Windows Mobile naar Android

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinds enkele uurtjes ben ik in het bezit van een Nokia 8 (hardware matig een heel fijn toestel) en ben ik m'n eerste stapjes aan het zetten van Windows Mobile naar Android dus.

De eerste ervaringen op gebied van de software (Android Oreo) zijn echter heel bedroevend, dus ik vroeg me af of er nog andere Windows Mobile gebruikers zijn welke ondertussen gebruik maken van Android om wat ervaringen te wisselen.

Misschien enkele van de eerste frustraties...

- Microsoft Outlook slaagt erin m'n eigen mail (Exchange server) en deze van m'n werk (eveneens een Exchange server) te tonen, echter ik kan beide mailboxen niet apart pinnen op het home scherm. Buiten het feit dat er een blauw bolletje bij het icoontje komt te staan weet ik dus niet voor welke account er nieuwe mail is en moet ik de app openen, naar de hamburger menu gaan, een account openvouwen en op Inbox klikken.

- Microsoft Calendar (een onderdeel van Outlook) toont netjes beide calenders echter ook deze kan ik niet op m'n home screen pinnen, noch kan ik de calendar items Home/Work een andere kleur geven zodat ik weet uit welke account ze komen. De calendar app kent ook maar een beperkt aantal views (geen week calender bijvoorbeeld).

- Google Contacts laat m'n Exchange contacts niet zien (enkel deze van m'n Google account welke ik niet gebruik en dus ook geen contacts heeft)... en als ik m'n Exchange account toevoeg aan Google Mail dan krijg ik zowat iedere persoon te zien welke ik de laatste 10 jaar gemailed heb ? Ik wil gewoon de contacts zien zoals die op m'n Exchange server staan (en ook niet driedubbel omdat ze meerdere mail adressen hebben).

- M'n taal staat op Engels... maar Android kent blijkbaar het concept van een region niet ? In iedere app (voor zover mogelijk) moet ik dus terug gaan ingeven dat ik Celsius wil hebben en geen Fahrenheit. Idem voor de 24u notatie en andere regional settings zoals miles/km wat haast nergens lukt.

- Microsoft Weather is een flauw afkooksel van de Windows Mobile versie en bevat dan ook nog eens reclame.

- Google calculator is super basic... kan zelfs geen andere eenheden (hex), datums, conversies, ... doen.

... en al vele dingen die ik ondertussen al vergeten ben.

Ik ben dus sterk verbaast over het niveau van Android... voor een versie 1.0 zou ik het nog begrijpen maar voor Android 8 :?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je verbaast je over Android... maar werkt wel met allemaal ms apps ?
Begin al eens met je exchange accounts in gmail en google kalender te importeren & je contacten te kopiëren naar google contacts
daarna kan je gewoon widgets aanmaken voor je verschillende exchange accounts en in google contacts je adressen mergen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat betreft google calc : ga eens van portrait modus naar landscape. Dus draai je scherm eens 90°?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Voor gebruik met Exchange accounts, kan ik Nine (van 9Folders) van harte aanbevelen. Ik vind het zelfs stukken beter dan Outlook op Android.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Begin al eens met je exchange accounts in gmail en google kalender te importeren & je contacten te kopiëren naar google contacts
daarna kan je gewoon widgets aanmaken voor je verschillende exchange accounts en in google contacts je adressen mergen.
Oh, moet ik m'n baas gaan vertellen dat hij beter Gmail gebruikt ipv. Microsoft Exchange omdat ik een Android telefoon heb nu :bang:

Windows (Mobile) verplicht je toch ook niet om Microsoft producten te gebruiken... dat werkt netjes met welke provider dan ook (inclusief Google).

Ik heb trouwens een poging gedaan met de Android Mail app... en het lukt maar het ontbreek gewoon essentiële dingen (ik kan zelfs geen mail op unread zetten voor zover ik kan vinden). Van de accounts maakt hij zo'n rommeltje dat je dus zowat alle personen te zien krijgt waar je ooit een mail naar verzonden hebt... terwijl Google toch perfect de effectieve accounts kan lezen uit een Exchange server :bang:
krisken schreef:Wat betreft google calc : ga eens van portrait modus naar landscape. Dus draai je scherm eens 90°?
Geen enkel verschil... nu is dit een app die op zichzelf staat en vermoedelijk zonder problemen kan vervangen worden door veel betere calculators maar komaan Google... zoiets lever je toch niet af in een versie 8 :bang:
Edward Valckx schreef:Voor gebruik met Exchange accounts, kan ik Nine (van 9Folders) van harte aanbevelen. Ik vind het zelfs stukken beter dan Outlook op Android.
Dat begint er al op te trekken en het laat ook de contacts zien zoals het hoort... maar niet in Android zelf (daar blijf ik met het rommeltje zitten).
iceke schreef:Je verbaast je over Android... maar werkt wel met allemaal ms apps ?
Voor mij is mail, calendar en contacts nog altijd de core van een smartphone... spijtig genoeg werkt Android hier totaal niet deftig als je het met de core apps tracht op te lossen (tenzij je alles overboord wil gooien en volledig overstapt naar Google services wat totaal niet realistisch is).

Ondertussen ben ik een aantal andere apps aan het bekijken welke ik gebruik...
- Sonos (bestaat niet op Windows Mobile trouwens maar daar is Zonos veel beter dan de eigen Sonos app hier)
- EvoHome (idem)
- Here We Go (vroeger ook op Windows Phone) is dan wel weer prima
- LIFX (ze hebben wel een Windows app al is het daar ook bij gebleven)
- NMBS (geijkwaardig aan Windows Mobile)
- myShopi (iets extra functionaliteit, bestaat ondertussen niet meer onder Windows Mobile)
- Buienradar (netter op Windows Mobile en geen reclame)
- Ticketfinder (identiek aan Windows Mobile)
- WhatsApp (idem aan Windows Mobile)
- Shazam (idem aan Windows Mobile)
- ...

Het probleem zit hem dus niet echt in de apps (de keuze is natuurlijk veel ruimer dan bij Windows Mobile) maar gewoon de core van het OS welk totaal te kort schiet (het settings menu doet me denken aan Windows Phone 7 nog, daar was het ook een rommeltje). Aangezien dat laatste niet echt op te lossen is vrees ik dat het toestel terug richting shop gaat (tenzij iemand interesse heeft in een Nokia 8 aan Black Friday prijs).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor uw exchange contacten moet he dat activeren in Outlook. Settings => klik op account => sync contacts. Niet nodig dus een account op de gsm zelf toe te voegen, daar staat bij mij enkel m'n gmail account op voor de store.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

r2504 schreef:
- Google Contacts laat m'n Exchange contacts niet zien (enkel deze van m'n Google account welke ik niet gebruik en dus ook geen contacts heeft)... en als ik m'n Exchange account toevoeg aan Google Mail dan krijg ik zowat iedere persoon te zien welke ik de laatste 10 jaar gemailed heb ? Ik wil gewoon de contacts zien zoals die op m'n Exchange server staan (en ook niet driedubbel omdat ze meerdere mail adressen hebben).

In Gmail kan je de exchange account toevoegen en een naam geven zodat je via de notificatiebalk perfect kan zien onder welke account de mail binnenkomt. ( verschillende exchanges of google dat je blijkbaar niet gebruikt) Met het logo rechts bovenaan kan je tussen de exchange accounts switchen. Twee verschillende mailboxen via Gmail op je homescreen plaatsen is inderdaad niet mogelijk maar gezien je direct tussen de accounts kunt switchen is dat niet nodig. Bij het versturen van een mail kan je eveneens kiezen van welke account je de mail wil verzenden.

Als je de hele resem gemailde contacten niet wil syncen kan je in de plaats een vcf bestand met de gewenste contacten importeren.
Het lijkt me aan ene kant logisch dat hij de gebruikte contacts toch ook importeert, moest dat niet zo zijn zouden een deel gebruikers daarop vitten. Hij haalt ze trouwens uit je eigen account.

Op unread zetten kan je door in de mail op het de 'brief' rechts bovenaan te duwen.

Weather Underground is een goede weer app, je moet er wel zelf celcius instellen. :mrgreen:

Zoek in de store eens op dev calc, de eerste hit is denk ik wat je zoekt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Oh, moet ik m'n baas gaan vertellen dat hij beter Gmail gebruikt ipv. Microsoft Exchange omdat ik een Android telefoon heb nu :bang:

Windows (Mobile) verplicht je toch ook niet om Microsoft producten te gebruiken... dat werkt netjes met welke provider dan ook (inclusief Google).
Dat zeg ik toch niet,maar als je fabrikant(Nokia) een brakke email app aanlevert ga je toch niet op het os zitten vitten ?
r2504 schreef: Ik heb trouwens een poging gedaan met de Android Mail app... en het lukt maar het ontbreek gewoon essentiële dingen (ik kan zelfs geen mail op unread zetten voor zover ik kan vinden).
Rechtsboven staan een ongeopende brief, als je daar op tikt gaat je brief open en is je mail terug ongelezen.
r2504 schreef: Van de accounts maakt hij zo'n rommeltje dat je dus zowat alle personen te zien krijgt waar je ooit een mail naar verzonden hebt... terwijl Google toch perfect de effectieve accounts kan lezen uit een Exchange server :bang:
Volgens mij doet hij dat dan ook gewoon...
r2504 schreef: Geen enkel verschil... nu is dit een app die op zichzelf staat en vermoedelijk zonder problemen kan vervangen worden door veel betere calculators maar komaan Google... zoiets lever je toch niet af in een versie 8 :bang:
Nochmaals, vervang hier het woord google door Nokia.

r2504 schreef: Voor mij is mail, calendar en contacts nog altijd de core van een smartphone... spijtig genoeg werkt Android hier totaal niet deftig als je het met de core apps tracht op te lossen (tenzij je alles overboord wil gooien en volledig overstapt naar Google services wat totaal niet realistisch is).
Voor mij ook, maar je hebt nu net die ene telefoon gekocht waarvan ik vind dat ze(Nokia dus) dat slecht hebben aangepakt.(ttz, ik heb dit getest op een 6, maar ik veronderstel dat dit hetzelfde is op een 8 )
Ik schrijf toch nergens dat je de google services moet gebruiken, gebruik de gmail app en de google kalender app en google contacten app ipv de brakke MS of Nokia apps. En geef uzelf dan minstens een dag tijd om gewoon te worden aan Android.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Je kan inderdaad gewoon Exchange Server gebruiken in de Google apps. Heb dit ook lang gedaan en was hier tevreden over. Normaal kan je door lang op je homescreens te drukken widgets toevoegen.

Voor Microsoft weather gebruik ik gewoon een andere app. Het is toch niet de schuld van Google dat Microsoft weather niet goed werkt ?
Wat betreft Google calculator kijk eens naar Apple calculator... Die doet ook geen conversies. Bij Google moet je gewoon je conversie intikken in de search balk van Google en dan krijg je je conversie.

Het instellingenmenu vind ik persoonlijk overzichtelijk.

En nee ik ben geen android fanboy voor iemand dat zou beweren maar ik kan me ook inbeelden dat het overschakelen van een OS naar een ander OS wat tijd nodig heeft. Van de ene op de andere dag ben je dat niet gewend en vind je niet direct je zin. Daarom heb je ook 14 dagen bedenktijd. Geef iemand die sinds 3.0 met Win werkt een macOS en die zal ook verwonderd zijn.

Zoals iemand hierboven schreef zijn vele apps inderdaad geleverd door de fabrikant. In de Play Store even kijken naar de Google apps voor de officiële alternatieven zoals de échte' GMail, Google Calendar, Google Contacts,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BertG3 schreef:Je kan inderdaad gewoon Exchange Server gebruiken in de Google apps. Heb dit ook lang gedaan en was hier tevreden over.
Het kan inderdaad maar hij maakt er gewoon een puinhoop van... lees m'n opmerkingen eens.
BertG3 schreef:Voor Microsoft weather gebruik ik gewoon een andere app. Het is toch niet de schuld van Google dat Microsoft weather niet goed werkt ?
Nee, dit is inderdaad Google's schuld niet... ik wou alléén maar aangeven dat apps op Windows Mobile helemaal niet zo slecht zijn, betere features bevatten en reclame vrij zijn.
BertG3 schreef:Het instellingenmenu vind ik persoonlijk overzichtelijk.
Iedereen is gewoon aan iets (en ik begrijp dat sommige dingen tijd vragen om te wennen) maar als je van een ander OS komt dan begin je pas te beseffen hoe goed of hoe slecht iets was. Gezien het marktaandeel van Google verbaast het me dus hoe "slecht" het OS wel is.
BertG3 schreef:Zoals iemand hierboven schreef zijn vele apps inderdaad geleverd door de fabrikant. In de Play Store even kijken naar de Google apps voor de officiële alternatieven zoals de échte' GMail, Google Calendar, Google Contacts,...
Het voordeel van de Nokia toestellen is dat het stock Android is... de echte GMail, Google Calendar, Google Contacts, ... staat er dus standaard op maar voldoen wat mij betreft helemaal niet (ze geven me echt geen professioneel gevoel).

Ik ga dit weekend nog wat verder spelen maar tot op heden is de teleurstelling in Android enorm groot (iets wat ik zelf totaal niet had verwacht).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

iceke schreef: Ik schrijf toch nergens dat je de google services moet gebruiken, gebruik de gmail app en de google kalender app en google contacten app ipv de brakke MS of Nokia apps. En geef uzelf dan minstens een dag tijd om gewoon te worden aan Android.
De enige apps die Nokia meelevert zijn net die van Google. Dus niet de Microsoft app of een van henzelf. Niet zo goed getest die 6 dan :-) .
r2504 schreef:- M'n taal staat op Engels... maar Android kent blijkbaar het concept van een region niet ? In iedere app (voor zover mogelijk) moet ik dus terug gaan ingeven dat ik Celsius wil hebben en geen Fahrenheit. Idem voor de 24u notatie en andere regional settings zoals miles/km wat haast nergens lukt.
Dat ben ik om eerlijk te zijn nog niet tegengekomen, maar misschien gebruik ik gewoon niet veel apps waar dat in voorkomt dan. Bij Microsoft daarentegen, daar mocht ik 100 keer doorgeven dat ik Nederlandstalig ben, maar de mails kwamen gewoon in het Frans. (Op Xbox maken ze het nog bonter, je console staat in het Engels met Regio België en dan maken ze de helft van de interface Frans). Bij mij is het wel Android 7 nog.

Als je perse beide mailboxen afzonderlijk wil vastpinnen kan dat met een widget (wel iets groter dan 1 op 1 qua grootte). Plaats de mailbox of agenda widget van Outlook op een homescreen en in de settings daarvan kan je kiezen alle mailboxen of een specifieke mailbox. In mijn geval had ik een homescreen met 2 afzonderlijke mailboxen met meteen een overview van de mails, dus eens naar links swipen gaf dan een handig overzicht. Inmiddels de mail van het werk eraf gezwierd dus nu heb ik dat probleem al niet meer.
r2504 schreef:- Google Contacts laat m'n Exchange contacts niet zien (enkel deze van m'n Google account welke ik niet gebruik en dus ook geen contacts heeft)... en als ik m'n Exchange account toevoeg aan Google Mail dan krijg ik zowat iedere persoon te zien welke ik de laatste 10 jaar gemailed heb ? Ik wil gewoon de contacts zien zoals die op m'n Exchange server staan (en ook niet driedubbel omdat ze meerdere mail adressen hebben).
Gewoon Sync aanzetten in Outlook van contacts, dat zou gewoon de contacten van die accounts moeten toevoegen ipv iedereen waar je naar mailt. Behalve Youtube gebruik ik geen enkele Google app momenteel (ik twijfel nog over Hangouts, ik weet nog niet of het een voordeel zou geven tegenover sms).
r2504 schreef:- Microsoft Calendar (een onderdeel van Outlook) toont netjes beide calenders echter ook deze kan ik niet op m'n home screen pinnen, noch kan ik de calendar items Home/Work een andere kleur geven zodat ik weet uit welke account ze komen. De calendar app kent ook maar een beperkt aantal views (geen week calender bijvoorbeeld).
Een week calender zou wat klein zijn op een gsm scherm denk ik, vandaar dat ze voor 3 dagen gegaan zijn vermoedelijk. De kleuren zijn inderdaad nog niet te kiezen, maar elke kalender heeft wel een andere kleur ter onderscheid. Door dus voor privé en werk een eigen agenda te gebruiken heeft het een andere kleur, ik meen mij te herinneren dat het bij WM ook zo werktte (heb ik toch altijd zo gebruik van gemaakt).
Met een widget kan je weer snel een overzicht zien van afspraken en dergelijke. Eventueel ook eens naar de Microsoft Launcher kijken, die integreert de Microsoft diensten wat beter. En de app veranderd nog redelijk, dus eventueel feature requests insturen.

Het is een andere manier van werken, van WM naar IOS zou evengoed zulke frustraties boven brengen. Ik mis nu en dan dingen van WM, maar over het algemeen genomen toch tevreden van Android.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

De nokia die ik heb vastgehad had een andere mailclient waarvan ik de naam echt niet meer weet, wat ik wel nog weet dat ik echt not impressed was daarover.
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Ben ook juist (1volle week) overgeschakeld van Windows Phone op Android.
Heb de Huawei mate 10 pro, best wel tevreden met het toestel.
Wat besturingssysteem aangaat heb ik wel een beetje heimwee naar mijn Windows Phone, vond het net allemaal iets duidelijker en eenvoudiger.
Is dat zo omdat het zo was of omdat ik het gewoon was,...... de tijd zal het leren.

Heb ook wat zitten prutsen om mijn email en agenda in orde te krijgen maar is uiteindelijk gelukt.
Er zijn eigenlijk 2 dingetjes die mij wat storen:
1) een warboel van pictogrammen en widgets die niet mooi bij elkaar passen in android (na de rustige look van de windows tegeltjes....)
2) veel reclame in sommige apps (misschien heb ik nog niet de juiste), en opdringerige google apss ala youtube ... (nog zoeken hoe ik dat moet uit zetten)

Tips voor "must-have" apss zijn altijd welkom.......
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Karp je kiest natuurlijk dan weer een OS die iphone achtig lijkt te zijn en niet echt naar android neigt ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Steek de ene Exchange in app1 en de andere in app2? Sowieso (low tech) opgelost.
Ik had vroeger Mailwise, ook voor de Exchange van het werk, en die gaf - denk ik - wel aan voor welke account er een nieuwe mail was
Idem Calendar -> massa's apps om aparte kalenders bij te houden (opnieuw: low tech oplossing)

Microsoft Weather: er zijn massa's weer apps, ik gebruik zelf "1Weather".
@adds: installeer NoRootFirewall (blokkeer apps) of DNS66 om domeinen etc te blokkeren

@lage niveau Android8
Overschakelingsproblemen?
Voor elk probleem dat je tegenkomt zal er wel al een oplossing zijn. Ik heb net iemand LineageOS aangeraden, had voordien Android met een MIUI laagje van Xiaomi. Hij miste ook vanalles, maar mits wat zoeken was hij er na 1-2 dagen wel uit.

@Nokia
Héél slimme zet van Nokia om voor stock Android te gaan.
Tenzij je graag wil flashen - wat niet iedereen wil of kan doen - kan je momenteel alleen bij de (dure) Pixel phones terecht.
Maar nu dus ook bij Nokia.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Dat ben ik om eerlijk te zijn nog niet tegengekomen, maar misschien gebruik ik gewoon niet veel apps waar dat in voorkomt dan.
Na wederom een extra dag spelen komt het meer en meer boven water... Android is als OS enorm beperkt en mist enorm veel dingen tov. Windows Mobile puur als OS. Het "voordeel" is dat Android veel vrijheid geeft aan de developers maar als je concepten als regional settings (C/F, km/mi, 12/24, ...) mist dan kan een developer er natuurlijk ook niets mee doen.
MClaeys schreef:Als je perse beide mailboxen afzonderlijk wil vastpinnen kan dat met een widget (wel iets groter dan 1 op 1 qua grootte). Plaats de mailbox of agenda widget van Outlook op een homescreen en in de settings daarvan kan je kiezen alle mailboxen of een specifieke mailbox.
Ondertussen een factory reset gedaan (want m'n driedubbele contact kreeg ik maar niet goed) en ditmaal meteen met de Nine app (kost blijkbaar 15 euro) van start gegaan en nu is het min of meer correct. De contacten en de dialer zien er correct uit (al moet ik nog testen wat er gebeurd als ik een nieuw contact aanmaak daar), via widgets kon ik aparte icoontjes voor de beide mailboxen (al komen deze soms bij het openen m'n pincode vragen ???) en de calendar. De screen "estate" is echter niet echt optimaal, veel verloren ruimte in vergelijking met Live Tiles.
MClaeys schreef:Een week calender zou wat klein zijn op een gsm scherm denk ik, vandaar dat ze voor 3 dagen gegaan zijn vermoedelijk. De kleuren zijn inderdaad nog niet te kiezen, maar elke kalender heeft wel een andere kleur ter onderscheid.
Nine heeft meer variatie in calendars... maar ik ga dringend eens wat screenshots moeten posten om aan het geven hoe groot het verschil is in efficient en net schermgebruik. Android geeft me over het algemeen een heel rommelige indruk, verre van netjes en professioneel. In m'n calendar op Android had Home/Work trouwens dezelfde kleur (en serieus, in versie 8 nog steeds geen kleur kunnen geven aan een account :bang: )
MClaeys schreef:Eventueel ook eens naar de Microsoft Launcher kijken, die integreert de Microsoft diensten wat beter.
Daar was ik donderdag initieel mee begonnen maar dat was toch verre van perfect (ik begrijp de opwinding van Android gebruikers dan ook niet echt over de launcher, tenzij je natuurlijk niets gewoon bent).
MClaeys schreef:Het is een andere manier van werken, van WM naar IOS zou evengoed zulke frustraties boven brengen. Ik mis nu en dan dingen van WM, maar over het algemeen genomen toch tevreden van Android.
Hoe iOS me zou bevallen is iets wat ik me ondertussen ook afvraag... spijtig dat je geen toestel kan huren (kan wel maar de prijzen zijn absurd, misschien moet ik er ook gewoon één bestellen en na een week terugsturen al doe ik zoiets normaal niet). Feit is dat ik momenteel nog niets in Android heb gevonden waarvan ik nu zeg... wauw, dit is het en daarom zou ik meteen overstappen (het aanbod aan apps heeft op zich namelijk niets met Android te maken).
heist_175 schreef:Steek de ene Exchange in app1 en de andere in app2? Sowieso (low tech) opgelost.
Dergelijke antwoorden bevestigen enkel maar hoe droevig het is met Android... op Windows Mobile heb ik zelfs meer flexibiliteit met de standaard apps (welke ook nog eens beter werken) dan ik op Android heb door het combineren van apps wat de ervaring helemaal negatief gaat beïnvloeden (het is gewoon een rommeltje wat ik niet kan aanvaarden voor een versie 8 ).
heist_175 schreef:Microsoft Weather: er zijn massa's weer apps, ik gebruik zelf "1Weather".
Ik zal er straks eens naar kijken... heb er gisteren een aantal geprobeerd maar telkens stond 50% van m'n scherm vol met reclame :bang: Het kan toch echt niet moeilijk zijn voor Google om een deftige aanbod van basis apps te voorzien ?
heist_175 schreef:@adds: installeer NoRootFirewall (blokkeer apps) of DNS66 om domeinen etc te blokkeren
Weet je dat dit als Windows Mobile gebruiker echt wel grappig overkomt... een firewall installeren om geen adds te hebben :lol: Bij ieder antwoord dat ik krijg is het algemene gevoel... ja, in Android kan je eraan prutsen zodat het misschien de helft doet van wat je standaard gewoon was :bang:
heist_175 schreef:Overschakelingsproblemen?
Ja, die zijn er en het is een zoektocht... maar als je gewoon was van een OS te hebben dat gewoon werkt (en standaard zowat alles bevat dat je nodig hebt) is dit precies of je gaat 10 jaar terug in de tijd. Nogmaals, fijn dat Android veel apps heeft... maar het OS op zich komt heel amateuristisch over.
heist_175 schreef:Héél slimme zet van Nokia om voor stock Android te gaan.
Ik had gehoopt met die keuze veel problemen te vermijden... het probleem is alléén dat stock Android een toy-OS is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ben je niet teveel "grumpy old man" :angel: ?

Dat er standaard apps in Windows zitten die iets kunnen is prima, maar bij Android kan je zelf kiezen welke apps je gebruikt.
Multi-exchange: Mailwise
En er zijn altijd low-tech oplossingen :)

1Weather
Ik gebruik een 4*2 widget

@ads
Er zijn 2 mogelijkheden om ads op uw telefoon te blokkeren
- rooten en dan hosts.txt aanpassen (of een app installeren die dat beheert)
- al het verkeer via een lokale proxy laten lopen die alles regelt
Hoe gaat dat bij Windows dan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ben je niet teveel "grumpy old man"
Who knows... misschien ben ik wel verwend door een deftig OS :wink:
heist_175 schreef:maar bij Android kan je zelf kiezen welke apps je gebruikt.
Het klinkt als een pluspunt maar persoonlijk heb ik het nog maar matig ervaren.
heist_175 schreef:Multi-exchange
Ik zal het eens bekijken al is de Multi-Exchange op zich niet het probleem... wel het netjes uit elkaar houden van de mailboxen en het pinnen ervan op het home screen. Dat ik op een Live Tile al meteen het subject van een mail zie zal ik al helemaal vergeten op Android, ik mag duidelijk al blij zijn dat ik het aantal ongelezen mails zie.

Trouwens de meldingen op het glance lock screen zijn vermoedelijk van Google Mail... daar blijft de teller dus op nul staan ! Waarom kan ik de mailboxen van Nine niet op het glance scherm plaatsen :bang:
heist_175 schreef: 1Weather
Ik gebruik een 4*2 widget
Net geprobeerd (weeral een hoop ads erbij)... niet slecht al zijn de widgets (ik heb trouwens geen 4x2, wel 5x2) alles behalve consistent (rommelig). Waarom heeft de ene widget wel de mogelijkheid tot transparantie en het andere formaat dan weer niet ? Als ik in Windows Mobile kijk zijn Live Tiles algemeen, transparantie is iets wat ik bepaal op OS niveau en het resultaat is een mooie consistente look.
heist_175 schreef:@ads
Er zijn 2 mogelijkheden om ads op uw telefoon te blokkeren
- rooten en dan hosts.txt aanpassen (of een app installeren die dat beheert)
Goeie raad misschien voor een Tweaker maar van een gewone eindgebruiker kan je zoiets toch niet verwachten.

Gezien de slechte reputatie van Android op gebied van security is het rooten toch het laatste wat je met je telefoon wil doen ?
heist_175 schreef:Hoe gaat dat bij Windows dan?
Gek genoeg heb ik daar geen reclame in apps, zelfs niet in gratis apps.

De enige app met reclame die ik heb is Zonos (Sonos third party) waar ik dan ook met plezier enkele euro's voor heb uitgegeven.

Misschien eens enkele screenshots van wat ik een aangenaam, net en zinvol scherm vind;
wp_ss_20171202_0003.png
Op de verschillende rijen
- contacten, m'n dialer (kan een cijfertje bevatten bij gemiste oproep), m'n Home mailbox (zie meteen m'n laatste mails en aantal ongelezen).
- Edge, SMS (kan ook weer een cijfertje bevatten) en m'n werk mailbox.
- M'n calendar met de events voor vandaag en morgen, daarna m'n health app met huidige scores
- Maps (geen bestemming ingegeven, zou anders al ETA laten zien), m'n weather tile en Groove music
- Foto's app en battery app
- ... en zo volgen er nog meer rijen als

Al de Live Tiles veranderen trouwens om de paar seconden van info (Groove laat nu een afbeelding zien van de artiest, maar afwisselend is dit de track die aan het spelen is). Ik denk dat je een stevige uitdaging hebt in Android om dergelijke info op een scherm te krijgen, in dezelfde consistente look (het transparantie niveau van de tiles is een OS setting en iedere app houdt zich er ook netjes aan). De Live Tiles kan je trouwens resizen en geven dan meer/minder info (zoals je kan zien aan de calendar en photo app).
wp_ss_20171202_0004.png
Een voorbeeld van een deftige week view met in het groen m'n eigen calendar, in het rood deze van het werk (kleuren zijn allemaal netjes aan te passen). De apps volgen ook allemaal een OS theme (in dit geval het Dark theme) en zijn dus ook allemaal wederom consistent... niet de ene in het blauw, de andere in het purper, dan nog een kanarie gele, ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

@Calendar
Ik heb ooit zo'n kalenderoverzicht gehad, maar ik weet niet meer welke app.
Daar kon ik mijn agenda van het werk (Exchange) en mijn privé (Google Calendar) in 1 oogopslag voor gans de week zien.

Maar ik heb die er al lang geleden (2015) afgegooid, omdat Google Calendar uiteindelijk wat verbeteringen doorvoerde die de andere app overbodig maakte

edit: aCalendar
Afbeelding
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Geef Android wat tijd om te wennen.
Zelf kom ik van een iPhone en heb nu een Huawei en heel tevreden over. Was er heel snel me weg.
Jaren veel te veel geld betaald voor alles wat mijn Huawei ook kan.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Ik gebruik al jaren mailwise (8 exchange accounts) en business calendar (4 calenders) en ook al jaren met Google launcher.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert2800 schreef:Geef Android wat tijd om te wennen.
Wennen... zoals je neerleggen bij de gebreken ? Niet echt mijn stijl... zeker als ik weet dat het beter kan :lol:
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

[quote="r2504"][quote="Geert2800"]Geef Android wat tijd om te wennen.[/quote]

Wennen... zoals je neerleggen bij de gebreken ? Niet echt mijn stijl... zeker als ik weet dat het beter kan :lol:[/quote]


Ja, had ook liever Windows Phone......... maar ze stoppen ermee..
Dus het zal wennen zijn, .....
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruik bijna nauwelijks apps op android. Snap eigenlijk de mensen niet met zoveel apps...

Ik gebruik vaak facebook, muziek en thats it.

Agenda gebruik ik quasi nooit.
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

r2504 schreef:
Geert2800 schreef:Geef Android wat tijd om te wennen.
Wennen... zoals je neerleggen bij de gebreken ? Niet echt mijn stijl... zeker als ik weet dat het beter kan :lol:
Koop U dan een iPhone waar je evenveel mee zal zijn! Alleen betaal je die 4x zoveel.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je moet begrijpen dat de insteek van Android anders is. Android is enkel een OS met basic features. Voor al de rest is er wel een app of 100.

Voor zowat al je frustraties is er een app die voldoet aan je behoeften. Nine van 9folders gebruik ik ook en is inderdaad veel beter. Ik heb er trouwens voor betaald.

Het vraagt soms iets meer tijd om de juiste app te vinden maar eens je die vindt dan zal die meestal ook veel fijner op je behoeften inspelen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

karp_p schreef:
r2504 schreef:
Geert2800 schreef:Geef Android wat tijd om te wennen.
Wennen... zoals je neerleggen bij de gebreken ? Niet echt mijn stijl... zeker als ik weet dat het beter kan Afbeelding

Ja, had ook liever Windows Phone......... maar ze stoppen ermee..
Dus het zal wennen zijn, .....
Idem, maar inmiddels toch men draai wat gevonden op android. De extra functionaliteit in apps maakt veel goed.
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Ik ben zelf ook overgeschakeld van Windows Phone naar Android. Persoonlijk vond ik de overgang eerder positief.

Via de Google app zelf krijg je trouwens meteen uw aankomende afspraken vanuit uw calendar te zien, alsook het weer vandaag en de volgende dagen. Als er een adres in uw afspraak is ingevuld, geeft deze ook meteen maps weer voor navigatie en krijg je een melding wanneer het tijd is om te vertrekken. Op mijn Nexus 6p moet ik daarvoor enkel naar links swipen en staat al die info klaar.

In de calendar app kan je ook gewoon kiezen voor dag, 3 dagen, week of maand view. Om een lijst te zien waarbij alles goed leesbaar is, kan je best wel schedule nemen. Dan zie je meteen alles van de volgende dagen. Ik krijg toch ook een andere kleur naargelang op welke mailbox ik een afspraak heb aangemaakt. Ik kan ook nog expliciet een andere kleur kiezen als ik iets aanmaak. Dit kan wel enkel voor zaken op mijn gmail account precies. Alles vanop Exchange van het werk krijgt een bruinachtige kleur. Ik zie wel niet meteen hoe ik die kleur daarvan kan aanpassen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert2800 schreef:Koop U dan een iPhone waar je evenveel mee zal zijn! Alleen betaal je die 4x zoveel.
Zwak argument voor Android als je op die manier moet reageren.
Goztow schreef:Je moet begrijpen dat de insteek van Android anders is. Android is enkel een OS met basic features.
Hier heb ik me dus duidelijk vergist... ik was in de waan dat Android net een enorm sterk OS zou zijn en daarmee populair was onder app developers. Van een OS verwacht ik net een zeer sterk fundament, geen kaal gedoe.
Goztow schreef:Voor al de rest is er wel een app of 100.
Dat is hem net het punt... ik heb helemaal geen zin om per functionaliteit te moeten gaan zoeken in honderden apps in de hoop dat het uiteindelijk een beetje samen werkt en een consistent geheel is (en dan ook nog doorspekt te worden met ads, terwijl hier al mensen klagen van reclame in hun browser alléén).
Goztow schreef:Het vraagt soms iets meer tijd om de juiste app te vinden maar eens je die vindt dan zal die meestal ook veel fijner op je behoeften inspelen.
Dat zou je verwachten... alléén moet ik vaststellen dat die enorme keuze me zelfs nog niet in de buurt brengt van de Out-Of-The-Box ervaring van Windows Mobile. Feit is ook dat ik niet de klassieke app junkie ben maar een telefoon gebruik als professioneel instrument.
MClaeys schreef:De extra functionaliteit in apps maakt veel goed.
Het sentiment in je uitspraak lijkt me eerder teleurstellend met wat compensatie ipv. een algemeen tevreden gevoel.
C1nder schreef:Via de Google app zelf krijg je trouwens meteen uw aankomende afspraken vanuit uw calendar te zien
Nine is zeker een goede app (al zou dergelijke functionaliteit basis moeten zijn), maar uiteindelijk kreeg ik dan weer notifications van Google en eveneens van Nine. Misschien dat het wel in orde kwam met nog een maand extra tweaken en 37 andere settings te veranderen maar dit is niet het soort effort dat ik in een smartphone wil steken (ik geil dus ook niet op het rooten van een device of andere ROMS installeren)... het ding moet gewoon werken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zet notificaties van Google uit? (of de sync van mails). Gewoon op de notificatie ingedrukt houden en ze uitschakelen.
r2504 schreef:Het sentiment in je uitspraak lijkt me eerder teleurstellend met wat compensatie ipv. een algemeen tevreden gevoel.
Tuurlijk, maar er zijn ook zaken die ik toch als handig beschouw. Zo kan ik nu aanmelden met fingerprint in al mijn apps en websites via Lastpass. Dat vond ik onhandig werken in Windows Phone. Spotify is stabieler. Ik kan men bankzaken eindelijk mobiel regelen, behalve KBC en Belfius waren er geen bankenapps op Windows Phone. Etc...
Maar het integreert niet half zo goed in het Windows ecosysteem waar ik verder in zit (Surface tablet, Windows laptop, Xbox consoles), ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Zo kan ik nu aanmelden met fingerprint in al mijn apps en websites via Lastpass.
Dit is eerder een hardware feature... ik kan op m'n 950 ook aanmelden met face-recognition.

En Lastpass is een app en daar ga ik niet ontkennen dat Android een héél ruim aanbod heeft.
MClaeys schreef:Spotify is stabieler. Ik kan men bankzaken eindelijk mobiel regelen, behalve KBC en Belfius waren er geen bankenapps op Windows Phone. Etc...
Wederom apps... ik lees dus eigenlijk nooit waarom Android beter is ?
MClaeys schreef:Maar het integreert niet half zo goed in het Windows ecosysteem waar ik verder in zit (Surface tablet, Windows laptop, Xbox consoles), ...
Zover ben ik zelfs nog niet geraakt... een foto nemen op Android en verwachten dat deze onmiddelijk in m'n OneDrive zit (al is dit ecosysteem binding, ik moet toegeven dat het andersom op Windows Mobile ook niet zou werken met Google Drive).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

I feel your pain, die S8 hier gebruik ik énkel voor GearVR, want voor de rest is het niet m'n ding. En de tijd om uit te vogelen hoe iets moet werken is al lang voorbij voor mij. Ik wil gerust nog een installertje doorlopen, maar daarna mag het voor mij werken zoals het hoort.
r2504 schreef:[...] spijtig dat je geen toestel kan huren [...]
Ik ga m'n oude 6S Plus 128GB binnenkort verkopen, en iets later m'n 7 plus 128GB ... Moest je geïnteresseerd zijn om hem een weekje te lenen voordat ik hem verkoop?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn foto's komen perfect in OneDrive op Android. De eerste keer dat ik Onedrive startte kon ik dat inschakelen.

Aanmelden met face recognition ok, maar dat werkte bij mijn weten niet in Lastpass. En dat klopt, een app. Dat is dan ook het voordeel tegenover Windows Phone. Android zelf qua OS, bwah. De sterkte zit hem in de apps.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Ik ga m'n oude 6S Plus 128GB binnenkort verkopen, en iets later m'n 7 plus 128GB ... Moest je geïnteresseerd zijn om hem een weekje te lenen voordat ik hem verkoop?
Als je dat ziet zitten... graag (laat gerust iets via PM weten wanneer het kan voor jou).
MClaeys schreef:Android zelf qua OS, bwah.
Daar zijn we het dus over eens :-)
MClaeys schreef:De sterkte zit hem in de apps.
Zoals Selder aangaf... ik heb geen zin in dit allemaal uit te zoeken. Dingen moeten gewoon werken.

Het overaanbod aan apps (velen onder het motto "net niet") werkt dus voor mij eerder negatief.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

r2504 schreef:Ik ben dus sterk verbaast over het niveau van Android... voor een versie 1.0 zou ik het nog begrijpen maar voor Android 8 :?
Wat moeten we dan denken van Windows 10, waar notepad nog steeds niet overweg kan met Unix of Mac line endings? :nono:
De lijst apps die ik op desktop Windows moet installeren om ietwat deftig aan de slag te kunnen is niet korter dan die op m'n smartphone.

En zoals eerder gezegd: Nine is top en z'n geld waard. Vind je de apps te basic, installeer dan gewoon andere. Er is een ruim aanbod aan kwalitatieve apps voor wat je ook maar wil. Dat is op desktop Windows niet anders. Het OS op zich is OK, maar de meegeleverde apps gebruikt niemand.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat vind ik geen goede vergelijking, een mobiel OS is niet te vergelijken met een "desktop" (lack of better word) OS...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kenw00t schreef:Wat moeten we dan denken van Windows 10, waar notepad nog steeds niet overweg kan met Unix of Mac line endings?
Wordpad kan dat wel :wink:
Kenw00t schreef:De lijst apps die ik op desktop Windows moet installeren om ietwat deftig aan de slag te kunnen is niet korter dan die op m'n smartphone.
Ik denk dat je met een smartphone wel andere dingen doet dan een desktop. Mail, calendar en contacts beschouw ik voor een smartphone als één van de core vereisten dus als ik daar al naar extra apps als Nine moet grijpen en dan nog steeds geen deftige consistente look en widgets heb begin ik toch wel te twijfelen. Trouwens wat je vandaag de dag meekrijgt op Windows 10 desktop voldoet ruimschoots.
Kenw00t schreef:En zoals eerder gezegd: Nine is top en z'n geld waard.
Nine als app is prima... dat hoor je mij niet zeggen maar de integratie met het OS laat gewoon te wensen over.

Maar ik daag je uit om op je Android home screen dezelfde informatie te plaatsen als welke ik er heb opstaan (screenshot kan je een aantal postings hierboven vinden), en dit op een consistente manier. Ik hoop dat je beseft dat dit ook niet puur een widget discussie is maar gaat over efficientie (niet constant apps moeten openen) en toegankelijkheid (niet eerst binnen een app nog een menu te moeten doorworstelen om de juiste subset te hebben).

Met honderdduizenden apps vermoed ik dat het geen probleem zal zijn... there's an app for that is toch steeds het argument.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

selder schreef:Dat vind ik geen goede vergelijking, een mobiel OS is niet te vergelijken met een "desktop" (lack of better word) OS...
En waarom niet. De vergelijking van de manier waarop Android de smartphonemarkt veroverd heeft lijkt nochtans sterk op die van Windows.

Een Android smartphone is zoals een Windows laptop. Die staat vanuit de fabriek vol geïnstalleerd met allerlei rommel, dus het eerste wat je moet doen is formatteren (vandaar de levendige custom ROMs community). Toegegeven, het is al beter ondertussen op Android. Maar bij Windows laptops nog steeds om te huilen. Een ietwat aanvaardbare versie van Windows 10 moet ik zelf in elkaar steken met NTLite. Classic Shell integratie, ShutUp10, enz. Bij Android heb je net hetzelfde onder de vorm van launchers en weet ik nog allemaal. Het ergste van al is dat Windows op dat vlak achteruit is gegaan ipv vooruit. Nu is alles onderverdeeld over configuratiescherm én Windows-instellingen. Is dat dan overzichtelijk?
r2504 schreef:Wordpad kan dat wel :wink:
Ernstig blijven... een RTF editor aanraden om wat logfiles te analyseren? Notepad++ is het eerste wat vele system engineers installeren.
r2504 schreef:Ik denk dat je met een smartphone wel andere dingen doet dan een desktop. Mail, calendar en contacts beschouw ik voor een smartphone als één van de core vereisten dus als ik daar al naar extra apps als Nine moet grijpen en dan nog steeds geen deftige consistente look en widgets heb begin ik toch wel te twijfelen.
Tja, laten we daar dan van mening verschillen. Ik installeer liever meteen de best-of-breed apps. Dat doe ik bij Windows evenzeer; zelfs de calculator en snipping tool moeten eraan geloven. Bij Android kan je ingebakken apps trouwens uitschakelen als je ze niet gebruikt.
r2504 schreef:Trouwens wat je vandaag de dag meekrijgt op Windows 10 desktop voldoet ruimschoots.
:lol:
r2504 schreef:Maar ik daag je uit om op je Android home screen dezelfde informatie te plaatsen als welke ik er heb opstaan (screenshot kan je een aantal postings hierboven vinden), en dit op een consistente manier.
Wel, daar ga ik mij niet mee bezig houden, dat moet je zelf maar uitzoeken. Trial & error, misschien leer je nog iets bij... 8)
r2504 schreef:there's an app for that is toch steeds het argument.
Net zoals bij Windows, waar zelfs het startmenu vervangen moet worden en ik vind dat goed zo!

PS: waarom heb je geen iPhone gekocht? Zo gehecht aan Nokia? Mijn buurman is van Windows Mobile naar een nieuwe Android overgestapt, en die ziet het verschil nochtans niet want de apps die hij gebruikt zijn dezelfde. Die mens weet niet eens wat een OS is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Kenw00t schreef:
selder schreef:Dat vind ik geen goede vergelijking, een mobiel OS is niet te vergelijken met een "desktop" (lack of better word) OS...
En waarom niet. De vergelijking van de manier waarop Android de smartphonemarkt veroverd heeft lijkt nochtans sterk op die van Windows.
[...]
Dan moet ik ergens iets gemist hebben, want de manier waarop Windows de markt veroverd heeft (professionele markt zonder alternatief, verplicht meeleveren bij consumenten computers, piraterij in de begindagen) is in niks te vergelijken met hoe Android/Google de markt heeft veroverd (antwoord op iOS (of in de begindagen nog iPhoneOS), grote chinese/indische/... (ontwikkel) markten, goedkopere toestellen, eigenlijk de enige andere keuze voor toptoestellen)

Daar sla je de bal toch ferm mis vrees ik.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik ben benieuwd hoe je widgets zal plaatsen op een homescreen van IOS...
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”