Fritzbox: Nokia smartphone gebruiken als voip-telefoon

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Hallo,

Mijn vorige telefoon, Nokia E51, had native voip en kon ik daardoor gebruiken als voip-telefoon met mijn Fritzbox.

Mijn huidige telefoon, Nokia 5800, heeft geen native voip, maar bljkbaar zou het via een omweg lukken om die ook te gebruiken in combinatie met een Fritzbox:

http://www.faq4mobiles.de/forum/nokia/7 ... tzbox.html

Helaas lukt het niet bij mij. Ik krijg steeds de melding 'login failed'. Ook met Fring lukt het niet. In de log van mijn Fritzbox zie ik geen aanmeldpogingen, al vermoed ik dat die niet gelogd worden.

Heeft iemand dergelijke set-up al eens aan de praat gekregen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kijk eens op de volgende site van avm: http://www.avm.de/de/Service/FRITZ_Tool ... Tools.html
Hier staat een programma "FRITZ!App Fon für iPhone" en een "FRITZ!App Fon für Android-Smartphones" waarmee je i-Phones of Smartphones kan laten werken als IP-phone met de FritzBox.
Zou dit je kunnen helpen ?
Als je Smartphone een Barcode-scanner bezit, kan je de download link via deze code naar je smartphone sturen:

Philippe.
Bijlagen
code_android_20100423.gif
(1.38 KiB) 1525 keer gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Bedankt door de link, maar het was net door die pagina dat ik me afvroeg of er geen oplossing was voor smartphones die op Symbian draaien.
In weze heb je 4 grote besturingssystemen van smartphones: iPhone, Android, Windows Mobile en Symbian. En op die laatste draaien de toestellen van Nokia.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Ikzelf heb ook een nokia 5800.
Als oplossing om over voip te bellen, heb ik gewoon Nimbuzz (werkt iets fijner als Fring) geïnstalleerd.
Bellen via SIP (ook skype, ...) werkt perfect.
Misschien dat dit ook een mogelijke oplossing is voor jouw probleem.

5800 icm met Fritz!box is jammer genoeg een iets ander verhaal.
Als je Duits voldoende goed is, kan dit je misschien wel helpen: http://www.faq4mobiles.de/forum/nokia/7 ... tzbox.html
(en eventueel ook http://www.ippf.eu/showthread.php?t=202229)

Succes ermee!
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

2Flip,

Bedankt voor de info!
Die link had ik ook gevonden, maar die procedure werkt dus niet :(

Nimbuzz of fring gebruik ik ook wel, maar als ik het zou kunnen koppelen aan mijn fritzbox heb ik het voordeel dat ik mijn gsm als vaste telefoon kan gebruiken en dat ik dan meteen gebruik maak van de dialling rules die op de fritzbox ingesteld staan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren even die Fritz!app voor mijn android (HTC Desire) geïnstalleerd en gebeld naar mijn vriendin; Enorm slechte kwaliteit van het gesprek, aan beide zijden; toepassing maar meteen weer verwijderd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Gisteren even die Fritz!app voor mijn android (HTC Desire) geïnstalleerd en gebeld naar mijn vriendin; Enorm slechte kwaliteit van het gesprek, aan beide zijden; toepassing maar meteen weer verwijderd.
Jack
... goed om te weten ...
enig idee waaraan het scheelt ? slechte WLAN ? codecs?
johcla schreef: Nimbuzz of fring gebruik ik ook wel, maar als ik het zou kunnen koppelen aan mijn fritzbox heb ik het voordeel dat ik mijn gsm als vaste telefoon kan gebruiken en dat ik dan meteen gebruik maak van de dialling rules die op de fritzbox ingesteld staan.
Jochla
Je kan toch iedere IP telefoon laten registreren op de FritzBox (via WLAN of bedraad op je LAN) ?
Dan kan je toch in principe de Nimbuzz of fring applicatie ook zo instellen dat deze zich op de FritzBox aanmeldt ?
Natuurlijk werkt dit alleen intern (als je op je eigen WLAN zit) ... tenzij je de instructies volgt op een van de hierboven gegeven links: daar wordt uitgelegd hoe je via het internet kan registreren op je FritzBox (maar dat vergt een kleine "telnet" ingreep op je FritzBox om de eigen SIP server van extern te kunnen benaderen, en natuurlijk een dynamisch domainnaam, tenzij je een vast IP hebt)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Philippe, ik durf niet meteen zeggen waar de oorzaak zit. Aan een slechte WLAN verbinding kan het zeker niet liggen. GSM en Fritzbox, daar zat een halve meter tussen. Heb uitstekende WLAN kwaliteit zowel op de Desire als op de Fritzbox. De spraakkwaliteit had een "metaalachtige" klank. Mijn vriendin hoorde zichzelf in de telefoon. Ik heb gewoon de instellingen gevolgd om een WLAN/IP telefoon toe te voegen aan mijn Fritz 7170. Dan gewoon even het IP adres van de Fritz in de HTC Desire ingeven zodat beide toestellen elkaar herkennen. Dat ging vlot maar na het eerste gesprek werd meteen duidelijk dat deze toepassing duidelijk nog in de kinderschoenen staat en dat de spraakkwaliteit voor enorm veel verbetering vatbaar is. De Fritz toepassing op de HTC Desire heb ik "out of the box" gebruikt. Verbinding leggen met de Fritzbox, verder in het programma niks aangepast of gewijzigd en dan een testgesprek gevoerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

IP-telefoons kan je idd registreren bij de Fritzbox. Maar die moeten dan wel over 'native' sip-software beschikken. Met die Nokia E51 lukt dit perfect.
Vermits Nokia 5800 geen native sip heeft, maak je gebruik van nimbuzz of fring. Het nadeel van die applicaties is echter dat die de sip-connectie vanop hun server tot stand brengen, niet rechtstreeks vanop de gsm. Om die reden moet de Fritzbox ingesteld worden dat hij extern als sip-server kan benaderd worden, zodat de registratie vanuit de servers van fring/nimbuzz kan gebeuren. En daar loopt het waarschijnlijk mis. Misschien is er een bepaalde poort nodig die door Belgacom geblokkeerd wordt? Al vermoed ik dat enkel poort 5060 nodig is, en die is beschikbaar (ter info: Fritzbox maakt zijn eigen interconnectie, BBox staat in bridge).

Die Nokia E51 wordt nu door mijn vrouw gebruikt en de kwaliteit is goed op voorwaarde dat ze in de buurt van de fritzbox blijft. Voor lange gesprekken geniet een DECT-toestel toch de voorkeur. Maar voor op het tweede adres is dit een prima oplossing: de WLAN-sterkte is sowieso goed door de kleinere oppervlakte en ik hoef er geen DECT-toestel te plaatsen die door huurders kan gebruikt/misbruikt worden. Hoewel de betamax-klonen wel een perfect en onmiddellijk overzicht geven van eventueel gemaakte gesprekken en de kostprijs (weliswaar de netto kostprijs). Het kan misschien nog een handige service zijn als er buitenlandse huurders zijn om goedkoop te kunnen bellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

johcla schreef: Om die reden moet de Fritzbox ingesteld worden dat hij extern als sip-server kan benaderd worden, zodat de registratie vanuit de servers van fring/nimbuzz kan gebeuren. En daar loopt het waarschijnlijk mis. Misschien is er een bepaalde poort nodig die door Belgacom geblokkeerd wordt? Al vermoed ik dat enkel poort 5060 nodig is, en die is beschikbaar (ter info: Fritzbox maakt zijn eigen interconnectie, BBox staat in bridge).
ik veronderstel dus
- dat jij die FritzBox tweak hebt gedaan (via telnet "reg_from_outside = yes")
- dat jij het extern IP (of dyn. domainnaam) van jouw FritzBox hebt opgegeven in je fring/nimbuzz applicatie ?
Geen idee of dat wel lukt op poort 5060, gezien die poort ook al gebruikt wordt voor de SIP client van de FritzBox.

Misschien moeten we eens een testje doen:
- ik meld mij - via mijn FritzBox - aan op jouw FritzBox SIP server.
- of omgekeerd: ik probeer ook hier die SIP server op te zetten hier, en stuur jouw de account data.
Eens kijken wat het geeft .... (graag PM voor eventueel paswoord uitwisseling).

Groeten
Philippe.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Philippe,

Ik wou van je aanbod gebruik maken, en wou eerst zeker zijn dat ik de juiste gegevens ging doorgeven.
En toen bleek dat ik me via de gsm van mijn vrouw (E51) ook niet meer 'intern' kon registreren.

Ik heb dan alle IP-Phones uit de Fritzbox gehaald en opnieuw eentje gedefinieerd. En nu werkt het gedeeltelijk: via de E51 kan ik nu ook extern registreren, dus de Fritzbox is alleszins goed ingesteld.
Op de 5800 is het nog niet gelukt, ook niet via fring/nimbuzz.
Maar voor vandaag hou ik het voor bekeken.

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp!
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik probeer aan een f!b 7390 intl een samsung s3 mini te koppelen via ip
de ip nummer aanmaken in de f!b is geen probleem
bij de dyn dns heb ik wel een vraag
ik heb bij no-ip een acount username en paswoord maar de f!b vraagd naar een domein naam ?
die heb ik wel maar dan bij one.comwat moet ik dan waar en hoe invullen
ik heb de fritz!fon app gedowload en geinstalaleerd op de samsung
deze blijkt nu te zoeken naar de f!b (ikdenk dan op de lan ??) maar vind die niet
ben in het buitenland
als ik mijn wan ip adress opgeef gebeurd er evenmin iets
ook zou ik ergens als proxiserver de dyn dns op moeten geven in mijn geval no-ip usernaam .no-ip.com of [email protected] ?
heefd iemand ervaring met deze aanmeld procedure ?
heeft het ermee te maken dat ik buiten mijn lan ben ?

fons
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ergens gebeurd er wel een koppeling
ik krijg mijn call list te zien van de f!b op mijn samsung
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:ik heb bij no-ip een acount username en paswoord maar de f!b vraagd naar een domein naam ?
Met jouw username en paswoord kan je op de site van no-ip inloggen, en hier een hostname aanmaken,
vb "fons.NO-ip.com". Deze hostname vul je dan in op de fritzBox (domain name).
grace schreef:heeft het ermee te maken dat ik buiten mijn lan ben ?
Ja.
De Fritz!Fon app werkt alleen als je smartphone aangemeld is op je eigen LAN.
Als je buiten je LAN bent zijn er 2 opties:
  • Een VPN verbinding maken met je FritzBox thuis. Dan zit je virtueel op je eigen LAN, en kan je met de Fritz!Fon App bellen en gebeld worden alsof je thuis bent, of intern bellen (naar ander toestel bellen dat op de FritzBox aangesloten is).
  • Een SIP Softphone App gebruiken, die je laat verbinden met je FritzBox. Hier moet je volgende gegevens invullen:
    • - username = 620 (of het nummer die je hebt aangemaakt in de FritzBox).
      - password = het paswoord dat je hebt ingesteld voor dit nummer.
      - registrar = 192.168.178.1 (of het LAN IP van je FritzBox thuis)
      - proxy = jouw NO-IP domain naam (vb "fons.NO-ip.com").
Zorg er wel voor dat je de optie "Allow registration from the Internet" het aangevinkt.

Volgens mij is het beter om 2 SIP accounts aan te maken in de FritzBox:
  • 1) de eerste (620) om te gebruiken met de Fritz!Fon App (als je thuis bent)
    2) de tweede (621) om te gebruiken met een softphone als je onderweg bent (en je hebt 3G/4G of een goede WiFi).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik gebruik csipsimple, en dat werkt best wel goed als je dicht in de buurt bent.
Toch moet ik toegeven dat dit niet kan tippen aan een DECT-toestel hoor, er bleven hoe dan ook wat meer kleine haperingen bestaan via WiFi.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

bedankt voor de reactie ga nog wat verder experimenteren
het best zal inderdaat de vpn zijn
bestaat er ergens een handleiding of document voor die vpn op te zetten naar de samsung ?
ik heb tevergeefs gezocht naar de tap open voor registratie uit het internet waar bevind die zich ergens
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

de test gedaan met de fritz!fon app voor iphone binnen de lan
dat werkt perfect configureerd zichzelf zeer makkelijk dus
eens buiten de lan vind deze de f!b niet meer
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:bestaat er ergens een handleiding of document voor die vpn op te zetten naar de samsung ?
In de FritzBox:
  • - System > FritzBox users > een nieuwe user aanmaken (of een bestaande user "bewerken")
    - Onder "Rights" de optie "VPN connections to the FRITZ!Box are permitted" aantikken
    - Nu krijg je een boodschap VPN settings were enabled - Would you like to view the settings for iOS and Android devices?
    - Je kijgt dan een pop-up window met alle settings die je moet invullen op de smartphone: Android Device (Version 4.0.4—Ice Cream Sandwich—or Higher)
Op de Samsung:
  • - eerst een VPN configuratie aanmaken (met de bovenstaande gegevens)
    - dan een VPN verbinding maken met de user-id en het paswoord dat je gebruikte in de fritzBox
grace schreef:ik heb tevergeefs gezocht naar de tap open voor registratie uit het internet waar bevind die zich ergens
- Telephony > Telephony devices > selecteer de IP phone (620, 621 ..) + "bewerken"
- Tab "Account Information" (de pagina waar je het paswoord van de SIP user kan inbrengen)
- "Allow registration from the Internet" aanvinken

PS. Als je de Fritz!Fon via VPN gebruikt, moet je dit waarschijnlijk niet aanvinken (gezien je dan "virtueel" op jouw lokaal netwerk zit).
grace schreef:eens buiten de lan vind deze de f!b niet meer
Natuurlijk niet, hij zoekt naar het lokaal IP van jouw FritzBox (192.168.178.1)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

de vpn komt niet op
kan je ergens kijken waarom deze niet lukt ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

vreemd is ook dat ik myfritz.net niet kan berijken
heeft dit er ook mee te maken ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

wanneer ik wil aanloggen via myffritz.net blij ik hangen op de" Explanation of the certification messages" van hier gaat die naar mijn fritsbox en dat gebeurd blijkbaar niet
net hetzelfde als ik een vpn conectie wil opzetten
de fritsbox doet dienst als adsl modem bij belgacom
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:vreemd is ook dat ik myfritz.net niet kan bereiken
Welke poort gebruik je voor de https:// verbinding?
De standard poort (443) is inkomend door Proximus gesloten (tenzij je die opent in e-services).
Je kan beter een andere poort kiezen (tussen 450-499) [je kan een willekeurige poort kiezen].
grace schreef:de vpn komt niet op
kan je ergens kijken waarom deze niet lukt ?
Als je de VPN settings, die de FritzBox jou aanbiedt (pop-up screen), nauwkeurig inbrengt op je Smaprthone zou het perfect moeten werken.
  • - je moet natuurlijk een werkende dyndns (of myfritz) account hebben om het IP van de FritzBox te kunnen achterhalen.
    - de FritzBox moet een publiek IP hebben (dus niet achter een andere router).
    - je moet een user account aanmaken (met user-id, paswoord).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

weer een stap verder was inderdaad de poort door deze te wijzigen naar 4999 werkt myfitz.net en kan ik de vpn opstarten op de samsung
probleem is nu dat wanneer ik de fritz!app fon start er geen fritz!box gevonden word om op aan te melden ook kan ik niet surfen langs de vpn
ik dacht dat dit toch zou moeten kunnen
ergens een verborgen instelling die ik per ongeluk heb gewijzigd of die nog aan gepast moet worden ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik heb de poort nog eens veranderd naar 4990 dit geeft geen beterschap
ook de test gedaam met een sony experia gsm en hier kan ik met dezelfde instellingen van de vpn wel surfen binnen de vpn
maar hier ook weer het probleem dat de fritz!app fon de fritz!box niet ziet
ik heb nu de laatste firmware gedownload (van versie 06.06 naar 06.20) voor de samsung geen verschil wel een vpn geen fritz!app fon die werkt
de my-fritz laat het nu ook afweten

nog een suggestie ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:maar hier ook weer het probleem dat de fritz!app fon de fritz!box niet ziet
De Fritz!App zoekt waarschijnlijk naar "fritz.box".
Via de VPN wordt dit misschien niet resolved.
Kan je ergens het IP adres van de FritzBox ingeven (192.168.178.1) zodat dit over de VPN verbinding gestuurd wordt?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik gebruik namelijk:
  • - Fritz!App alleen als ik op mijn eigen LAN ben
    - Een softphone voor buitenshuis te bellen over de thuislijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

is er een probleem met de versie 06.20 bij de 7390 en internet ?
na mijn upgreat van 06.05 naar 06.20 geen internet meer de dsl is wel actief
na lang zoeken blijkt het te werken met het standaard adres 192.168.178.1 na fabrieksinstellingen eens je dit wijzigd geen internet meer
als ik die verander naar mijn normaal adres 192.168.1.1 valt het internet weg google niet meer bereikbaar telefoon blijft werken en Skype gaat traag
iemand hier ervaring mee ? doe ik wat mis of vergeet ik iets
ben ondertussen terug in belgie
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

kan ik met fritz terug zetten in versie 06.05 ? die gaf veel minder problemen
en indien je hoe begin je eraan
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

blijkbaar is no-ip een betalende service geworden dit zou best mijn probleem verklaren waarom het niet(meer) werkt
ik heb niet betaald en dus werkt het daar al niet of niet meer
ik gekozen voor een andere aanbieder namelijk freedns.afraid.org deze service is up en running
met nslookup krijg ik een antwoord is wel een ander adres dan ik in de fritzbox zie staan
volgens Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\fons>nslookup elmecon.mooo.com
Server: fritz.box
Address: 192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name: elmecon.mooo.com
Address: 112.210.122.57
C:\Users\fons>

wanneer ik in de fritzbox kijk zegt deze
connected since 19.08.2015, 13:46, IP address: 109.131.122.56

doe ik hier iets fout ?

wanneer ik mijn gegevens in de fritzbox wil brengen vraagt deze bijkomend update url wat moet ik hier invullen ?
https://freedns.afraid.org/dynamic/update.php?
bij no-ip word dit niet gevraagd
is er een andere dns aanbieder die gratis is en waarvan je de update url kent ?
ben ook van gsm veranderd omwillen van slecte ontvangst van de samsung s3 mini
nu gebruik ik een alcatel onetouch idol2 deze heeft dan toch een betere ontvangst
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Als je al een fritzbox hebt, kan je de ingebouwde service gebruiken.
Een fritzbox heeft een adres in de vorm van xxxxxxxxxx.myfritz.net.
Ik gebruik deze ook op 3 fritzboxen. Paar weken geleden heeft het eens enkele uren niet gewerkt, maar die panne was heel uitzonderlijk.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik heb een fritzbox 7390 met een software 6.05 (ik heb deze eens ge update naar 6.20 daarna werkte enkel nog de telefoons en Skype geen internet meer terug naar 6.05 en alles werkte terug ) is dat een bekend probleem met deze update ?
is er al een nieuwere versie om te proberen heb nl 2 van deze toestellen na dat probleem

bestaat er ergens een handleiding wat ik waar en hoe moet instellen om mijn smarthphone buiten mijn lan te laten werken als intern toestel

ik heb nu bij duckdns.org een werkende gratis ddns service aangemaakt die mijn juist adres geeft
zij geven ook de update url die nodig is voor de fritzbox dat zou dan normaal moeten werken

maar dat zou zonder ook kunnen werken met de ingebouwde service

hoe moet ik de vpn op de fritsbox configureren ?
is dat voor 1 user en moet je er een maken per gebruiker (smarthphone) ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

grace schreef:ik heb een fritzbox 7390 met een software 6.05 (ik heb deze eens ge update naar 6.20 daarna werkte enkel nog de telefoons en Skype geen internet meer terug naar 6.05 en alles werkte terug ) is dat een bekend probleem met deze update ?
Probeer eens de 06.20-29491 BETA Firmware: ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7390/english/
Hier zijn een aantal WiFi issues (o.a. met Apple toestellen) opgelost, die in de release versie van 06.20 zaten

