Belgische tiener (14) geëlektrocuteerd nadat telefoon in bad valt

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dit tragisch nieuws las ik in het nieuwsblad:


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180312_03404354

Een 14-jarige jongen is in het Henegouwse Pont-de-Loup om het leven gekomen nadat zijn mobiele telefoon in bad viel. Het slachtoffer werd geëlektrocuteerd. Hij overleed aan zijn verwondingen.

De tragische feiten vonden zondagavond plaats in het Waalse dorp Pont-de-Loup. De 14-jarige Hugo was bezig met zijn telefoon, terwijl hij in bad zat, toen het noodlot toeslag. Volgens een eerste politieonderzoek hing het apparaat aan de oplader toen het in het water viel. De tiener werd daardoor geëlektrocuteerd.

...
Hoe kan zoiets ? een telefoon bevat een lithiumaccu van 3,7V, een lader geeft 5V. MAX 2A

2A kan dodelijk zijn, ja, dat klopt. (maar welke lader kan dat ook effectief leveren ?)

Een bad vol water geleidt toch 1000 keer beter dan het menselijk lichaam ?

Ik kan er technisch niet bij hoe dit kan...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik zie wel een mogelijkheid:

1) Metalen telefoon? (bv. vroeger iPhones) Deze zijn gekend om je nasty shocks te geven.
2) Slechte laders / namaak + kabel?

Er zijn meerdere gevallen waarbij er mensen die een vieze schok gekregen hebben van hun iphone bij gebruik van een slechte lader. Sommige laders hebben rechtstreeks potentieel naar 230V omdat ze slecht isoleren.

Leuke video :)
Deze fout zit ook in sommige rommel-laders.

Op zijn channel kun je wel nog wat voorbeelden vinden - ook van faulty laders ed.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dan nog zou de differentieel moeten afspringen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

5V is zeer veilig, dat mag in de natste ruimte van uw huis.
Het zal dus eerder aan een slechte lader liggen.

Of een kapotte batterij? Hoeveel V*A heeft die gegeven als ze in water kwam...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Lithium in combinatie met water geeft wel wat vuurwerk

https://www.youtube.com/watch?v=vRKK6pliejs
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Joe de Mannen schreef:Dit tragisch nieuws las ik in het nieuwsblad:
Hoe kan zoiets ? .
ik heb in de lagere school geleerd dat elektriciteit en water ...

blijkbaar leren ze dat vandaag niet meer
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Lithium in combinatie met water geeft wel wat vuurwerk
Lithium open en bloot ja... maar een batterij is wel degelijk sealed.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Klopt, maar zo een gebeurtenis doet toch wat wenkbrauwen fronsen. Waar kunnen we vanuit gaan ? Is zijn huis voorzien van een differentieel, zijn bad geaard ? Heeft hij een brakke lader gebruikt, is zijn batterij dan toch niet zo sealed ?
misschien is hij met verlengsnoer en al in contact gekomen met het water ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Blijkbaar weet niet iedereen dat je met een iPhone in combinatie met een goedkope Chinese lader een gloeilamp kan doen branden:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb ook geleerd dat elektriciteit en water niet samen gaan, maar 5V is niet van die orde dat het dodelijk is, dat heb ik ook op school geleerd...
Lithium in water geeft inderdaad wat vuurwerk, maar dan zou er toch staan: tiener verbrand...
En een kapotte batterij gaat niet meer afgeven dan erin zit, leeg is leeg. (anders zou het energieprobleem opgelost zijn)

Een brakke lader van bedenkelijk allooi moet haast de verklaring zijn...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Joe de Mannen schreef:
Ik kan er technisch niet bij hoe dit kan...

J.
Als de lader slecht geisoleerd is kan er (tegenover grond) 230V AC + 0V DC op de ene pin en 230V AC + 5V DC staan. Als je dan een redelijk lage weerstand pad naar de grond hebt via jezelf (je bent nat en houdt de telefoon vast) en je differentieel/GFCI is er niet of is niet werkend. Dan ben je de pineut.

Zoals quasi altijd een samenloop van omstandigheden.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

lader met verlengkabel en al in het water?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

5V is nooit een probleem, zelfs 2 amps op 5 Volt is geen probleem, want de weerstand van ons lichaam is veel te hoog om uit die 5V een dodelijk amperage te halen

de reden is dus een andere reden

Waarom is er geen differentieel afgesprongen?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Verder dan de uitleg van AndRo555 moet je het niet zoeken. Indien enkel de uitgang van de oplader in het bad is gevallen, en dus niet met verlengblok en al of zo, dan is de oorzaak sowieso te wijten aan een slecht geïsoleerde oplader. Natuurlijk sterf je niet indien een 5V apparaat in je bad valt, alles onder ongeveer 50V DC is te weinig om genoeg stroom te doen vloeien om dodelijk te zijn in het menselijk lichaam, de weerstand van je lichaam is daar te hoog voor.

Dus indien die oplader goed geïsoleerd was, was er niks aan de hand geweest. Slecht PCB ontwerp kan er echter voor zorgen dat de netspanning door gekoppeld wordt op de + of - pinnen van de uitgang. Zo lang er intern in de lader geen pad naar de grond is kan het zijn dat de lader perfect blijft werken zonder dat de zekering of differentieel springt en ook gewoon je GSM oplaadt, zonder dat pad naar de grond produceert de lader gewoon 5V DC op de uitgangspinnen en krijgt de netspanning geen kans om stroom te doen vloeien. Een geïsoleerd apparaat zoals een GSM dat niet geaard is merkt daar dus niks van. Van zodra je de pin waarop de netspanning staat echter aanraakt ben jijzelf dat pad naar de grond (of dus in het water laat vallen), en is het net hetzelfde alsof je je vinger in het stopcontact steekt, met alle gevolgen van dien.

Dit toont nogmaals dat je erg voorzichtig moet zijn met cheapo Chinesium opladers. Die nemen het niet zo nauw met de vereiste clearances tussen netspanning en low-voltage gedeelte. Nu, zelfs goede kwaliteit opladers kunnen dit probleem hebben, per ongeluk dan, maar de kans is vaak kleiner. Maar er zijn zelfs opladers op de markt die bewust helemaal niet geïsoleerd zijn van het net en de grond van de uitgang rechtstreeks refereren naar de L/N van het stopcontact. Je dankt dan dat het veilig is om bv. de mantel van de stekker aan te raken, maar in werkelijkheid raak je rechtstreeks het stopcontact aan. Generieke USB GSM opladers vallen meestal nog wel mee, maar met opladers van goedkope non-brand elektrische apparaten die je op internet hebt gekocht (bv. nachtlampjes of wekkers of zo) moet je echt opletten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Waarom ga je ervan uit dat hij een cheapo Chinese brol lader gebruikt heeft. Dat staat toch nergens beschreven. We vinden het erg dat er zo’n ongelukken gebeuren, maar zelf weten we toch niet hoe het hier gegaan is.
Los ervan vind ik het raar dat een gsm mee in het bad word genomen. Mss is dit wel eens het moment om een campagne op te starten om extreem gsm gebruik tegen te gaan. Tieners moeten er van bewust worden dat het ook eens anders kan. En als ze toch met water willen spelen, steek de gsm dan niet in de oplader.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

De nummer 1 oorzaak van dit soort problemen is goedkope Chinese brol, da's gewoon een feit. De kans dat dat hier ook zo is, is zeer reëel.

Ik wijs niet met de vinger hé, ik heb hier in huis ook genoeg goedkope opladers, en het kan best dat de jongen gewoon de lader die bij zijn GSM zat gebruikte. Ik zeg alleen maar dat je je bewust moet zijn van het gevaar, en dat gevaar is groter indien het om een goedkoop exemplaar gaat.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Moet dan toch ook via een verlengkabel geweest zijn. Er is imo nog steeds een minimumafstand vereist tussen stopcontacten en het bad.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Elke week lijst de EU weer nieuwe gevaarlijke adapters op.

Hoeveel er daarvan effectief van de markt verdwijnen is nog maar de vraag. Heb zelf de proef op de som eens genomen een tijd terug en de meeste producten die je in de lijst vindt staan nog steeds vrij te koop op de Europese Amazon of eBay.

https://ec.europa.eu/consumers/consumer ... ic%20shock
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer


Deze video heb ik een tijd geleden gezien en paste hier misschien bij.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

gm123 schreef:De nummer 1 oorzaak van dit soort problemen is goedkope Chinese brol, da's gewoon een feit. De kans dat dat hier ook zo is, is zeer reëel.

