Beste,
Ik heb een situatie die als volgt is:
1 VOIP nummer Scarlet (geconfigureerd op Sagem VDSL modem) : 09 2560000
2 VOIP nummers WeePee (geconfigureerd op Linksys PAP2T) : 09 3950000 en 09 3950001
2 VOIP nummers 3starsnet (geconfigureerd op Linksys PAP2T) : 09 2770001 en 09 2770002
Het Scarlet nummer gebruikt het gezin voor de "gewone" telefonie : nummer om aan familie te geven etc.
De 2 Weepee nummers komen toe op een Linksys PAP21T die op het bureau staat van de vader : het ene wilt hij gebruiken als telefoonnummer (oude bgc telefoon), het andere als faxnummer (HP Officejet 5510 dacht ik). Beide nummers zijn voor gebruik binnen bedrijfsdoeleinden.
De 2 3-starsnummers gaan naar een Linksys PAP2T die boven staat. Tel1 gaat naar de kamer van de dochter, tel2 gaat naar de kamer van de zoon. Beiden hebben een vriend/vriendin waarmee ze s avonds uren willen bellen, en natuurlijk beiden tegelijk. Daar GSM gesprekken te duur werden, was dit een pak goedkoper alternatief daar de vriend/vriendin thuis ook een vast nummer hebben.
Vandaag heb ik heel dit overzicht voor mijn neus gekregen en eerlijk ... ik weet ook niet waar mee te beginnen. Volgens de vader had hij van de zoon van een bevriende collega gehoord dat WeePee ervoor kan zorgen dat zijn 6-jaar oude HP Officejet 5510 werkte via VOIP, in tegenstelling tot 3StarsNet. Toen hij mij vroeg welk toestel hij het beste zou gebruiken om van een vast toestel naar VOIP te gaan, had ik hem de Linksys PAP2T aangeraden.
Daar de gekende problemen van de sagem vdsl modem met andere VOIP providers, vraag ik mij af welke instellingen ik hier goed moet zetten. Maw Welk toestel zetten op welke poort, en welke configuratie vragen aan de VOIP-partij? Ikzelf heb mijn eigen VOIP nog goedgekregen (sagem VOIP uitgezet), maar voor bovenstaande situatie zou ik toch liever hulp hebben van mensen die iets ervan kennen!
Bedankt!
(omwille van privacy zijn nummers fictief, behalve de eerste 5 cijfers)
VOIP Scarlet + VOIP Weepee + VOIP 3starsnet
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik zou de Sagem gebruiken als modem-router (de gewone werkwijze). De PAP2T's simpel op de Lan-zijde, eventueel met switch ertussen (als je te weinig aansluitingen hebt). Van poorten hoef je je niets aan te trekken. Als je werkt met 'registreren' lost het router deel dat op.
Ik heb een Fritzbox als modem-router. Daarachter hangen een Linksys SPA3102 dan een switch en dan een Linksys PAP2T. Werkt perfect. Allemaal met de standaard poortinstellingen.
De PAP2T, helemaal laatst in de rij, werkt voor de fax. DIt is meest tijdskritisch en zelfs dat gaat goed.
Ik heb een Fritzbox als modem-router. Daarachter hangen een Linksys SPA3102 dan een switch en dan een Linksys PAP2T. Werkt perfect. Allemaal met de standaard poortinstellingen.
De PAP2T, helemaal laatst in de rij, werkt voor de fax. DIt is meest tijdskritisch en zelfs dat gaat goed.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
De sagem gebruikt men daar momenteel als modem-router. Letterlijk ELKE kamer in dat huis heeft namelijk minimum 4 UTP kabels toekomen (de living zelfs 8!!). Die vertrekken allemaal vanuit de kelder (droge kelder, goed ingericht) waar de VDSL modem staat. Eén UTP kabel vertrekt van deze modem-router naar de woonkamer (TV), en 2 anderen naar 2 16-poort switches waar hun computers, wifi's, ATA's, ... op aangesloten zijn. Wifi in de router zelf staat uit.MarkDM schreef:Ik zou de Sagem gebruiken als modem-router. De PAP2T's gewoon op de Lan-poorten, eventueel met switch ertussen (als je te weinig aansluitingen hebt). Van poorten hoef je je niets aan te trekken. Als je werkt met 'registreren' lost het router deel dat op.
Ik heb een Fritzbox als modem-router. Daarachter hangen een Linksys SPA3102 dan een switch en dan een Linksys PAP2T. Werkt perfect. Allemaal met de stanaard poortinstellingen.
De PAP2T, helemaal laatst in de rij, werkt voor de fax. DIt is meest tijdskritisch en zelfs dat gaat goed.
Als ik het goed begrijp raad jij aan om zowel op de 2 Linksys ATA's als de modem-router alles op poort 5060 te zetten?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ja, inderdaad. De router zal die poortnummers zelf aanpassen aan de ADSL (WAN-) zijde waar alles op 1 publiek ip-adres komt.krisken schreef:Als ik het goed begrijp raad jij aan om zowel op de 2 Linksys ATA's als de modem-router alles op poort 5060 te zetten?
Op je eigen LAN heeft elk toestel een verschillend IP-adres en mogen de poorten dus allemaal gelijk (= 5060) zijn.
Mocht er tijds hoog netwerkverkeer (zware downloads) een probleem zijn met de voip, dan moet er anders gewerkt worden.
Bv met apart netwerk en QoS (prioriteit voor voip) of eigen PPoe voor de voip.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Eerlijk gezegd heb ik ook al zitten denken wat dit gaat geven als er eentje download terwijl de rest aan het bellen is. Bvb...is 2mbit (upload) wel voldoende dan...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Heb bovenstaande (alle toestellen op poort 5060 zetten) aangeraden, maar wanneer men nu met de gsm of met de toestellen onderling naar elkaar belt...gaat de telefoon af, maar hoor je niks van wat ze zeggen (en zij horen jou niet). Ergens moet er dus nog iets fout zitten...
IP vdsl modem = 192.168.1.1
IP Linksys ATA 1 = 192.168.1.10
IP Linksys ATA 2 = 192.168.1.11
IP Wifi gelijkvloers = 192.168.1.20
IP Wifi 1e verdiep = 192.168.1.21
IP netwerkschijf 1 = 192.168.1.30
IP netwerkschijf 2 = 192.168.1.31
IP Vaste PC dochter = 192.168.1.101
IP Vaste PC zoon = 192.168.1.102
IP Vaste PC vader = 192.168.1.103
IP Vaste PC kelder = 192.168.1.104
IP Laptop dochter = 192.168.1.201
IP Laptop zoon = 192.168.1.202
IP laptop vader = 192.168.1.203
IP vdsl modem = 192.168.1.1
IP Linksys ATA 1 = 192.168.1.10
IP Linksys ATA 2 = 192.168.1.11
IP Wifi gelijkvloers = 192.168.1.20
IP Wifi 1e verdiep = 192.168.1.21
IP netwerkschijf 1 = 192.168.1.30
IP netwerkschijf 2 = 192.168.1.31
IP Vaste PC dochter = 192.168.1.101
IP Vaste PC zoon = 192.168.1.102
IP Vaste PC vader = 192.168.1.103
IP Vaste PC kelder = 192.168.1.104
IP Laptop dochter = 192.168.1.201
IP Laptop zoon = 192.168.1.202
IP laptop vader = 192.168.1.203
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik heb zelf geen VDSL. Maar op dit forum heb ik al gelezen dat de Sagem nogal eigenzinnig omgaat met poort 5060.
Probeer eens om de Sip-poort van de PAP2T's op een andere waarde te zetten. Bv poort 5070 voor Line1 en 5071 voor Line2.
Gr,
Mark
Probeer eens om de Sip-poort van de PAP2T's op een andere waarde te zetten. Bv poort 5070 voor Line1 en 5071 voor Line2.
Gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Of probeer het omgekeerd:MarkDM schreef:Ik heb zelf geen VDSL. Maar op dit forum heb ik al gelezen dat de Sagem nogal eigenzinnig omgaat met poort 5060.
Probeer eens om de Sip-poort van de PAP2T's op een andere waarde te zetten. Bv poort 5070 voor Line1 en 5071 voor Line2.
Wijzig de VOIP poort in de Sagem naar vb 5070 - en laat de PAP2T's op 5060 staan.
Dit schijnt in de meeste gevallen de VOIP problemen op te lossen achter een Sagem.
En .... het schijnt dat Belgacom VOIP en/of Scarlet VOIP blijft werken op een ander VOIP poort.
