voip bellen en downloaden tegelijk

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

guy-pc schreef:Configure the speed of your DSL line. These values are required to secure the prioritzation of the network devices.
Upstream xxx kBit/s
Downstream yyy kBit/s

Voor de snelheden bij xxx en yyy heb ik al van alles geprobeerd!
Vooreerst kan je de snelheid van je internetbreedbandlijntje eens testen/bepalen: http://www.speedtest.net/nl/.

Let wel: doe dit zonder dat je Fritz!box de trafiek gaat beperken!!
Ik ken de mogelijkheden van de 7170 niet maar indien je bij zowel upload als download een erg hoge waarde zoals 100000 (of 1000000) invult, zal de QoS normaliter je bandbreedte niet beperken. Mogelijks is het zelfs zo eenvoudig als Qos (traffic shaping) uitschakelen...

Uiteraard is dit geen haarscherpe bepaling van de bandbreedte, maar normaliter werkbaar. Minstens een goede schatting.

Anyway. Onderstaand is zulks resultaat:
Afbeelding

Omrekenen van Mbps naar kBit/s is simpel: vermenigvuldig met 1000. Dus in bovenstaand voorbeeld:
  • 28.81Mbps = 28810 kBit/s
  • 4.53 Mbps = 4530 kBit/s
Na het bepalen van de bandbreedte van het internetbreedbandlijntje zou ik in zulks geval volgende waarden in de Fritz!box ingeven:
  • Upstream: 4200 kBit/s (je laat een 330 kBit/s onbenut)
  • Downstream: 28000 kBit/s (je laat een 810 kBit/s onbenut)
of, zelfs iets minder (indien nodig)
  • Upstream: 4000 kBit/s (je laat dus nog meer onbenut)
  • Downstream: 26000 kBit/s (ook hier laat je nog meer onbenut)
Hiermee zou de Fritz!box 7170 in principe alvast goede resultaten moeten opleveren voor wat betreft QoS op bovenvermeld internetbreedbandlijntje.

Mogelijks is/zijn er in de Fritz!Box 7170 nog verdere mogelijkheden zoals:
  • specifiek verkeer prioriteit geven (zoals VoIP, video calls, etc)
  • specifieke toestellen (IP adressen op je eigen netwerk) prioriteit geven
  • etc
Maar dat weet ik dus in het geheel niet: wegens geen Fritz!Box 7170 gebruiker. :wink:
Philippe_d weet dat zeer zeker. En zal binnenkort allicht wel (enige) toelichting verschaffen.


Is dit fail-safe?
Neen.
Op het ogenblik dat er ergens (extern) een verzadiging in het (Telenet) netwerk optreedt, zullen er data pakketjes verloren gaan.
Met als gevolg een heel erg licht tot zeer zwaar verstoord telefoongesprek ... afhankelijk van het feit hoeveel pakketjes niet tijdig arriveren/verloren gaan.
Uit eigen ervaring gesproken: dit komt zelden voor. Iets meer bij Telenet dan bij Proximus.
But YMMV.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

@eternum
Lees eens volgend artikel in verband met de juiste schrijfwijze van kilobits.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilobit_per_seconde

@guy-pc
In mijn laatste bijdrage zit de oplossing.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

@ PeterP

Dat weet ik.
Ik heb bewust de schrijfwijze van vraagsteller overgenomen.
Blijkbaar is/was de vraagsteller zich niet bewust van, onder andere, het verschil tussen een "b" en een "B".
Alhoewel in de Fritz!Box 7170 de schrijfwijze wel correct geschreven staat zoals uit onderstaande afbeelding blijkt.
Blijkbaar had philippe_d hier al gedetailleerd geantwoord.
Het komt me over dat de vraagsteller intussen over ruim voldoende info beschikt.

