FritzBox achter BBox2

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

BMaster schreef:Ik zou weepee enkel gebruiken voor de inkomen de gesprekken, aangezien de buitengaande aan de dure kant zijn bij hen. De buitengaande gesprekken zou ik dan via bijvoorbeeld poivy ofzo willen laten gaan. Kan dat met de oplossing uit dit topic? En welke fritz!box moet ik me dan best aanschaffen?
- Het eenvoudigst en goedkoopst model, waarmee de oplossing uit deze topic werkt is de FritzBox 7050. Die heeft 2 ethernetpoorten, één ervan (LAN "A") wordt de WAN poort die met de BBox2 verbonden is, op de tweede (LAN "B") heb je je netwerk. Je hebt dus een hubje nodig als je meerdere toestellen (bedraad) wil aansluiten. De 7050 heeft 3 analoge telefoonuitgangen, en 1 ISDN poort (So). Prijs op ebay.de rond de 20 EUR of minder (op dit ogenblik staat er eentje aan 1.50 EUR en nog 14 minuten te gaan)
- Een nieuwer model is de FritzBox 7170. Deze heeft 4 ethernetpoorten: één ervan (LAN "1") wordt de WAN poort die met de BBox2 verbonden is, op de andere (LAN 2, 3, 4) heb je je netwerk. De 7170 heeft ingebouwde antwoordapparaten, ingebouwde fax, en je kan ook IP telefoons aansluiten (bovenop de 3 analoge toestellen en de S0 bus). Prijs op ebay.de max 50 EUR.
- Een nog nieuwer model, wat je ook al 2de hands kan krijgen is de FritzBox 7270. Ongeveer identiek aan de 7170, maar hier kan je ook nog (max 6) DECT telefoons aansluiten. Prijs op e-bay.de is wel nog redelijk hoog (rond de 140 EUR).

PS
Op een duits Forum heb ik vandaag gelezen dat er problemen zijn met de PPPoE verbinding bij een FritzBox 7050 achter de bbox2 met de nieuwst Firmware 60I118-60I918 (de oude Bbox2 heeft 60001GR). zie http://www.ip-phone-forum.de/showthread ... ost1501434

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

momenteel heb ik dus nog steeds Dommel Netconnect in combinatie met Discoverylijn, ik heb al een Fritzbox en bel nu via Voipbuster. de inkomende gesprekken lopen nog via de belgacomlijn. ook ik ben van plan in de toekomst Weepee te gaan gebruiken voor de inkomende gesprekken, de buitengaande gesprekken zou ik blijven doen via Voipbuster

dit topic is alleszins zeer interessant, en heeft me geleerd dat je zowel een B Box 2 als een ATA nodig hebt om dit mogelijk te maken, en hoe je ze moet koppelen, optie 2 lijkt me aangewezen (FritzBox instellen als "PPPoE Client")...

maar toch zit ik nog met enkele specifieke vraagjes, want veel ervaring heb ik niet met VoIP...

ten eerste, moeten de telefoons dan aangesloten worden op de B box 2 of op de Fritzbox?

en de instellingen van Weepee en Voipbuster respectievelijk, moeten die dan ingegeven worden in de B Box ? of gaat dat via de Fritz?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

xenne schreef: maar toch zit ik nog met enkele specifieke vraagjes, want veel ervaring heb ik niet met VoIP...
ten eerste, moeten de telefoons dan aangesloten worden op de B box 2 of op de Fritzbox?
en de instellingen van Weepee en Voipbuster respectievelijk, moeten die dan ingegeven worden in de B Box ? of gaat dat via de Fritz?
Alles gebeurt op de FritzBox, gezien deze opstelling ervan uitgaat dat:
* de Bbox2 alléén als modem gebruikt wordt.
* de FritzBox als router gebruikt wordt voor je thuisnetwerk.

Dus:
- alle telefoons worden aangesloten op de FritzBox.
- alle VOIP instellingen (voip-in en voip-out providers) gebeuren in je FritzBox.
- je volledig thuisnetwerk (alle Pc's) worden op je FritzBox aangesloten (bedraad of via Wireless).

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
BBox2 kan geen Bridge voor zover ik weet, de Sagem 3464 (zelfde modem andere firmware en uitzicht) kan het wel.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Deze stond geconfigureerd volgens methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox bouwt eigen PPoE sessie op en wordt als router gebruikt). Weepee in / Betamax uit.

Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up. Veranderen van kanaal bracht geen verbetering. Ik heb dan maar de Bbox2 terug geconfigureerd om via deze een internetverbinding te maken en als draadloze router te gebruiken. Aan de Fritzbox zelf heb ik niets veranderd (buiten het uitschakelen van de wireless). Deze bouwt dus nog steeds zijn eigen PPoE sessie op en Voip werkt vooralsnog zonder problemen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:Dus:
- alle VOIP instellingen (voip-in en voip-out providers) gebeuren in je FritzBox.
- je volledig thuisnetwerk (alle Pc's) worden op je FritzBox aangesloten (bedraad of via Wireless).
bedankt Philippe. nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees? of zie ik hier iets over het hoofd
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Maglor schreef:Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Deze stond geconfigureerd volgens methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox bouwt eigen PPoE sessie op en wordt als router gebruikt). Weepee in / Betamax uit.

Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up.
iemand die dit kan verklaren? zou ik dit ook voorhebben met de Fritzbox 7140?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef:
philippe.deleye schreef:Dus:
bedankt Philippe. nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees? of zie ik hier iets over het hoofd
Inderdaad. Zo eenvoudig is het.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

BasMSI schreef:Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
BBox2 kan geen Bridge voor zover ik weet, de Sagem 3464 (zelfde modem andere firmware en uitzicht) kan het wel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in bridge zetten" en de FritzBox "alles laten doen".
Een FritzBox, aangesloten op de BBox2 volgens b.g. methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox als router met eigen PPoE sessie), die "doet" toch alles ?? Wat is het verschil met een Sagem "in bridge" ??
xenne schreef:
Maglor schreef:Ik zit met een Bbox2 + Fritzbox 7050. Na de laatste snelheidsverhoging merkte ik dat het Wireless signaal van de Fritzbox niet aan de vereiste snelheden geraakte. Vaak kreeg ik niet meer dan 14-15Mbps down en max 1Mbps up.
iemand die dit kan verklaren? zou ik dit ook voorhebben met de Fritzbox 7140?
Ik krijg de vereiste snelheden in alle drie de volgende opstellingen: (1) FritzBox met PPPoE via LAN kabel, (2) FritzBox met PPPoE wireless, (3) BBox2 wireless: telkens 18.9 mbps download, 1.40 mbps upload.
(FritzBox 7170, WPA2).
xenne schreef: nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees?
- eerst en vooral bij vaste telefonie gewoon de nummers verwijderen (analoog en ISDN leeglaten)
- bij sommige boxen (vb 7170) kan je aanduiden dat er géén vaste lijn is. In dit geval worden de dialing rules die naar een vaste lijn verwijzen (vb 112) ook verwijderd.

PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
1) op ieder toestel een klever met de tekst in de zin van: "noodnummers niet bereikbaar - gebruik je GSM"
2) eventueel de nummers van de plaatselijke politiezone en plaatselijke brandweer bij de hand hebben.
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 08 maa 2010, 23:21, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

philippe.deleye schreef:
xenne schreef: nog één vraagje mbt tot het ingeven van de voip instellingen. hoe maak je de FritzBox eigenlijk wijs dat er geen echte vaste lijn meer is? gewoon de account gegevens van Weepee & Voipbuster ingeven bij 'Internet Telephony', en klaar is kees?
- eerst en vooral bij vaste telefonie gewoon de nummers verwijderen (analoog en ISDN leeglaten)
- bij sommige boxen (vb 7170) kan je aanduiden dat er géén vaste lijn is. In dit geval worden de dialing rules die naar een vaste lijn verwijzen (vb 112) ook verwijderd.

PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
1) op ieder toestel een klever met de tekst in de zin van: "noodnummers niet bereikbaar - gebruik je GSM"
2) eventueel de nummers van de plaatselijke politiezone en plaatselijke brandweer bij de hand hebben.
Philippe.
Ik had vorig jaar hetzelfde probleem bij mijn 7140 na opzeg vaste telefonie: het vaste lijn nr. wissen ging gewoon niet en daarnaast ook geen kiestoon op de lijn. Ik heb het toen als volgt kunnen oplossen: fritzbox uit stopcontact halen (allicht is een volledige reset ook ok maar ik vond dat niet direct) en na een minuut of 3 terug aangesloten. Dan terug de wizard voor het aansluiten van de telefoontoestellen uitgevoerd met als gevolg dat het vastelijn nr. veld eindelijk blanco was (en ik had ook terug de kiestoon). Enkel de wizard uitvoeren hielp niet ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef: PS. Hou er rekening mee dat je in zo'n opstelling (Weepee in / Betamax out) geen noodnummers kan bereiken. In de meeste gevallen is dit niet problematisch (iedereen heeft tegenwoordig een GSM), maar misschien toch enkele voorzorgen nemen, zoals:
Philippe.
Je kan toch met dialing rules op je Fritzbox werken en zeggen dat indien je 112 (of 100, 101) belt, hij Weepee moet gebruiken? Zo doe ik het toch.

112 - 100 - 101 --> Weepee
070* - 0800* --> Weepee
0* --> Betamax
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Maglor schreef: Je kan toch met dialing rules op je Fritzbox werken en zeggen dat indien je 112 (of 100, 101) belt, hij Weepee moet gebruiken? Zo doe ik het toch.
112 - 100 - 101 --> Weepee
070* - 0800* --> Weepee
0* --> Betamax
1) Op sommige FritzBoxen (afhankelijk van model/Firmware) kan je dit alleen als je de vaste lijn op non-actief hebt gezet. Anders kan je de "dialing rule 112 --> vaste lijn" niet verwijderen / wijzigen.
2) De dialing rule "112 - 100 - 101 --> Weepee" heeft geen zin, gezien WeePee de noodnummers (nog) niet ondersteunt. Die oproepen zullen niet doorgaan. Vandaar mijn advies i.v.m. nummers van de plaatselijke hulpdiensten.

Philippe.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Oh, ik dacht dat dit wel kon... Goed om weten!
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
BasMSI schreef:Als je nog geen modem hebt, neem dan de Sagem 3464, niet de BBox2 (is hetzelfde maar Belgacom firmware), zet het ding gewoon in Bridge en laat de Fritzbox alles doen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in bridge zetten" en de FritzBox "alles laten doen".
Een FritzBox, aangesloten op de BBox2 volgens b.g. methode 2 (Bbox2 enkel als modem gebruiken, Fritzbox als router met eigen PPoE sessie), die "doet" toch alles ?? Wat is het verschil met een Sagem "in bridge" ??
Het verschil is dat de Sagem 3464 zelf niets doet behalve het VDSL2 signaal opbouwen.
De werkelijke login met de provider wordt door de FritzBox gedaan.
Dit noemt men Bridgen, het modem zelf is compleet onzichtbaar voor het netwerk en kan niet eens zelf inloggen want alles in het ding staat uit, wlan, pppoe, firwall, dhcp, voip en noem maar op.
Enkel Wan en Lan staan aan, verder niets.

De ISP ziet enkel en alleen de Fritzbox, verder niets.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

BasMSI schreef: Het verschil is dat de Sagem 3464 zelf niets doet behalve het VDSL2 signaal opbouwen.
De werkelijke login met de provider wordt door de FritzBox gedaan.
Dit noemt men Bridgen, het modem zelf is compleet onzichtbaar voor het netwerk en kan niet eens zelf inloggen want alles in het ding staat uit, wlan, pppoe, firwall, dhcp, voip en noem maar op.
Enkel Wan en Lan staan aan, verder niets.
De ISP ziet enkel en alleen de Fritzbox, verder niets.
Dat is toch hetzelfde als dat je in een Bbox2 je PPPOE verbinding uitschakelt, en je FritzBox de PPPoE verbinding laat maken ???
Dan ziet de ISP ook alleen de FritzBox, verder niets ??
Ik zie niet in waarom je hiervoor perse een Sagem 3464 nodig hebt in plaats van een BBox2 ...
Philippe.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt daar niet perse de Sagem voor nodig, maar de Sagem is hetzelfde als de BBox2 enkel heb je dan wel de normale firmware.
Als je kan kiezen ALTIJD voor de Sagem gaan en niet de BBox2.

Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Maar je hébt toch niets aan die super-duper firmware als je dan toch je Fritzbox gebruikt om een PPoE sessie op te bouwen? Waarom zou ik dan een Sagem kopen? Terwijl ik die BBox2 gratis en voor niets krijg. Dan mag die nog de meest restrictieve firmware op aarde hebben, als ik mijn Fritzbox gebruik zal mij dat worst wezen.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Wel, ik was nooit van plan mijn 7270 PPPoE te laten doen voor lange duur.
Ik ben al aan het zoeken naar een handelaar die de 7390 op voorraad heeft, die koppeling tussen 7270 en Sagem leuk maar verbruikt ook nog eens te veel stroom.
Die Sagem is zo te verkopen, maar BBox2 gaat een stuk moeilijker zijn, zeker omdat je beperkte firmware hebt.
Daarom zeg ik, als je keus hebt, dan de Sagem....ik moest hem toch kopen, dus dan is het eenvoudig.

Trouwens je krijgt die BBox2 niet gratis, je betaald er een hoge prijs voor, die verwerkt zit in het veel duurdere abonnement dat Belgacom bied.
Moet je maar eens naar het prijsverschil kijken van EDP-net en Belgacom voor Internet om iets te noemen.
Of Scarlet en Belgacom...waar wonderbaarlijk het beiden Belgacom betreft... :twisted:

Afbeelding
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

belgacom abbo vdsl2: 29eur per maand zonder enige extra kosten
wie doet beter? welke "hoge prijs"?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Wel eerlijk blijven he liger. Ik vermoed dat je het over de actieprijs voor Internet Intense hebt (28,52€ de eerste zes maanden)? Om correct te zijn zou je toch de volledige jaarprijs moeten nemen en delen door twaalf om de abo-kost voor het eerste jaar te hebben: (6 x 28,52 + 6 x 57.05) / 12 = 42.78€ / maand.
Pruik
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb ook een fritzbox 7140 achter de sagem hangen. De sagem wil ik enkel als modem gebruiken, de fritzbox voor al de rest.

FritzBox instellen als "PPPoE Client"
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "PPPoE" en je ADSL login gegevens invullen.
- Eventueel kiezen voor een automatische disconnect iedere 24 uur (vb 's nachts).
Van zodra je bevestigt, zal de FritzBox nu, via de BBox2, een eigen PPPoE verbinding opbouwen. De FritzBox blijft bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1) en je eigen lokaal netwerk moet je dan natuurlijk achter de FritzBox aansluiten.

Alles werkt, enkel voip geeft nog problemen. Het rare is dat ik gewoon kan bellen, ik hoor geen kiestoon en de mensen aan de andere kant ook niet, zij horen me wel en bij hun rinkelt de telefoon gewoon
Settings op sagem :
Op de sagem is voip gedisabled, en de voip poorten staan op 5080. Klopt dit zo of moet dit standaard op 5060 blijven staan?

bedankt alvast voor de hulp!
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Maglor schreef:Wel eerlijk blijven he liger. Ik vermoed dat je het over de actieprijs voor Internet Intense hebt (28,52€ de eerste zes maanden)? Om correct te zijn zou je toch de volledige jaarprijs moeten nemen en delen door twaalf om de abo-kost voor het eerste jaar te hebben: (6 x 28,52 + 6 x 57.05) / 12 = 42.78€ / maand.
ik had het over andere actie: internet generation met 175GB limiet, eerste jaar -5 euro/maand (29 ipv 34).

Niet enkel zijn er geen instapkosten, kan ik zelfs discovery line opzeggen
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Pruik schreef:Hallo,

Ik heb ook een fritzbox 7140 achter de sagem hangen. De sagem wil ik enkel als modem gebruiken, de fritzbox voor al de rest.
<knip>
Alles werkt, enkel voip geeft nog problemen. Het rare is dat ik gewoon kan bellen, ik hoor geen kiestoon en de mensen aan de andere kant ook niet, zij horen me wel en bij hun rinkelt de telefoon gewoon.
Settings op sagem :
Op de sagem is voip gedisabled, en de voip poorten staan op 5080. Klopt dit zo of moet dit standaard op 5060 blijven staan?
Als je FritzBox werkelijk een eigen PPPoE verbinding opbouwt, dan krijgt hij een apart (publiek) IP adres. In dit geval maakt het voor je FritzBox niets uit wat je allemaal in de Sagem hebt ingesteld. De Sagem heeft een ander IP en kan in geen enkele geval een invloed hebben op de FritzBox.
Het verschijnsel, wat je hierboven beschrijft, lijkt voor mij geen probleem te zijn met de Sagem instellingen, maar iets staat niet juist in je FritzBox ??
Welke provider(s) wil je instellen ?
Philippe.
Pruik
Starter
Starter

philippe.deleye schreef:
Pruik schreef:Hallo,

<knip>
Alles werkt, enkel voip geeft nog problemen. Het rare is dat ik gewoon kan bellen, ik hoor geen kiestoon en de mensen aan de andere kant ook niet, zij horen me wel en bij hun rinkelt de telefoon gewoon.
Settings op sagem :
Als je FritzBox werkelijk een eigen PPPoE verbinding opbouwt, dan krijgt hij een apart (publiek) IP adres. In dit geval maakt het voor je FritzBox niets uit wat je allemaal in de Sagem hebt ingesteld. De Sagem heeft een ander IP en kan in geen enkele geval een invloed hebben op de FritzBox.
Het verschijnsel, wat je hierboven beschrijft, lijkt voor mij geen probleem te zijn met de Sagem instellingen, maar iets staat niet juist in je FritzBox ??
Welke provider(s) wil je instellen ?
Philippe.
Mijn provider van voip is 3starsnet.
Werkte sinds een jaar ofzo zonder problemen.
Met de nieuwe sagem modem ervoor, kreeg ik dan bovenstaande problemen.
Het klopt toch dat de voip op sagem disabled moet worden niet?
Anders weet inkomende sip info toch niet dat die tot de fritzbox moet gaan ?

Tom
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Pruik schreef: Mijn provider van voip is 3starsnet. Werkte sinds een jaar ofzo zonder problemen.
Met de nieuwe sagem modem ervoor, kreeg ik dan bovenstaande problemen.
Het klopt toch dat de voip op sagem disabled moet worden niet?
Anders weet inkomende sip info toch niet dat die tot de fritzbox moet gaan ?
Tom
Je schijnt het niet te begrijpen, misschien heb ik het niet goed uitgelegd.
Je hebt dus gezegd dat je FritzBox een eigen PPPoE verbinding opbouwt. Met andere woorden: je FritzBox heeft een eigen publiek IP, en ook je Sagem heeft een (ander) publiek IP.

Dan klopt het niet dat voip op sagem disabled moet worden niet: de inkomende SIP info weet natuurlijk wel dat die tot de fritzbox moet gaan, want de FritzBox heeft een eigen publiek IP. De Sagem zal niets doen met de inkomende sip gezien het voor een ander IP bestemd is.

De situatie zou natuurlijk volledig anders zijn, als je FritzBox gewoon als een "client" cahter de Sagem zou staan.

Philippe.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

Je moet in de Sagem de PPPoE interface op disabled zetten, en dan die gegevens in Fritz! instellen.
De Sagem zal dan onbereikbaar zijn voor je lokale netwerk.
Immers je kabeltje van Lan1 gaat naar Lan1 van de Sagem, de andere kan van je netwerk zit in de overige Fritz poorten.

Dus:

VDSL -> WAN Sagem (PPPoE off, Wlan off, Sip off etc) LAN1 (gele poort) -> Lan1 Fritz WLAN/LAN2~4) -> computers en ander spul dat je hebt bollen.

Afbeelding
Pruik
Starter
Starter

BasMSI schreef:Je moet in de Sagem de PPPoE interface op disabled zetten, en dan die gegevens in Fritz! instellen.
De Sagem zal dan onbereikbaar zijn voor je lokale netwerk.
Immers je kabeltje van Lan1 gaat naar Lan1 van de Sagem, de andere kan van je netwerk zit in de overige Fritz poorten.

Dus:

VDSL -> WAN Sagem (PPPoE off, Wlan off, Sip off etc) LAN1 (gele poort) -> Lan1 Fritz WLAN/LAN2~4) -> computers en ander spul dat je hebt bollen.
Zo stond & staat het inderdaad bij mij. Er was nog wat verwarring bij mij of de voip poorten op de sagem toch nog aangepast moesten worden, ook al stond voip disabled.
Eerste paar dagen leek het niet te lukken op deze manier, maar ondertussen is dit toch in orde gekomen.
bedankt voor de uitleg & hulp!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Zonet werd mijn lijn geactiveerd.
De opstelling is nr. 2 zoals in dit topic beschreven (bbox enkel modem) ?

Mijn downloadsnelheid ligt dan maar op een 8 Mbps ...
Als ik in de fritzbox manueel de waarden dwn en upstr invul bij "Configure the speed of your DSL line. These values are required to secure the prioritzation of the network devices." krijg ik wel een snelle downloadwaarde van > 18 MBs. Upload is wel maar 0.9 MBs.
Ik zal dit zomaar laten staan in de fritzbox.

Verder werken mijn voipaccounts niet, die staan niet actief ... ? :-(

Update: voipaccounts nog steeds niet geactiveerd, fritzbox al eens zonder stroom gezet, en ook bbox al gereset. Zonder resultaat.

In fritzbox log telephony staat er dit:
16.04.10 17:45:37 Registration of Internet number +xxxxxxxxxxxx failed. Reason for error: DNS error

16.04.10 17:44:09 Internet (telephony) connection cleared.

16.04.10 17:44:09 PPP Registration at Internet telephony provider failed. Authentication failed

16.04.10 17:44:09 Internet (telephony) connection cleared.

16.04.10 17:43:19 Registration of Internet number +xxxxxxxxxxx failed. Reason for error: DNS error

Login gegevens van voipprovider ook al eens opnieuw ingetikt ...
Wie weet er een oplossing ? :bang:
Laatst gewijzigd door fredo66 16 apr 2010, 18:00, in totaal 1 gewijzigd.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

zonet werd vdsl2 hier geactiveerd.
heb m'n FritzBox gekoppeld aan de b-box 2 volgens methode 2

alles oké

volgende stap is belgacomnummer porteren naar weepee, zal hier nu asap werk van maken

bedankt voor dit topic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

fredo66 schreef:De opstelling is nr. 2 zoals in dit topic beschreven (bbox enkel modem) ?
Mijn downloadsnelheid ligt dan maar op een 8 Mbps ...
Als ik in de fritzbox manueel de waarden dwn en upstr invul bij "Configure the speed of your DSL line. These values are required to secure the prioritzation of the network devices." krijg ik wel een snelle downloadwaarde van > 18 MBs. Upload is wel maar 0.9 MBs.
Inderdaad, had ik niet vermeld in de originele topic, maar je moet in de FritzBox manueel jouw werkelijke snelheid instellen. Gezien de FritzBox geen eigen ADSL verbinding opbouwt, weet die de sync niet van de ADSL modem.
Voor een Generation is dit dus 20.000 / 1.500
Indien hier een lagere snelheid ingevuld staat, knijpt de router van de FritzBox de verbinding dicht ...
fredo66 schreef:Verder werken mijn voipaccounts niet, die staan niet actief ... ? :-(
16.04.10 17:45:37 Registration of Internet number +xxxxxxxxxxxx failed. Reason for error: DNS error

Ben je wel 100pct zeker dat je FritzBox een PPPoE verbinding heeft ?
Een DNS error in de VOIP log duidt gewoonlijk op "geen internetverbinding"
Kijk eens op het hoodfmenu of je FritzBox wel degelijk een extern IP gekregen heeft.

Philippe.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
fredo66 schreef:Verder werken mijn voipaccounts niet, die staan niet actief ... ? :-(

Ben je wel 100pct zeker dat je FritzBox een PPPoE verbinding heeft ?
Een DNS error in de VOIP log duidt gewoonlijk op "geen internetverbinding"
Kijk eens op het hoodfmenu of je FritzBox wel degelijk een extern IP gekregen heeft.

Philippe.
Op hoofdmenu staat er als ip 81.247.xxx.xx Is dat een extern of intern ip nr ?
Voor alle duidelijkheid, internet werkt dus, enkel voor mijn voipaccounts werkt het niet.
Ook op hoofdscherm staat er dus bv weepee, no internet connection

Op account internetscherm volgende opties ingesteld:
Line
Internet connection via LAN 1
Operating mode
Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)

Account information
Account information required (PPPoE)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Het is dan toch in orde gekomen. Een volledige reset naar de factory settings en volledig herinvullen van (dezelfde) gegevens als voorheen doet het nu wel werken.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

ik merk dat sinds overgang naar vdsl2 de kwaliteit van de inkomende gesprekken precies wat minder is... beetje vreemd want die lopen op dit moment nog via de belgacomlijn

de LAN1 van de FritzBox is aangesloten op de Bbox2 LAN poort
op de DSL/TEL van FritzBox zit zo een kabeltje dat zich aan het eind opsplitst in 2 delen, ik heb het zwarte rechtstreeks verbonden met de TEL , het andere heb ik niet aangesloten - is dit correct? of zou ik beter een ordinaire telefoonkabel gebruiken om die DSL/TEL te verbinden met de TEL?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

xenne schreef: op de DSL/TEL van FritzBox zit zo een kabeltje dat zich aan het eind opsplitst in 2 delen, ik heb het zwarte rechtstreeks verbonden met de TEL , het andere heb ik niet aangesloten - is dit correct? of zou ik beter een ordinaire telefoonkabel gebruiken om die DSL/TEL te verbinden met de TEL?
- Als je de originele Y-kabel gebruikt, dan is inderdaad het zwarte einde voor telefoon, maar pas op, dit is een gecombineerde ISDN/analoog kabel, waarbij:
pin 3, 4, 5 en 6 gebruikt worden voor ISDN
pin 1+8 voor analoog
Je moet er dus voor zorgen dat het Belgacom analage telefoosignaal (na de splitter) binnenkomt op pin 1+8 (de 2 buitenste pinnen van de zwarte RJ45 stekker)
- Je hoeft die kabel niet te gebruiken, en je kan de telefoonlijn rechstreeks aansluiten op de TEL/DSL ingang van de FritzBox. Maar .... dan moet het signaal binnenkomen op 3+6 (en niet op de middelste 4+5 gezien deze gebruikt worden voor DSL.
zie tekening in bijlage.

De beste oplossing is zelf een kabeltje te maken, met:
- aan de ene kant een RJ11 (waar de 2 middelste pinnen gebruikt worden), en
- aan de andere kant een RJ45 (waar je kontakt 3 en 6 gebruikt).

Philippe.
Bijlagen
belegung_y_kabel.jpg
(74.88 KiB) 24 keer gedownload
xenne
Elite Poster
Elite Poster

oké Philippe, bedankt voor de grondige info....

ik ga het dan maar zo laten zoals het is, tenslotte werkt het, hoor wel wat meer gekraak dan vroeger....
en dit is maar een tijdelijke situatie, daar ik de belgacom telefoonlijn zou opzeggen en de inkomende telefoons via weepee zou laten gaan, ik veronderstel dat er dan niets meer moet worden aangesloten op DSL/TEL?

mvg,
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad ...
Je kan in de FRitzBox ingeven dat er geen vaste telefoon meer is. Dan gaat alles over VOIP (geen fallback via vaste telefoon).
Philippe.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:Inderdaad ...
Je kan in de FRitzBox ingeven dat er geen vaste telefoon meer is. Dan gaat alles over VOIP (geen fallback via vaste telefoon).
Philippe.
Op voorwaarde dat je een van de laatste firmwares hebt, want niet allen hebben dit.

Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Via lan heb ik nu een download snelheid van meer dan 18 MBs maar als ik de wifi verbinding gebruik van de fritzbox 7140 haal ik maar een goeie 6 MBs (dat was ook ongeveer de snelheid toen ik in de fritzbox geen manuele maximum snelheidswaarden ingaf ...).

Moet je dus voor de wlan functie ook die manuele waarden ergens invullen of valt er gewoon weg niets aan te doen om die wlan snelheid op te trekken ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

fredo66 schreef:Via lan heb ik nu een download snelheid van meer dan 18 MBs maar als ik de wifi verbinding gebruik van de fritzbox 7140 haal ik maar een goeie 6 MBs (dat was ook ongeveer de snelheid toen ik in de fritzbox geen manuele maximum snelheidswaarden ingaf ...).
Moet je dus voor de wlan functie ook die manuele waarden ergens invullen of valt er gewoon weg niets aan te doen om die wlan snelheid op te trekken ?
Ik vrees dat daar inderdaad niets aan te doen is (toch niet met instellingen in de fritzbox). Je hebt blijkbaar een ongunstige WLAN verbinding ...
In een andere topic (het ging over de BBox) heef iemand aangegeven dat hij zijn WLAN snelheid aanzienkijk verbeter dheeft door de MTU aan te passen ???
Philippe.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”