Zorg er ook voor dat UPnP aanstaat op de Sagem. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de beide Lynksysen bereikbaar blijven (zoals MarcDM schreef: de Sagem zal de poortnummers zelf aanpassen naar de WAN kant)
Wat betreft bandbreedte.
Ik neem aan dat hier soms 3 gelijktijdige gesprekken zullen plaatsvinden ...
Nodige bandbreedte per spraakkanaal is ongeveer 100 kbps (up en download). Downloads zijn gewoonlijk niet het probleem, maar uploads (vb het vertsuren van een e-mail met attachment gedurende een call) kunnen serieuze verstoringen veroorzaken. Het gekke is dat jij dat niet gewaar bent (=download), maar de tegenpartij klaagt van de slechte kwaliteit (= upload). Een systeem zonder QoS dat VOIP prioritiseert zal dat niet kunnen verhinderen.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Philippe,philippe.deleye schreef:Of probeer het omgekeerd:MarkDM schreef:Ik heb zelf geen VDSL. Maar op dit forum heb ik al gelezen dat de Sagem nogal eigenzinnig omgaat met poort 5060.
Probeer eens om de Sip-poort van de PAP2T's op een andere waarde te zetten. Bv poort 5070 voor Line1 en 5071 voor Line2.
Wijzig de VOIP poort in de Sagem naar vb 5070 - en laat de PAP2T's op 5060 staan.
Dit schijnt in de meeste gevallen de VOIP problemen op te lossen achter een Sagem.
En .... het schijnt dat Belgacom VOIP en/of Scarlet VOIP blijft werken op een ander VOIP poort.
Zorg er ook voor dat UPnP aanstaat op de Sagem. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de beide Lynksysen bereikbaar blijven (zoals MarcDM schreef: de Sagem zal de poortnummers zelf aanpassen naar de WAN kant)
Wat betreft bandbreedte.
Ik neem aan dat hier soms 3 gelijktijdige gesprekken zullen plaatsvinden ...
Nodige bandbreedte per spraakkanaal is ongeveer 100 kbps (up en download). Downloads zijn gewoonlijk niet het probleem, maar uploads (vb het vertsuren van een e-mail met attachment gedurende een call) kunnen serieuze verstoringen veroorzaken. Het gekke is dat jij dat niet gewaar bent (=download), maar de tegenpartij klaagt van de slechte kwaliteit (= upload). Een systeem zonder QoS dat VOIP prioritiseert zal dat niet kunnen verhinderen.
Philippe.
Welke poort moet ik juist veranderen op de sagem modem naar 5070?
Gateway configuration Port (default: 5060)
Outbound proxy Port (0 means no port)
Registrar / SIP domain Port (0 means no port)
Alle 3 staan standaard op 5060 momenteel.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Doe ze maar alle 3krisken schreef: Welke poort moet ik juist veranderen op de sagem modem naar 5070?
Gateway configuration Port (default: 5060)
Outbound proxy Port (0 means no port)
Registrar / SIP domain Port (0 means no port)
Alle 3 staan standaard op 5060 momenteel.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
I'll do. En de 2 PAP2T's gewoon op 5060 laten staan, of daar ook de poort veranderen?philippe.deleye schreef:Doe ze maar alle 3krisken schreef: Welke poort moet ik juist veranderen op de sagem modem naar 5070?
Gateway configuration Port (default: 5060)
Outbound proxy Port (0 means no port)
Registrar / SIP domain Port (0 means no port)
Alle 3 staan standaard op 5060 momenteel..
Philippe.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Inderdaad. VOIP poort op BBox2 wijzigen, poorten op de ATA's op 5060 laten, UPnP zijn werk laten doen (NAT)krisken schreef: I'll do. En de 2 PAP2T's gewoon op 5060 laten staan, of daar ook de poort veranderen?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik probeer dit momenteel bij mij thuis (heb zo een ATA meegenomen en heb zelf een sagem vdsl modem staan) en krijg dit langs geen kanten in orde. Heb de VDSL naar 5070 gezet (zoals gezegd : ALLES naar 5070 ipv 5060 en krijg bij mijn scarlet nummer nu "registration status : error". Nummer is ook effectief niet meer bereikbaar. De ATA geeft wel aan dat hij "online" is, maar als ik met mijn GSM bel naar het nummer gaat ie over...maar hoor je de telefoon niets! Dus hier loopt ook iets mis!