Afbeelding Bron: Tweakers
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guy-pc schreef:Heb het zojuist ingesteld. Ik merk verbetering bij het telefoneren, dus dat is toch een pluspunt. :-) Maar mijn downloadsnelheid is gezakt van 45 naar 30 Mbps :-( Ik ga het toch zo een tijdje uitproberen; in principe is de downloadsnelheid voor ons niet altijd zo belangrijk.
Met de FritzBox 7170 heb je nog wel volgende beperking:
Dat is een zeer oude ADSL2+ modem, die dus eigenlijk voorzien was voor een maximale download snelheid van 24 mbps en uploadsnelheid van 3.5 mbps (Annex M).
Ik heb geen idee wat de maximale WAN/LAN troughput is als je deze FritzBox als router gebruikt (internet via LAN1), maar dat zou wel eens kunnen tegenvallen.

Vandaar dat het mij niet verbaast dat je snelheid gezakt is van 45 naar 30 Mbps als je de FritzBox als router gebruikt. De 7170 kan waarschijnlijk niet meer aan...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

guy-pc schreef: Iemand een goedkope oplossing hiervoor? Kan je in de Docsis 3.0-modem ergens nog bandbreedte reserveren? Of een andere goede oplossing? Kan ik zelf VOIP (combinatie van OVH en Betamax) rechtstreeks in de Docsis 3.0 instellen?
Een Fritzbox 7270v2 heeft voldoende doorvoersnelheid en kan je vinden voor rond de 20 euro.
Doorvoersnelheid, hier in een testopstelling, haalt ongeveer 80-90Mbit/s op het grafiekje van de Fritzbox zelf.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Dag allemaal

Vooreerst sorry voor mijn lange stilte en, vooral, HARTELIJK DANK voor al jullie reacties. Ik heb deze allemaal wel zien binnenkomen, maar ik was niet in de mogelijkheid om sneller te antwoorden. En het trage antwoorden zal zo nog een tijdje blijven, sorry bij voorbaat.

Vooreerst ben ik aan slag gegaan met al jullie tips, maar die spreken elkaar soms tegen. Bijvoorbeeld (en dit is enkel als voorbeeld bedoeld, zeker niet als verwijt of zo):
Ik heb een beperktere technische kennis, en daarom dat de gevolgen van de te maken keuzes in de Fritz!Box mij niet altijd duidelijk zijn. Daardoor heb ik zo maar van alle instellingen zitten uitproberen, maar, mijn conclusie is dat ik in feite geen stap verder geraak: ofwel heb ik een goede telefoonkwaliteit en een trage internetsnelheid (vooral upload), ofwel is mijn internetsnelheid prima maar blijf ik hakkelend telefoneren terwijl er gedownloaded wordt.

Uiteindelijk ben ik blijven steken bij deze instellingen:

https://drive.google.com/file/d/1OqXGi9 ... sp=sharing

maar de Upstream en Downstream heb ik uiteindelijk op 500/2000: dit gaf een enigszins aanvaardbare spraakkwaliteit tijdens het telefoneren.

Ook heb ik "Internet Telephony" als "Real-time Application" gedefinieerd en alle andere taken als "Background Application", maar ook dat maakte niet zo heel veel uit.

https://drive.google.com/file/d/1N0wPv- ... sp=sharing

Ik ga het op deze manier even aanzien en enkele weken / maanden uittesten. Als het niet goed is, dan weet ik bij welke vrienden ik weer terechtkan! :-)

In dat geval zal ik maar aannemen wat Philippe geschreven heeft en misschien uitkijken naar een andere Fritz!Box?! In principe zoek ik wel naar een Fritz!Box met een knop om WiFi manueel in en uit te kunnen schakelen. Bestaan die nog?

Bedankt en groetjes

Guy

* edit * P.S. Sorry, maar het lukte me niet om afbeeldingen rechtstreeks in mijn bericht te posten, vandaar via link!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Bedankt voor je feedback. Fijn om te horen dat je het zelf terug werkende gekregen hebt.
Je instellingen zien er goed uit. Behalve het fenomeen van die "kBits" en de invloed daarvan op je gesprekskwaliteit en up/downloadsnelheid.
Om dit verder te kunnen onderzoeken zou ik graag de werkelijke snelheid willen weten die Telenet je levert tot aan de modem.
Zou je het volgende eens willen doen.
- Je verbind je computer met een netwerkkabel rechtstreeks op de modem van Telenet.
- Je doet op die computer een snelheidstest met speedtest.net
- Je post hier het resultaat van die snelheidstest.

Doet dit gerust wanneer het u past. We hebben alle tijd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

De speedtest zou ik van achter de fritzbox doen, niet rechtstreeks op de Telenet modem. Aangezien het een oudere FB is zal die misschien ook nog wat van de snelheid afdoen. En aangezien het de FB is die QoS moet doen is het deze snelheid die belangrijk is.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zal het uitvoerig testen, zowel voor als achter de FB, maar geef me enkele dagen de tijd! :-) Tot later en alvast bedankt!
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

De enkele dagen werden enkele maanden, zelfs jaren! Ik wil graag QoS kunnen toepassen bij VOIP-bellen, want met onze ouwe, getrouwe Fritz!Box 7170, die nog stamt uit de tijd van traag internet, werkt dit voor geen meter. Ik heb van alles geprobeerd, ook met jullie hulp, maar Philippe had me via dit forum al gewaarschuwd: het lukt toch niet, dus heb ik het maar opgegeven.

Dus heb ik me een Duitse Fritz!Box 7330 aangeschaft. Deze heeft hier ook al lang in het stof gelegen... Toch nog iets nuttigs aan deze coronacrisis: nu wil (lees: "moet", om deftig van thuis uit te bellen terwijl de kids aan het internetten zijn) ik dit probleem aanpakken. OK, misschien lukt hier vectoring in België niet mee, maar het belangrijkste voor mij is VOIP. Maar deze Fritz!Box is in het Duits...

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik deze Fritz!Box 7330 omgezet naar een internationale versie? (Ik heb kunnen updaten naar de laatste Duitse versie)
- Zijn er nog instellingen waar ik mee rekening dien te houden?
- Nog andere tips / trucs / advies / ...

Voorlopig zijn we nog steeds klant bij Telenet (Basic Internet). Er was ooit het bijna-plan om over te schakelen naar EDPNet, en daarvoor had ik me ook al een BBOX3 in huis gehaald, maar voorlopig houden we het toch maar op Basic Internet. Misschien schakelen we ooit over naar Choice (als dat ooit in onze regio aangeboden wordt).

Mag ik weer op jullie rekenen om mij verder te helpen a.j.b.? Een korte zoektocht op Google leverde geen helderheid op.

Edit: na nog wat verderzoeken, vond ik dit:
https://forums.whirlpool.net.au/archive/2736304
En misschien moet ik Freetz ook nog even verder onderzoeken.
Toch nog altijd graag wat hulp en vooral advies!

Hou jullie in eerste instantie gezond en graag tot hoors, Guy
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guy-pc schreef:Dus heb ik me een Duitse Fritz!Box 7330 aangeschaft.
een Fritz!Box 7330 is mij totaal onbekend, laat staan dat er een internationale versie van bestaat :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

https://www.bol.com/nl/p/avm-fritz-box- ... 008851339/

Ik veronderstel dat, als bol.com ooit deze Fritz!Box verkocht heeft, er ook een internationale versie van bestaat.

(Op mijn toestel staat bijvoorbeeld ook "Festnetz" gedrukt, terwijl op het toestel op de foto "Fixed Line" staat, net zoals op mijn oude 7170.)

Betekent dit dat je me niet kan verderhelpen, Philippe? Of zou je me toch verder op weg kunnen zetten a.j.b.?

Edit: ik zie dat de laatste Duitse versie (6.55) van 2019 is en de laatste internationale versie (6.30; 4 versies ouder) vermoedelijk van 2015... Misschien moet ik het dan toch maar bij de Duitse versie houden?!
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Geïnstalleerd (in het Duits)! Toch weer niet simpel om nummeronderdrukking aan te zetten én voor OVH én voor Bètamax!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”