Dataroaming werkt niet

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Vorige week was ik voor m'n werk in Duitsland, met m'n nieuwe smartphone (Xiaomi 5S, met Lineage OS).
Al snel werd het duidelijk dat m'n mobiele data niet naar behoren werkt in het buitenland, toch verder volle ontvangst te hebben.
Ja de optie dataroaming staat uiteraard aan.

Na manueel een netwerk te selecteren, viel het me op dat eenzelfde netwerk soms 2 à 3 keer in de lijst staat.
Heeft dit nu te maken met de dual sim, of met de verschillende netwerktypes die ontvangen worden dat is me nu niet helemaal duidelijk, vermoedelijk het laatste.
Na enkele pogingen manueel om te schakelen, vond ik zo nu en dan eens een werkende netwerkprovider waar m'n data voor werkte.
Toch leek dit niet te blijven duren. Of dit nu door de smartphone komt, of door de verplaatsingen en buiten bereik van een bepaalde mast, geen idee.
Na het terugschakelen naar de originele niet-werkende provider werkte het soms wél.

Ik heb ook geprobeerd het voorkeursnetwerktype van TD-SCDMA/GSM/WCDMA/LTE te wijzigen naar global (wat dat ook moge zijn), maar geen resultaat.

Wat ik nog storend vind (ook hier), is dat "in rust" de gsm vaak via EDGE verbonden is, van zodra je meer data gebruikt gaat hij over op LTE, maar de verbinding blijft in tussentijd even hangen, vermoedelijk om energie te besparen.
Is daar iets aan te doen?

Iemand tips die het proberen waard zijn?


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Welke netwerken ondersteunt uw GSM? Zit het 'em daar misschien niet?
Dat ie eerst op edge hangt, heeft misschien met energiebesparing te maken, maar dan zou dat in BE ook zo moeten zijn, niet?
Zit dat niet in "Doze"?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet dat ik 1 frequentieband mis voor 4G/LTE, maar dan val ik toch terug op 3G.
De Duitse frequenties zijn niet zo anders.

Inderdaad, energiebesparing, maar toch had ik hem graag op 3G gehouden indien beschikbaar.
Ik denk dat de voorkeur wel ergens te wijzigen is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

https://lifehacker.com/how-android-doze ... 1785921957

Dit gaat enkel over apps
By default, only the most essential services—like Google Play Services—in Android can ignore Doze. If you’re not getting messages from an important app—or alternatively, if you’d like to squash a particularly battery-draining app—you can customize which ones are suppressed, or push through Doze. Here’s how:

Open the Settings app on your phone (Pull down the notifications shade, and tap the gear in the upper right corner, or find “Settings” in the App Drawer.)
Tap Battery.
Tap the menu button and choose “Battery optimization.”
Tap the dropdown menu at the top of the screen and select “All apps.”
Here you can see a full list of apps installed on your phone. Most should say “Optimizing battery use” by default. These apps are affected by Doze. If you want one to always stay connected—say, for example, your work messaging app—then tap it and select “Don’t optimize.” From now on, that app will always be able to receive messages or access the network, but it might drain your battery.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik heb dat probleem ook al gehad (jimmobile) prepaid. Bij aankomst in Budapest geen data.. via Wifi Jim gecontacteerd en ze gingen het nakijken. Dan wat gezocht op het net en de oplossing gevonden (base forum), als je je setting zet dat je 0 (nul) Euro buiten bundel mag verbruiken werkt roaming niet. Eens dit op €20 stond was er geen probleem meer. Via Twitter werd mij beloofd dat ze dit op de website gingen zetten zodat je bij "€0" een melding zou krijgen dat je niet kan roamen (data). Voorlopig niets van gezien, nu ja, het is nog maar 5 maanden geleden en Jim in ondertussen overgenomen :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Bij veranderen van provider heb ik moeten doorgeven dat ik raoming wou in het buitenland, want dit stond automatisch af (ter bescherming van de consument), zelfs als is raoming in de EU gratis. Dus nu heb ik op mijn vraag access in de EU landen en erbuiten niet.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef:Ik heb dat probleem ook al gehad (jimmobile) prepaid. Bij aankomst in Budapest geen data.. via Wifi Jim gecontacteerd en ze gingen het nakijken. Dan wat gezocht op het net en de oplossing gevonden (base forum), als je je setting zet dat je 0 (nul) Euro buiten bundel mag verbruiken werkt roaming niet. Eens dit op €20 stond was er geen probleem meer. Via Twitter werd mij beloofd dat ze dit op de website gingen zetten zodat je bij "€0" een melding zou krijgen dat je niet kan roamen (data). Voorlopig niets van gezien, nu ja, het is nog maar 5 maanden geleden en Jim in ondertussen overgenomen :roll:
Bedankt, dat klinkt zeer aannemelijk en ga ik zeker proberen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”