Indien dit niet werkt, kan je een downgrade naar 06.06 overwegen: ftp://service.avm.de/Downgrade/FRITZ!Box_7390/english/
grace schreef:bestaat er ergens een handleiding wat ik waar en hoe moet instellen om mijn smarthphone buiten mijn lan te laten werken als intern toestel
Er zijn hiervoor 2 oplossingen: de Fritz!Fon App (via VPN) of een Android Softphone App

1) via de Fritz!Fon App
  • Installeer de Fritz!Fon App op je smartphone vanop je eigen LAN. Na installatie zal de App automatisch een IP phone aanmaken (vb **620) in je FritzBox, en kan je de App gebruiken als intern toestel.
  • Ga in de FritzBox naar Eigenschappen van dit toestel voor verdere instellingen (uitgaand nummer, inkomende nummers).
  • Buiten je LAN zou deze App moeten werken als je een VPN verbinding maakt met je FritzBox.
2) via een Softphone App
  • je moet eerst zelf een IP Telefoon toevoegen in de FritzBox (vb **621, ...).
  • in de eigenschappen moet je de optie "Allow registration from the Internet" aanvinken, om te kunnen gebruiken buiten je LAN (niet nodig indien VPN).
  • Maak een nieuwe SIP account in je Smaprthone:
    • - username = 621 (of het nummer dat de FritzBox teoekende aan dit toestel)
      - paswoord = het paswoord dat je gekozen hebt voor dit toestel
      - registrar = 192.168.178.1 (of het interne IP adres van je FritzBox)
      - proxy = jouw extern IP adres, of jouw duckdns.org ddns naam, of jouw "myfritz.net" naam
grace schreef:ik heb nu bij duckdns.org een werkende gratis ddns service aangemaakt die mijn juist adres geeft
zij geven ook de update url die nodig is voor de fritzbox dat zou dan normaal moeten werken
maar dat zou zonder ook kunnen werken met de ingebouwde service
Zoals jochla hierboven schreef heb je eigenlijk geen ddns service nodig. Registreer jouw FritzBox bij "myfritz.net" en jouw box krijgt een ddns naam in de vorm van abcxyz.myfritz.net
Deze naam kan je dan gebruiken als proxy voor de softphone, voor de remote access, of voor de VPN.
grace schreef:hoe moet ik de vpn op de fritsbox configureren ?
is dat voor 1 user en moet je er een maken per gebruiker (smarthphone) ?
Ik zou een aparte user aanmaken per toestel
  • Maak een nieuwe FritzBox user aan (username, e-mail adres, paswoord).
  • Bij de eigenschappen van de user vink je de optie "VPN" aan.
  • Nu gaat een pop-up scherm open met alle instellingen die je nodig hebt om een VPN aan te maken (zowel voor Android als voor i-phone).
  • Op je smartphone moet je nu een nieuwe VPN account aanmaken, met deze gegevens (éénmalig).
  • Telkens je een VPN verbinding wil maken moet je nu op de smartphone deze VPN verbinding kiezen (en mogelijks je paswoord ingeven)
Nu krijgt je Smaprtphone een intern IP adres van de FritzBox, en zou je de Fritz'Fon App moeten kunnen gebruiken (en alle andere dingen die je normaal op je eigen LAN kan doen, vb media streamen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

na lang proberen werkt de vpn verbinding
maar de fritzfonapp werkt enkel binnen de lan eenmaal verbonden via vpn wil deze niet gegistreren een sugestie ?

aan de andere kant probeer ik via een softphone te laten registreren csipsimple wat me ook niet lukt
bij de instellingen de eenvoudige instellingen
acount-naam ?
gebruiker ?
server ?
wachtwoord ?
of de gevorderde instellingen
acount-naam
nummerweergave
server sip-server domein/ip[:poort]
gebruikersnaam gebruikersnaam voor sip server authenticatie (zonder het @\sip.server)
sip authenticatie id leave blank for same as username
wachtwoord wachtwoord voor sip-server authenticatie
gebruik tcp (geen udp)

wat moet ik nu waar invullen
in de fritzbox is registratie van het internet aangevinkt
proxy proxy domein/ip[:poort] (optioneel,niet altijd noig)
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

moet ik misschien een andere softphone installeren die beter aansluit bij fritzbox ?
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

heeft iemand hierover nog goede suggesties ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

hier werkt windows 7 PC perfect met "zoiper" softphone en OVH...
Bovendien werkt csipsimple steeds out-of-the-box met android en OVH :-)
Uiteraard zonder fritz...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
grace
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

het probleem word nu iets meer dringend daar ik voor het werk zeer regelmatig op hotel verblijf en dan zou dit me enorm kunnen helpen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Laten we even aannemen dat je op hotel geen Fritzbox hebt, en dat je dus gewoon met uw smartphone via wifi wil bellen.
Dat lijkt me dan niet zo moeilijk? FreeVOIPDeal heeft bv zo'n app (bijna alle Betamax-kloons ook). Dat werkt meestal wel goed.
Het probleem dat ik daarmee heb is dat je de kwaliteit maar te weten krijgt als het gesprek al bezig is, dat is niet zo handig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Probeer volgende eenvoudige stappen:
  • Registreer in de FrizBox een nieuwe IP phone: Telephone Devices > Configure new device > Telephone > LAN/WLAN (IP telephone)
  • Stel een paswoord in voor deze account.
  • Ga terug naar de Eigenschappen van deze telefoon > Account Information > Allow registration from the Internet
  • Installeer een Softphone op je Smartphone (vb CSipSimple), en vul volgende gegevens aan:
    • account naam: gewoon iets invullen (vb FritzBox)
    • username / gebruikersnaam / authentication name = het interne telefoonnummer (vb 621)
    • wachtwoord: het paswoord dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van de account hierboven.
    • server, of SIP registrar = het interne LAN IP van de FritzBox (normaal 192.168.178.1), ofwel "fritz.box"
    • proxy = het publieke IPv4 van de FritzBox, ofwel de "myfritz.net" naam, ofwel de "dyndns" naam
Hiermee zou het normaal moeten werken (zowel mobiel via 3G/4G of via een Hotspot).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Dat lijkt me dan niet zo moeilijk? FreeVOIPDeal heeft bv zo'n app (bijna alle Betamax-kloons ook). Dat werkt meestal wel goed.
Het probleem dat ik daarmee heb is dat je de kwaliteit maar te weten krijgt als het gesprek al bezig is, dat is niet zo handig.
Dat is inderdaad een handige oplossing voor goedkoop bellen met de Smartphone.
De App heet trouwens "MobilVOIP" en is dezelfde voor alle Betamax brands (het onderscheid tussen de clones is bepaald door jouw username).

Na het vormen van het telefoonnummer heb je 3 mogelijkheden om te bellen:
  1. gewoon uitbellen via SIP. Dit werkt zowel mobiel (3G/4G) als via WiFi (vb hotel Hotspsot).
    Dit is het goedkoopst (je betaalt de gewone (FreeVoipdeal) tarieven, dus gratis binnen de freedays.
    De kwaliteit hangt wel sterk af van de verbinding die je hebt.
  2. bellen via de callback: na het vormen van het nummer wordt je teruggebeld.
    Hierbij betaal je dus:
    • * het gesprek naar de bestemmeling aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven.
      + het callback gesprek naar jouw GSM aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven voor België mobiel.
      + als je in het buitenland bent: de roaming voor inkomende gesprekken.
      In totaal nog altijd goedkoper dan zelf bellen
  3. bellen via een lokaal inbelnummer in het land waar je bent.
    Hierbij betaal je wel:
    • * het gesprek naar het lokale inbelnummer.
      + het gesprek naar de bestemmeling aan de normale (FreeVoipDeal) tarieven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wie Android heeft met Cyanogenmod, daar zit een SIP client standaard in dus dat is zéér handig.
(al gaat het niet steeds feilloos draadloos hoor, ik denk dat je dat mag veralgemenen voor elke smartphone)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”