Windows Mobile naar iOS

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Na een eerdere post met mijn ervaring tijdens de overstap van Windows Mobile naar Android is het nu tijd aan een post over het iOS verhaal.

Sinds gisterenavond heb ik een iPhone 6 Plus in bruikleen wat wederom hardwarematig een fijn toestel is (vergelijkbaar met een Nokia 8). Het toestel was volledig gerest dus meteen aan de slag... tot bleek dat je het toestel niet kan installeren/proberen zonder een SIM kaart :eek: (misschien dat je ze nadien kan verwijderen al is dit niet echt een groot issue).

De installatie verliep op zich vlot... al was m'n naam als icloud.com adres reeds bezet... en bij gebrek aan inspiratie heb ik dan gekozen voor eeb bestaand e-mail adres en m'n Gmail.com adres gebruikt. Bizar was dat hij enkele stappen verder kwam vertellen dat dit adres niet bruikbaar was als AppleID (is dit pesterij van Google gebruikers ?) :eek: Een aantal schermen terug, m'n Telenet adres ingegeven en ik kon terug verder.

De settings zijn redelijk clean al ontbreekt er hier ook een echte structuur... onder de noemer "General" zit zowel je firmware update, Date&Time, Keyboard, Language & Region (ja, men heeft een region en zaken zoals C/F zitten dan ook netjes op OS niveau) tot en met VPN ? Display, notifications, wallpaper, sounds, ... hebben dan weer wel hun eigen categorie. Echt grondig is er hier dus ook weer niet over nagedacht.

Dan maar de configuratie van de beide Exchange accounts (thuis en werk) wat zonder problemen verloopt... al had ik hier ook weer plotseling zowat iedere persoon waar ik ooit een mail naar heb verzonden in m'n Contacts staan (net zoals Android trouwens). Uiteindelijk heb ik wel gevonden hoe ik dit kon beperken al kan ik het met de beste wil van wereld momenteel niet terugvinden ?

Net zoals bij Android heb je maar één icon voor al je mailboxen en dus een globaal aantal ongelezen mails (je moet dus steeds de app openen, terug gaan naar je overzicht, dan pas zie je voor welke mailbox en open je deze). Totaal niet efficiënt en nutteloze stappen als je gewoon bent meteen twee aparte live tiles op je home screen te zien met daarin zelf het subject van de recente mails). Ook op gebied van notificaties merk je dat men duidelijk achterloopt... je kan de notificatie clearen of de mail openen (maar niet meteen deleten zoals op W10M).

De calendar... de twee accounts zijn netjes zichtbaar (kleur is in te stellen in tegenstelling tot Android) maar de views zijn ook weer te beperkt. Een deftige week view ontbreekt gewoon (enkel door de telefoon in landscape mode te draaien krijg je een min of meer bruikbaar iets). De selectie van de views is ook totaal onlogisch en gaat via zowel de maand links bovenaan als een icoontje). Het prominent aanwezig zijn van de Calenders optie (configuratie) op het scherm vind ik eveneens bizar (ik kan me niet inbeelden dat je dit dagelijks nodig hebt... dit moet bij je configuratie zitten).

De calculator... ook weer bedroevend eenvoudig (enkel in landschape krijg je een "scientific" versie). Waar zijn modes zoals Programmer, Date calculation, Converter (volume, length, weigth, ...) die standaard in de W10M calculator zitten ? Een zoektocht in de AppStore geeft me trouwens weinig bevredigende resultaten... behalve calculators in alle mogelijke kleurtjes tot en met calculators om secret photo's achter te bewaren :bang: Het enige wat ik kon vinden was Calculator+... betalend natuurlijk, en dat voor iedere optie wat je uiteindelijk 30 euro kost om te komen tot iets wat op W10M standaard is.

De browser... welke slimmerd zet de adres balk bovenaan op een smartphone ? Als ik zie dat mensen dit al vragen sinds 2011 dan heb ik hier toch m'n bedenkingen bij.

Voor het overige zijn de apps die ik gebruik (EvoHome, Sonos, LIFX, myShopi, OneDrive, Ticketfinder, Fidme, Buienradar, Bancontact, Skype for Business, Spotify, Yelo, ...) vergelijkbaar met deze op Windows 10 Mobile maar zeker niet beter van kwaliteit (iets wat ik soms lees, maar nu dus totaal niet mee akkoord ben). De officiele Sonos app is net zoals bij Android niet echt de meest intuïtieve app die er bestaat, hier doet Zonos op W10M het veel beter. Bij het overlopen van m'n W10M app lijstje kwam ik uiteindelijk aan m'n WIFI Monitor app (gratis trouwens)... maar het lukt me gewoon niet iets gelijkaardigs te vinden voor iPhone ? Is er nu werkelijk geen enkele app die dit kan...
WIFIMonitor.png
Langs de andere kant heb ik enkele apps die ik niet had onder W10M zoals Unifi (Controller), Unifi Video, Sony Playmemories en Triiing.

Eerste conclusie na een dikke halve dag spelen: FAIL !
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Geen idee of het ook bij IOS werkt, maar Chrome op Android heb ik de balk onderaan gezet. Dat doe je door te surfen naar chrome://flags en dan "Chrome Home"-optie op Enabled te zetten. Ik kon er niet aan wennen dat het bovenaan stond.
r2504 schreef:je kan de notificatie clearen of de mail openen (maar niet meteen deleten zoals op W10M).
En Android ;) al staat het daar default op archiveren, maar het is wel in te stellen als verwijderen ook.
r2504 schreef:tot bleek dat je het toestel niet kan installeren/proberen zonder een SIM kaart
Klopt, altijd geweest bij IOS. Maar na activatie is SIM niet nodig.
r2504 schreef:en dat voor iedere optie wat je uiteindelijk 30 euro kost om te komen tot iets wat op W10M standaard is.
Maar gebruik je ook al die functies in die calcullator, of kom je in die betaalde app eigenlijk met 10 cent toe voor wat je gebruikt maar is het gewoon niet goed omdat je niet alles hebt standaard? :). Ik vraag me af hoeveel mensen echt ingewikkelde berekeningen gaan doen op de rekenmachine van IOS/Android/Windows Phone.

Nuja, eerlijk, het resultaat had ik wel verwacht na het relaas over Android :) die twee lijken immers meer op elkaar dan hun gebruikers willen/durven toegeven.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: De installatie verliep op zich vlot... al was m'n naam als icloud.com adres reeds bezet... en bij gebrek aan inspiratie heb ik dan gekozen voor eeb bestaand e-mail adres en m'n Gmail.com adres gebruikt. Bizar was dat hij enkele stappen verder kwam vertellen dat dit adres niet bruikbaar was als AppleID (is dit pesterij van Google gebruikers ?) :eek: Een aantal schermen terug, m'n Telenet adres ingegeven en ik kon terug verder.
Ik ben er anders gewoon in geslaagd om mijn gmail adres te gebruiken als AppleID.
r2504 schreef: Dan maar de configuratie van de beide Exchange accounts (thuis en werk) wat zonder problemen verloopt... al had ik hier ook weer plotseling zowat iedere persoon waar ik ooit een mail naar heb verzonden in m'n Contacts staan (net zoals Android trouwens). Uiteindelijk heb ik wel gevonden hoe ik dit kon beperken al kan ik het met de beste wil van wereld momenteel niet terugvinden ?
Ik heb dit probleem nooit gehad. Ik sync wel mijn contacten app met mijn Gmail account.
(eens kijken onder "Accounts en wachtwoorden")
r2504 schreef: De calculator... ook weer bedroevend eenvoudig (enkel in landschape krijg je een "scientific" versie). Waar zijn modes zoals Programmer, Date calculation, Converter (volume, length, weigth, ...) die standaard in de W10M calculator zitten ? Een zoektocht in de AppStore geeft me trouwens weinig bevredigende resultaten... behalve calculators in alle mogelijke kleurtjes tot en met calculators om secret photo's achter te bewaren :bang: Het enige wat ik kon vinden was Calculator+... betalend natuurlijk, en dat voor iedere optie wat je uiteindelijk 30 euro kost om te komen tot iets wat op W10M standaard is.
PCalc? is weliswaar betalend, maar geen € 30.
r2504 schreef: De browser... welke slimmerd zet de adres balk bovenaan op een smartphone ? Als ik zie dat mensen dit al vragen sinds 2011 dan heb ik hier toch m'n bedenkingen bij.
Aangezien noch Google noch Apple dit doen, vermoed ik dat de vraag eerder klein is.
r2504 schreef: Bij het overlopen van m'n W10M app lijstje kwam ik uiteindelijk aan m'n WIFI Monitor app (gratis trouwens)... maar het lukt me gewoon niet iets gelijkaardigs te vinden voor iPhone ? Is er nu werkelijk geen enkele app die dit kan...
Apple laat developers die API slechts met voorafgaande toestemming gebruiken(en normaliter alleen voor hotspots). Ik vermoed dus niet dat zo een app beschikbaar is. Tenzij je jailbreakt of een OpenSource app vindt en zelf installeert(dit laatste kan alleen met behulp van een Mac).
https://developer.apple.com/documentati ... spothelper
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Wat mails verwijderen betreft: hier perfect mogelijk dmv van 3D touch op de notificatie. 6 Plus heeft geen 3D touch, maar ik meen me te herinneren dat er voor toestellen die dit niet hebben wel iets voorzien was. Lang ingedrukt houden of notificatie naar links swipen al geprobeerd?
Als je de mails écht apart wilt vrees ik dat twee aparte apps de enige oplossing gaat zijn, zowel op Android als op iOS. Low-tech, dat wel.
Vergeet ook niet dat er op iOS ook widgets zijn als je naar rechts veegt (of op het homescreen helemaal links). Bijlange niet te vergelijken met Android, maar er zijn ook apps die je mails daarin weergeven. Misschien dat er daar ook zijn die je mailboxen splitsen. I know, je bent niet op zoek naar de tig-ste app die basisfunctionaliteit levert maar het is misschien wel mogelijk.

Over de WiFi monitor: dit lijkt me een beperking van iOS. Alle apps draaien sandboxed en krijgen slechts heel beperkte toegang tot system API's. Zou me sterk lijken dat iets als gedetailleerde wifi monitoring en controle toegankelijk was voor apps. Die ga je dus niet vinden vermoed ik.

Over de calculator tenslotte: heel veel berekeningen en conversies kan je doen in Spotlight. Bij de widgets helemaal bovenaan in het zoekvenster, of op het homescreen naar beneden slepen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je commentaar niet gegrond is, want er zitten inderdaad hekele punten in iOS. Om er twee op te noemen waar ik me zelf enorm aan erger: geen degelijke mobile data manager zoals op Android (en geen echte mogelijkheid voor apps op er een te implementeren), en notificaties.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik begin zo de indruk te krijgen dat je volledig vastgeroest zit (of zat) in je Windows Mobile.
Al het andere dat je probeert, is precies op alle vlakken slechter. Zo snap ik niet waarom je je zo focust op de standaard apps. De kracht van al die OS'en is juist dat er een open markt is waar je veel (vaak gratis) alternatieven voor hebt. Bvb weeral dat gemekker over een calculator (godbetert) terwijl de app store er vol van staat, en er zeker zijn die nog beter zijn dan je zo fantastische WM calculator.
Of misschien heb je op Windows Mobile ook nooit alternatieve apps gezocht omdat ze er gewoonweg niet waren :bdaysmile: .

En PS: en hier ook gewoon een AppleID met gmail account.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Wat mails verwijderen betreft: hier perfect mogelijk dmv van 3D touch op de notificatie. 6 Plus heeft geen 3D touch, maar ik meen me te herinneren dat er voor toestellen die dit niet hebben wel iets voorzien was. Lang ingedrukt houden of notificatie naar links swipen al geprobeerd?
Voor zover ik weet heeft de 6 Plus wel 3D touch... en werkt je tip dus ook.
butskristof schreef:Als je de mails écht apart wilt vrees ik dat twee aparte apps de enige oplossing gaat zijn, zowel op Android als op iOS. Low-tech, dat wel.
Dergelijke oplossingen zeggen veel/alles over het OS... beide lopen ze dus hopeloos achter wat een moderne UI betreft, al kon ik het wel min of meer simuleren op Android met Nine.
butskristof schreef:Vergeet ook niet dat er op iOS ook widgets zijn als je naar rechts veegt (of op het homescreen helemaal links). Bijlange niet te vergelijken met Android, maar er zijn ook apps die je mails daarin weergeven. Misschien dat er daar ook zijn die je mailboxen splitsen.
De mail app heeft een widget op iOS... maar het laat enkel mails zien van je contacten die als VIP zijn aangeduid... het is dus geen manier om snel naar een bepaalde Inbox te navigeren. De widgets op iOS zijn wel consistenter dan op Android, ze geven dus een rustiger en cleaner gevoel... maar onderaan staat er dan die mega "Edit" button (wie maakt toch dergelijke UI's ?).
butskristof schreef:I know, je bent niet op zoek naar de tig-ste app die basisfunctionaliteit levert maar het is misschien wel mogelijk.
Het probleem is dat een app het misschien wel oplost voor één specifiek probleem, maar ook in Sonos kan ik bijvoorbeeld niet meteen m'n Keuken, Badkamer en Living als aparte icons op het homescreen plaatsen. In W10M is het "pinnen" gewoon een onderdeel van het OS en dat maakt het overal (van een individueel Contact tot een folder in een mailbox) beschikbaar wat een enorm sterk punt is, je merkt dat widgets hier aan flauw afkooksel van zijn..
butskristof schreef:Over de WiFi monitor: dit lijkt me een beperking van iOS. Alle apps draaien sandboxed en krijgen slechts heel beperkte toegang tot system API's. Zou me sterk lijken dat iets als gedetailleerde wifi monitoring en controle toegankelijk was voor apps. Die ga je dus niet vinden vermoed ik.
W10M sandboxed nochtans ook alle apps en heeft eveneens een zeer beperkte toegang tot systeem functies... dat het bij iOS nog erger was besefte ik totaal niet.
butskristof schreef:Over de calculator tenslotte: heel veel berekeningen en conversies kan je doen in Spotlight. Bij de widgets helemaal bovenaan in het zoekvenster, of op het homescreen naar beneden slepen.
Beetje bizarre locatie al doet Google dit ook op die manier... tot mijn verbazing heeft het geen internet nodig (toch wel handig als je in de US staat en even wil rekenen in gallons of miles).
butskristof schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat je commentaar niet gegrond is
Ik moet toegeven dat ik momenteel kritisch kijk naar beide OS'en, meer dan de gemiddelde gebruiker maar ik vind dat je als OS dergelijke kritische blik moet kunnen doorstaan als je aan versie 11 (of 8 ) van je OS zit. Op zich zijn beide geen nieuwkomers meer en dan mag je toch wel enig niveau verwachten.
Tomby schreef:Ik begin zo de indruk te krijgen dat je volledig vastgeroest zit (of zat) in je Windows Mobile.
Misschien ben ik gewoon verwend en is de rest wel vastgeroest op Android/iOS... is er een gebrek aan een kritische blik op het OS dat men gebruikt en vind men het normaal dat er veel dingen niet kunnen ? Feit is dat je pas gaat beseffen als je iets mist als je het eerst gehad hebt... mensen die gestart zijn met iOS of Android beseffen dus gewoon niet dat het veel beter kan !
Tomby schreef:Al het andere dat je probeert, is precies op alle vlakken slechter.
Sorry, maar zo is het nu eenmaal... misschien moet je eens vertellen wat iOS/Android beter doet (en dan heb ik het niet over het bestaan van een specifieke app, maar louter over het OS !).
Tomby schreef:Zo snap ik niet waarom je je zo focust op de standaard apps. De kracht van al die OS'en is juist dat er een open markt is waar je veel (vaak gratis) alternatieven voor hebt.
Als ik een smartphone OS kies dan verwacht ik dat het werkt... net zoals ik dat verwacht van een TV, auto, fototoestel, ... De "there's een app for that" (en dat lijkt op iOS toch heel wat minder te zijn) blijkt trouwens m'n problemen niet op te lossen dus blijkbaar werkt dat concept niet (anders moest ik hier m'n teleurstelling niet komen uiten).
Tomby schreef:Bvb weeral dat gemekker over een calculator (godbetert) terwijl de app store er vol van staat, en er zeker zijn die nog beter zijn dan je zo fantastische WM calculator.
Je mag altijd een suggestie geven ivm. calculator voor iOS ! De store staat inderdaad vol... met junk ! Calculators met emoji, bloemetjes als achtergrond, secret photo functionaliteit, ... je kan het zo gek niet bedenken :bang:
Tomby schreef:Of misschien heb je op Windows Mobile ook nooit alternatieve apps gezocht omdat ze er gewoonweg niet waren
De discussie gaat hier niet over apps in eerste instantie (al speelt het uiteindelijk wel en geef ik ook toe dat zeker Android het daar beter doet). Feit is wel dat ik nooit de behoefte heb gehad om alternatieven te zoeken... gewoon omdat de basis blijkbaar zoveel beter nog is dan de alternatieven.

Spijtig dat weinig mensen kritisch durven zijn...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Heb je de 6 Plus of de 6s Plus? 3D Touch is een feature die er pas vanaf de 6s is bijgekomen.

To be honest: Mail app op iOS (en macOS) is 'goed genoeg' als je enkel een Telenet of Proximus accountje hebt waar je occasioneel eens iets op binnen krijgt. Werk je met meerdere accounts en krijg je mail binnen in iets grotere volumes, moet je eigenlijk al sowieso op zoek naar een andere app. Ik ben uiteindelijk bij Airmail terecht gekomen.

Zelf geen ervaring met alternatieve calculators voor iOS. Voor die paar keren dat ik iets omzet gooi ik het snel in Spotlight of Google ik het. Niet heel elegant als je het constant nodig hebt ofc.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Op Android Clevcalc ? Maarja je zit nu al op IOS :-D
Als WM zo schitterend is waarom blijf je er dan niet bij ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Heb je de 6 Plus of de 6s Plus? 3D Touch is een feature die er pas vanaf de 6s is bijgekomen.
Er staat achteraan een "S" in een vierkantje op... ik vermoed dus de iPhone 6S Plus ?
butskristof schreef:To be honest: Mail app op iOS (en macOS) is 'goed genoeg' als je enkel een Telenet of Proximus accountje hebt waar je occasioneel eens iets op binnen krijgt. Werk je met meerdere accounts en krijg je mail binnen in iets grotere volumes, moet je eigenlijk al sowieso op zoek naar een andere app.
Juiste conclusie.
butskristof schreef:Ik ben uiteindelijk bij Airmail terecht gekomen.
Op het eerste gezicht zijn de extra features me niet duidelijk... maar als iOS niet toelaat twee Inboxen apart op een homescreen te plaatsen dan mogen er nog honderden email apps komen, het probleem zal niet opgelost geraken ondanks de "there's an app for that".
butskristof schreef:Niet heel elegant als je het constant nodig hebt ofc.
Constant is overdreven... het zijn zo van die dingen die handig zijn dat het te gek is ervoor een ganse week naar een app voor te zoeken en er dan nog voor te gaan betalen bij een telefoon van 1000 euro.
BertG3 schreef:Op Android Clevcalc ?
Mmm... het begint erop te lijken. Nu nog een programmer mode (binair/decimaal/hexadecimaal/octaal).
BertG3 schreef:Maarja je zit nu al op IOS :-D
Goh, misschien is het wel het minst slechte van beide alternatieven :lol:
BertG3 schreef:Als WM zo schitterend is waarom blijf je er dan niet bij ?
Microsoft heeft Windows Mobile spijtig genoeg opgegeven (al krijgt het nog altijd sneller security updates dan Android !) en toestellen worden er niet echt meer gemaakt dus vroeg of laat moet ik over. De actie van Black Friday heeft alles misschien wat in een stroomversnelling gebracht maar ik maak graag bewuste keuzes waar ik volledig achtersta. Gezien de evaluaties tot op heden denk ik wel dat ik nog wel even bij W10M ga blijven ook.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: ...Microsoft heeft Windows Mobile spijtig genoeg opgegeven (al krijgt het nog altijd sneller security updates dan Android !) en toestellen worden er niet echt meer gemaakt dus vroeg of laat moet ik over. De actie van Black Friday heeft alles misschien wat in een stroomversnelling gebracht maar ik maak graag bewuste keuzes waar ik volledig achtersta. Gezien de evaluaties tot op heden denk ik wel dat ik nog wel even bij W10M ga blijven ook.
Misschien nog een laatste poging ondernemen via Wileyfox?

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B077DDT9H8/
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

r2504 schreef:
butskristof schreef:Heb je de 6 Plus of de 6s Plus? 3D Touch is een feature die er pas vanaf de 6s is bijgekomen.
Er staat achteraan een "S" in een vierkantje op... ik vermoed dus de iPhone 6S Plus ?
.
Klopt, het is een 6S Plus :)
r2504 schreef:[...] Bij het overlopen van m'n W10M app lijstje kwam ik uiteindelijk aan m'n WIFI Monitor app (gratis trouwens)... maar het lukt me gewoon niet iets gelijkaardigs te vinden voor iPhone ? Is er nu werkelijk geen enkele app die dit kan...
Sinds Apple de iOS sandboxing wat aangeschroefd heeft is dat inderdaad niet meer te vinden.
Een zeer rudimentaire scanner zit nu verstopt in de Airport Utility (downloaden van de App Store, staat niet standaard op iOS). Daarna in settings > Airport Utility de "Wifi scanner" aanzetten, en daarna van in de Airport Utility app zelf rechts boven "Wi-Fi Scan". Geen grafische visualisatie, maar zeer basic info in een lijstje.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik was zonet nog wat YouTube filmpjes aan het bekijken met tips and tricks voor iOS... kwam ik het "Invert Colors" tegen (te vinden onder Settings, General, Accessibility, Display Accomodations - why the hell niet gewoon onder Settings, Display & Brightness of was dit te eenvoudig ?) wat me heel wat aangenamer leek dan al die witte schermen.

Eens aangezet zagen de menu's er heel wat aangenamer uit... maar dan merk je plots dat al wat kleuren heeft (bv. icoontje, foto's, ...) er plots afschuwelijk uitziet ! Je foto's zijn plots negatieven geworden... iOS kent dus duidelijk geen themes en tracht dit op een "intelligente" manier op te lossen zonder deftige support dus wat rampzalig is.

In Windows Mobile... Settings, Personalisation, Colours... dark mode (en gezien dit wederom in de core van het OS zit werkt het dan ook prima !). Onder Android kan je iets meer als ik naar dit filmpje kijk, maar je merkt dat het allemaal maar rommelen in de marge is en dat je maar moet hopen of het werkt in je apps (in Instagram duidelijk niet).

Hoe dieper ik beide OS'en ga evalueren hoe droeviger ik word...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die “invert colours” zit er al in sinds iPhoneOS 1.0, maar dat is niet de “dark mode” die wij zoeken zoals die bestaat op macOS. “Invert colours” is meer bedoeld voor visueel gehandicapten, al zie ik niet hoe dat die mensen helpt. Is het ook niet ongeveer dezelfde grafische optie als Windows’ “high contrast” theme op de desktop?

Er zijn al wel tekenen dat Dark Mode in ontwikkeling is op iOS, maar momenteel is het nog niet beschikbaar nee...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Winmobile is inderdaad superieur, maar is ten grave gedragen.

Heb beide uitgeprobeerd, maar apple verkozen boven android.
Apple heeft, ten opzichte van google, de software en de app winkel veel beter in orde.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Liko schreef:Winmobile is inderdaad superieur, maar is ten grave gedragen..
Wm is helemaal niet superieur, verre van zelfs, het is gewoon de ts die vastgeroest zit in zijn oude os.

Voorbeeld ?. Contactpersonen : 0 opties om die ietswat deftig te beheren ( waarom denk je dat zijn contacten in exchange zitten en het daar nu mee foutloopt op andere os'en ?)
Hij doet me denken aan een Brit die naar Europa komt en begint te klagen dat we aan de verkeerde kant van de weg rijden en alles aan de verkeerde kant in de wagen zit.
Elk os heeft zijn voor en zijn nadelen, elk os heeft zijn voor en zijn tegenstanders, maar om WM mobile superieur te noemen moet je echt wel van een andere wereld komen.

Trouwens, tiles, ik veronderstel dat iedereen hier wel weet waarom dat niet de beste oplossing is in een ietswat geavanceerd os. Iemand die tiles (actief) gebruikt in W10 ? Wel, daar is een reden voor hé. Iemand die personen gebruikt in W10?
We hebben ondertussen een lockscreen waarop alles staat wat er binnenkomt en waarop we kunnen verbergen wat we niet willen zien, we hebben ondertussen icons en widgets (ttz sommigen onder ons ;-) ) die we zelf kunnen indelen over verschillende schermen, en ga zo maar door...
De reden dat windows 8.0 gehaat was, was omdat die tiles een stap terug waren in een os dat al veel verder stond dan een paar tiles op een startscherm te tonen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:dat is niet de “dark mode” die wij zoeken
Duidelijk niet, maar dat zowel Android en iOS dit na zovele jaren nog steeds niet hebben (witte schermen vreten trouwens aan je batterij) vind ik toch bizar.
selder schreef:Er zijn al wel tekenen dat Dark Mode in ontwikkeling is op iOS, maar momenteel is het nog niet beschikbaar nee...
Eenvoudig in te voeren is het natuurlijk niet als de basis niet goed zit... je app developer moet namelijk aangeven dat z'n background kleur het OS volgt en niet wat hij denkt dat het moet zijn. Dit vraagt discipline van developers en strikte regels vanuit het OS... beide ontbreken (vooral bij Android, al is iOS ook niet zo strikt als ik vermoede).
iceke schreef:Wm is helemaal niet superieur, verre van zelfs, het is gewoon de ts die vastgeroest zit in zijn oude os.
Je mag me altijd voorbeelden geven waar de andere OS'en puur op gebied van het OS beter zijn.

Ik vrees eerder dat jullie niet in staat zijn je eigen OS kritisch te beoordelen.
iceke schreef:Voorbeeld ?. Contactpersonen : 0 opties om die ietswat deftig te beheren ( waarom denk je dat zijn contacten in exchange zitten en het daar nu mee foutloopt op andere os'en ?)
Wees eens concreet... wat zou ik niet kunnen beheren in m'n contacten ? Ik denk dat het contact gebeuren net in W10M heel wat verder staat dan op Android (iOS heb ik de indruk dat het goed zit), anders had ik m'n contacten niet driedubbel. Ik wil je onder Android nog wel eens contacten zien linken (indien de namen bijvoorbeeld verschillend zijn tussen je eigen adresboek en bv WhatsApp).
iceke schreef:Hij doet me denken aan een Brit die naar Europa komt en begint te klagen dat we aan de verkeerde kant van de weg rijden en alles aan de verkeerde kant in de wagen zit.
Het is niet omdat je met veel iets fout doet dat het daarom goed is... denk maar aan VHS.
iceke schreef:Elk os heeft zijn voor en zijn nadelen, elk os heeft zijn voor en zijn tegenstanders, maar om WM mobile superieur te noemen moet je echt wel van een andere wereld komen.
Ik ga heus niet beweren dat W10M superieur is maar aan de basis zit het toch veel beter in elkaar... maar nogmaals, geef me wat concrete voorbeelden en misschien ga ik toch nog inzien dat Google/Apple toch wel beter hebben nagedacht over hun OS.
iceke schreef:De reden dat windows 8.0 gehaat was, was omdat die tiles een stap terug waren in een os dat al veel verder stond dan een paar tiles op een startscherm te tonen.
Ondertussen zijn we toe aan Windows 10 (als ik m'n Lumia reset staat die ook terug op Windows 8 en dan schrik ik me ook rot), en argumenten waarom iets niet geschikt is op een desktop OS gaan totaal niet op wanneer je over smartphones spreekt. Heb jij trouwens ooit gewerkt met een recente Windows 10 Mobile smartphone (ik kan in ieder geval zeggen dat ik 4 dagen intensief met zowel Android 8 als iOS 11 heb geëxperimenteerd en dus appelen met appelen vergelijk - no pun intended) ?
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

r2504 schreef:
selder schreef:dat is niet de “dark mode” die wij zoeken
Duidelijk niet, maar dat zowel Android en iOS dit na zovele jaren nog steeds niet hebben (witte schermen vreten trouwens aan je batterij) vind ik toch bizar.
selder schreef:Er zijn al wel tekenen dat Dark Mode in ontwikkeling is op iOS, maar momenteel is het nog niet beschikbaar nee...
Eenvoudig in te voeren is het natuurlijk niet als de basis niet goed zit... je app developer moet namelijk aangeven dat z'n background kleur het OS volgt en niet wat hij denkt dat het moet zijn. Dit vraagt discipline van developers en strikte regels vanuit het OS... beide ontbreken (vooral bij Android, al is iOS ook niet zo strikt als ik vermoede).
iceke schreef:Wm is helemaal niet superieur, verre van zelfs, het is gewoon de ts die vastgeroest zit in zijn oude os.
Je mag me altijd voorbeelden geven waar de andere OS'en puur op gebied van het OS beter zijn.

Ik vrees eerder dat jullie niet in staat zijn je eigen OS kritisch te beoordelen.
iceke schreef:Voorbeeld ?. Contactpersonen : 0 opties om die ietswat deftig te beheren ( waarom denk je dat zijn contacten in exchange zitten en het daar nu mee foutloopt op andere os'en ?)
Wees eens concreet... wat zou ik niet kunnen beheren in m'n contacten ? Ik denk dat het contact gebeuren net in W10M heel wat verder staat dan op Android (iOS heb ik de indruk dat het goed zit), anders had ik m'n contacten niet driedubbel. Ik wil je onder Android nog wel eens contacten zien linken (indien de namen bijvoorbeeld verschillend zijn tussen je eigen adresboek en bv WhatsApp).
iceke schreef:Hij doet me denken aan een Brit die naar Europa komt en begint te klagen dat we aan de verkeerde kant van de weg rijden en alles aan de verkeerde kant in de wagen zit.
Het is niet omdat je met veel iets fout doet dat het daarom goed is... denk maar aan VHS.
iceke schreef:Elk os heeft zijn voor en zijn nadelen, elk os heeft zijn voor en zijn tegenstanders, maar om WM mobile superieur te noemen moet je echt wel van een andere wereld komen.
Ik ga heus niet beweren dat W10M superieur is maar aan de basis zit het toch veel beter in elkaar... maar nogmaals, geef me wat concrete voorbeelden en misschien ga ik toch nog inzien dat Google/Apple toch wel beter hebben nagedacht over hun OS.
iceke schreef:De reden dat windows 8.0 gehaat was, was omdat die tiles een stap terug waren in een os dat al veel verder stond dan een paar tiles op een startscherm te tonen.
Ondertussen zijn we toe aan Windows 10 (als ik m'n Lumia reset staat die ook terug op Windows 8 en dan schrik ik me ook rot), en argumenten waarom iets niet geschikt is op een desktop OS gaan totaal niet op wanneer je over smartphones spreekt. Heb jij trouwens ooit gewerkt met een recente Windows 10 Mobile smartphone (ik kan in ieder geval zeggen dat ik 4 dagen intensief met zowel Android 8 als iOS 11 heb geëxperimenteerd en dus appelen met appelen vergelijk - no pun intended) ?
Als ik U was zou is solliciteren bij Apple of Google en kan je alles maken zoals jij het wilt.
Want een os afbreken daar ben je blijkbaar een krak in, maar om bij Apple of Google aan de slag te gaan ben je blijkbaar geen krak maar in het afbreken ervan wel!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hmm. Tenzij je deze hele thread persoonlijk zou opvatten kan ik bovenstaande comment niet begrijpen. Hij breekt toch nergens iets af? Ik vind het allemaal duidelijk beargumenteerd en kan alle opmerkingen op iOS en Android perfect begrijpen.

Helemaal geen nood om zo persoonlijk te worden, dus tone it back a bit, ok?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:Duidelijk niet, maar dat zowel Android en iOS dit na zovele jaren nog steeds niet hebben (witte schermen vreten trouwens aan je batterij) vind ik toch bizar.
Hangt allemaal af van het type scherm. Ik vond dark mode aangenaam om in te werken maar heb nooit enige impact op mijn batterij gemerkt. Mijn toestel had dan ook geen OLED. Die dark mode zal er nu waarschijnlijk wel komen nu Apple ook OLED aan het gebruiken is. Bij Android hangt het van fabrikant tot fabrikant af.
Summary

If you have a standard LCD, a white background saves more energy.
If you have a smart LCD with dynamic brightness, black is more efficient.
If you have an LED screen, white is probably the more efficient choice.
If your LED screen has dynamic brightness, choose black.
If you have a device with an OLED display, black will save much more energy.
If you're still using a CRT, get a new monitor!
r2504 schreef:Wees eens concreet... wat zou ik niet kunnen beheren in m'n contacten ?
Dit weekend zelfs gemerkt dat een verjaardagsdatum niet kan aangepast worden op Android (van een Outlook contact). Er stond er een fout en daar heeft men ma nog even haar Windows Phone voor moeten boven halen. Al denk ik wel dat dat aan de implementatie van Microsoft ligt, niet persé aan Android.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik werk nog steeds met windows 10 en zie me niet direct overschakelen en zeker niet naar android ... Ik vind dit een systeem dat maar met haken en ogen aan elkaar hangt ... Heb het vroeger gehad en mijn vriendin heeft het nog steeds en werk er voor het werk regelmatig al eens mee maar moet er echt niet van weten ...

Is volgens mij niet logisch opgebouwd en werkt ook niet vlot, is allemaal verspreid vind ik ...

Maar we zullen uiteindelijk moeten overstappen zeker en dan zal het volgens mij ook ios worden wat ik eigenlijk veel te duur vind voor wat het is .... maar zit volgens mij wel beter in elkaar dan android ...

Heb verder totaal geen nood aan al die programma's, is vooral voor het werk en dat microsoft minder apps was voor mij ook geen punt, wat ze standaard hadden was degelijk en voldoet nog steeds aan mijn behoeften
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Je mag me altijd voorbeelden geven waar de andere OS'en puur op gebied van het OS beter zijn.
Ik vrees eerder dat jullie niet in staat zijn je eigen OS kritisch te beoordelen.
Is dat dan nuttig ? De voorbeelden die je zelf geeft zijn voor 90% ook niet OS gebonden als je het mij vraagt.
r2504 schreef: Wees eens concreet... wat zou ik niet kunnen beheren in m'n contacten ?
Ach, het begint al bij je simcontacten of telefooncontacten te exporteren.
Op Android is dat export to storage & klaar (net zoals je dat in je exchange account ook zou doen trouwens (export to csv en klaar)
Ik weet trouwens nog altijd niet waarom je je contacten driedubbel zag, uiteindelijk kan je in de opties van je contactpersonen gewoon kiezen welke accounts je wil zien of samenvoegen(en ja je moet daar 2 menu's voor door).
r2504 schreef: Ondertussen zijn we toe aan Windows 10 (als ik m'n Lumia reset staat die ook terug op Windows 8 en dan schrik ik me ook rot), en argumenten waarom iets niet geschikt is op een desktop OS gaan totaal niet op wanneer je over smartphones spreekt.
Tuurlijk gaat dat wel op, maar dat heb je dus duidelijk nog niet ingezien na 4+4 dagen een ander os te gebruiken.
De reden dat ik hier zo dikwijls op Ios zit te k*kken is dat Ios je 0% bewegingsvrijheid schenkt; je kan dat prettig vinden (als je niks kan, kan je ook weinig verkeerd doen) of je kan dat enorm irritant vinden. Bij Ios is het van niet willen, bij WM is het van niet kunnen.
Maar versta me vooral niet verkeerd, ik vind WM wel prettig werken en intuïtief in elkaar steken. Uiteindelijk vind ik vrij snel mijn weg door alle opties en settings in WM(wat van ios niet kan gezegd worden), en als ik het niet vind tja, dan zit het er meestal ook niet in. ;-)
Zoals ik al zij, waarom zou ik nog willen werken met Tiles als alles wat ik wil op mijn notification screen staat ? Dat ik dan geen appart kleurtje aan mij exchange account kan geven is dan maar zo, ik lig daar echt niet wakker van (en jij zou dat ook niet moeten doen, als je een pro-account hebt, werk dan ook met pro-apps me dunkt)

Owja, wat ik nog vergeten was, de mensen die hun werk en hun privé zo graag gescheiden houden... hoe doen jullie dat dan met je telefoongesprekken & sms ? lopen jullie dan met 2 iphones rond ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Op Android is dat export to storage & klaar (net zoals je dat in je exchange account ook zou doen trouwens (export to csv en klaar)
Waarom zou ik m'n accounts op m'n smartphone willen exporteren... als ik effectief iets met die accounts wil doen kan ik dat gewoon in Exchange exporteren zoals jezelf aangeeft.
iceke schreef:Ik weet trouwens nog altijd niet waarom je je contacten driedubbel zag, uiteindelijk kan je in de opties van je contactpersonen gewoon kiezen welke accounts je wil zien of samenvoegen(en ja je moet daar 2 menu's voor door).
Ik begrijp het ook niet... zeker omdat ik op dat moment slechts één account (m'n eigen Exchange server) had geconfigureerd.
iceke schreef:Maar versta me vooral niet verkeerd, ik vind WM wel prettig werken en intuïtief in elkaar steken. Uiteindelijk vind ik vrij snel mijn weg door alle opties en settings in WM(wat van ios niet kan gezegd worden)
Uiteindelijk delen we dus dezelfde mening ;-)
iceke schreef:Dat ik dan geen appart kleurtje aan mij exchange account kan geven is dan maar zo, ik lig daar echt niet wakker van
Daarin verschillen we duidelijk... ik durf kritisch te staan tov. bepaalde design beslissingen terwijl jij je erbij neerlegt.
iceke schreef:Owja, wat ik nog vergeten was, de mensen die hun werk en hun privé zo graag gescheiden houden... hoe doen jullie dat dan met je telefoongesprekken & sms ? lopen jullie dan met 2 iphones rond ?
Ik heb slechts één telefoon en één nummer... maar ik behoor ook niet tot de generatie dat we elkaar constant liggen te bellen of SMS/WhatsApp/Snapchat berichtjes te sturen. Klanten hebben trouwens ook m'n nummer niet... dat is de bedoeling niet (daar zijn andere kanalen voor die ze moeten volgen).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Waarom zou ik m'n accounts op m'n smartphone willen exporteren... als ik effectief iets met die accounts wil doen kan ik dat gewoon in Exchange exporteren zoals jezelf aangeeft.
Jij niet, maar dat bedoel ik dus met vastgeroest in het OS, vind je dat zelf niet een beetje beperkt dat wanneer je contacten op je telefoon staan, je die niet zomaar ff kan exporteren naar een andere telefoon ?
r2504 schreef:
iceke schreef:Dat ik dan geen appart kleurtje aan mij exchange account kan geven is dan maar zo, ik lig daar echt niet wakker van
Daarin verschillen we duidelijk... ik durf kritisch te staan tov. bepaalde design beslissingen terwijl jij je erbij neerlegt.
Maar nee, ik leg me daar niet bij neer, ik evolueer mee... en dan is het afwegen, X aantal voordelen tov X aantal nadelen (die je dan oplost met een 3rd party app)
r2504 schreef:
iceke schreef:Owja, wat ik nog vergeten was, de mensen die hun werk en hun privé zo graag gescheiden houden... hoe doen jullie dat dan met je telefoongesprekken & sms ? lopen jullie dan met 2 iphones rond ?
Ik heb slechts één telefoon en één nummer... maar ik behoor ook niet tot de generatie dat we elkaar constant liggen te bellen of SMS/WhatsApp/Snapchat berichtjes te sturen. Klanten hebben trouwens ook m'n nummer niet... dat is de bedoeling niet (daar zijn andere kanalen voor die ze moeten volgen).
Dat was eerder voor de Ios liefhebbers bedoeld hoor, ik heb hier mails gescheiden met 2 widgets (de privé email adressen komen allemaal toe op 1 gmail account, werk is exchange) Agenda's zitten samen in google calendar (en dus met verschillende kleuren waarvan ik de exchange kleur niet kan veranderen(who cares?)) privé en werksim zitten in 1 telefoon, weeral met verschillende kleurtjes, sms'en in 1 app.

Maar inderdaad, de look en feel wordt door het OS bepaald, in IOS heb je daar 0% controle over, in WM heb je daar 50% controle over(kleurtjes veranderen en tiles vergroten/verkleinen) en in Android heb je daar 90% controle over (ander Launcher)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vond Windows Mobile ook veel beter. Vooral de integratie van office vond ik zalig.

nu mis ik dat beetje...

Nu gebruik ik mijn smartphone eigenlijk enkel als entertainment en niet meer echt productief.

Ik gebruik hem als wekker, smsen, bellen, messenger en filmpjes kijken. Al de rest is zowat onbekend voor mij terwijl ik nog lang niet oud ben :p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Jij niet, maar dat bedoel ik dus met vastgeroest in het OS, vind je dat zelf niet een beetje beperkt dat wanneer je contacten op je telefoon staan, je die niet zomaar ff kan exporteren naar een andere telefoon ?
Nee, totaal niet... integendeel zelfs, als ik die nood zou hebben klopt er duidelijk iets niet.

M'n contacten zitten in m'n Exchange server... ongeacht welke telefoon ik kies, het is gewoon een kwestie van de account te definieren en ik heb meteen al m'n contacten. Je gaat toch geen contacten lokaal opslaan en exporteren... dat is zo'n beetjes als de SIM kaart 30 jaar geleden :bang:
iceke schreef:Maar nee, ik leg me daar niet bij neer, ik evolueer mee... en dan is het afwegen, X aantal voordelen tov X aantal nadelen (die je dan oplost met een 3rd party app)
Evolueren is VOORUIT gaan... niet achteruit.
iceke schreef:Maar inderdaad, de look en feel wordt door het OS bepaald, in IOS heb je daar 0% controle over, in WM heb je daar 50% controle over(kleurtjes veranderen en tiles vergroten/verkleinen) en in Android heb je daar 90% controle over (ander Launcher)
Android heeft teveel vrijheid en dat werkt duidelijk contraproductief... het resultaat is een zootje.

Trouwens om nog eens terug te komen op de notifications (wat je als een voordeel ziet tov. de tiles)... natuurlijk heb ik die ook op W10M, maar kan jij je notifications groeperen per account (puur voor mail dan), kan je aangeven hoeveel notifications je maximaal zichtbaar wil hebben per type (bv. enkel de drie meest recente mails), kan je de prioriteiten van het type notifications bepalen (bv. WhatsApp altijd bovenaan)... ik denk het niet (wat wederom aangeeft dat Microsoft z'n OS best wel op orde heeft en heel wat verder staat).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”