voip bellen en downloaden tegelijk

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb een fritzbox 7360 waarmee ik een adsl verbinding heb(edpnet) aangezien ik redelijk ver van de centrale zit is mijn snelheid niet zo schitterend(is geen verwijt naar edpnet toe, was bij de vorige providers ook zo): downl.snelheid is 2.88Mb/s en upload is 0.43Mb/s. Ik vraag me af als ik aan het downloaden ben(wat ik toch geregeld doe), kan ik dan zonder problemen via viop telefoneren???
Ik ben aan het overwegen om telefonie van edpnet te nemen(goedkoop), maar alleen als ik zeker ben dat dit zonder problemen werkt...

Alvast bedankt voor je antwoord,
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Je kan in je Fritzbox de QoS instellen zodat de kwaliteit van je voip-gesprek gegarandeerd wordt en je verbinding niet toegeknepen wordt door je download.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik heb hier al wel veel klachten gelezen ivm. EDPNet voip (zelfs op betere lijnen). Maar op zo'n verbinding moet je zeker Qos instellen anders gegarandeerd problemen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Maglor schreef:Je kan in je Fritzbox de QoS instellen zodat de kwaliteit van je voip-gesprek gegarandeerd wordt en je verbinding niet toegeknepen wordt door je download.
wordt dan m'n downloadsnelheid dan nog lager??? (ik vermoed van wel)
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

VOiD schreef:Ik heb hier al wel veel klachten gelezen ivm. EDPNet voip (zelfs op betere lijnen). Maar op zo'n verbinding moet je zeker Qos instellen anders gegarandeerd problemen.
klachten?? Welke klachten? Is voip bellen dus eigenlijk kwalitatief niet echt goed, ook al staat die 'Qos' ingesteld???
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

seppe schreef:
Maglor schreef:Je kan in je Fritzbox de QoS instellen zodat de kwaliteit van je voip-gesprek gegarandeerd wordt en je verbinding niet toegeknepen wordt door je download.
wordt dan m'n downloadsnelheid dan nog lager??? (ik vermoed van wel)
Hangt ervan af hoe die Qos werkt. Sommige Qos is inderdaad gewoon een stuk bandbreedte "reserveren".
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

seppe schreef:
VOiD schreef:Ik heb hier al wel veel klachten gelezen ivm. EDPNet voip (zelfs op betere lijnen). Maar op zo'n verbinding moet je zeker Qos instellen anders gegarandeerd problemen.
klachten?? Welke klachten? Is voip bellen dus eigenlijk kwalitatief niet echt goed, ook al staat die 'Qos' ingesteld???
Ik bedoelde dit topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=29932

Maar algemeen genomen is voip kwalitatief zelfs beter dan de 'gewone' analoge lijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je in je QOS 0.5 tot 1Mbit reserveert voor VoIP, dan is dat meer dan genoeg hoor.
EDPnet telefonie blijkt volgens veel topics niet zo supergoed te werken. Maar als je weepee of ovh hebt en je download, zal dat niet zo een probleem lopen. Gewoon eens testen? Bij WeePee kan je een testaccountje krijgen waar 2 euro beltegoed opstaat?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

In de FritzBox 7360 kan je zelf geen bandbreedte reserveren voor Voip, maar je kan wel bepaalde applicaties (protocollen) en/of bepaalde netwerk apparaten indelen in één van de 3 volgende categoriën (Internet > Filters > Prioritization)
  1. Real-time Applications
    Applications with high demands on transmission speed and reaction times (e.g. Internet telephony, IPTV, video on demand).
    If an application of this category uses the Internet connection to full capacity, no other data will be transmitted.
  2. Prioritized Applications
    Applications that require a fast reaction time (e.g. company access, terminal applications, games).
    The following applications will be granted high priority. When an application of this category uses the full capacity of the Internet connection, the data of other applications will be transferred with lower priority.
  3. Background Applications
    Applications that run in the background and are treated with low priority when the Internet connection is running at capacity (e.g. automatic updates, peer-to-peer services)
Bij de fabrieksinstellingen staan volgende prioriteiten ingesteld:
  • Real-time Applications: FRITZ!Media video streaming
  • Prioritized Applications: Internet Telephony
  • Background Applications: geen.
    Maar je kan dat zelf nog aanpassen, en applicaties of apparaten in iedere categorie toevoegen.
Hier kan je dus de laptop van je vrouw in de "background" groep steken, terwijl je de eigen spelcomputer in de "Real-time" groep steekt :-D.