Ik wijs niet met de vinger hé, ik heb hier in huis ook genoeg goedkope opladers, en het kan best dat de jongen gewoon de lader die bij zijn GSM zat gebruikte. Ik zeg alleen maar dat je je bewust moet zijn van het gevaar, en dat gevaar is groter indien het om een goedkoop exemplaar gaat.
99% van USB laders is "made in China". Zowat elke fabrikant van gsm toestellen, tablets,... laat die toestellen inclusief lader in China produceren. En moesten die chinese laders echt zulke slechte kwaliteit zijn, dan was ondertussen half China afgebrand of hadden ze daar elke dag tientallen doden te wijten aan deze opladers.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het zou toch duidelijk moeten zijn dat het in deze context niet gaat over meestal niet-Chinese merken die hun producten onder streng extern toezicht en kwaliteitscontrole in China laten maken, maar wel over goedkope Chinese white label producten die niet aan de meest elementaire vereisten voldoen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

datakiller schreef:
Deze video heb ik een tijd geleden gezien en paste hier misschien bij.
Ik heb als twintiger destijds ook zo'n ladder gebouwd, klonk meer als een taser.

Dus 0:38 ik val bijna omver van 't lachen.
05:00 val bijna dood van 't lachen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 12 maa 2018, 19:11, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Didymus schreef:Het zou toch duidelijk moeten zijn dat het in deze context niet gaat over meestal niet-Chinese merken die hun producten onder streng extern toezicht en kwaliteitscontrole in China laten maken, maar wel over goedkope Chinese white label producten die niet aan de meest elementaire vereisten voldoen.
Bron van deze bewering? Of ook weer het betere duimzuigwerk?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

mailracer schreef:Even wat opgezocht hierover

https://www.inspectieresultaten.nvwa.nl ... usb-laders
Damn ik heb twee keer de SCM-CD03, of althans de versie uit den action, met 4 USB poorten.

Versie action:
action-lader-quad.jpg
action-lader-quad.jpg (8.32 KiB) 3492 keer bekeken
en keurmerk logo's:
lader-scanned.png
Versie NVWA:
87073769_Openbaarmaking.jpg
87073769_Openbaarmaking.jpg (9.28 KiB) 3488 keer bekeken
Merkloos (10)

SCM-CD03

Ernstig veiligheidsrisico

De usb-lader vertoont ernstige technische gebreken met kans op een elektrische schok of brand. Gebruik de lader niet.

De verkoop is verboden.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

ub4b schreef:Damn ik heb twee keer de SCM-CD03, of althans de versie uit den action, met 4 USB poorten.
Ik heb er ook zo 1, nooit wat problemen mee gehad, toen ik een S7 aankocht had ik toch een snellader nodig dus mijne is buiten gebruik. Moet wel zeggen dat ik dat ding wel lawaai heb horen maken (ben ik wat gewoon van laders).

ub4b schreef:Dus 0:38 ik val bijna omver van 't lachen.
05:00 val bijna dood van 't lachen.
Hij is een elektrische engineer al zou je dat niet denken :P
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Jack Daniels schreef:99% van USB laders is "made in China". Zowat elke fabrikant van gsm toestellen, tablets,... laat die toestellen inclusief lader in China produceren.
Zeg ik ergens dat made in China sowieso onveilig is? Nee. Er is een gigantisch kwaliteitsverschil tussen buitenlandse bedrijven die hun producten in China laten produceren en goedkope non-brand producten van volledig Chinese makelij. Een Apple/Samsung laat hun laders inderdaad ook in China maken (d'uh), maar die hebben wel deftige QA en proberen niet nog de allerlaatste cent eraf te krijgen ten koste van de veiligheid. Doe maar eens zo'n lader open en vergelijk het eens met een goedkoop exemplaar van €1 dat je op aliexpress hebt gekocht. Je zal verschieten.
Jack Daniels schreef:En moesten die chinese laders echt zulke slechte kwaliteit zijn, dan was ondertussen half China afgebrand of hadden ze daar elke dag tientallen doden te wijten aan deze opladers.
http://www.scmp.com/news/china/article/ ... using-fake

http://www.scmp.com/news/china-insider/ ... r-iphone-4

http://www.scmp.com/news/asia/article/1 ... ing-iphone

http://shanghaiist.com/2016/04/21/teena ... t_cafe.php (ok geen oplader, maar zoiets gebeurt daar dus ook)

Jack Daniels schreef:Bron van deze bewering? Of ook weer het betere duimzuigwerk?
Je vraagt een bron van iets dat algemeen geweten is... Genoeg bewijs van levensgevaarlijke Chinese producten te vinden, terwijl de in China geproduceerde A merken wel gewoon voldoen aan de vereisten.





Indien een Apple/Samsung iets zoals die laatste 2 hier op de markt zou brengen, zouden ze al lang een miljoenenclaim aan hun voeten hebben.
Laatst gewijzigd door gm123 12 maa 2018, 20:58, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

klopt wel wat je zegt, maar wat jack Daniels bedoeld is dat dergelijke laders ook verkocht worden in azië, en dat daar weinig over gesproken word als er iets mis gaat met die brol. Of denk je dat de chinese maffia erachter zit om dit enkel in europa verkocht te krijgen ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Zie mijn edit hierboven. Goedkope en fake opladers/elektronica zijn wel degelijk een plaag in China, het is niet omdat het hier niet in het nieuws komt dat het niet bestaat. Wij zijn hier sowieso al redelijk onwetend als het op China aankomt (en omgekeerd ook). Ik kom regelmatig in China, en de hoeveelheid fake en goedkope electronica is enorm. Op elke hoek van de straat kan je wel een "Apple oplader" van €1 kopen. De meeste Chinezen zijn zich er wel vaak van bewust dat het hier om brol gaat. Er moet met die laders ook niets misgaan om onveilig te zijn. Dat er 9/10 van de keren geen doden vallen wil niet zeggen dat ze niet levensgevaarlijk zijn.

Ze zijn daar op een punt gekomen dat, hoewel alles made in China is, ze hun binnenlandse merken niet meer vertrouwen omdat er zo'n groot verschil is van kwaliteit. De Chinese bedrijven zijn nu wel aan een inhaalbeweging bezig en de consument daar krijgt meer vertrouwen in lokale bedrijven (zie Xiaomi en Huawei), maar een Chinees die het kan betalen zal zéér vaak een buitenlands merk verkiezen boven een binnenlands merk omwille van het kwaliteitsverschil.
mailracer schreef:Of denk je dat de chinese maffia erachter zit om dit enkel in europa verkocht te krijgen ?
Je lacht hiermee, maar waarom denk je dat de Chinese man met de pet zo goedkoop zijn brol naar hier kan sturen? Binnenlandse shipping in China is duurder dan internationale shipping dankzij subsidies. En nee, ik zeg niet dat de 'chinese maffia' er achter zit, maar het is wel China hun doel om de markt hier te overspoelen met hun goedkope producten. Dat het dan nep en onveilige producten zijn zal hun een worst wezen. Op hun eigen markt zijn ze veel strenger.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Jack Daniels schreef:
gm123 schreef:De nummer 1 oorzaak van dit soort problemen is goedkope Chinese brol, da's gewoon een feit. De kans dat dat hier ook zo is, is zeer reëel.

Ik wijs niet met de vinger hé, ik heb hier in huis ook genoeg goedkope opladers, en het kan best dat de jongen gewoon de lader die bij zijn GSM zat gebruikte. Ik zeg alleen maar dat je je bewust moet zijn van het gevaar, en dat gevaar is groter indien het om een goedkoop exemplaar gaat.
99% van USB laders is "made in China". Zowat elke fabrikant van gsm toestellen, tablets,... laat die toestellen inclusief lader in China produceren. En moesten die chinese laders echt zulke slechte kwaliteit zijn, dan was ondertussen half China afgebrand of hadden ze daar elke dag tientallen doden te wijten aan deze opladers.
goedkope chinese brol != 99% van alle made in china laders
Alles wordt tot een spec/design gemaakt en dat kan goed of slecht zijn. 1 cent aan pcb besparen door maar 1mm pcb tussen 230V AC en 5V DC te laten is een shitty design en potentieel gevaarlijk.

Maar enkel een slechte lader (met bedenkelijke isolatie) is niet genoeg om dergelijke dingen te laten voordoen. De differentieel/GFCI moet falen of van een te hoog caliber zijn (500mA bv). En dan moet er nog eens een geleidend pad zijn tussen gsm elektronica en lichaam. (lees gsm in bad laten vallen en terug oprapen). Daarnaast moet die natuurlijk ook nog eens ingeplugd zijn.

In totaal 4 dingen waar tegelijk aan voldaan moet worden. Daarmee dat er ook geen tientallen doden per dag vallen door slecht geisoleerde laders.

Ooit eens in een ver verleden een USB lader uit de Fnac gebruikt om een iPod Touch op te laden. Je handen tintelenden als je de metalen behuizing van de iPod aanraakte en het touchscreen flikkerde heen en weer alsof er aanrakingen waren. Dat is typisch een slecht geisoleerde lader. (maar ik leef nog hoor)


@gm123:

Hier is die van bigclive waar die een zeer slechte lader uiteen haalt:
https://www.youtube.com/watch?v=wqJnFhhPAis

0.25mm tussen 230ac en dc.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Yep da's het filmpje dat ik zocht! Voor iedereen die niet gelooft dat er enorme verschillen in kwaliteit van opladers zit moet maar eens wat filmpjes van die man bekijken, hallucinant wat er soms in het stopcontact gestoken wordt.

Ik dacht dat het ondertussen wel algemeen bekend was dat sommige van die cheapo dingen levensgevaarlijk zijn, moeten we het hier nog gaan bewijzen ook. :eek:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

gm123 schreef:[...]Natuurlijk sterf je niet indien een 5V apparaat in je bad valt, alles onder ongeveer 50V DC is te weinig om genoeg stroom te doen vloeien om dodelijk te zijn in het menselijk lichaam, de weerstand van je lichaam is daar te hoog voor. [...]
Het is inderdaad de stroom die doodt en niet de spanning. Hoeveel stroom je te verwerken krijgt is afhankelijk van de weerstand van je huid. De rest van je lichaam is een uitstekende geleider, zoals spierweefsel en bloed, etc... Het menselijk lichaam is dus eigenlijk een halfgeleider.

Bij een droge huid kom je ongeveer op een weerstand van 30 kOhm en hoger en dan is 50V gelijkspanning inderdaad niet gevaarlijk. Een natte huid heeft echter een weerstand van 600 Ohm en zelfs minder. Hier krijgt je lichaam dan een stroom te verwerken van meer dan 80 mA wat wél dodelijk kan zijn. Veel hangt af van het contact oppervlak en de duur.

Nu bij 5V DC krijg je bij een natte huid zo'n 8 a 10 mA te verwerken en zal dit niet dodelijk zijn, dus is er inderdaad iets meer aan de hand geweest dan enkel het laagspanningsgedeelte van de lader en is er contact geweest met een hoge wisselspanning met alle gevolgen van dien.
Joe de Mannen schreef:Een bad vol water geleidt toch 1000 keer beter dan het menselijk lichaam ?

Klopt wel, maar als er geen gesloten kring is, vloeit er ook geen stroom. Heel waarschijnlijk heeft het slachtoffer contact gemaakt met de aarde waardoor de stroom wel degelijk zijn weg heeft gevonden door zijn lichaam. Het element water heeft zich tegen hem gekeerd door het nat maken van de huid en het sterk verlagen van die weerstand.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb Maxxter gemaild.

Die van den action zijn veilig. Blijkbaar zijn er meerdere ontwerpen in dezelfde form factor:
Wij kunnen u geruststellen voor wat betreft het oude nieuws. De USB laders van Maxxter zijn goedgekeurd door GS. Dit is een strenge controle die uitgevoerd wordt op de veiligheid van een product.
U ziet op het apparaat zelf ook een GS keurmerk (ook op de verpakking, maar ik kan me voorstellen dat u deze niet meer heeft).

Ook al is de behuizing hetzelfde als waar voor gewaarschuwd wordt (SCM-CD03), de inhoud van het apparaatje verschilt per fabrikant/leverancier. De laders van Maxxter hebben een veilige inhoud.

Meer informatie over veiligheidskeurmerk:

https://www.tuv.nl/nl/diensten/certific ... ificering/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ub4b schreef:Ik heb Maxxter gemaild.

Die van den action zijn veilig. Blijkbaar zijn er meerdere ontwerpen in dezelfde form factor:
Dacht je dat deze "fabrikant" (importeur is het juiste woord) ging zeggen "nee, stuur onmiddellijk terug"? Zou qua aansprakelijkheid wel nogal een probleem zijn.

Probleem met deze modellen is zoals zo vaak: "The insulation and the creepage distances between live parts and accessible metallic parts are insufficient. This may cause an electric shock or generate a fire.

The product does not comply with the requirements of the Low Voltage Directive and the relevant European standard EN 60950."

Enige manier om te verifieren dat dit in jouw model niet het geval is, is niet door een mail te sturen of keurmerken te geloven, maar door het open te doen en na te kijken (door jou of door een professional), zoiets "void" uiteraard wel je garantie want een fabrikant heeft niet graag pottenkijkers.

Interessant dat ze op hun productpagina wel het CE "certificaat" zetten maar het GS-certificaat is nergens te bespeuren (http://www.maxxter.biz/item.aspx?id=8975).
haarle
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2016, 09:19

De grote fout is niet het toestel of de lader Maar de gebruiker.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:Dacht je dat deze "fabrikant" (importeur is het juiste woord) ging zeggen "nee, stuur onmiddellijk terug"? Zou qua aansprakelijkheid wel nogal een probleem zijn.
Wat ze nu schriftelijk hebben bevestigd kan qua aansprakelijkheid nog een veel groter probleem vormen mocht het na de eventuele elektrocutie van ub4b niet waar blijken te zijn. :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Didymus schreef:
CCatalyst schreef:Dacht je dat deze "fabrikant" (importeur is het juiste woord) ging zeggen "nee, stuur onmiddellijk terug"? Zou qua aansprakelijkheid wel nogal een probleem zijn.
Wat ze nu schriftelijk hebben bevestigd kan qua aansprakelijkheid nog een veel groter probleem vormen mocht het na de eventuele elektrocutie van ub4b niet waar blijken te zijn. :wink:
Als het zover komt zullen ze wel maken dat ze rap met de noorderzon (of beter, de oosterzon) verdwenen zijn :-(
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Didymus schreef:
CCatalyst schreef:Dacht je dat deze "fabrikant" (importeur is het juiste woord) ging zeggen "nee, stuur onmiddellijk terug"? Zou qua aansprakelijkheid wel nogal een probleem zijn.
Wat ze nu schriftelijk hebben bevestigd kan qua aansprakelijkheid nog een veel groter probleem vormen mocht het na de eventuele elektrocutie van ub4b niet waar blijken te zijn. :wink:
Hahaha denk je nu echt dat de ub zijn action lader in de badkamer gebruikt.

Nu ik heb al 1x echt wel miserie gehad met een lader uit den action, was zo'n geval met 2x USB voor de auto. Mijn galaxy s5 en een dashcam zaten er op. Plots slaat de lader door, en geeft gewoon 12V ipv 5V door op de USB.

Er komt nu rook uit de dashcam. Ik reed toen met oude wagen tussen Wetteren en R4 en het was niet zo evident om dan snel aan de kant te geraken.

De auto heeft toen nog dagen gestonken naar een brandgeur.

Ze hebben mij die dashcam dan vergoed, van de lader had ik geen factuurke meer. Gelukkig was de Samsung beveiligd tegen overspanning op de USB.
Anders zou het den action zijn beste dag niet zijn geweest.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar we zijn het er dus over eens dat het niet kan tenzij er 'brake laders' of verlengsnoeren of stopcontacten-te-dicht-bij-het-bad in het spel zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Joe de Mannen schreef:Maar we zijn het er dus over eens dat het niet kan tenzij er 'brake laders' of verlengsnoeren of stopcontacten-te-dicht-bij-het-bad in het spel zijn.

J.
In het voorbeeld van ElectroBOOM ging het om een lader die verbonden was met een slechte verlengkabel, maar we mantel kapot was en aders vrijwel bloot lagen. 't ja als je dat dan vastpakt in je badkamer.

Dit heeft dus NIKS met de lader te maken.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”