Fritz!box CLIR instelling

Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1041
Lid geworden op: 23 Nov 2005
Locatie: Vlaams-Brabant
Bedankt: 90 keer
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer

Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor Edward Valckx » 14 Mar 2013, 13:06

Weet iemand wat de exacte betekenis is van de instelling "Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" met keuzes:

- Disabled
- CLIR via display name (dat is de standaard instelling)
- CLIR via display and user name
- CLIR for *31
- CLIR via RFC 3323 (header)
- CLIR via RFC 3325 (ID)
- CLIR via RFC 3323 (ID)

Dit vind je terug bij Telephony/Own Telephone Numbers, en is een instelling per SIP account.

Geeft dit aan op welke manier CLIR (Calling Line Identification Restriction, dus onderdrukken van de identiteit) werkt bij de bewuste SIP provider?
En waarom is "CLIR via display name" de standaard instelling?

PS. via Telephony/Telephony Devices kan men ook per telefoontoestel CLIR aan- of uitzetten. Hier staat trouwens ook de optie voor CLIP: Simple of Expanded. Wat is deze Expanded eigenlijk? Is dat voor CNIP (=ook de naam via caller-ID) ? Ik vermoed van wel, want dit is enkel beschikbaar bij analoge toestellen (niet bij ISDN, DECT noch IP).

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 Nov 2005
Locatie: Vlaams-Brabant
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor MacE501 » 14 Mar 2013, 13:22


guy-pc
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 Mei 2010
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor guy-pc » 24 Mar 2018, 15:02

Ik weet het, 4 jaar na de vorige reactie, maar op dit moment zijn al mijn oproepen anoniem terwijl ik dat niet wens?!

Ik heb het nagekeken in mijn Fritz!Box, bij OVH en bij mijn Bètamaxproviders, en overal staat dat de instelling NIET anoniem zou moeten zijn. Alleen is me de CLIR-instelling van de Fritz!Box 7170 niet duidelijk. Ik zou denken dat ik géén CLIR nodig heb, dus zet ik "Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" op "Disabled". Maar ook met de standaardinstelling "CLIR via display name" verandert er niets. Heb ook eens "CLIR for *31" geprobeerd, maar nog steeds anoniem!

Op het Duitse forum vind ik alleen maar info over anoniem bellen, en niet dat het nummer meegestuurd mag worden?!

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13831
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2242 keer
Recent bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Contact:

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor philippe_d » 24 Mar 2018, 18:13

Wat Betamax (Dellmont) betreft:
  • als je een nummer wil meegeven als CLIP moet dat nummer op voorhand geregistreerd worden via de klantentool of de Mobile Voip App.
  • je kan in de klantentool één van de geregistreerde nummers aanvinken, dit nummer wordt dan standard meegestuurd bij uitgaande gesprekken.
  • In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen
  • In de Telephony settings moet je ook de optie "Use telephone number for registration" aanvinken
Wat OVH betreft heb ik geen ervaring.
Waarschijnlijk moet je het gewenste nummer (jouw OVH nummer of jouw geporteerd nummer) aanduiden op de klantentool.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

guy-pc
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 Mei 2010
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor guy-pc » 25 Mar 2018, 13:23

philippe_d schreef:Wat Betamax (Dellmont) betreft:
  • als je een nummer wil meegeven als CLIP moet dat nummer op voorhand geregistreerd worden via de klantentool of de Mobile Voip App.
  • je kan in de klantentool één van de geregistreerde nummers aanvinken, dit nummer wordt dan standard meegestuurd bij uitgaande gesprekken.
  • In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen
  • In de Telephony settings moet je ook de optie "Use telephone number for registration" aanvinken
Wat OVH betreft heb ik geen ervaring.
Waarschijnlijk moet je het gewenste nummer (jouw OVH nummer of jouw geporteerd nummer) aanduiden op de klantentool.

Dank je wel, Filip, de oplossing kwam weer uit jouw hoed getoverd! Hoewel ik op één ding na alles gedaan had wat je hierboven schreef, was dit de oplossing:
In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen

Al jaren stond er hier een willekeurig gekozen nummer. Vroeger werd ons nummer nochtans gewoon meegestuurd; geen idee waarom dat nu ineens niet meer werkt!

Het is wel verwarrend, want ik heb twee Betamaxnummers in gebruik, en nu zie ik niet meer wat via de ene of via de andere registrar moet gestuurd worden...

Voor alle duidelijkheid: in OVH en bij de registrarinstellingen stond alles juist; het was weer eens een instelling in de Fritz!Box 7170!

Nog een ander vraagje: bij de instellingen kan je "Voice Activation Detection" kiezen. Kan dit voor betere gesprekskwaliteit zorgen tijdens het up- en downloaden, juist niet of maakt dit niets uit?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13831
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2242 keer
Recent bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 621 keer
Contact:

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor philippe_d » 25 Mar 2018, 13:55

guy-pc schreef:Het is wel verwarrend, want ik heb twee Betamaxnummers in gebruik, en nu zie ik niet meer wat via de ene of via de andere registrar moet gestuurd worden...

Probeer met verschillende formaten, voorbeeld:
    056 123456 voor Betamax registrar 1
    0032 56 123456 voor Betamax registrar 2
    +32 56 123456 Betamax registrar 3
Niet zeker dat dit laatste formaat aanvaard zal worden door de 7110. Het nummer zonder landcode zal aanvaard worden door de Betamax registrar, op voorwaarde dat je in de klantentool een adres in België hebt gegeven ...

guy-pc schreef:Al jaren stond er hier een willekeurig gekozen nummer. Vroeger werd ons nummer nochtans gewoon meegestuurd; geen idee waarom dat nu ineens niet meer werkt!

In de klantentool van de betreffende Betamax provider moet je de gewenste CLIP aanvinken. Dan zou het moeten werken zonder dat je het nummer opgeeft in de FritzBox. Dan natuurlijk de optie "Use telephone number for registration" uitvinken.

Je hebt dus 2 opties:
  1. ofwe correcte nummer invullen en "Use telephone number for registration" AANvinken (> nummer meegestuurd door FritzBox).
  2. ofwel een willekeurig nummer invullen en "Use telephone number for registration" UITvinken (> nummer meegestuurd door Provider).

guy-pc schreef:Nog een ander vraagje: bij de instellingen kan je "Voice Activation Detection" kiezen. Kan dit voor betere gesprekskwaliteit zorgen tijdens het up- en downloaden, juist niet of maakt dit niets uit?

Geen idee.
Voice Activation Detection is vooral bedoeld om bandbreedte uit te sparen. Zolang je niet spreekt worden er geen data verstuurd (ook geen achtergrond ruis). Van zodra je spreekt zal er terug een upload stream zijn.
Dat is waarschijnlijk nog een overblijfsel van de eerste FritzBoxen, die toen nog gebruikt werden op trage ADSL verbindingen, met vooral een zeer lage upload (4 mbps down, 256k up :-( ). Die tijd is nu toch voorbij?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 11 Dec 2012
Bedankt: 138 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor Bssoft » 25 Mar 2018, 20:44

Edward Valckx schreef: .......... Is dat voor CNIP (=ook de naam via caller-ID) ? Ik vermoed van wel, want dit is enkel beschikbaar bij analoge toestellen (niet bij ISDN, DECT noch IP).

CNIP werkt wel via het ISDN netwerk .... of het ISDN toestel of ISDN PABX dit aankon is een andere vraag 8)
CNIP is nooit een succes geweest !

guy-pc
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 Mei 2010
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor guy-pc » 26 Mar 2018, 06:52

philippe_d schreef:Voice Activation Detection is vooral bedoeld om bandbreedte uit te sparen. Zolang je niet spreekt worden er geen data verstuurd (ook geen achtergrond ruis). Van zodra je spreekt zal er terug een upload stream zijn.

Bedankt, nu begrijp ik hoe dit werkt. Ik denk inderdaad dat dat geen betere kwaliteit gaat geven voor mijn probleem met QoS ==> zie:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 70#p723416

Groetjes, Guy

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3560
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 432 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 425 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor Joe de Mannen » 26 Mar 2018, 10:15

Op plaatsen met 'veel' achtergrondgeluid kan dit storend werken, op het moment dat jij zwijgt valt alle geluid voor je gesprekspartner weg, dat kan lijken of de lijn is uitgevallen.
J.

guy-pc
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 Mei 2010
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Re: Fritz!box CLIR instelling

Berichtdoor guy-pc » 26 Mar 2018, 12:06

Ja, meestal vind ik dat heel irritant, want er valt altijd een fractie van een seconde weg in het begin van het spreken.


Terug naar “VoIP”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast