DECT: Basisstation enkel voor laden gebruiken

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Dag allen,

Ik heb sinds kort een VOIP telefoonlijn die ik rechtstreeks gekoppeld heb aan mijn FritzBox met ingebouwd DECT basisstation.

Dit alles werkt perfect in combinatie met de DECT duo telefoonset die ik vorige maand voor een prikje in de ALDI kocht.

Nu is mijn vraag de volgende:

Het DECT basisstation dat ik bij 1 van de 2 handsets gebruik, dient dus enkel als oplader. De 2 handsets zijn geregistreerd bij de Fritz.
Blijft dat basissation nu volop zoeken naar eventuele handsets of gaat dat zichzelf uitschakelen?

Is er een manier om dat laatste te meten of op een of andere manier te checken?

Ik vond niet direct een antwoord op het web.

De bedoeling is alleszins dat dit basisstation dus enkel als laadstation functioneert en niet heel de tijd radiogolven staat te stralen.
Als het nodig is zie ik het wel zitten om het boeltje open te smijten en eventueel manueel te 'saboteren'.

Ter info: Het ALDI toestel is blijkbaar een profoon PDX1120 of toch zeer gelijkaardig (maar dan zonder merkvermelding)
Zie: https://www.profoon.nl/producten/dect-t ... efoon-twin

Dank en groeten,
Joris
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Ik ken persoonlijk die Aldi toestellen niet.
Als er in het menu van je toestel geen dergelijke functie zit of je vind hierover niets in de handleiding dan staat je basisstation inderdaad continue uit te zenden. Je gebruikt dus onnodig bandbreedte en verminderd hierdoor het aantal vrije kanalen wat andere toestellen kunnen gebruiken.

Een betere keuze had bijvoorbeeld een losse Gigaset handset geweest. Als je kijkt wat er 2de hands te krijgen is aan Aldi toestellen dan zal je zien dat je koopje al veel minder is. Een nieuw toestel kopen om het daarna "open te smijten" ? Ieder zijn goesting natuurlijk.
Laatst gewijzigd door PeterP 22 dec 2017, 23:08, in totaal 1 gewijzigd.
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt Peter voor je antwoord. Hier kan ik wel mee verder.

Ik had inderdaad moeten vermelden dat er geen mogelijkheid was om via de handset het basisstation te desactiveren, daarover stond ook niets in de handleiding.

Ik heb eerst gekeken voor losse handsets, zowel nieuw als tweedehands en daar was op 't zicht niets bij dat qua prijs in de buurt kwam van de ALDI set (20 euro voor 2 toestellen dacht ik). 2de hands losse handsets vond ik weinig tot niet, dus daar zou het zelfde probleem opgetreden zijn.

2dehands is ook geen optie als je die toestellen ook professioneel gebruikt en dus een factuur nodig hebt.

Het is inderdaad spijtig om een nieuw toestel te saboteren, maar ik hoop het 'proper' te kunnen doen zodat ik het basisstation indien nodig weer kan herstellen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Als je het deftig naar eigen wens kan aan passen is er niets mis mee om een nieuw toestel open te gooien. Kan je die sect antenne niet terug vinden als je het toestel open vijst?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Mr_J
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 16:27
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

De Dect antenne is geintegreerd in de print. Ik heb de 6 volt gelijkspanning doorgelust naar de laadcontacten en de Dect basisstation print er van tussen gehaald. Kan die er dus indien nodig weer gewoon tussen zetten.

Werkt perfect en weer wat radiogolven minder in huis..

Toch blijf ik het vreemd vinden dat losse handsets zo veel duurder zijn dan sets met basisstation. Zeker in het budget segment van de markt (voor mensen zoals ik die slechts sporadisch met een vast toestel bellen).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”