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik veronderstel dat je de Sagem herstart hebt. Als 't dan nog niet werkt moet je de andere mogelijkheid uitproberen:krisken schreef:Ik probeer dit momenteel bij mij thuis (heb zo een ATA meegenomen en heb zelf een sagem vdsl modem staan) en krijg dit langs geen kanten in orde. Heb de VDSL naar 5070 gezet (zoals gezegd : ALLES naar 5070 ipv 5060 en krijg bij mijn scarlet nummer nu "registration status : error". Nummer is ook effectief niet meer bereikbaar. De ATA geeft wel aan dat hij "online" is, maar als ik met mijn GSM bel naar het nummer gaat ie over...maar hoor je de telefoon niets! Dus hier loopt ook iets mis!
In de Sagem alles terug op 5060. Sagem herstarten, Scarlet telefoon zou terug moeten werken.
Dan in de PAP2T de voip-poorten op 5070 en 5071 zetten.
PAP2T herstarten en testen.
veel succes !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Uiteraard heb ik beide toestellen herstart na de operatie. Ga het nu doen zoals jij voorstelt.MarkDM schreef:Ik veronderstel dat je de Sagem herstart hebt. Als 't dan nog niet werkt moet je de andere mogelijkheid uitproberen:krisken schreef:Ik probeer dit momenteel bij mij thuis (heb zo een ATA meegenomen en heb zelf een sagem vdsl modem staan) en krijg dit langs geen kanten in orde. Heb de VDSL naar 5070 gezet (zoals gezegd : ALLES naar 5070 ipv 5060 en krijg bij mijn scarlet nummer nu "registration status : error". Nummer is ook effectief niet meer bereikbaar. De ATA geeft wel aan dat hij "online" is, maar als ik met mijn GSM bel naar het nummer gaat ie over...maar hoor je de telefoon niets! Dus hier loopt ook iets mis!
In de Sagem alles terug op 5060. Sagem herstarten, Scarlet telefoon zou terug moeten werken.
Dan in de PAP2T de voip-poorten op 5070 en 5071 zetten.
PAP2T herstarten en testen.
veel succes !
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Scarlet staat nu op 5060. De ATA op 5070 en 5071.
Scarlet telefoon werkt nu goed, maar de ATA doet nog niks, hoewel hij als zijnde "online" staat...
Scarlet telefoon werkt nu goed, maar de ATA doet nog niks, hoewel hij als zijnde "online" staat...
Display Name: Tel User ID: 09277xxxx
Hook State: On Registration State: Online
Last Registration At: 7/29/2010 18:25:07 Next Registration In: 3043 s
Moet zeggen dat VDSL binnenkomt op de Sagem VDSL modem (waar de Scarlet VOIP aan hangt), met IP 10.1.0.1. Deze gaat naar mijn pfSense server (10.0.0.1) waar mijn ATA aan verbonden is (10.0.0.3). Momenteel laat ik uPNP zn job doen, maar ook al handmatig poorten geforward helpt niks...Display Name: Fax User ID: 09277yyyy
Hook State: On Registration State: Online
Last Registration At: 7/29/2010 18:25:07 Next Registration In: 3043 s
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Dit verandert compleet de situatie. Ik dacht dat de ATA's direct op de Sagem stonden, nu blijkt er nog en router tussen te zitten ... Dit is een dubbele NAT ... tenzij je router een PPPoE verbinding maakt ??krisken schreef: Moet zeggen dat VDSL binnenkomt op de Sagem VDSL modem (waar de Scarlet VOIP aan hangt), met IP 10.1.0.1. Deze gaat naar mijn pfSense server (10.0.0.1) waar mijn ATA aan verbonden is (10.0.0.3). Momenteel laat ik uPNP zn job doen, maar ook al handmatig poorten geforward helpt niks...
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Mijn excuses dat ik dit niet eerder had vermeld. Er is inderdaad een dubbele NAT, maar zoals gezegd, ook als ik de poorten zelf (correct!) forward. Immers, als ik zelf uitbel met de ATA werkt deze correct. Enkel inkomende telefoontjes komen niet binnen. Zeer bizar is dan ook dat de ATA aangeeft dat de telefoon "online" is indien dit niet zo is (bvb door slechte portforwarding en/of NAT.philippe.deleye schreef:Dit verandert compleet de situatie. Ik dacht dat de ATA's direct op de Sagem stonden, nu blijkt er nog en router tussen te zitten ... Dit is een dubbele NAT ... tenzij je router een PPPoE verbinding maakt ??krisken schreef: Moet zeggen dat VDSL binnenkomt op de Sagem VDSL modem (waar de Scarlet VOIP aan hangt), met IP 10.1.0.1. Deze gaat naar mijn pfSense server (10.0.0.1) waar mijn ATA aan verbonden is (10.0.0.3). Momenteel laat ik uPNP zn job doen, maar ook al handmatig poorten geforward helpt niks...
Philippe.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
- Uitbellen is natuurlijk nooit een probleem, je ATA vindt "zijn weg naar buiten" doorheen de verschillende gateways.krisken schreef: Mijn excuses dat ik dit niet eerder had vermeld. Er is inderdaad een dubbele NAT, maar zoals gezegd, ook als ik de poorten zelf (correct!) forward. Immers, als ik zelf uitbel met de ATA werkt deze correct. Enkel inkomende telefoontjes komen niet binnen. Zeer bizar is dan ook dat de ATA aangeeft dat de telefoon "online" is indien dit niet zo is (bvb door slechte portforwarding en/of NAT.
- De ATA geeft aan dat de telefoon "online" is ... omdat hij correct heeft kunnen registreren (heeft dus wel contact kunnen leggen met de provider)
- Inbellen is een probleem omdat de provider de "weg naar binnen niet meer terugvindt" wegens de dubbele firewal.
* Soms helpt DMZ, maar met 2 ATA's kan je maar ééntje in DMZ zetten (op je pfense router) ...
* Misschien eens het "WAN" IP van je pfense router op DMZ zetten in je Sagem ....
* Ben zeer verwonderd dat de truc met poort 5070 op Scarlet VOIP niet werkt. Volgens een FAQ op de WeePee site dient men altijd de poort op de BBox te wijzigen naar iets anders dan 5060 (zij stellen 5090 voor)
* Ik herinner me van de begintijd van VOIP dat ik met verschillende softphones werkte. Toen moest ik altijd de VOIP poorten wijzigen en 2 poorten tussenlaten per toestel: vb 5060, 5062, 5064 ... Probeer misschien je ATA's geen 2 opeenvolgende nrs te geven: 5070, 5072 etc (PS - ik herinner mij ook niet meer waarom ... het werkte gewoon zo)
* Als je manueel poorten forward, neem ik aan dat je bedoelt op je pfense router ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Met manueel forwarden bedoel ik dat ik het doe via DMZ op de modem (richting pfsense) en op de pfsense via NAT ofwel zelf poorten instellen.
Momenteel is de tweede ATA nog niet aangesloten. TTZ enkel de ATA voor 3starsnet heb ik meegenomen.
Omdat jij spreekt van diverse poorten heb ik zojuist geprobeerd om het volgende te doen:
- 5060 = scarlet VOIP
- 5070 = 3starsnet 1
- 5080 = 3starsnet 2
Echter blijven deze problemen...
//edit : screenshotjes
Momenteel is de tweede ATA nog niet aangesloten. TTZ enkel de ATA voor 3starsnet heb ik meegenomen.
Omdat jij spreekt van diverse poorten heb ik zojuist geprobeerd om het volgende te doen:
- 5060 = scarlet VOIP
- 5070 = 3starsnet 1
- 5080 = 3starsnet 2
Echter blijven deze problemen...
//edit : screenshotjes
- Bijlagen
-
- Knipsel0084.JPG
- (77.49 KiB) 31 keer gedownload
-
- Knipsel0083.JPG
- (50.72 KiB) 11 keer gedownload
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Heb je een WeePee account om te testen ? Via de usertool kan je dan zien op welke IP en poort je aangemeld bent op de VOIP server.
Een alternatieve opstelling zou kunnen zijn:
* Scarlet via Sagem op 5060 laten.
* pfense op DMZ in Sagem.
* ATA's op 5060 laten.
* port forwarding in pfense van poort 5070 (WAN) naar 5060 van ATA1 (10.0.0.3)
* eventueel port forwarding in pfense van poort 5080 (WAN) naar 5060 van ATA2 (10.0.0.4 ?)
Maar succes niet verzekerd, ik heb al dikwijls gelezen dat Sagem/bbox gebruikers problemen hebben met VOIP achter de Bbox, en de enige werkende oplossing was om de VOIP poort van de bbox te wijzigen (zelfs indien VOIP op disabled staat) !!!!
Kan je nog eens proberen om de Sagem VOIP op een andere poort te zetten (5090) en de test te herhalen?
Ik besef wel dat je dan een probleem hebt met Scarlet, maar dan weet je tenminste of dit de oorzaak is.
Hoewel ik me nog steeds afvraag waarop Scarlet VOIP niet zou werken op een alternatieve poort. Volgens sommige berichten werkte deze truc wel met i-Talk ...
Volgens mij zal de enige werkende oplossing zijn:
* Sagem alleen gebruiken voor Scarlet VOIP
* Een router achter de Sagem met eigen PPPoE
* Alle andere VOIP applicaties op deze router, onafhankelijk van de Sagem ...
Philippe.
Een alternatieve opstelling zou kunnen zijn:
* Scarlet via Sagem op 5060 laten.
* pfense op DMZ in Sagem.
* ATA's op 5060 laten.
* port forwarding in pfense van poort 5070 (WAN) naar 5060 van ATA1 (10.0.0.3)
* eventueel port forwarding in pfense van poort 5080 (WAN) naar 5060 van ATA2 (10.0.0.4 ?)
Maar succes niet verzekerd, ik heb al dikwijls gelezen dat Sagem/bbox gebruikers problemen hebben met VOIP achter de Bbox, en de enige werkende oplossing was om de VOIP poort van de bbox te wijzigen (zelfs indien VOIP op disabled staat) !!!!
Kan je nog eens proberen om de Sagem VOIP op een andere poort te zetten (5090) en de test te herhalen?
Ik besef wel dat je dan een probleem hebt met Scarlet, maar dan weet je tenminste of dit de oorzaak is.
Hoewel ik me nog steeds afvraag waarop Scarlet VOIP niet zou werken op een alternatieve poort. Volgens sommige berichten werkte deze truc wel met i-Talk ...
Volgens mij zal de enige werkende oplossing zijn:
* Sagem alleen gebruiken voor Scarlet VOIP
* Een router achter de Sagem met eigen PPPoE
* Alle andere VOIP applicaties op deze router, onafhankelijk van de Sagem ...
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Heb al zitten denken om eventueel scarlet voip naar weepee of 3stars over te zetten (en nieuwe ATA) en VOIP van die sagem modem volledig buiten dienst te zetten. Alleen lees ik dan weer dat dit praktisch onmogelijk is.
Ik ga eerst eens kijken of de DMZ vanuit de scarlet modem naar de pfsense wel werkt (via mobile vikings op laptop, dus geheel ander netwerk). Daarna ga ik jouw beschreven (mogelijke) oplossing nogmaals proberen.
Kris
Ik ga eerst eens kijken of de DMZ vanuit de scarlet modem naar de pfsense wel werkt (via mobile vikings op laptop, dus geheel ander netwerk). Daarna ga ik jouw beschreven (mogelijke) oplossing nogmaals proberen.
Kris
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik zou een test doen zonder Pfsense. ATA rechtstreeks op de Sagem of met alleen een hubje/switch ertussen.
Dan zal je weten of het probleem in de Sagem zit of in de Pfsense.
Dan zal je weten of het probleem in de Sagem zit of in de Pfsense.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik heb de dit reeds gisteren gedaan, doch zonder resultaat. De ATA heb ik gewoon aan de tweede poort van de vdsl modem (die aan de achterkant) gehangen met een vast IP (10.1.0.200).MarkDM schreef:Ik zou een test doen zonder Pfsense. ATA rechtstreeks op de Sagem of met alleen een hubje/switch ertussen.
Dan zal je weten of het probleem in de Sagem zit of in de Pfsense.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 18424
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3743 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Kris......krisken schreef:Echter blijven deze problemen...
al meer vooruitgang geboekt ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Philippe,philippe.deleye schreef:Kris......krisken schreef:Echter blijven deze problemen...
al meer vooruitgang geboekt ?
Philippe.
Helaas is er hierin nog geen vooruitgang geboekt.
Zowat van alles al geprobeerd qua poorten en ip's doorsturen, helaas zonder verandering.
Enige wat helpt is een router er achter hangen, en deze een eigen PPPOE sessie laten opzetten. Maar dat zijn dan weer extra kosten...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti