Bbox2/Sagem VOIP + WeePee

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gezien je bij WeePee gelijktijdig kan bellen met één nummer, kan je dit dus ook in de BBox instellen:
(common number on port 1 and port 2).
Je kan dan in principe 2 toestellen aansluiten op je BBox2:
  • - bij binnenkomende gesprekken gaan ze beide bellen.
    - als er één lijn aan het bellen is, gaat de andere telefoon bellen bij een 2de inkomend gesprek (i. p. v. "bezet").
    - ls er één lijn aan het bellen is, kan je nog altijd uitbellen op de 2de lijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb de tutorial gevolgd en qua inkomende oproepen werkt het, waarvoor alvast ne dikke merci aan alle bijdragers.
Wat betreft uitgaande oproepen werkt het (nog) niet...

Kan het te maken hebben dat het een pro-account is met twee nummers gebundeld? Bij de instellingen via het adminpanel van weepee kan ik ook niet direct iets vinden. Of misschien wachten op een of andere update van het netwerk bij BGC / weepee / ...?

Het enige verschil dat ik merkte was dat ik helemaal in het begin ook een optie had 'NGN Stack' of 'IMS Stack', en die werd in de tutorial niet vermeldt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als binnenkomend werkt, dan moet buitengaand ook werken. Hier zijn geen aparte instellingen voor.
Heb je in de WeePee klantentool een "User-Agent" reset gedaan?
Zoniet kan je niet uitbellen, als je met dezelfde account vanaf een ander apparaat belt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 530
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 37 keer

Het werkt!! Schitterend, dikke merci!
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Ik ben aan het kijken om over te schakelen naar VOIP en heb nu bij OVH een lijntje aangevraagd om even te testen. Ik heb momenteel een analoog toestel aan de BBOX2 hangen en kan hier mee bellen en opgebeld worden. Echter kwam ik nog enkele instellingen tegen in de BBOX2 waarvan ik niet onmiddellijk weet waarvoor deze dienen.
Aangemeld als admin op de BBOX2 en dan onder Telephone > Advanced

Code: Selecteer alles

Caller ID
Caller Line Identifier Presentation :  	aangevinkt
Caller Name Identifier Presentation :  	uitgevinkt
Number displayed if CLIR :  	
Name displayed if CLIR :  	NUMERO PRIVE NUMMER
CLIR mode :  	Network Provided
wat zouden bovenstaande instellingen willen zeggen? Zou ik bij de Name een naam kunnen meesturen bij elke uitgaande telefoon, indien ik Caller Name Identifier Presentation zou aanvinken?

Code: Selecteer alles

 Registration timers
Expiration delay :  	1800
Refresh period :  	1750
Minimum Retry Interval :  	32
Maximum Retry Interval :  	1800
Is dit in min/sec?
Kan ik door het aanpassen van de Refresh period de tijd dat ik niet bereikbaar ben na een disconnect verkorten? Zijn er mogelijke problemen te verwachten indien ik deze Refresh period te kort zou instellen?

Aangemeld op de BBOX2 en dan onder Telephone > Line 0

Code: Selecteer alles

 Supplementary services
Call Waiting 	on  	
CLIR  		uitgevinkt
MWI  		uitgevinkt
Wat betekenen bovenstaande instellingen?

Code: Selecteer alles

 Codec list
PCMA
BitRate : 64000
Packetization Period :   20ms
Silence Suppression : 	no
Codec Priority : 	1
	
G729
BitRate : 8000
Packetization Period :   20ms
Silence Suppression : 	no
Codec Priority : 	2
Zijn dit de beste instellingen? Wat betekent de Silence Suppression?

Code: Selecteer alles

 Call Forward
Unconditional 	Enable :  	Forward to 
On busy 	Enable :  	Forward to 
On no answer 	Enable :  	Forward to   after   rings 
Hier kan ik het doorschakelen van een gesprek naar een ander nr instellen neem ik aan, maar ik denk dat ik dit waarschijnlijk beter via de OVH manager kan regelen...
hansbaeyens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

En dan nu iets geheel anders, om enkele welbekende Britse komieken te citeren:
Ondanks de goede tutorials, FAQ’s, hulpmiddelen van andere providers en zowat alles wat op dit forum te lezen valt, blijft mijn B-Box 2 VOIP-loos . Enige hulp zou voor deze VOIP-newbie welkom zijn.
1) Telephone Settings (Quick Start)
Dit heb ik gedaan zoals aangegeven, maar met enkele vragen, zie onder

2) Network Interfaces
Dit heb ik gedaan zoals aangegeven

3) Telephone Settings (Advanced)
1. Dit heb ik ingevuld bij Advanced Settings  Telephone General?
a. SIP Domain: weepee.org
b. Proxy server: ssw0.weepee.org
Heb voor ssw0 gekozen op goed geluk want ik heb geen idee wat dit moet zijn.
In zijn mail verwijst Weepee gewoon naar de FAQ op de website.
c. Registrar/Sip domain: ssw0.weepee.org Zie opmerking boven

2. Bij het volgende tabblad Line 0 staat:
a. Line status: Registering ( er heeft ook al Error gestaan)
b. Line configuration
i. Telephone number: hier heb ik mijn geporteerd telefoonnummer ingevuld als volgt 322xxxxxxx
ii. Auth user name: wat moet je hier nu invullen?
De gebruikerscode(een getal van vijf cijfers) om in te loggen op de klanten tool van de web site?
329909?????? Gevolgd door ? of is het 3290900??????
Mijn geporteerd telefoonnummer en zo ja in welk formaat?

iii. Auth. Password: het wachtwoord dat ik gebruik voor de klanten tool

3. De andere tabbladen Line 1 en Line 2 heb ik leeg gelaten of de info van Line 0 gekopieerd, maakt geen enkel verschil

Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
H. Baeyens
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

1. SSW
In de email die je van WeePee gekregen hebt, met als titel "account gegevens" staat:
Account Nr: xxxxx
Wachtwoord voor webtoegang: yyyy

SUP Username: 3299°°°°°°°°°°°
SIP Password: zzzzzzzzzz
SIP Server: sswX.brussels.weepee.org

Dat is de server die WeePee voor u in gedachten had, maar je kan ook een ander cijfer gebruiken.

2. Nummers
Telephone number: dat is het nummer dat bij uitgaande oproepen gebruikt zal worden.
Als je niets invult, zal degene die jij opbelt geen caller ID krijgen.
Het zal dus iets in de stijl zijn van 3221234567 als uw telefoonnummer +32 2 123 45 67 is

Auth user name: dat is de username die je van WeePee gekregen hebt, iets in de stijl van 3299°°°°°°
Auth password: dat is het paswoord dat je gekregen hebt voor SIP (zzzzzzz in de email, zie hierboven)

3. Bbox2 + VOIP
Ik heb mijn VOIP ingegeven in een Siemens N300 (die standaard bij een C610IP zit). Hier op het forum gaat het verhaal, ik heb dus zelf niet geprobeerd, dat de bbox2 en VOIP niet zo vlot samen gaan.

3. Line i
Ik heb zelf ook een inkomende lijn, dat is WeePee, bv bij u Line0.
Maar de uitgaande tarieven (als jij naar iemand belt) zijn niet zo fenomenaal. Vandaar dat je ook Line1 en Line2 hebt, om andere providers in te stellen voor eventueel inkomende dan wel uitgaande oproepen.
Hier op het forum zal je wel vaker FreeVOIPDeal zien verschijnen, omdat je bij hen
- 120 freedays krijgt (gratis bellen op vaste lijnen, ook niet-Belgische vaste lijnen)
- een halve eurocent per minuut belt naar Belgische GSMs
- na de freedays aan 1 eurocent per minuut belt naar Belgische vaste lijnen
Kortom, scherpe tarieven :).

4. Gigaset
Als je een Siemens Gigaset VOIP koopt, kan je volledig gratis bellen tussen Siemens Gigaset VOIP telefoon bezitters.
Zelf getest en het werkt perfect :).
hansbaeyens
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

1. SSW[/u][/b]
In de email die je van WeePee gekregen hebt, met als titel "account gegevens" staat:
Account Nr: xxxxx
Wachtwoord voor webtoegang: yyyy

SUP Username: 3299°°°°°°°°°°°
SIP Password: zzzzzzzzzz
SIP Server: sswX.brussels.weepee.org

Dat is de server die WeePee voor u in gedachten had, maar je kan ook een ander cijfer gebruiken.

2. Nummers
Telephone number: dat is het nummer dat bij uitgaande oproepen gebruikt zal worden.
Als je niets invult, zal degene die jij opbelt geen caller ID krijgen.
Het zal dus iets in de stijl zijn van 3221234567 als uw telefoonnummer +32 2 123 45 67 is

Auth user name: dat is de username die je van WeePee gekregen hebt, iets in de stijl van 3299°°°°°°
Auth password: dat is het paswoord dat je gekregen hebt voor SIP (zzzzzzz in de email, zie hierboven)

Blijkt na veel vijven en zessen dat ik een FWD-account heb en geen SIP-account. Ga dit pas aanpassen na aanschaf Gigaset C610IP, anders moet ik een tweede toestel kopen, alleen voor mijn Weepee-nummer. Alvast bedankt voor de snelle reactie en duidelijke info
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Goz

Ik heb het over de "gewone" Internetdisconnect om de 96u die je een paar seconden zonder Internet zet. Zoals ik beschreven heb in mijn vorige post, zit je inderdaad enkele seconden zonder Internet, maar kan je tot 30 minuten zonder VOIP zitten.

De reden is dat je na die "paar seconden zonder Internet" een nieuw IP adres toewezen krijgt, en je VoIP provider daar niet van op de hoogte is (gezien jouw Siemens IP achter de BBox2 dat niet weet). Binnenkomende telefoontjes worden dan naar jouw oud IP gestuurd, totdat je VOIP provider op de hoogte gebracht wordt van de IP wissel.

Dit gebeurt bij de volgende registratie, of van zodra je zelf een uitgaand telefoontje pleegt.
Dit "ongemak" (een tijdje niet berikbaar zijn) kan je vermijden door de "gewone" Internetdisconnect te laten plaatsvinden op een tijdstip dat je de telefoon niet nodig hebt

De "disconnect" om de 3/4 dagen waarbij voip helemaal uitvalt op de bbox2, heeft in feite dezelfde oorzaak: Dit is ook de "gewone" Internetdisconnect om de 96u, maar met dat verschil de VOIP op de BBox2 blijkbaar volledig wegvalt, en pas door een reboot terug op komt.

Sinds een tweetal weken heb ik een bbox3, sindsdien om de 96u, na de internetdisconnect krijg ik nu de melding op mijn C610 IP telefoon: " sip registratie mislukt " ( zowel betamax als WeePee ) en moet ik rebooten door even de spanning weg te halen van de bbox3. Heel vreemd dat dit met de bbox2 nooit een probleem was. Heeft er iemand een betere oplossing dan een timertje te plaatsen die om de 3 dagen ( of dagelijks ) de bbox3 even spanningsloos maakt ? dank
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Weet iemand of dat een VoIP instelling, voor in mijn geval Ovh, het nog zal lukken om deze werkend te krijgen op een Scarlet Sagem modem-router met de laatste firmware of updates ?
Kloppen deze instellingen nog volgens deze link:
http://www.test-achats.be/forum/Topic/547162
Zijn er bugs te verwachten ?
Zo niet moet er een ATA zoals vb een PAP2T of een oude ADSL router met VoIP gebruikt worden die met de Scarlet Sagem wordt verbonden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Localphone krijg ik geregistreerd en werkend met de nieuwere Sagem 3464 versie (die met serial no. login), Weepee en Base (Homepack) voorlopig niet :? Onder Telephone - Line 0 krijg ik: Registration status : Error. (Met een softphone krijg ik ze wel geregistreerd)

Ik heb alle instellingen aangepast volgende de guide uit dit topic, enkel het volgende kon ik niet aanpassen:
Underlying Device: WAN DSL

Meer info:
Sagem F@st 3464
Firmware: 6LAO7C
Hardware Version: 3

edit: Geprobeerd met een Belgacom BBOX2 ook (Firmware versie: 60R10A-60A05S, Hardware Version 11), zelfde probleem daar.



Iemand ideeën?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”