Bellen en mobiel internet samen werkt niet

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Situatie: Google Nexus 5 smartphone, provider is Mobile Vikings. Het valt mij altijd op dat er geen mobiel internet mogelijk is wanneer ik aan het bellen ben. Dat zie ik op de display van de gsm omdat die in de auto dienst doet als GPS (Waze). En als ik aan het bellen ben, dan krijg ik altijd (met de nadruk op altijd) de melding bovenaan het scherm "Zoekt netwerk...". Kort nadat ik ben beginnen bellen verschijnt die melding en kort nadat het gesprek beëindigd werd, verdwijnt die melding weer. Nu stel ik mij de vraag: is een smartphone niet in staat om tegelijkertijd een gesprek te voeren en mobiel internet te ontvangen? Ligt het aan de provider, de smartphone...? Of is het gewoon een vaststaand feit dat een gesprek en mobiel internet inderdaad niet samen gaan?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Waarschijnlijk komt dat omdat tijdens het bellen, je telefoon automatisch terugschakelt naar 2G (of 3G)
En dus je data verbinding onderbreekt ?

VoLTE is de oplossing voor dit probleem?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb dit op mn Iphone ook hoor.... ik denk dat de meeste providers dit doen om bandbreedte te besparen...
tenzij je idd bij je instellingen onder Mobiele Netwerken 4G: Gesprekken+Data selecteert..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb dat ook al met elke smartphone gehad. Vandaar dat ik met een mifi ben beginnen rijden toen. Daarmee verliest Waze geen dataverbinding. Nu heb ik een aparte smartphone in de auto speciaal voor Waze en heb ik dat probleem uiteraard niet meer :)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Situatie op mijn iPhone:
Mobiel internet aan het gebruiken via 4G.
Ik begin te bellen of krijg een oproep en dan schakelt die naar 2G of 3G voor dat gesprek.
Dan valt de mobiele data uit.

Als ik mobiele data aan het gebruiken ben via 3G en ik begin te bellen of wordt gebeld, blijft de mobiele data wel werken.
Je kan dus eventueel je mobiele data op 3G max zetten en dan eens opnieuw testen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

VoLTE is blijkbaar voorbehouden aan Proximus. Verder is het zo dat ik nergens een optie zie om voice + data te selecteren onder instellingen. En een beetje zoekwerk op het net leert mij dat er helemaal geen duidelijkheid bestaat over het feit dat de Nexus 5x wel of geen VoLTE ondersteunt. Ik zal het voorlopig maar zonder netwerk stellen als ik aan het bellen ben. Het is geen drama.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Altijd zo geweest bij MV. De nadelen van MV - geen VVM en Interneten/bellen samen. De enige oplossing - overstappen naar Orange of Base :-D
AfbeeldingAfbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

??? Mobile vikings zit toch op het Base netwerk? Waarom zou een overstap naar Base dan een verbetering zijn?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Vreemd. Als ik met mijn iPhone6 op 3G op het Telenetnetwerk verbonden ben en ik ben aan het bellen dan kan ik sowieso blijven surfen op 3G. Het gaat inderdaad wel iets trager, maar het werkt.
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Jack Daniels schreef:??? Mobile vikings zit toch op het Base netwerk? Waarom zou een overstap naar Base dan een verbetering zijn?
Ja maar MV huurt het netwerk van BASE en er zijn diensten die BASE niet toelaat om te gebruiken zoals VVM en data/bellen samen.
AfbeeldingAfbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Hoe zit dit eigenlijk bij een dual-sim gsm? Neemt de 2e sim dan de dataverbinding over als er met de 1e sim een gesprek gevoerd wordt?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt 2 systemen dual sim
Eentje active en eentje standby.
De laatste schakelt de tweede sim uit.
De eerste laat de 2de sim verder werken alsof je 2 gsm's in je zak zou hebben. Gezien je met een dual sim moet aangeven op welke sim je data loopt zal de 2de sim bij een active type de data niet overnemen.

Let wel oudere dual sims konden maar op 1 sim 3g of 4g gebruiken, recentere toestellen kan je dit softwarematig instellen

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Met base gaat dit ook niet. Als je belt heb je geen data verbinding.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Rij eens een keertje naar onze noorderburen...

Met mijn OnePlus 3 & Proximus heb ik in België ook altijd hetzelfde probleem: zodra je begint te bellen is de data verbinding weg.
In Nederland komt dat sporadisch ook voor, maar 80% van de tijd kan je lekker blijven surfen (wazen of hoe zeg je dat) terwijl je aan het telefoneren bent.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

My_download schreef:Rij eens een keertje naar onze noorderburen...

Met mijn OnePlus 3 & Proximus heb ik in België ook altijd hetzelfde probleem: zodra je begint te bellen is de data verbinding weg.
In Nederland komt dat sporadisch ook voor, maar 80% van de tijd kan je lekker blijven surfen (wazen of hoe zeg je dat) terwijl je aan het telefoneren bent.
en hoe kan jij zien dat waze wel de verkeersinfo aan t updaten is?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

bruma schreef:
My_download schreef:Rij eens een keertje naar onze noorderburen...

Met mijn OnePlus 3 & Proximus heb ik in België ook altijd hetzelfde probleem: zodra je begint te bellen is de data verbinding weg.
In Nederland komt dat sporadisch ook voor, maar 80% van de tijd kan je lekker blijven surfen (wazen of hoe zeg je dat) terwijl je aan het telefoneren bent.
en hoe kan jij zien dat waze wel de verkeersinfo aan t updaten is?
Omdat er bij Waze bovenaan in het rood op mijn Nexus verschijnt "netwerk niet bereikbaar" of iets in die stijl als je aan het bellen bent. Dus logischerwijze mag je aannemen dat Waze de info wél bijwerkt als deze boodschap niet verschijnt. Dat kan toch zo moeilijk niet zijn?
En Mobile Vikings heeft ondertussen ook gereageerd:

Hi Jxxx

Bedankt voor je mail.

Je kan inderdaad niet bellen en surfen op hetzelfde moment.
Dit is gewoon omdat wanneer je belt, dan maak je gebruik van een netwerk die geen data ondersteunt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Jack Daniels schreef: En Mobile Vikings heeft ondertussen ook gereageerd:

Hi Jxxx

Bedankt voor je mail.

Je kan inderdaad niet bellen en surfen op hetzelfde moment.
Dit is gewoon omdat wanneer je belt, dan maak je gebruik van een netwerk die geen data ondersteunt.
Da gaat nie veranderen bij MV

Afbeelding
ub4b schreef:Met base gaat dit ook niet. Als je belt heb je geen data verbinding.
Ik heb nu Base en kan surfen en bellen samen - 4G schakelt gewoon over naar 3G

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Je ziet misschien wel 3G naast je signaal staan, maar kan je daadwerkelijk ook surfen?
Bij mij verspringt tijdens het bellen het ook van 4G naar 3G. Maar probeer maar eens iets in te laden...
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

jnsvr schreef:Je ziet misschien wel 3G naast je signaal staan, maar kan je daadwerkelijk ook surfen?
Bij mij verspringt tijdens het bellen het ook van 4G naar 3G. Maar probeer maar eens iets in te laden...
Dat werkt maar alleen na de verbinding - juist getest

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Ik probeer het nu ook met een BASE simkaart en bij mij weigert de Speedtest app verder dan 'Finding the best server' te gaan.
Evenals op mijn Mobile Vikings simkaart als BASE simkaart lijkt bellen en surfen dus geheel niet mogelijk.
Ik vraag me af wat het verschil is?

Evenals Youtube en andere applicaties verkrijgen geen connectie tijdens het gesprek, ook al staat het gesprek al meer dan 10 seconden open.

Kan je een screenshot tonen terwijl de speedtest app een snelheidstest doet, terwijl je aan het bellen bent?
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wss moet MV voor deze dienst extra betalen zoals voor VVM

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Ik zei net dat bij een BaSE simkaart het ook niet lijkt te lukken :-) In elk geval gaat het, als het effectief verschillend werkt, niet om bijbetalen om het te krijgen maar wordt het niet door het Wholesale platform tussen BASE en MV niet ondersteund. Elke virtuele operator op het netwerk van BASE zou het dan niet ondersteunen.
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

jnsvr schreef:Ik zei net dat bij een BaSE simkaart het ook niet lijkt te lukken :-)
Overgekeken :oops:
Laatst gewijzigd door jc_dnl 17 jun 2017, 23:30, in totaal 1 gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben bij Orange en ook hier is er geen enkel probleem om te bellen en surfen tegelijk. Voorwaarde is wel dat je op 3G blijft, indien 3G te zwak wordt gaat de gsm over naar 2G terwijl je belt en dan is het gedaan met surfen. Zolang je belt gaat (een iPhone toch) je gsm niet terugkeren naar 3G, zelfs al wordt het signaal terug beter ..
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Zonet nogmaals getest met mijn Mobile Vikings simkaart en met de BASE simkaart die hier ligt.
Het werkt in beide gevallen wél.

Geen verschil dus tussen Mobile Vikings en BASE. Het enige wat wel zo is, is dat het gesprek ±90 seconden verder is eer dat de dataconnectie hersteld wordt. Maar datzelfde gedrag zie ik ook bij de BASE simkaart.

Net zoals bij Orange is op 2G surfen tijdens het bellen ook niet mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”