met het beheer van de activa van de failliete onderneming die de functie van “donoroperator” zal moeten opnemen. In het geval van vertraging kan de abonnee zich eveneens tot de recipiëntoperator richten om schadevergoeding te verkrijgen.

Het toezicht op de operatoren wordt verzekerd door het BIPT. Indien er klachten zijn kan ook steeds een klacht worden ingediend bij de ombudsdienst voor telecommunicatie.

Met vriendelijke groet,
Dus gewoon de normale procedure volgen:
  • als de VoIP provider de boeken sluit, je nummer porteren naar een nieuwe provider.
  • de nieuwe provider doet het nodige met de curator van de failliete provider.
  • indien de overdracht langer dan 1 dag duurt (wettelijke termijn voor portatie): schadevergoeding aanvragen bij de nieuwe provider
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”