Nieuwe iOS maakt iPhones zonder Apple-scherm onbruikbaar

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wie een iPhone 8 heeft en het scherm daarvan niet door Apple zelf heeft laten herstellen, downloadt het meest recente besturingssysteem maar beter niet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180410_03455887
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Leuke manier van business doen, dat bedrijf...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als ge dat op voorhand weet, tja, maar het achteraf blokkeren is toch not done eigenlijk.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Zoiets zou echt niet mogen.
Tttsss
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

dat is eigenlijk een anti-diefstal systeem: met een gestolen toestel kan immers het scherm vervangen worden van een (niet-gestolen) toestel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

fvhbrugge schreef:dat is eigenlijk een anti-diefstal systeem: met een gestolen toestel kan immers het scherm vervangen worden van een (niet-gestolen) toestel.
Als ze er maar een uitleg kunnen aan geven...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

fvhbrugge schreef:dat is eigenlijk een anti-diefstal systeem
Dat geloof je nu toch zelf niet?

Dit is gewoon Apple's zoveelste vendor-lockin techniek. Hiermee duwt men de iPhone-gebruiker nog strakker in de Apple-dwangbuis: de eventuele herstelling van een kapotte iPhone gebeurt uitsluitend in een Apple store volgens de tarieven en voorwaarden van Apple. Op die manier maakt Apple opnieuw een hele reeks iPhones zogezegd "onherstelbaar". Daarna steelt Apple de oude iPhone van de klant en smeert men de klant een duurdere nieuwe iPhone aan.
Driedubbele winst voor Apple: gratis grondstoffen uit de oude iPhone en een nieuw toestel met hogere winstmarge verkocht.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

fvhbrugge schreef:dat is eigenlijk een anti-diefstal systeem: met een gestolen toestel kan immers het scherm vervangen worden van een (niet-gestolen) toestel.
Maar als je het scherm vervangt door dat van een gestolen toestel dan is het een origineel Apple scherm en is er dus geen probleem :think: Het gaat hier namelijk over niet-Apple schermen die ze blokkeren. Nochtans zijn die vaak niet van mindere kwaliteit (bij de iPhone 8 weet ik het niet dus daar spreek ik me niet over uit).
Reparatiediensten klagen al langer over de Apple praktijken op vlak van 3rd party repairs, dus verbazend is het eigenlijk niet.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

raf1 schreef:
fvhbrugge schreef:dat is eigenlijk een anti-diefstal systeem
Dat geloof je nu toch zelf niet?t.
Née

:twisted:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

1. planned obsolescence

http://www.bbc.com/news/world-europe-42615378

Apple admitted that older iPhone models were deliberately slowed down through software updates

2. idioot dure batterij swaps

https://discussions.apple.com/thread/8246431

According the Apple representative, Apple does not allow them to replace the battery when iPhone has water damage. They offered me $299 for repair or upgrade to a new iPhone

3. geen user replaceable battery

4. no right to repair

Wie een beetje nadenkt weet dat hij genaaid wordt als hij een apple product koopt. En toch vallen zoveel mensen voor deze fruitphones.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Apple laat evenveel steken vallen dan andere fabrikanten, maar omdat het zo'n fruitig logo'tje heeft zit iedereen er met een vergrootglas op.
Hetzelfde verhaal als bij het terugklokken omdat de batterij geen piekvermogen meer kan leveren, daar hadden ze veel beter open over gecommuniceerd. Bij Apple draait heel veel rond de gebruikservaring - die ze zo hoog mogelijk willen houden. Als Apple van mening is dat een 3rd party onderdeel dat een 3rd party erin gevezen heeft eventueel afbreuk zou kunnen doen misschien mogelijks ooit aan die gebruikservaring, dan wilt Apple dat niet.

Je weet dat bij Apple toch op voorhand. Apple kost gewoon handenvol geld, en dan zeker als er iets kapot gaat aan je apparaat is. Dat is dan geen verassing, dat weet je voordat je een Apple apparaat koopt. Vind je je daar niet in, dan moet je voor jezelf de keuze maken om dan geen Apple apparaten te kopen. Tiens - is dat niet van toepassing op IEDEREEN die hier nu zijn mening over denkt te moeten geven? Tiens, weird.

Ik wacht met smart op de eerste thread van een BMW-rijder die eerst het info-scherm van zijn BMW heeft laten vervangen door een chinese kloon door de garagist van het dorp, om daarna als het in de soep gelopen is naar een officiële dealer te gaan - het zal niemand verbazen wat die dealer dan zal zeggen. Maar het zal niemand ook verbazen dat hier geen thread over gemaakt zal worden zeker :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

selder schreef:ls Apple van mening is dat een 3rd party onderdeel dat een 3rd party erin gevezen heeft eventueel afbreuk zou kunnen doen misschien mogelijks ooit aan die gebruikservaring, dan wilt Apple dat niet.
Tuurlijk, maar ik zou dan eerder zeggen laat het weten bij de lancering van een toestel, dan weet de klant waar hij aan toe is ;) na een OS update daarentegen dan neem je klanten eigenlijk een werkend toestel af (als het niet werktte hadden ze wel bij de reparatiedienst gaan klagen of waren ze alsnog naar Apple gegaan) :). Dan mag het nog 100 keer over de gebruikservaring gaan, die is na deze update gewoon zo slecht als het maar kan zijn :).


Het is overigens wel bij meerdere merken zo dat bepaalde revisies van replacement schermen niet meer werken, tis te zeggen ik heb het nog niet gehad na een update, maar wel dat als je op een bepaalde update zit je een bepaalde reeks van vervangscherm niet meer kan plaatsen (als het er in zit voor de update blijft het wel werken). Sites met onderdelen weten dat ook dus die swappen dan zonder morren terug (vandaar testen voor de folie er af te trekken eerst :D). Hoe dat dan zit na de reset van zo een toestel weet ik niet, nooit getest.

Als BMW een softwareupdate zou uitsturen die plots 3rd party onderdelen zou uitschakelen dan zou dat ook in de gazet komen, als er slechts ene dat tegenkomt niet nee maar er zijn er zeker meer die geen origineel spul in hun wagen hebben zitten. Voor de rest, hoge bomen etc...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:....
Ik wacht met smart op de eerste thread van een BMW-rijder die eerst het info-scherm van zijn BMW heeft laten vervangen door een chinese kloon door de garagist van het dorp, om daarna als het in de soep gelopen is naar een officiële dealer te gaan - het zal niemand verbazen wat die dealer dan zal zeggen. ...
Die wil dat wel herstellen voor een prijs, maar ik denk dat ge dan beter naar de garagist in het dorp ernaast gaat en een poging doet om een nieuwe Chinese kloon te laten installeren voor dat geld :)

Maar je hebt gelijk, BMW is de Apple toer aan het opgaan, 'de gebruikerservaring' , moet zeggen als eigenaar dat ik van heel het ecosysteem niet zo tevreden ben.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Een eerste probleem is dat veel mensen die hun telefoon laten repareren bij de marchant om de hoek niet beseffen dat die third-party onderdelen gebruikt. Apple verdeelt enkel OEM parts naar hun eigen service centra en APR's, al de rest is namaak.
Touch ID speelt hierin een belangrijke rol. Ten tijde van de iPhone 6 was er een gelijkaardig probleem: als je het toestel resette en het scherm was niet origineel kreeg je de fameuze 'error 53' en was het toestel ook bricked. Touch ID beheert heel het beveiligingsmechanisme van je iPhone, en vanuit hun privacy-standpunt blokkeren ze dan het gebruik ervan.

In Californië proberen ze nu enorm om de 'right to repair'-bill erdoor te krijgen om fabrikanten als Apple te verplichten om repair guides en OEM parts vrij te geven. In mijn ogen ook een overroepen gebeuren. Ik vermoed dat als je exact de repair guide volgt en de repair zelf perfect uitvoert, je garantie nog steeds zal gelden. Veel stappen in die officiële repair guides worden echter vaak overgeslagen en dat merk je heel snel vanaf het moment dat je die toestellen opent. Alleen al de manier waarop herstelde toestellen opnieuw worden toegeplakt (voor waterdichtheid) is vaak heel triestig. Om te kaderen: een echte display press kost 700-800 euro in aankoop dus denken veel winkeltjes al 'foert'. Daar komt dan bij dat indien je toestel niet degelijk is dichtgeplakt 3D Touch niet (correct) meer werkt.

Daarbij komt ook nog eens dat sinds de 6s die 3D Touch schermen een pak moeilijker na te maken zijn en de kwaliteit van fake displays enorm achteruit is gegaan. Tot de 6 raadde ik ook nog mensen aan om het goedkoper ergens te laten herstellen maar tegenwoordig is het echt abominabel te noemen. Omdat ze zo moeilijk na te maken zijn, wordt Apple geplaagd door een enorme toename in diefstal van demotoestellen. Ook dat kan een van de redenen zijn waarom ze nu deze beslissing hebben genomen.
selder schreef:Ik wacht met smart op de eerste thread van een BMW-rijder die eerst het info-scherm van zijn BMW heeft laten vervangen door een chinese kloon door de garagist van het dorp, om daarna als het in de soep gelopen is naar een officiële dealer te gaan - het zal niemand verbazen wat die dealer dan zal zeggen. Maar het zal niemand ook verbazen dat hier geen thread over gemaakt zal worden zeker :-)

Dit dus.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

selder schreef: Ik wacht met smart op de eerste thread van een BMW-rijder die eerst het info-scherm van zijn BMW heeft laten vervangen door een chinese kloon door de garagist van het dorp, om daarna als het in de soep gelopen is naar een officiële dealer te gaan - het zal niemand verbazen wat die dealer dan zal zeggen. Maar het zal niemand ook verbazen dat hier geen thread over gemaakt zal worden zeker :-)
Dit gaat om het recht van reparatie. Een hele tijd terug moest één van mijn wagens binnen voor een groot onderhoud, officiële grote Volvo garage: dat is 1200 euro geraamd. Hoe kom je daar aan? De computer zegt dat dit en dat .... vervangen moet worden.

Ik ga ermee naar een onafhankelijke die met Bosch onderdelen werkt. Mijnheer we hebben uw roetfilter uitgelezen, en het is helemaal niet nodig om hem nu al te vervangen, hij zit nog niet vol. Je zal er nog een een paar duizend km mee kunnen rijden, en bij ons kost zo'n filter een paar honderd euro ...

Ik heb er nog veel langer mee kunnen rijden voor de roetfilter gewisseld moest worden, en deze garage heeft mij nooit genaaid.

Indien Volvo nu hun wagens zou saboteren als ze vaststellen dat er Bosch onderdelen in zitten, ipv Volvo parts, dan zijn ze even slecht als Apple.

Ik haat DRM.

Net gezien op /., relevant:
https://tech.slashdot.org/story/18/04/1 ... ak-the-law
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ge kunt het dubbel bezien hé

enerzijds
ge kunt kwaad zijn, wat ze nu met het scherm doen hebben ze jaren geleden ook met die touch-id gedaan. herstellen op de hoek betekende dat die na een update nimmer marcheerde.

anderzijds
we kopen onze smartphone, we zetten er ons hele leven op inclusief bank en alles ...
maar om te repareren gaan we naar de cheapo op de hoek die gewoon alles kan uitlezen, data kan uithalen?... ?

ik zal het nooit ni snappen en nooit ni begrijpen maar als ik ne mercedes koop dan betekent dit nu eenmaal dat reparatie wa duurder uitvalt en een mercedes wieldop is nu eenmaal duurder als een hyundai wieldop.

dat weet ge gewoon as ge da koopt
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

selder schreef:Ik wacht met smart op de eerste thread van een BMW-rijder die eerst het info-scherm van zijn BMW heeft laten vervangen door een chinese kloon door de garagist van het dorp, om daarna als het in de soep gelopen is naar een officiële dealer te gaan - het zal niemand verbazen wat die dealer dan zal zeggen. Maar het zal niemand ook verbazen dat hier geen thread over gemaakt zal worden zeker :-)
HP deed hetzelfde met een software update om witte-product toners te weren. Dat werd toch niet op prijs gesteld.
Als je zelf die onzin over "gebruikservaring" door een het plaatsen van een ander scherm wil geloven: prima. Maar voor de 99,9% anderen is een scherm een scherm. Net zoals het gebeugen, SSD, ... bij Apple een exponent kost van wat de vervangstukken kosten.

Even terug in de tijd: als Microsoft InternetExplorer een voorkeursbehandeling gaf bij (voorgeïnstalleerd of gebundeld in het OS), dan schreeuwde iedereen moord en brand.
Maar als Apple iedereen verplicht - via een software-update - om enkel bij hen vervangstukken in te kopen, vinden we dat oké en wordt het zelfs verdedigd? :bang:

@BMW
Ook in een BMW kan je een standaard mediasysteem (DIN1 of DIN2 plaatsen). Het is "per ongeluk" een trend van alle merken om heel het dashboard te "gieten" en geen DIN-systemen meer (makkelijk) toe te laten. Maar als iedereen het doet, is het al moeilijker om over BMW, Mercedes of Renault te klagen hé :).

@HP
Ik koop geen HP printers meer, om bovenstaande reden. Ik koop een printer, geen "gebruikservaring". ALs ik nadien een compatibele toner vind voor 20% van de prijs, is dat mijn keuze. Morgen ga ik nog Bosch wasproduct in mijn wasmachine moeten doen, of Opel diesel in mijn auto, of Demeyere water in mijn kookpotten :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef:wat ze nu met het scherm doen hebben ze jaren geleden ook met die touch-id gedaan. herstellen op de hoek betekende dat die na een update nimmer marcheerde.
Nuance: als je een niet-originele home button (touch ID) plaatste werkte die niet meer vanaf dat je je telefoon terug in je handen kreeg. Maar je telefoon werkte wel volledig, behalve dan de touch ID functie. Je wist dus onmiddellijk dat er iets mis was, maar misschien vond je dat niet erg. Het was pas na een software update dat de hele telefoon er plots mee ophield.

In het BMW-voorbeeld: na vervangen van het scherm door een namaak merk je dat de TV-functie niet meer werkt, maar na 6 maanden rijdt je auto plots niet meer OMDAT de TV-functie niet meer werkt en je dus niet meer de volledige experience van de auto krijgt :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De verzekeringsmaatschappijen kunnen daar ook lullig over doen.

Onlangs constateerde mijn echtgenote dat iemand tegen haar Volvo had gezeten tijdens haar diensturen. De verzekering van haar werkgever dekt dat, maar eiste dat de herstelling gebeurde op één van de locaties die ze zelf kiezen, anders zouden er nog franchisekosten bij komen. Onze Volvo garage heeft de samenwerking met die betreffende verzekeringsmaatschappij lang geleden stop gezet omdat ze gedwongen werden aan een zo lage prijs te werken, dat ze er zelf bij inschieten.

Bij de carrossier die de verzekeringsmaatschappij in gedachte had, wil je je auto niet achterlaten... en we wouden de herstelling daar niet laten uitvoeren en dat is dus gebeurd in onze vertrouwde Volvo garage. De verzekering heeft dit betaald, maar stuurde achteraf een factuur van 123 euro omdat we dus niet gekozen hadden voor hun malafide hersteller.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:Bij Apple draait heel veel rond de gebruikservaring - die ze zo hoog mogelijk willen houden. Als Apple van mening is dat een 3rd party onderdeel dat een 3rd party erin gevezen heeft eventueel afbreuk zou kunnen doen misschien mogelijks ooit aan die gebruikservaring, dan wilt Apple dat niet.
Apple heeft niks te wilten, zeker niet om misschien mogelijks ooit meer lock in te krijgen.
Het is mijn toestel als ik het koop. Apple moet het niet saboteren om meer winst te kunnen maken.
Tijd om terug een monsterboete ertegen te gooien :twisted:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

duizend schreef:Apple heeft niks te wilten
Als dat in hun TOS staat, waar jij mee akkoord gaat als je het toestel koopt/in gebruik neemt?

Voor de prijs moet je het trouwens ook al niet meer doen. Die namaakschermen kosten bij de recentere toestellen even veel of meer om erin te steken dan een officiële repair. Het enige voordeel dat ze nog hebben is dat ze doorgaans sneller te werk gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

1) Right to repair (right to third party equipment) is een van de belangrijkste rechten die we allemaal dringend in de wetgeving moeten steken.

2) Bij de touch-ID kan ik Apple uitzonderlijk wel volgen. Een fingerprint kan nl de phone decrypteren, dus wil men niet dat een valse scanner ingebouwd wordt die altijd een "OK" code naar de secure enclave zou sturen.

3) Bij autos is dat idd al veel langer zo; al die boordcomputers zijn proprietary en lees je niet zomaar uit.
Komt daarbij dat ik ervoor wed dat ze het zover gaan krijgen dat bij self-driving cars je de auto regelmatig bij een authorized dealer gaat moeten binnendoen, of dat ze alle verantwoordelijkheid afwentelen in geval van een accident.

4)TOSen zijn ondergeschikt aan de wetgeving. Dat is zoals software licenses in de EU die zogezegd niet-transferrable zijn; daar is nu rechtspraak over dat permanente licenses gelijkstelt aan een aankoop met alle bijhorende rechten vandien.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

duizend schreef: Het is mijn toestel als ik het koop.
Lijkt er tegenwoordig meer op dat je een licentie koopt om de software die erop draait te mogen gebruiken en je de hardware in bruikleen krijgt voor onbepaalde duur :(
ITnetadmin schreef: 2) Bij de touch-ID kan ik Apple uitzonderlijk wel volgen. Een fingerprint kan nl de phone decrypteren, dus wil men niet dat een valse scanner ingebouwd wordt die altijd een "OK" code naar de secure enclave zou sturen.
Lijkt me sterk dat de scanner volledig op zichzelf werkt en enkel een 'ok' signaal naar de phone stuurt als hij een goede vingerafdruk herkent. Zal wel wat ingewikkelder zijn dan dat :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

ITnetadmin schreef:1) Right to repair (right to third party equipment) is een van de belangrijkste rechten die we allemaal dringend in de wetgeving moeten steken.

2) Bij de touch-ID kan ik Apple uitzonderlijk wel volgen. Een fingerprint kan nl de phone decrypteren, dus wil men niet dat een valse scanner ingebouwd wordt die altijd een "OK" code naar de secure enclave zou sturen.
Daar gaat het hier nu ook net om. Tot en met de 6s kon je de Touch ID knop eventueel nog overzetten naar een ander scherm, maar vanaf de 7 zit hij echt mee in het scherm. Heel de security van je telefoon staat of valt met de integriteit van je Touch ID sensor. Zeker als je kijkt hoe ze zich recent opstelden tegenover privacykwesties.

Right to repair. Ik hoor het graag zeggen. Zoals hierboven aangehaald komt die er waarschijnlijk heel binnenkort door in Californië. Concreet gaan ze daar dus OEM parts en service guides moeten aanbieden, die wel snel genoeg kunnen zullen verder vloeien naar de rest van de wereld dan. Ik vraag me echter nog steeds af wat dit concreet gaat veranderen.
Apple zal inderdaad service (onder garantie) moeten bieden indien er third party repairs zijn uitgevoerd. Maar ik denk dat je wel redelijk kan stellen dat als de service guides niet gevolgd werden dat ze dan ook geen garantie moeten bieden? Een repair volgens de service guide kost handenvol geld aan materiaal en tijd, iets waar die 'goedkope' repair shops nu net op inspelen. Ik stel me toch vragen bij hoeveel echt goede third party repairs je gaat kunnen laten doen waarbij de garantie gedekt blijft. Dit valt echt heel snel door de mand, dus ze zullen hun vereisten voor een 'acceptable third party repair' wel hoog genoeg stellen.
Out-of-warranty service voor toestellen met third party repairs bieden ze nu ook al aan, dus in dat opzicht verandert er ook niets. Enkel als er met de batterij gepruld is houden ze hun handen er van af omwille van veiligheidsredenen, en dat kan je ze niet eens kwalijk nemen als je kijkt wat voor boeltje ze er soms van maken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het gaat hem niet alleen over Apple.
Het gaat hem over printers die kunstmatig uitvallen na x prints zodat je een nieuwe moet kopen, of die je moet wegsmijten omdat er iets klein stuk is en je geen vervangonderdeel vindt.
Het gaat hem over 3rd party apparatuur zoals inktpatronen die met DRM geblocked worden.
Het gaat hem over toestellen die men niet *wil* repareren of details over vrijgeven (denk aan die apple repair guy die met 3rd party blueprints moederborden repareerde waarop 1 transistortje kapot was).
Het gaat hem over moedwille sabotage zoals hars over de printplaat gieten van bepaalde apparatuur zodat reparen onmogelijk gemaakt wordt.
Het gaat hem over het gebruik van custom schroeven en andere trucjes om ervoor te zorgen dat de consumer toch maar uit het apparaat blijft.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Niet dat we het nu in de grote mainstream media zullen lezen, maar...
iFixit schreef:Update 4/24/2018: Apple today released iOS 11.3.1, which restores touchscreen functionality to aftermarket displays, fixing the problem introduced in iOS 11.3.
Via hier onderaan.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het fixt maar een deel natuurlijk, de proximity sensoren enzo zijn nog steeds uitgeschakeld en dergelijke. Maar inderdaad, het touchscreen zelf werkt weer. Kan iemand eigenlijk updaten zonder dat zijn touchscreen werkt? :)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Het probleem wordt veroorzaakt doordat bij elke OS update de calibratieprocedure opnieuw wordt uitgevoerd. Op third party screens is dat niet mogelijk, en daardoor werken ze niet meer na een update.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:Wie een iPhone 8 heeft en het scherm daarvan niet door Apple zelf heeft laten herstellen, downloadt het meest recente besturingssysteem maar beter niet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180410_03455887
Fixed
https://www.iculture.nl/nieuws/ios-11-3-1-beschikbaar/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

No way, José... :roll:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

iOS 11.3.1 lost enkele bugs op, waaronder het touchscreen-probleem bij schermen die waren vervangen door een derde partij.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

SpecialK schreef: Nuance: als je een niet-originele home button (touch ID) plaatste werkte die niet meer vanaf dat je je telefoon terug in je handen kreeg. Maar je telefoon werkte wel volledig, behalve dan de touch ID functie. Je wist dus onmiddellijk dat er iets mis was, maar misschien vond je dat niet erg. Het was pas na een software update dat de hele telefoon er plots mee ophield.

In het BMW-voorbeeld: na vervangen van het scherm door een namaak merk je dat de TV-functie niet meer werkt, maar na 6 maanden rijdt je auto plots niet meer OMDAT de TV-functie niet meer werkt en je dus niet meer de volledige experience van de auto krijgt :)
de analogie hinkt omdat je bij touch id kunt memmen over veiligheid/privacystoestanden, bij een radio speelt da minder.
mo ik snap uw punt.

mijn punt is dat ik da allemaal op voorhand, bij aankoop, perfect weet. op da vlak snap ik de verontwaardiging ni echt.
of het mag? het zit allemaal in de grijze zone en er dus met momenten ook over, ga ik zeker ni bestrijden
een rechtszaak tegen apple wint ge toch niet dus meot ge daar bij aankoop rekening mee houden.

2e punt
ik zou m'n iPhone nooit bij de cheapo op de hoek achterlaten, nog geen 5 minuten.
Heel mijn leven, bank, overheid,.. sta op da ding.
snap ni da mensen da doen om 5 euro te sparen
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”