Dataroaming werkt niet

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4427
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 235 keer
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer

Dataroaming werkt niet

Berichtdoor honda4life » 25 Nov 2017, 10:30

Hallo iedereen,

Vorige week was ik voor m'n werk in Duitsland, met m'n nieuwe smartphone (Xiaomi 5S, met Lineage OS).
Al snel werd het duidelijk dat m'n mobiele data niet naar behoren werkt in het buitenland, toch verder volle ontvangst te hebben.
Ja de optie dataroaming staat uiteraard aan.

Na manueel een netwerk te selecteren, viel het me op dat eenzelfde netwerk soms 2 à 3 keer in de lijst staat.
Heeft dit nu te maken met de dual sim, of met de verschillende netwerktypes die ontvangen worden dat is me nu niet helemaal duidelijk, vermoedelijk het laatste.
Na enkele pogingen manueel om te schakelen, vond ik zo nu en dan eens een werkende netwerkprovider waar m'n data voor werkte.
Toch leek dit niet te blijven duren. Of dit nu door de smartphone komt, of door de verplaatsingen en buiten bereik van een bepaalde mast, geen idee.
Na het terugschakelen naar de originele niet-werkende provider werkte het soms wél.

Ik heb ook geprobeerd het voorkeursnetwerktype van TD-SCDMA/GSM/WCDMA/LTE te wijzigen naar global (wat dat ook moge zijn), maar geen resultaat.

Wat ik nog storend vind (ook hier), is dat "in rust" de gsm vaak via EDGE verbonden is, van zodra je meer data gebruikt gaat hij over op LTE, maar de verbinding blijft in tussentijd even hangen, vermoedelijk om energie te besparen.
Is daar iets aan te doen?

Iemand tips die het proberen waard zijn?


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6272
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor heist_175 » 25 Nov 2017, 14:32

Welke netwerken ondersteunt uw GSM? Zit het 'em daar misschien niet?
Dat ie eerst op edge hangt, heeft misschien met energiebesparing te maken, maar dan zou dat in BE ook zo moeten zijn, niet?
Zit dat niet in "Doze"?

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4427
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 235 keer
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor honda4life » 25 Nov 2017, 14:36

Ik weet dat ik 1 frequentieband mis voor 4G/LTE, maar dan val ik toch terug op 3G.
De Duitse frequenties zijn niet zo anders.

Inderdaad, energiebesparing, maar toch had ik hem graag op 3G gehouden indien beschikbaar.
Ik denk dat de voorkeur wel ergens te wijzigen is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6272
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor heist_175 » 25 Nov 2017, 14:50

https://lifehacker.com/how-android-doze ... 1785921957

Dit gaat enkel over apps
By default, only the most essential services—like Google Play Services—in Android can ignore Doze. If you’re not getting messages from an important app—or alternatively, if you’d like to squash a particularly battery-draining app—you can customize which ones are suppressed, or push through Doze. Here’s how:

Open the Settings app on your phone (Pull down the notifications shade, and tap the gear in the upper right corner, or find “Settings” in the App Drawer.)
Tap Battery.
Tap the menu button and choose “Battery optimization.”
Tap the dropdown menu at the top of the screen and select “All apps.”
Here you can see a full list of apps installed on your phone. Most should say “Optimizing battery use” by default. These apps are affected by Doze. If you want one to always stay connected—say, for example, your work messaging app—then tap it and select “Don’t optimize.” From now on, that app will always be able to receive messages or access the network, but it might drain your battery.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3237
Lid geworden op: 05 Mei 2006
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor on4bam » 25 Nov 2017, 18:06

Ik heb dat probleem ook al gehad (jimmobile) prepaid. Bij aankomst in Budapest geen data.. via Wifi Jim gecontacteerd en ze gingen het nakijken. Dan wat gezocht op het net en de oplossing gevonden (base forum), als je je setting zet dat je 0 (nul) Euro buiten bundel mag verbruiken werkt roaming niet. Eens dit op €20 stond was er geen probleem meer. Via Twitter werd mij beloofd dat ze dit op de website gingen zetten zodat je bij "€0" een melding zou krijgen dat je niet kan roamen (data). Voorlopig niets van gezien, nu ja, het is nog maar 5 maanden geleden en Jim in ondertussen overgenomen :roll:

AfAX
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 01 Dec 2011
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor AfAX » 26 Nov 2017, 09:22

Bij veranderen van provider heb ik moeten doorgeven dat ik raoming wou in het buitenland, want dit stond automatisch af (ter bescherming van de consument), zelfs als is raoming in de EU gratis. Dus nu heb ik op mijn vraag access in de EU landen en erbuiten niet.

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4427
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 235 keer
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer

Re: Dataroaming werkt niet

Berichtdoor honda4life » 26 Nov 2017, 12:53

on4bam schreef:Ik heb dat probleem ook al gehad (jimmobile) prepaid. Bij aankomst in Budapest geen data.. via Wifi Jim gecontacteerd en ze gingen het nakijken. Dan wat gezocht op het net en de oplossing gevonden (base forum), als je je setting zet dat je 0 (nul) Euro buiten bundel mag verbruiken werkt roaming niet. Eens dit op €20 stond was er geen probleem meer. Via Twitter werd mij beloofd dat ze dit op de website gingen zetten zodat je bij "€0" een melding zou krijgen dat je niet kan roamen (data). Voorlopig niets van gezien, nu ja, het is nog maar 5 maanden geleden en Jim in ondertussen overgenomen :roll:


Bedankt, dat klinkt zeer aannemelijk en ga ik zeker proberen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –


Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast