Oreo ram management

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Eergisteren de nieuwste Nokia 6.1 (2018) ontvangen met 3gb ram. Komt met Android 8.1.

Ik merk precies slechte ram management op, apps die steeds herladen. zelfs met maar 6-7 draaiende apps moeten sommigen al herladen tijdens het multitasken.

Waar dit bij mijn oude oneplus x ook met 3gb tot 12-13 apps ging.

Ik vroeg met af of dit met de Nokia of met Android 8.1 te maken heeft.

Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is puur Android.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik ben vrij zeker dat de fabrikant dit op bepaalde manieren kan bijsturen. Met de launch van de Oneplus 3 waren er velen die klaagden omdat er een limiet op het aantal apps stond dat in de achtergrond kon blijven open staan welke Oneplus later verhoogde.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Android op de Nokia toestellen is puur Android, behalve een Nokia support app is er eigenlijk niks aan gedaan. RAM management is maar zozo op Android dusja.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ik heb op mijne oneplus one AOSP 8.1 en op mijn oneplus 5t oxygenos, dat ook 8.1 is....
letterlijk geen enkel probleem met geheugen op geen van beide toestellen.

mensen zijn nogal snel met te zeggen "tis android", maar het is toch echt vaker de (omgekeerde) optimalisatie van de fabrikant,
of wie weet gewoon de hardware zelf, enorm verschil tussen de prestaties van de verschillende snapdragons en mediateks.

gsms zijn tegenwoordig niet minder als gewone computers maar in een nog kleinere behuizing,
en dan kan elk onderdeel het ding ondraaglijk traag maken - software, cpu, ram, ....
aan android zelf zal het iig niet (meer) liggen - en het feit dat ik oreo probleemloos met veel apps open kan draaien op mijne one uit 2014 wil toch ook wat zeggen :)

edit: even voor de fun eens gekeken op mijn one: 16 apps open in de achtergrond en ertussen switchen gaat perfect snel.
(en het zijn niet enkel de kleintjes, zitten oa facebook, maps, waze en chrome tussen - al staan er momenteel maar 5 tabs open in chrome)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Gisteren de Nokia 6 van mijn zus geconfigureerd en daar leek er toch ook geen probleem met meerdere apps, deze had wel nog maar net de update van Oreo binnen gehaald bij het configureren. Wel niet met 16 apps getest, zo veel stonden er nog niet op op dat moment.
OxygenOs is een aangepaste versie van Android 8.1, net zoals Samsung aangepaste versies gebruikt, daar kunnen/zullen dus optimalisaties in zitten.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

MClaeys schreef:OxygenOs is een aangepaste versie van Android 8.1, net zoals Samsung aangepaste versies gebruikt, daar kunnen/zullen dus optimalisaties in zitten.
voor de duidelijkheid, mijn ONE draait AOSP, dus stock android (oxygenos ontwikkelen ze er niet meer voor) en daar werkt alles dus perfect.
mijn 5T draait natuurlijk wel oxygenos, en ik moet zeggen dat het eigenlijk een leukere ervaring geeft dan puur AOSP of lineage of dergelijke (vind ik dan)

maar dus met geen van de beide toestellen heb ik ook maar enig probleem wat betreft openstaande apps/ram management,
ik zou problemen dus zeker niet te snel puur bij android leggen.
misschien 1 bepaalde app die niet volgens de kunst geschreven is en problemen veroorzaakt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Onlangs een review gezien van de Nokia 7 plus en bleek dat het ding last (al is dat misschien een groot woord) had van task switching bij zelfs gewoon twee apps. Buiten dat was het toestel enorm vlot.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

lanadekat schreef:Ik ben vrij zeker dat de fabrikant dit op bepaalde manieren kan bijsturen. Met de launch van de Oneplus 3 waren er velen die klaagden omdat er een limiet op het aantal apps stond dat in de achtergrond kon blijven open staan welke Oneplus later verhoogde.
Dat is ook een instelling in de Developer Options, als ik mij niet vergis.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Vandaag geruild voor een Xiaomi mi A1 - draait op 8.0 - helemaal geen problemen met RAM (weliswaar 4 GB).
Kan gemakkelijk multitasken tussen 15+ apps.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”