Bbox2/Sagem VOIP + WeePee

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er zijn al heel wat topics geweest over de BBox2 en VOIP:
a) vele gebruikers slagen er niet in om hun Bbox2 te laten werken met een alternatieve VOIP provider.
b) anderen rapporteren dat ze er wel in geslaagd zijn, maar vertellen niet precies hoe ...
Vandaar deze nieuwe topic: ik heb 3 WeePee accounts lopen op de Bbox2 (met 2 telefoontoestellen rechtstreeks op de phone ports van de Bobx2). Hieronder hoe ik het aan de praat heb gekregen:

1) Telephone Settings (Quick Start)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Quick Start > Telephone Settings en tik het hokje "Enable" of "Reconfigure" en dan "Save"
- Hier kan je nu ingeven hoe je de telefoon wil laten werken, bijvoorbeeld heb je 1, 2 of 3 accounts, wil je 1 of 2 analoge telefoons aansluiten ...
- Als je bijvoorbeeld 3 accounts hebt (of 3 telefoon nummers), werkt het als volgt:
* line 0 = eerste telefoonnr = telefoontoestel 1
* line 1 = tweede telefoonnr = telefoontoestel 2
* line 2 = derde telefoonnr = beide toestellen (gemeenschappelijk nummer).
- Je kan het iets eenvoudiger houden, met bijvoorbeeld één nummer (één account), maar toch met 2 toestellen (dan blijft de lijn vrij terwijl één van de toestellen in gesprek is).
- Ga dan naar next, en vul de velden in (telefoon nr, SIP user, paswoord - je kan dit nog verbeteren in stap 3) en klik terug op "Save".

2) Network Interfaces
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Network Interfaces".
- Hier zie je 3 interfaces (LAN Bridge, Wan eth1.20 VOIP en WAN PPPoE).
- Ga naar de lijn "Wan eth1.20 VOIP" en druk op het "Edit" symbool in de kolon "Action"
- In het volgende scherm (Connection Properties) ga naar Settings.
- Network = WAN, Underlying Connection = VLAN Physical Device, Internet Protocol = No IP Adress
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.

3) Telephone Settings (Advanced)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Telephone"
- Onder de Tab "General" staan volgende velden ingevuld:
* Interface = eth1.20
* Alle Ports: 5060 (je kan dit eventueel wijzigen naar vb 5070 indien je nog een andere ATA achter je Bbox2 hebt)
* Alle Transport: UDP
* SIP domain: weepee.org
* Proxy address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
* Registrar address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
- Als laaste kan je eventueel nog aanduiden welke uitgaande lijn er gekozen wordt door toestel 1 of toestel 2.
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.

- Ga nu naar de Tab Line 0, en verbeter eventueel de vermeldingen onder Line configuration.
* Telephone number = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. User name = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. Pasword = jouw WeePee paswoord voor deze account.
- Als laaste kan je eventueel nog de gewenste "Supplementary services" aanklilkken.

- Herhaal dit voor Line 1 en Line 2
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.

4) Bbox Restart
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Maintenance".
- Klik op Reboot.

Nu gaat de Bbox2 heropstarten, en al je settings worden toegepast.
Onder Advance Settings Telephony zie je nu onder Line 0 (of Line 1 of Line 2) de Status = "Up"
Bij mij werkt dit prima, zowel inkomende als uitgaande gesprekken ...

Opmerkingen.
1. Ik heb dit alleen geprobeerd met de Bbox2 van Belgacom. Ik neem aan dat dit hetzelfde zal zijn voor de Boxen van Scarlet en andere OLOs (het zijn allemaal dezelfde omgedoopte Sagem F@st3464 boxen). De versie van mijn Bbox2 is: Sagem / HW_V1 / FW_V6001GR-6000GR / SW_V1.2.248 (hiermee meldt de Bbox2 zich aan bij de Voip Provider).
2. Ik heb dit alleen geprobeerd met mijn WeePee accounts. Ik neem aan dat dit evengoed zal werken met andere VOIP providers (Nomado, 3*, Betamaxen).
3. Indien je een Betamax account hebt, en je wil de nummerweergave aktiveren (uitgaand) dan moet je hetvolgende ingeven onder Auth. User name: [email protected] (voorbeeld voor een PoivY account).
4. Ik heb geen Belgacom TV. Ik heb dus niet getest of een van de settings (vb No IP Adress onder Netwek Interfaces) enige impact heeft om BTV.
5. Ik heb een FritzBox achter de Bbox2 staan, die een eigen PPPoE verbinding opbouwt. Vandaar dat ik de SIP ports van de Bobx2 niet moet wijzigen: zowel de Bbox2 als de FritzBox luisteren op poort 5060, maar ze hebben beide een eigen WAN IP adres, dus geen interactie.
Indien je echter wel een ATA hebt op de LAN zijde van de Bbox2, zou ik aanraden op de SIP poort in de Bbox2 te wijzigen.
6. Ik ben er nog niet in geslaagd om 2 verschillende VOIP providers in de Bbox2 in te stellen. Als je dus meedere accounts wil instellen, moeten deze account bij dezelfde VOIP provider zijn. Misschien is er nog wel een truukje die we nog moeten vinden :lol:
7) Bij WeePee krijgt iedere account bij het aanmelden een SIP server toegewezen (ssw1 tot en mett ssw9). In de Bbox2 kan je echter maar één SIP server invullen. Maar blijkbaar is dit voor WeePee geen probleem (ik heb sssw9.weepee.org ingebracht als SIP server in de Bbox2, hoewel ik 3 accounts heb die resp. aan ssw1, ssw3 en ssw8 toegewezen waren).

Ik nodig iedereen uit om op deze topic (positieve en negatieve feedback te geven), bijvoorbeeld welke instellingen je gebruikt voor alternatieve VOIP providers.
(met mijn excuses voor deze te lang uitgevallen bijdrage - gelieve bij eventuele quotes niet het complete artikel te quoten)

Groeten,
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een beknoptere versie van het originele topic:

1) Quick Start > Telephony > enable (or reconfigure) om je VOIP te activeren.
2) Adanced Settings > Network Interfaces > Wan eth1.20 VOIP instellen op WAN, VLAN Physical Device, No IP Adress.
3a) Adanced Settings > Telephony > General om je VOIP provider in te stellen (vb voor WeePee zie hierboven)
3b) Adanced Settings > Telephony > Line 0 om je VOIP account in te stellen (vb voor WeePee zie hierboven)
4) Adanced Settings > Mainteance > Reboot

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... zat hier ook al een weekje mee te experimenteren. Werkt *redelijk*. Kwaliteit is goed, maar zo om de 3 dagen of zo moet ik de Sagem resetten omdat de VOIP (en ENKEL de VOIP) dan down gaat. Restart modem : probleem opgelost.

Vreemd genoeg krijg ik Nomado niet aan de praat (ook niet met de alternatieve settings/ip config die je bij Nomado in de support vind), blijft "error". Alle anderen die ik getest heb werken wel. Geen verklaring voor. Nomado met elk willekeurig andere VOIP-capable device lukt me probleemloos.

Enig idee of het mogelijk is een omweg te vinden voor het DTMF probleem ? (Sagem laat via de CLI normaal toe een "out-of-band" DTMF te declareren, maar dat lukt me al helemaal niet wegens gebrek aan kennis van mijn kant, derhalve is DTMF-gestuurde telefoonmenu's onbruikbaar voor mij op dit moment)
Gebruikersavatar
kaas2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 23 nov 2008, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Kwaliteit is goed, maar zo om de 3 dagen of zo moet ik de Sagem resetten omdat de VOIP (en ENKEL de VOIP) dan down gaat. Restart modem : probleem opgelost.
Ik heb dat probleem ook, elke drie dagen moet ik een reset doen. Een gewone reboot helpt niet maar een volledige reset van de modem wel. Ik gebruik VOIP buster.

Iemand al een oplossing voor dit probleem?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik had identiek hetzelfde probleem (Weepee) en het mij dan maar gewoon zo'n Siemens IP dect gekocht ipv. die BBox2 miserie te gebruiken. Sindsdien geen enkel probleem meer.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

alvast bedankt voor dit topic, kan nog van pas komen....

maar eerst even iets anders.....

ik heb momenteel Dommel Netconnect + Belgacom Discoverylijn + FRITZ!Box 7140 + account bij Voipbuster
deze configuratie werkt prima, alleen vind ik het nogal duur voor een traag lijntje - haal maar 3.3 wegens afstand centrale

een overstap naar Dommel Speedconnect zie ik niet echt zitten wegens investering van €238

daarmee dat ik denk over te stappen naar Telenet of Belgacom (vdsl2)

als ik overstap naar Telenet zal ik wellicht de telefonie er van ulle bij pakken (combinatie Shake)

bij Belgacom heb je Belgacom Internet Generation, dat lijkt mij een interessant aanbod, en de modem & activatie zijn gratis
alleen vraag ik me af hoe ik mijn telefonie dan kan laten werken, een classic lijn vind ik immers te duur
je krijg een BBox, waarme je blijkbaar kan bellen via bv voipbuster (zie dit topic)
maar wat met de inkomende gesprekken? ik kan mijn discoverylijn houden (kost me 10 euro). maar is het ook mogelijk de discoverylijn buiten te gooien, en toch opgebeld te worden in combinatie met Belgacom Internet Generation?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Xenne,

Laat je nummer naar Weepee porteren, éénmalig 9€. Een goedkopere oplossing is er niet denk ik.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

VOiD schreef:Xenne,

Laat je nummer naar Weepee porteren, éénmalig 9€. Een goedkopere oplossing is er niet denk ik.
bedankt voor de tip

laat ons eens alles op een rijtje zetten

dus ik neem Belgacom Internet Generation
ik zeg mijn Belgacom discovery lijn & Dommel Netconnect op
ik zet mijn vast 09 nummer over via Weepee , dat kost éénmalig 9 euro - verder heb ik geen verplichtingen aan Weepee

ik kan via de BBbox inkomende gesprekken ontvangen op mijn 09 nummer, naar buiten bel ik via Voipbuster

is dit alles correct?

mijn FRITZ!Box 7140 is overbodig geworden en kan ik verkopen.
ik heb wel gezien dat er mensen hun FRITZ!Box na hun BBox zetten? maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik zou eerst Belgacom internet generation zonder vaste lijn aanvragen (als je nog een 2de koperpaar hebt). Vervolgens je nummer naar Weepee laten porteren. Anders loop je het risico dat je je nummer verliest. Normaal gezien betekent dit dan ook automatisch een opzegging van je Discovery lijn.

Indien je op VDSL aansluitbaar bent gaat BGC dit doen en moet je dus de BBOX2 gebruiken. Je kan zonder problemen daarachter je Fritz!box gebruiken indien je wenst.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

xenne schreef: ik kan via de BBbox inkomende gesprekken ontvangen op mijn 09 nummer, naar buiten bel ik via Voipbuster
is dit alles correct?
mijn FRITZ!Box 7140 is overbodig geworden en kan ik verkopen.
ik heb wel gezien dat er mensen hun FRITZ!Box na hun BBox zetten? maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in?
Neen, dat is niet correct.
Met je BBox2 VOIP instellingen kan je geen 2 verschillende VOIP providers instellen. Dus ééntje voor inbound, en een andere voor outbound werkt niet.
Je FritzBox is dus niet overbodig geworden ....

Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

oké mannen. bedankt voor de heldere uitleg.... begin er iets van te snappen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Als je maar één VoIP SIP account kan instellen maar er eigenlijk meer nodig hebt kan je bijvoorbeeld een service zoals www.PBXES.org gebruiken.

Je moet dan je verschillende SIP account bij PBXES trunk registreren. Deze zal dan connecten met alle accounts en je verbindt op jouw beurt dan weer met PBXES. Je kan zelfs met verschillende clients registeren op hetzelfde PBXES account en allemaal tegelijk gebruiken of "intern" bellen.

Op deze manier kan je verschillende betamax klonen en weepee registeren en bij PBXES regels opgeven voor welk soort nummer welk account moet gebruikt worden.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Gebruikersavatar
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

De BBox2 is een Sagem met Belgacom firmware, trap er niet in want die firmware kan niet veel.
Als je toch VDSL2 gaat, ga voor de echte Sagem 3464 met SAGEM firmware, dan is er geen probleem.

Laat je niet verleiden dat BGC shit ding te nemen....het is hetzelfde modem maar zwaar onder censuur.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Twee bedenkingen hierbij:

- De Bbox2 van BGC is gratis. Veel heb je er dus niet bij te verliezen.
- Zou je met die Sagem 3464 ook Belgacom TV kunnen configureren?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Ter info: Zo ga ik te werk bij ScarletOne + Weepee + Siemens IP dect

Scarlet Box (Sagem f@st 3464)
Advanced settings > telephonie > general > Port (default: 5060): 5060 naar 5061 (staat rechts boven)

Siemens C471 IP
Instellingen > telefonie > geavanceerde instellingen > SIP poort: 5060 naar 5061

Even een herstart van beide apparaten en dit zou moeten werken! Veel succes! :-)
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Gebruikersavatar
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Maglor schreef:Twee bedenkingen hierbij:

- De Bbox2 van BGC is gratis. Veel heb je er dus niet bij te verliezen.
- Zou je met die Sagem 3464 ook Belgacom TV kunnen configureren?
1. Nou en? Trouwens hij is alleen gratis bij BGC, niet bij andere providers, net zoals je bij andere providers Raw-Copper moet betalen en BGC geeft het gratis. (concurrentie vervalsing heet dat)

2. Ja.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

misschien heb ik volgende overgelezen:

is er een manier om 1 telefoontoestel aan te sluiten op bbox2 waarbij
1. je belt via betamax
2. je wordt opgebeld op belgacom nummer

Ik heb dus nog discovery line en soms worden we opgebeld op deze nummer.
Luc@s
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2011, 16:47

naar mijn weten niet, gezien het Belgacom voip gedeelte in vlan20 zit en gewoon internet in vlan10 ....
technisch is dit wel mogelijk maar dit vereist wel een meer complexe lan topologie dan :-s
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dat is afhankelijk van het toestel ...

Met een Siemens Gigaset hybride VoIP kan dit perfect (A580IP, C470IP, S685IP, C610IP, ....).
Deze basisstations hebben zowel een RJ45 aansluiting (UTP, internet) als een RJ11 (analoge telefonie).
Het is perfect mogelijk om je oproepen te ontvangen via je Belgacom nummer (RJ11 aansluiting) en zelf te bellen via betamax (RJ45 aansluiting).
Via de kiesregels kan je zelfs bepaalde uitgaande oproepen, automatisch, via je Belgacom nummer laten verlopen (vb noodnummers).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Luc@s schreef:naar mijn weten niet, gezien het Belgacom voip gedeelte in vlan20 zit en gewoon internet in vlan10 ....
technisch is dit wel mogelijk maar dit vereist wel een meer complexe lan topologie dan :-s
@ Luc@s
- je antwoordt hier op een topic die bijna 2 jaar oud is! Dit is echt nutteloos bumpen vind ik.
- maar je antwoord is ook verkeerd.

De vraag was of het mogelijk was om met 1 telefoontoestel op bbox2 zowel uit te bellen via VoIP, en opgebeld worden via PSTN (discovery).
Inderdaad niet mogelijk, maar dit heeft niets met VLANs te maken. Gewoon niet mogelijk omdat de bbox2 geen PSTN ingang heeft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luc@s
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2011, 16:47

philippe_d schreef:
Luc@s schreef:naar mijn weten niet, gezien het Belgacom voip gedeelte in vlan20 zit en gewoon internet in vlan10 ....
technisch is dit wel mogelijk maar dit vereist wel een meer complexe lan topologie dan :-s
@ Luc@s
- je antwoordt hier op een topic die bijna 2 jaar oud is! Dit is echt nutteloos bumpen vind ik.
- maar je antwoord is ook verkeerd.

De vraag was of het mogelijk was om met 1 telefoontoestel op bbox2 zowel uit te bellen via VoIP, en opgebeld worden via PSTN (discovery).
Inderdaad niet mogelijk, maar dit heeft niets met VLANs te maken. Gewoon niet mogelijk omdat de bbox2 geen PSTN ingang heeft.

@ Philippe

- tof dat je me erop wijst, als het dan 2 jaar oud is en je dan toch een moderator bent, waarom dan geen slotje op deze topic ?

- antwoord verkeerd ? dat m'n antwoord niet volledig was, kan ik nog mee accoord gaan, maar verkeerd is wel kort door de bocht ....

een pstn ingang, daar bedoel je dan wss een FXO poort mee, die zit idd niet op de bbox2, enkel 2FXS, 4lan en 1xdsl.

echter, het vdsl2 signaal, word toegevoegd aan een al dan niet geactiveerde pstn lijn. indien die lijn is geactiveerd, kan je dus perfect bellen met een gigaset.

de analoge poort (pstn-poort van de gigaset) dien je dan te connecteren op je TF2007 en de bbox2 op de splitter, de ethernetpoort v/d gigaset gaat dan in een lanpoort v/d bbox2 die op vlan10 zit. Op je gigaset configureer je dan je sip-accounts en zet je de analoge eveneens aktief.

mvg
L.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik heb dus opnieuw zo'n configuratie opgezet nl. BBOX2 icm. Weepee zoals Philippe beschreven heeft. Dit werkt perfect tot na de 96h disconnect waarna het voip gedeelte niet meer werkt (tenzij je reboot).

Heeft iemand hier inmiddels een oplossing voor (en dan bedoel ik niet een schakelklok op de spanningsadapter maar gewoon via software instellingen) ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
rosner
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2011, 16:18

Hello,

Sorry if I only write in English, but I do read Dutch without problem!

I have precisely the same issue: After 2-3 days it disconnected and I have to restart the BBox2. Also, when I am using my iPhone for VoIP, it will restart the router....but again also after about 48-72 hours of the router working perfectly!

Any ideas on this?

Greets to all
rosner
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2011, 16:18

And @VOID: Did using a VoIP Dect by Siemens solve all your problems with the BBox not working after a couple of days? Which model of Dect do you use? Thanks for feedback!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Rosner,

I have one site were I'm still experiencing the issue with the BBOX2 but there I just installed a mechanical time switch that power off/on the BBOX2 every night. On another site I'm using Siemens IP Dect phones and Panasonic IP Dect (actually the model doesn't really matter but for your information it's an A580IP and C610IP).

BTW if you're looking for a phone I recommend the C610IP, it's a very good phone (75€ at the Weepee shop is a bargain :wink: ).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

IP phones werken alleszins perfect: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=31605
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij iedere oplossing van IP telefoons, VOIP ATA enz. die achter een router staan, zal je het probleem ondervinden dat je tijdelijk niet bereikbaar na een IP wissel. Jouw IP phones weten namelijk niet dat het WAN IP adres van de router gewijzigd is.

Afhankelijk van de instellingen (SIP her-registratie interval), kan dit tot 30min duren. In de meeste gevallen zal je dat niet merken (je zal gewoon een tijdje geen telefoon krijgen).

Er zijn enkele work-arounds, bijvoorbeeld:
  • SIP registratie interval verkleinen.
  • zelf bellen (van zodra je uitbelt, word je automatisch geregistreerd met je nieuwe IP).
  • IP wissel 's nachts laten gebeuren: dit kan
    • als je in de router een geforceerde disconnect instelt (vb dagelijks om 3 u. 's morgens).
    • of als je de router eens herstart 's nachts (dan zullen de volgende automatische 96u-disconnects op hetzelfde tijdstip gebeuren.
Dit probleem heb je niet met een VOIP router (die weet wel wanneer het WAN IP gewijzigd wordt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NiVanc
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2011, 17:48

Klopt het dat als ik bv een C610IP aansluit op m'n Scarlet router dat ik dan geen last zou hebben van die vervelende disconnects?
Bedankt alvast om hierover duidelijkheid te scheppen.

Dit forum is werkelijk een enorme bron van informatie, geweldig!!!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
||| Ocin ||| @NiVanc ||| Here's to the crazy ones |||
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Voor zover ik begrepen heb (zie sticky over overstappen van klassieke lijn naar voip en zeker de tutorial van Goztow - http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 53#p404453), zou je er dan inderdaad geen enkel probleem mee moeten hebben.

Veel succes.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Klopt. Volg wel goed de instructies. :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

NiVanc schreef:Klopt het dat als ik bv een C610IP aansluit op m'n Scarlet router dat ik dan geen last zou hebben van die vervelende disconnects?
Bedankt alvast om hierover duidelijkheid te scheppen.
Hangt ervan af je verstaat onder "last hebben van die vervelende disconnect" ?

Zoals ik in mijn vorige post schreef, kan je dat niet vermijden, dat je om de 96u een disconnect hebt.
  • - Als zo'n disconnect gebeurt tijdens de dag, ben je een tijdje niet bereikbaar.
    - Als zo'n disconnect gebeurt tijdens een telefoongesprek, wordt je gesprek onherroepelijk verbroken.
Mogelijke oplossingen om zo weinig mogelijk last te hebben van de disconnect staan in mijn vorige post beschreven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het hangt er dus vanaf welke "disconnect" je bedoelt. Als je de gewone Internetdisconnect om de 96u bedoelt, die je een paar seconden zonder Internet zet, dan kan je die niet vermijden. Als je de "disconnect" om de 3/4 dagen bedoelt waarbij voip helemaal uitvalt op de boox2, dan kan je die wel vermijden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goz

Ik heb het over de "gewone" Internetdisconnect om de 96u die je een paar seconden zonder Internet zet. Zoals ik beschreven heb in mijn vorige post, zit je inderdaad enkele seconden zonder Internet, maar kan je tot 30 minuten zonder VOIP zitten.

De reden is dat je na die "paar seconden zonder Internet" een nieuw IP adres toewezen krijgt, en je VoIP provider daar niet van op de hoogte is (gezien jouw Siemens IP achter de BBox2 dat niet weet). Binnenkomende telefoontjes worden dan naar jouw oud IP gestuurd, totdat je VOIP provider op de hoogte gebracht wordt van de IP wissel.

Dit gebeurt bij de volgende registratie, of van zodra je zelf een uitgaand telefoontje pleegt.
Dit "ongemak" (een tijdje niet berikbaar zijn) kan je vermijden door de "gewone" Internetdisconnect te laten plaatsvinden op een tijdstip dat je de telefoon niet nodig hebt

De "disconnect" om de 3/4 dagen waarbij voip helemaal uitvalt op de bbox2, heeft in feite dezelfde oorzaak: Dit is ook de "gewone" Internetdisconnect om de 96u, maar met dat verschil de VOIP op de BBox2 blijkbaar volledig wegvalt, en pas door een reboot terug op komt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NiVanc
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2011, 17:48

Ok, heel erg bedankt het is nu allemaal duidelijk.
||| Ocin ||| @NiVanc ||| Here's to the crazy ones |||
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik gebruik de Sagem F@st 3464/Bbox2 nu reeds zes maand als VoIP ATA. Dit werkt zeer goed met de G.729-codec voor uitgaande en inkomende gesprekken.

Maar onlangs heb ik eens G.711(PCMA) als exclusieve codec ingesteld om voor alle gesprekken een "perfecte" gesprekskwaliteit te bekomen. Voor uitgaande gesprekken werkt dit inderdaad perfect, maar ik merk nu in de SIP Call History dat inkomende gesprekken nog steeds in de G.729-codec worden afgehandeld.

Ik vond dit zeer vreemd en heb dan maar eens in de System Log van de Sagem gekeken.
Daar zie ik het volgende staan telkens er een inkomende oproep binnenkomt:
System Log Message kern.warn PCMU/PCMA DSP Image not found
Heeft iemand een idee wat het probleem juist zou kunnen zijn? Of kan eventueel iemand eens met een Sagem F@st 3464/Bbox2 testen of je inkomende gesprekken in PCMA-codec kan ontvangen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

philippe_d schreef:Ik heb het over de "gewone" Internetdisconnect om de 96u die je een paar seconden zonder Internet zet. Zoals ik beschreven heb in mijn vorige post, zit je inderdaad enkele seconden zonder Internet, maar kan je tot 30 minuten zonder VOIP zitten.
Ik disconnect de PPPOE sessie iedere nacht om 3u automatisch en 60sec nadien doe ik een reset van al mijn sip connecties op m'n router. Op die manier werkt de Siemens na 1 min terug perfect...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik heb de stappen gevolgd zie bijlage maar het lukt maar niet (5060,5070 blijft error)
En line 0/1/2 altijd dezelfde gegevens juist?
-Alles hetzelfde => error
-Enkel general & line0 ingevuld => error

(ik probeer het af en toe eens maar weepee geeft aan dat ze mij de laatse keer gezien hebben op 27/12/2011 :cry: op een bbox1. (klopt wel denk ik)
Bijlagen
weepees.png
Help?
(532.91 KiB) 1 keer gedownload
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik heb even m'n configuratie gecheckt en m'n suggestie is:
- Gebruik de IMS stack
- Als Proxy server en registrar port moet je 5060 gebruiken. De gateway port mag je wijzigen naar 5070 maar dit is enkel nodig indien je reeds een anders SIP adapter achter de bbox2 hebt hangen. Indien niet gewoon alle poorten op 5060 laten staan
- sip domain is: weepee.org
- Je moet maar 1 lijn invullen (ik gebruik lijn 2 maar weet niet of dit enig verschil maakt mocht je 0 of 1 gebruiken)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

VOiD schreef:Ik heb even m'n configuratie gecheckt en m'n suggestie is:
- Gebruik de IMS stack
- Als Proxy server en registrar port moet je 5060 gebruiken. De gateway port mag je wijzigen naar 5070 maar dit is enkel nodig indien je reeds een anders SIP adapter achter de bbox2 hebt hangen. Indien niet gewoon alle poorten op 5060 laten staan
- sip domain is: weepee.org
- Je moet maar 1 lijn invullen (ik gebruik lijn 2 maar weet niet of dit enig verschil maakt mocht je 0 of 1 gebruiken)
Reset, en geprobeerd maar weer niks.... :bang:
verouderd maar werkt ook niet

Misschien iemand die een print screen tutorial wil opstellen? :angel:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

3starsnet heeft een goede tutorial:
http://www.3starsnet.be/nl/prive/suppor ... reren.html

Let vooral op bij Wan eth1.20 VoIP:
- No IP Address
- Internet Connection Firewall Disabled

Bij Telephone General:
Overal(!) sswxxx.brussels.weepee.org en poort 5060 (sswxxx = nummer dat je krijgt van de weepeeswitch, zie je registratiemails)

En dan bij Telephone Line 0:
Telephone number : 32xxxxxxxxxx
Auth. User Name : 32xxxxxxxxxx
Auth. Password : xxxxxxxxxxxxxxx

Saven en herstarten en de registratie zou moeten lukken.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”