Fritzbox: Nokia smartphone gebruiken als voip-telefoon

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

TS is al maanden in de weer om een fritz aan de praat te krijgen. Me dunkt dat een custom rom hier niet op z'n plaats is nu 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Was maar een tipje voor de die-hards :angel:, natuurlijk kan je dit in combinatie met een Fritz doen, handig toch dat ook je vaste lijn ontvangt op je smartphone...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:Dat lijkt me dan niet zo moeilijk? FreeVOIPDeal heeft bv zo'n app (bijna alle Betamax-kloons ook). Dat werkt meestal wel goed.
Het probleem dat ik daarmee heb is dat je de kwaliteit maar te weten krijgt als het gesprek al bezig is, dat is niet zo handig.
Dat is inderdaad een handige oplossing voor goedkoop bellen met de Smartphone.
De App heet trouwens "MobilVOIP" en is dezelfde voor alle Betamax brands (het onderscheid tussen de clones is bepaald door jouw username).

Na het vormen van het telefoonnummer heb je 3 mogelijkheden om te bellen:
  1. gewoon uitbellen via SIP. Dit werkt zowel mobiel (3G/4G) als via WiFi (vb hotel Hotspsot).
    Dit is het goedkoopst (je betaalt de gewone (FreeVoipdeal) tarieven, dus gratis binnen de freedays.
    De kwaliteit hangt wel sterk af van de verbinding die je hebt.
  2. bellen via de callback: na het vormen van het nummer wordt je teruggebeld.
    Hierbij betaal je dus:
    • * het gesprek naar de bestemmeling aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven.
      + het callback gesprek naar jouw GSM aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven voor België mobiel.
      + als je in het buitenland bent: de roaming voor inkomende gesprekken.
      In totaal nog altijd goedkoper dan zelf bellen
  3. bellen via een lokaal inbelnummer in het land waar je bent.
    Hierbij betaal je wel:
    • * het gesprek naar het lokale inbelnummer.
      + het gesprek naar de bestemmeling aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven.
Voor de callback gebruik ik cosmovoip kost 3,9ct connectiekost en 2*0,1ct/min tussen BE-gsm's.
Deze werkt met mobilevoip.
Telbo en rebvoice heb ik staan met elk hun eigen app.
Credit heb ik laatst bij een reseller gekicht à rato van 11€ voor 10$ belwaarde (voor rebvoice).
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

de bedoeling is wel degelijk om de gsm als binnenlijn te laten fungeren
bij het invullen van de waardes in de csipsimple app denk ik dat het fout loopt

1.....ofwel is het de simple manier en kan ik de volgende waardes ingeven
acount-naam ?
gebruiker ?
server ?
wachtwoord ?

2.....ofwel gebruik je de gevorderde instellingen en krijg je het volgende waardes om in te vullen
acount-naam ?
nummerweergave ?
server sip-server domein/ip[:poort] ?
gebruikersnaam gebruikersnaam voor sip server authenticatie (zonder het @\sip.server) ?
sip authenticatie id leave blank for same as username
wachtwoord wachtwoord voor sip-server authenticatie ?
gebruik tcp (geen udp)
proxy proxy domein/ip[:poort] (optioneel,niet altijd noig) ?

wanneer ik de gegevens invul zegd die telkens "fout tijdens registreren-not found" zowel bij de eenvoudige als bij de uitgebrijde methode
ik vrees dat ik niet de juiste gegevens op de juiste plaats zet
vandaar mijn vraag wat moet ik in deze setup op welke plaats zetten

philippe zou ik je even prive mogen contackteren ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

iemand een idee over hoe de gegevens in gebracht moeten worden ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

gevorderde instellingen ...
  • - acount-naam ? willekeurig, voorbeeld "FritzBox thuis"
    - nummerweergave ? niet belangrijk
    - server sip-server domein/ip[:poort] ? intern IP van de FritzBox (192.168.178.1) of "fritz.box"
    - gebruikersnaam gebruikersnaam voor sip server authenticatie (zonder het @\sip.server) ? 620, 621 ... (het interne telefoonnumer)
    - sip authenticatie id leave blank for same as username ? idem als hierboven
    - wachtwoord wachtwoord voor sip-server authenticatie ? paswoord dat je hebt aangemaakt in de fritzBox
    - gebruik tcp (geen udp) niet aanvinken
    - proxy proxy domein/ip[:poort] (optioneel,niet altijd noig) ? publiek IP van de FritzBox of de dyndns naam of the myfritz naam
grace schreef:wanneer ik de gegevens invul zegd die telkens "fout tijdens registreren-not found
Heb je de optie "register from outside" aangevinkt?
Is je FritzBox van buitenaf bereikbaar?
grace schreef:philippe zou ik je even prive mogen contackteren ?
Ik kan onmogelijk voor iedereen persoonlijke helpdesk gaan spelen, ik antwoord liever op vragen via het Forum
Maar als het niet lukt, stuur me een PB :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik heb alles netjes ingevult zoals beschreven
werkt nog steeds niet nu geeft die " fout tijdens registreren - bad request " in csipsimple

ik heb de fritz!app fon geinstalleerd op dezelfde smartphone (alcatel)
---- verbonden met wifi binnen mijn lan
intern bellen van en naar de fritz!app fon werkt prima met spraak , wel veel vertraging ( bv 613 naar 621 )
extern gebeld worden werkt met spraak (een extern nummer belt naar 621)
extern bellen de ring gaat , gesprek word gestart maar nu geen spraak ??? (met de fritz!app fon bellen naar een extern nr )
----- verbonden via vpn is mijn fritz!app fon niet meer verbonden
is hiervoor een ander instelling nodig ?
in het menu select fritz!box for registration staat bij known mijn fritz!box fon wlan 7390 ingevuld
wanneer ik deze probeer aan te melden verwijderd die blijkbaar het paswoord dat ik gebruik van de wifi instelling zonder vpn
eens terug binnen de lan met wifi moet ik terug mijn fritz!box paswoord geven en dan werk dit terug

vpn is niet erg stabiel word steeds verbroken als er een ander netwerk binnen bereik komt
hiervoor ook een oplossing ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

we zijn nu even verder en ben er in geslaagd om de frits fon app te laten werken op mijn alcatel gsm als een binnen telefoon via een vpn
probleem is nu dat de vpn telkens verbreekt na 1 tot 8 uur ik gebruik geen wifi
als ik de vpn verbinding opstart en "altijd actieve vpn" aan vink hij me waarschuwd dat ik zowel een ip-adres moet hebben voor de server als de dns
als ik in de vpn seting van de gsm alcatel die op android werkt kijk kan ik geavanceerde opties weergeven aan vink krijg ik deze 5 items
1 - dns zoekdomeinen (niet gebruikt)
2 - dns server (bijv. 8.8.8.8 ) (niet gebruikt)
3 - doorstruurroutes (bijv. 10.0.0.0 /8 ) (niet gebruikt)
4 - gebruikrsnaam xxxxxxxxx naam die ook in de frits zit
5 -wachtwoord xxxxxxxxx ook van de frits
wanneer ik nu in dit scherm "altijd actieve vpn" aan vink valt opslaan weg
hier moet ik dus ergens nog wat invullen
iemand een idee van wat ik waar moet invullen om een altijd actieve vpn en dus ook binnenlijn in mijn gsm te hebben
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het idee is dat je een vast IP moet hebben, zodat vertaling tussen domein en IP niet onderschept en aangepast kan worden.
Wat jij wil proberen zal dus jamer genoeg niet lukken (misschien met een extra app wel?).

Misschien moet je dan toch maar overwegen je SIP open te zetten naar de buitenwereld met een goed paswoord?
Als ik me goed herinner gaat het paswoord gelukkig niet als plan text over de verbinding.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik gebruik myfritz om de vpn op te zetten
veel ruimte om aanpassingen te doen is daar niet bij denk ik
kan je hierbij je sip open zetten ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik krig nu van proximus een vrij stabiel publiek ipadres 109.131.8xx.xxx en dit geduurende een lange periode
kan ik een vpn opzetten van mij adroid gsm naar dit ipadress ipv langs myfritz te gaan
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:ik gebruik myfritz om de vpn op te zetten
veel ruimte om aanpassingen te doen is daar niet bij denk ik
kan je hierbij je sip open zetten ?
SIP openzetten heeft niets met de VPN te maken
Wat hando4life bedoelt is in de instellingen van je IP Phone de optie aantikken "allow connection from the internet"
Op die manier kan je een SIP client gebruiken, zonder dat je een VPN nodig hebt
grace schreef:ik krig nu van proximus een vrij stabiel publiek ipadres 109.131.8xx.xxx en dit geduurende een lange periode
kan ik een vpn opzetten van mij adroid gsm naar dit ipadress ipv langs myfritz te gaan
Ja, maar wat is het voordeel hiervan?
Je gaat niet "via" myfritz. Het enige wat myfritz doet is jouw myfritz naam omzetten naar je huidige IP.
Hoewel jouw IP "redelijk stabiel" is, zal het toch veranderen als je router - om welke reden ook - eens herstart, of je PPPoE connectie verbroken wordt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

mijn probleem is dat de vpn verbinding in mijn gsm wegvalt na 3 tot 6 uur en die niet automatisch terug tot stand gebracht word
wanneer ik in de settings van de vpn (van de gsm) dit wil activeren moet ik het ip-adress van de server en dns ingeven
heeft iemand een idee wat hier ingevuld zou moeten worden (post van 16 januari)
vandaar ik het "vast" ip adress wel als een meerwaarde zag het zou eenvoudiger kunnen worden

is het mogelijk om een vpn verbinding op te zetten tussen de fritzbox en mijn gsm zonder myfrits
met een gekend "vast" ip-adress
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”