Dit alles kan alleen werken indien de FritzBox ook jouw Internet snelheden kent.
  1. Als de FritzBox gebruikt wordt als router (vb achter een Kabelmodem, of achter een BBox2), moet je zelf de maximal upload en download ingeven (Interent > Account information)
  2. Als de FritzBox gebruikt wordt als modem (ADSL of VDSL) kan je hier geen waarden ingeven, en worden de modemsnelheden gebruikt (sync).
Dit laatste is wel onpraktisch (en zinloos) in geval je modem hoger synct dan je Internet abbo (vb 50/6): dan wordt de modemsnelheid gebruikt voor QoS in plaats van je werkelijke gecapte internetsnelheid. Dit is uniek voor België, want in de meeste landen wordt de snelheid niet gecapt op de BAS, maar krijg je een sync volgens je abbo.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Bedankt voor de toelichting (Phillippe). Hoewel sommige termen chinees zijn voor mij. :) Dus ik moet niks speciaals instellen voor voip, krijgt voorrang, heb ik gezien bij m'n instellingen.(das het belangrijkste om het goed te laten werken toch)
Ik ben (om te zien hoeveel m'n downloadsnelheid zou dalen) eens gaan kijken wij weepee, maar daar smijten ze ook met van die 'chinese' termen naar m'n hoofd. :D.
Welk kan ik proberen van weepee: SIP of T38????
Ik zie ook dat men voor ingaande gesprekken andere providers neemt dan voor uitgaande, waarom is dat?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat je beter eens kan nadenken over de snelheid van je lijn dan over het shapen van je traffic....
Ik ben helemaal geen sneller is beter man(heb me jaren aan een flatfree adsl abbo gehouden), maar onder de 4mbps is zo 1980 ;-)

soit, met een upload van 128kbps kom je toe voor je voip verbinding, maar dan mag er natuurlijk weinig tot niets anders overgaan. Ik vrees dat qos hier niet gaat helpen, toch niet de dingen die ik al uitgeprobeerd heb.
Laatst gewijzigd door iceke 20 okt 2012, 23:18, in totaal 1 gewijzigd.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

maar onder de 4mbps is zo 1980
ligt volledig aan belgacom, zolang die niet wat investeren aan de infrastructuur(kabels), zal dat niet beter kunnen....

dat is het nadeel van op de boerenbuiten te wonen, zeker??? :p in België toch.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

iceke schreef:maar onder de 4mbps is zo 1980 ;-)
Zover moet je niet teruggaan hoor. 4mbps in 1980 was revolutionair geweest. Denk eerder rond 2000. :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Telenet bood in 1998 5mbit (later 10mbit), en het zwaarste abonnement van Belgacom ADSL had toen 4.4mbit. Thuis was de syncronisatie slechts op 1.1mbit, later ook 4.4 :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

hehehe, ik kan me een decennium vergissen, maar zoals elke goeie belg had ik daar een oplossing voor, nl. een sat verbinding met isdn uplink en dat vloog vooruit in die tijd (toen youtube nog niet bestond en je voor mp3's te encode nog een half uur per liedje nodig had)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jij downloadde via sat? Wat kostte dat toen wel niet? Heb maar van één ISP weet dat ze internet via sat deden aan klanten uit landen als spanje, portugal en italie. Ook veel schepen (jan de nul en greanpeace) waren klant bij hun etc. Die hun links zaten in Liedekerke aan het belgacom gebouw (vlak aan liedekerke bos).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goh, dat viel nog best mee, alleen moest je daar nog eens je telefoonkost bijrekenen, want die lag natuurlijk wel open
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo

Even 5 jaar verder!

We bellen via VOIP via onze Fritz!Box 7170 (100 Mbs), die achter een Telenet-modem Docsis 3.0 (1 Gbs) hangt. We hebben het goedkoopste Telenet-abonnement ("Start" of zo), wat voor ons altijd meer dan voldoende is.

Maar wanneer ik iets download, kan ik niet bellen, want de bandbreedte voor VOIP wordt dan dichtgeknepen. Het gebeurt niet dikwijls dat ik iets download, maar wel dat mijn vrouw wil bellen terwijl ik aan het internetten ben!

Iemand een goedkope oplossing hiervoor? Kan je in de Docsis 3.0-modem ergens nog bandbreedte reserveren? Of een andere goede oplossing? Kan ik zelf VOIP (combinatie van OVH en Betamax) rechtstreeks in de Docsis 3.0 instellen?

Alvast bedankt bij voorbaat voor jullie reacties en groetjes

Guy
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Telenet-modem zal niet kunnen wat je vraagt. Omgekeerd wel: de Fritzbox heeft mogelijkheden om bandbreedte te reserveren voor VOIP.
Zeker voor ADSL. Bij kabel-modem weet ik niet van buiten of het dan ook kan. Kijk eens .
In dat geval moeten al je computers via de Fritzbox aangesloten worden. Dan heeft hij er vat op.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is wel een voordeel van zo'n modem/router met ingebouwde VOIP, ATA's. Die zijn normaal gezien er wel op voorzien om bandbreedte vrij te houden voor de telefoonverbinding.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Dat klopt, de Fritz!Box kan dat, maar dan heb ik nog maar 100 Mbs voor alle andere toepassingen in huis en niet meer de 1Gbs die de Telenet-modem aanlevert!

Is er echt geen andere oplossing, behalve andere hardware?

Bedankt en groetjes

Guy
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Telenet levert maar 30 Mbps met hun goedkoopste abo :p
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Welke toepassingen heeft u in huis die meer dan 100Mbs nodig hebben ?
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

@lanadekat: Dat klopt; daar had ik niet bij stilgestaan.
@PeterP: Wanneer ik met verschillende pc's tegelijkertijd download, bijvoorbeeld?

Maar ik kan het internetsignaal toch niet rechtstreeks van de straat opvangen als ik eerst mijn Fritz!Box zou zetten? Dat moet toch eerst via mijn Telenetmodem passeren?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Klopt.
Vanuit je telenetmodem met 1 kabeltje naar de wan poort van je fritzbox.
Vanuit de lan poorten van je fritzbox naar al je andere toestellen.
Alle verkeer van/naar het internet moet dan door je Fritzbox passeren. Je Fritzbox kan dan het telefonieverkeer voorrang geven op de rest.

Misschien moet je bovenstaande opstelling eens testen en zien of je tevreden bent van de snelheid ?
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt; ga ik proberen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Om maximaal te profiteren van de "QoS" mogelijkheden van de FritzBox zijn er 2 zaken belangrijk:
  1. FritzBox moet ingesteld zijn als router.
  2. je moet manueel jouw internetsnelheid inbrengen.
1. FritzBox instellen als Router
  • Open de Web interface en ga naar Internet > Account Information
  • Kies hier voor "Connect via External Modem or Router" (of "Internet via LAN1")
  • Kies daarna voor "Operating Mode: Make own connection to the Internet (hiermee stel je de FritzBox in als router).
  • Kies vervolgens "Is account information required = No"
2. Internetsnelheid invoeren
  • Check eens wat jouw effectieve Internet snelheid is. Bij Basic Internet is dat normaal 50 mbps down / 5 mbps up.
  • Ga naar Connection Settings - Data Throughput . Geef hier jouw snelheid in, vb:
    • Upstream: 5000 kbps
    • Downstream 50000 kbps
Dat is belangrijk, omdat de FritzBox hier rekening moet mee houden om prioriteit voor VoIp te kunnen geven.
Sluit nu je Telenet modem aan op LAN1 van de FritzBox.
Sluit al jouw interne apparaten aan op LAN 2-3-4 en of WLAN.

Nadeel is natuurlijk dat je de WiFi van je Telenet modem niet meer kan gebruiken, want je wil alles via de FritzBox.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Heb het zojuist ingesteld. Ik merk verbetering bij het telefoneren, dus dat is toch een pluspunt. :-) Maar mijn downloadsnelheid is gezakt van 45 naar 30 Mbps :-( Ik ga het toch zo een tijdje uitproberen; in principe is de downloadsnelheid voor ons niet altijd zo belangrijk.

Maak het veel uit dat ik in de Fritz!Box 50000 down en 5000 up ingegeven heb, terwijl de effectieve snelheden 36000 à 30000 down en 4000 up zijn?

Groetjes en tot later

Guy
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Uiteraard is dat belangrijk, hoe gaat die anders weten hoeveel bandbreedte je nog over heat, theoretisch dan. De fritzbox berekend je bandbreedte op basis van de ingestelde maxima. Als de FB denkt dat je max. 50 Mbit is, dan gaat die geen QoS triggeren bij 30mbit, terwijl je dat eigenlijk wel juist wil.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

* Post edited *

Vreemd: ik heb nu al 1000 bij up en 10000 bij down ingegeven, en toch blijft het nog gehakkeld klinken wanneer ik aan het downloaden ben!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet net minder ingeven. Zodat hij sneller begrenst
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Maar ik zit nu al op 500 / 5000. Nu pas begin ik verschil te merken in positieve zin!

Is dat normaal?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Lijkt me inderdaad heel laag. Sorry ik had je post mis gelezen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

guy-pc schreef:Maar ik zit nu al op 500 / 5000. Nu pas begin ik verschil te merken in positieve zin!

Is dat normaal?
En welk is de eenheid van die 500 / 5000?
Megabit/s, megabyte/s, kb/s, kB/s, etc.
Wat dat is uiteraard een wereld van verschil ...

Indien de upload (in de FB) 500 kB/s zou zijn, komt dit inderdaad overeen met de specs van Basic Internet van Telenet (4Mb/s upload)...
Persoonlijk zou ik upload en download in de FB zó instellen dat er altijd een (ruime) marge is voor het totaal aan simultane VoIP gesprekken.
Bijvoorbeeld een 100 kb/s (up én down) voor ieder VoIP gesprek indien gebruik gemaakt wordt van codec 711.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Zo heb ik het nu in de Fritz!Box 7170 ingesteld:

Configure the speed of your DSL line. These values are required to secure the prioritzation of the network devices.
Upstream 100 kBit/s
Downstream 100 kBit/s

Als ik nu bel (we hebben slechts 1 vaste lijn), lijkt het bijna perfect. Maar als ik de uitleg lees, dan moeten we de internetsnelheid van de provider opgeven, en die is toch vele malen hoger dan 100 kbs?

N.B. we gebruiken inderdaad zo veel mogelijk codec 711

* edit *

Jeezes, een foto uploaden op 2dehands.be duurt nu letterlijk 7 minuten (sic), daar waar het vroeger zo'n 10 seconden duurde. Dit is niet OK!

* nieuwe edit *

Dit is niet te doen. Wie helpt mij met de instellingen a.j.b.? Ik heb up en down terug op 500/500 ingesteld, want mijn uploadsnelheid was verschrikkelijk traag geworden...

HELP!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb nu pas door dat je op een Fritzbox 7170 werkt. Ik dacht een 7360, maar deze had je dus vroeger.
Die Fritzbox 7170 gebruik je nu in ip-client mode ? Qos heb je in die oude Fritzboxen enkel als je gebruik maakt van de ingebouwde ADSL modem dacht ik. Vind je dit menu "Internet > Filters > Prioritization" terug op je Fritzbox. Indien niet, dan is Qos niet mogelijk.

De enige mogelijkheid om Qos te hebben is dan om een jongere Fritzbox te gebruiken of je 7170 te houden en een andere router (die Qos ondersteund) tussen je modem en de rest van je netwerk te gebruiken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Beschrijving van de FritzBox 7170:
[snip]
QOS: VOIP krijgt voorrang op andere trafiek.
[snip]
Bron: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=26008

Dus het kan.

Zelf heb ik geen Fritz!Box kennis om de vraagsteller door de menu's van de 7170 te begeleiden.
(Misschien had ik toch dienen deel te nemen aan de AVM Fritz!Box quiz :lol: )
En aangeven waar naar gestreefd dient te worden is voor guy-pc duidelijk niet voldoende.

Mogelijks kan Philippe, als Fritz!Box goeroe en voormalig bezitter van een 7170, guy-pc gedetailleerd begeleiden??? :wink:
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

@Peter

Ik heb nooit een 7360 gehad en, zoals eternum al schreef, heeft de 7170 wel degelijk QoS.

Ondertussen heb ik hier de instellingen nogmaals overlopen en ben ik nog wat aan het testen, en vraagt mijn vrouw mij af en toe om hulp, vandaar mijn traagheid om te antwoorden!

Toegegeven, ik ben niet 100% mee met alle technische termen en i.p.v. jullie daar telkens mee lastig te vallen, zoek ik het liever zelf eerst even op, zowel binnen als buiten dit forum! Ook dat neemt tijd in!

Maar ik krijg het maar niet ingesteld. Nu is mijn up- en downloadsnelheid terug prima, maar de telefoonkwaliteit trekt op niets meer. (Ik had "IP Client" niet geselecteerd.)

Dit zijn mijn instellingen (heb zelf een "O" of "X" toegevoegd):

Connection

Select whether your Internet connection should be established via DSL or LAN.

O Internet connection via DSL
Select this kind of connection if FRITZ!Box is to connect directly using your DSL line.

X Internet connection via LAN 1
Select this kind of connection if FRITZ!Box is to be connected to an already existing network (LAN), a cable modem or a DSL router.

Operating Mode
Specify whether FRITZ!Box is to establish an Internet connection itself or share an existing Internet connection.

O Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)

X Share existing Internet connection in the network (IP Client)

Connection Settings
Enter here the IP settings to be used in your network.

Careful: After changes to these settings are applied, the FRITZ!Box user interface can be reached only via the configured IP address or the IP address assigned by the DHCP server.

X Obtain the IP address automatically (DHCP)
DHCP host name fritz.fonwlan.box

O Configure the IP address manually
IP address
Subnet mask
Default gateway
Primary DNS server
Secondary DNS server

Configure the speed of your DSL line. These values are required to secure the prioritzation of the network devices.
Upstream xxx kBit/s
Downstream yyy kBit/s

Voor de snelheden bij xxx en yyy heb ik al van alles geprobeerd!
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Je moet bij die snelheden toch maar gewoon de effectieve snelheid van je internetlijn ingeven? Met die waarden vertel je aan je fritzbox wat de maximum snelheid van je internetlijn is. Van zodra die behaald wordt gaat de fritzbox het verkeer afknijpen om nog wat te reserveren voor voip. Als je daar te weinig invult gaat je internet traag zijn, als je te veel invult (meer dan je effectieve internetsnelheid) gaat QoS nooit in werking treden.

Als je daar 100 ingeeft is het logisch dat je internet niet meer vooruit te krijgen is. De eenheid is kiloBit (kbps of kb/s), en 100 kbps = 12.5 kiloByte/s, twee keer niks dus aan moderne standaard. Van zodra er dus 12.5kiloByte/s door de fritzbox loopt begint die af te knijpen want hij probeert nog wat over te houden voor voip. Doe een speedtest op speedtest.net en converteer de waarde die je daar te zien krijgt naar kiloBit/s en rond een beetje af naar beneden. 1Mbps = 1000 kiloBit/s. Dus haal je 30Mbps dan vul je 30000 is. Als je zeker bent dat jouw fritzbox QoS heeft en deze staat ingeschakeld dan zou hij vervolgens zijn werk moeten doen en voip voorrang geven. Als het dan toch niet werkt dan zou ik eerst eens uitzoeken of QoS wel ingeschakeld staat.

Je zegt dat je al vanalles hebt geprobeerd. In principe zou QoS moeten werken bij eender welke waarde je invult, zo lang het niet te laag of meer dan je effectieve internetsnelheid is. Vul je een waarde in ergens in het midden van je effectieve internetsnelheid zou het ook al moeten werken (maar je snelheid gaat dan gecapt zijn op die waarde). Als voip dan nog niet deftig werkt terwijl je aan het downloaden bent staat QoS denkelijk niet ingeschakeld.
Laatst gewijzigd door gm123 02 nov 2017, 00:23, in totaal 1 gewijzigd.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

X Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)
X No account information required (IP)
Laatst gewijzigd door PeterP 02 nov 2017, 02:27, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”