laders/kabels benchmarken

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb hier thuis ondertussen al een hoop verschillende laders (originele Apple, multi-port USB-laders, auto-laders...) liggen met nog meer verschillende kabeltjes (originele Apple en Chinese namaak).
Recent al een paar keer voorgehad dat het laden ontoereikend was: bvb een iPad die in de auto niet meer wil bijladen (al komt hij wel zeggen dat hij aan het laden is), of zoontje die tijdens het gamen de batterij van iPad toch nog zag achteruitgaan terwijl de iPad aan de lader hing.

Ik zou nu eigenlijk wat benchmarks willen draaien om de kwaliteit of laad-snelheid van een combinatie van lader en kabeltje te gaan testen. Ik kan natuulijk manueel gaan beginnen bijhouden: start-percentage, eind-percentage, start-tijd, eind-tijd... maar dat is wel een serieus gedoe. Vroeg me dan ook af of er benchmark-achtige apps zijn waarmee ik automatisch kan laten loggen wanneer het laden startte en stopte en wat het begin- en eind-percentage was van de batterij. Of misschien moet ik zelfs enkel de stroom (in A) weten die het toestel binnenkrijgt.
Iemand weet van dergelijke apps, zowel voor IOS als Android ?
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Lijkt me heel interessant.

Ook vooral omdat de stroombron (USB-poort, sigarettenstekkertje, gewone adapter, ...) soms 'slechte' stroom levert die je batterij kunnen beschadigen.
Denk dan maar vooral aan Chinese knock-off-opladers (de converter die de stroom omzet van 230V naar 5V is vaak goedkope rommel), maar ook aan allerlei toepassingen waar je een oplader bij krijgt (Bluetooth-carkit, radio met een lightning-dock, ...).

Ik las eens een artikel van iPhone-opladers (van goedkoop tot duur) en hoe constant en 'goed' de stroom is die ze naar je iPhone sturen.
Het originele Apple-model had een min of meer rechte lijn (goed), terwijl knock-off-laders vaak een hele brede grafiek hadden, tot zelf parabolen met veel ruis (betekent dat de stroom onstabiel is en de voltage de hele tijd schommelt).
Om dan nog maar te zwijgen over de Chinese vrouw die haar iPhone aanraakte tijdens het opladen (met een knock-off-lader) en de volle 230V door haar lichaam kreeg, en stierf.

Maar vooral voor de toepassingen die je overal hebt (USB-poort op computer, CarPlay, dock die ik altijd gebruik, ...) zou ik willen weten hoe goed de kwaliteit is in vergelijking met een officiële Apple-oplader.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Het enige dat je nodig hebt om te benchmarken:
Afbeelding

Natuurlijk is het beter om voor aankoop eerst reviews na te lezen.

Daarbij: er zijn genoeg Chinese goedkope merken die zeer goede kwaliteit leveren. Ik denk nu aan Blitzwolf/Orico/Tronsmart/Anker/Aukey (de laatste 2 zijn merken in Europa/US, maar het komt allemaal van dezelfde fabrikant: Orico). Recent een partij zeer goede microUSB kabels gekocht van Choetech, ik denk dat het ook gewoon Orico-spul is. Was slechts 1$/kabel.
Natuurlijk heb je ook Nillkin en Xiaomi.

Wel moet je in betrouwbare shops kopen zoals Banggood (Nillkin/Blitzwolf/Xiaomi/..) of officiele Aliexpress store (Orico/Choetech)

Die merken die ik vermeld heb (en er zijn er meer in China), zijn allemaal merken aan zeer redelijke prijs (5€ voor lader, 2€ voor kabels) kwaliteit verkopen die zelfs vaak superieur is aan meegeleverd spul. Bv. Samsung laders zijn echt slecht (leveren te veel en te onstabiele voltage).

Zelf heb ik mijn laders van Oneplus tijdens black friday sale gekocht (waren aan 1.20€/stuk), en ben er supertevreden van. Ze zijn ook heel goed volgens reviews (echte reviews die het ook aan een oscilloscope hangen)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb nu onlangs deze besteld:



Mag ik dan de conclusie sluiten dat ik hier veel te veel voor betaald heb en dit beter in China had aangekocht ? Is dit gewoon hetzelfde ?

EDIT: is dat dan deze ? http://nl.aliexpress.com/item/ORICO-CSL ... b6a1b7dec2
Anders is dit de helft van de prijs :bang:

EDIT2: en dit http://nl.aliexpress.com/item/Aluminum- ... 5dcf25fde8
Dit komt wel duurder uit als je ze x2 moet doen
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Dima_2005 schreef:Het enige dat je nodig hebt om te benchmarken:
Afbeelding

Natuurlijk is het beter om voor aankoop eerst reviews na te lezen.
Jep, het enigste dat relevant is is de maximum stroom die er door uw USB kabel gaat met een gegeven lader, kabel en device combinatie. En dan nog onder de 80% lading, want bij elk apparaat gaat de laadstroom achteruit van ongeveer 80% lading. (ter bescherming)

Ik ben erg tevreden van Anker en hun producten, goede kwaliteit en schappelijke prijzen. Ik heb er nu 36watt 4 poorten variant en die doet zonder probleem 2.35A (bijna 2.4A) voor een iPad, wat het maximum is waaraan een iPad wil laden en een stukje meer dan de meegeleverde lader (2.1A). Mijn Oneplus One gaat met die lader richting de 1.9A, net wat minder dan de officiële lader die 2.1A doet. Maar nog altijd een eeuwigheid sneller dan lader (of de combinatie met device ervan) die max 500mA doen, dan gaat het tergend traag.

Elke iPad (buiten die heel grote Pro) zou moeten kunnen laden (weliswaar traag tot heel traag) als je er op bezig bent (of gamed) terwijl die aan de officiële lader hangt. Zo niet heb je een slechte lader en/of kabel. Voor in de auto heb je zeker iets nodig dat meer als 2A levert om een iPad in leven te houden. Bv: https://www.amazon.com/Anker-Charger-Po ... ar+charger
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

We geraken well off-topic zo, maar ja, inderdaad is het bij Banggood of Aliexpress pakken goedkoper voor hetzelfde. Vandaag deze ontvangen van Banggood: https://www.bol.com/nl/p/xiaomi-10000ma ... 046565394/ . Maar wel slechts half zoveel betaald, gratis verzending en het was hier in minder dan 2 weken.
Ge moet met China wel altijd opletten voor namaak, maar in mijn geval is het echt genuine Xiaomi stuff met zelfs een kraslaagje waaronder een authenticatie-code staat die je op site van Xiaomi kunt verifieren om zeker te zijn dat het geen namaak is.

On-topic. Denk dat ik maar beter gewoon voor zo een in-line metertje ga. Zie dat die nog geen €5 kosten bij onze gekende China sites. Vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig de metingen zijn, maar sowieso is het eigenlijk maar relatief dat telt. Kwestie van zwakke kabels/laders te identificeren.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Zulke metertjes lagen enkele weken geleden in Action.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor Android wel een app gevonden die charging current rapporteert : https://play.google.com/store/apps/deta ... pere&hl=en
Voor IOS schijnt dat onmogelijk te zijn tenzij je je device jailbreakt. Er is een API om de batterijlading uit te lezing maar die is maar tot 5% nauwkeurig.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

BertG3 schreef:Zulke metertjes lagen enkele weken geleden in Action.
Enkele maanden geleden lagen ze ook al bij de Kassa van mijn lokale Action, dus ik vermoed dat ze die altijd hebben.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

BertG3 schreef:Mag ik dan de conclusie sluiten dat ik hier veel te veel voor betaald heb en dit beter in China had aangekocht ? Is dit gewoon hetzelfde ?
Ja, die conclusie mag je trekken.
Tomby schreef:Vandaag deze ontvangen van Banggood: https://www.bol.com/nl/p/xiaomi-10000ma ... 046565394/ . Maar wel slechts half zoveel betaald, gratis verzending en het was hier in minder dan 2 weken.
Dat zijn afzetters, die verkopen bij Bol.com, ze rekenen serieus wat door. Meer nog: op Bol werd veel namaak van Xiaomi verkocht (en komt nog steeds soms voor, Banggood is zo goed als garantie op een echte)
Tomby schreef:On-topic. Denk dat ik maar beter gewoon voor zo een in-line metertje ga. Zie dat die nog geen €5 kosten bij onze gekende China sites. Vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig de metingen zijn, maar sowieso is het eigenlijk maar relatief dat telt. Kwestie van zwakke kabels/laders te identificeren.
Er bestaan veel verschillende en allemaal rond de 2-5€. Je hebt er ook witte en PCB-look die ook zeer goed zijn. Het maakt eigenlijk niet veel uit. Maar die charge doctor (en de PCB-look variant) zijn iets beter omdat ze rechtstreeks in USB-poort gaan. En ja, ze zijn zeer nauwkeurig, vaak +/-5%.

Trouwens: ze lagen inderdaad in de Action, al heb ik die in mijn lokale Actions al maanden niet meer gezien. Dus het hangt echt af of jouw winkel die nog heeft of niet.
Tomby schreef:Voor Android wel een app gevonden die charging current rapporteert : https://play.google.com/store/apps/deta ... pere&hl=en
Probleem is dat al deze apps gewoon een berekening maken, en dus niet nauwkeurig zijn. Verre van zelfs. En zeker niet als je je device gebruikt! Met een hardwarematige meter zal je echte cijfers zien en op die manier de goede en slechte laders/kabels eruit halen.

BTW: even over autoladers. Ik heb het al vaak aangehaald bij veel mensen. Zeker bij de duurdere laders kan een instabiele voltagetoevoer een slechte laadstroom leveren.
Ter illustratie: met een identieke kwaliteitslader in onze auto's (met een gereguleerde stroom-stekker --> altijd 12V superprecies, zonder fluctuaties): 2A zonder probleem, op beide poorten (2 devices tegelijkertijd). Echter in een huurauto met dezelfde toestellen, dezelfde lader: fluctuerend tussen 400-600mA. Langs de andere kant: een goedkope lader van de Action: ongeacht de auto, bij beide ongeveer 1.2A. Dus daar moet je ook soms een beetje zoeken, en betekent niet dat een brol is en de andere niet. Maar eerder: de ene is meer geschikt voor je auto tov een andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ja, die conclusie mag je trekken.
Bwaa...
Gooi de boel eens open en oordeel dan nog eens? Niemand die u zegt dat de binnenkant hetzelfde is als de buitenkant ook hetzelfde is.
Ik heb het hier eerder al gepost: ik ga het risico niet lopen dat mijn kot affikt omdat ik €5 wilde besparen door een China-lader te kopen.

Ik heb meerdere laders (auto en stopcontact) van Aukey.
Voor in huis heb ik deze (Amazon €10).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

heist_175 schreef:Bwaa...
Gooi de boel eens open en oordeel dan nog eens? Niemand die u zegt dat de binnenkant hetzelfde is als de buitenkant ook hetzelfde is.
Ja, daarom dat ik dat vermeld had. Dat is het net. Is zelfs eerder van buitenkant licht verschillend, maar aan binnenkant identiek. Er zijn al meerdere mensen die het opengeschroefd hebben en 0,0 verschil zagen tussen Blitzwolf, Orico, Anker en Aukey (dit zijn de 4 dat ik zeker ben). En dit is omdat ze allemaal geproduceerd worden door Orico...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De prijzen van Orico bij AliExpress zijn dezelfde of hoger dan Amazon.de :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Klopt, Orico heeft elke week een ander product in korting ;-) Zo zie je nu inderdaad die 6-poort lader. Ze hebben ook supervaak coupons. Ik heb bv. mijn Orico microUSB kabels aan 1.2$ gekocht en 4-poort autolader aan 3$. Maar dat was pas bij store launch.

Maar Blitzwolf is in principe hetzelfde spul, en die zijn permament aan lage prijzen bij oa Banggood.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

LOL: https://www.aliexpress.com/item/1pc-Dig ... a81480078d . Hoe ze het doen voor die prijs, incl. verzending ?!
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Die Orico 6-poort zie ik niet op Amazon. Nuja, het is de helft van de prijs maar als je garantie wil claimen wordt dat wel moeilijk in China.
Als ik 'm retour zou sturen mag ik toch bijna een maand wachten om die Orico uit China binnen te krijgen. Alhoewel ik mag dat niet zeggen want 'k heb nog nooit iets uit China besteld.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

BertG3 schreef:Als ik 'm retour zou sturen mag ik toch bijna een maand wachten om die Orico uit China binnen te krijgen. Alhoewel ik mag dat niet zeggen want 'k heb nog nooit iets uit China besteld.
Ik heb vroeger nog eens dingen gehad die niet ok waren, en er werd gewoon prompt een nieuw exemplaar opgestuurd. Dat was met een bluetooth toetsenbordje en met een paar Rubik kubussen (waarvan ze de verkeerde opgestuurd hadden, dus wel hun schuld).
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Maar je hebt toch geen 2 jaar garantie ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Nee, op Amazon is het Anker, die kost 30€ (tov 14€ nu bij Orico).
Qua garantie: mijn ervaring met Chinezen is redelijk goed. Zelfs binnen de 3 maand (!!!) na ontvangst (!) van product, video van defect ingestuurd en gewoon een nieuwe toegestuurd gekregen. Nuja, je hebt dan misschien geen 2 jaar garantie, maar dat heb je hier in Belgie ook niet (laders en batterijen worden vaak maar 6 maanden gedekt).

Ieder zijn ding. Moest ik het dringend nodig hebben zou ik toch eerder bij Amazon bestellen. Maar anders bestel ik met een gerust hart in China. Ik heb veeeeel meer slechte ervaringen met Belgische (/Nederlandse) winkels. En vooral fysieke winkels zijn een ramp. Met Chinezen heb ik nooit last gehad en altijd supergoed geholpen geweest.*

* muv de gekende crap-winkels: dx, LITB/MITB: die producten zijn vaak crap en redelijk duur. Maar daar bestel ik gewoon nooit meer, klaar.
Tomby schreef:LOL: https://www.aliexpress.com/item/1pc-Dig ... a81480078d . Hoe ze het doen voor die prijs, incl. verzending ?!
In bulk-aankoop zijn die dingen slechts 50-60cent/stuk. En de verzending: veel van die kleinere winkels worden gesubsideerd door Chinese overheid om export te doen toenemen en ze moeten geen verzendkosten betalen. En dan nog, als ze het niet krijgen: verzending tem 100gr slechts 40cent naar Europa (niet tracked, bij een minimumvolume van 100 zendingen/maand).
Laatst gewijzigd door Dima_2005 25 jul 2016, 21:59, in totaal 1 gewijzigd.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Dima, kan je eens een bron geven van die teksten dat Anker en Aukey en Orico en Blitzwolf hetzelfde zijn ? Zou die graag eens doornemen.
Heb er al eens op gezocht in Google maar vind niet echt iets terug.
Bedankt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik zal eens zoeken, als ik me niet vergis was dat een russische site (ben daar eig niet 100% zeker over) die ze alle 4 eens onder de loep genomen heeft en die vergeleken heeft. De verschillen waren minimaal (en basisontwerp, als in reverse engineered schema, was identiek). Het was wel intussen ongeveer 1 jaar geleden (kort na opstart van Orico AE shop).

Orico was trouwens ook daar heel duidelijk over bij hun launch: ze zijn de fabrikant van Anker en Aukey (die trouwens hetzelfde bedrijf zijn, gewoon 2 aparte brands voor 2 verschillende markten). Het staat nog steeds in hun company description op LinkedIn:
ORICO is the No 1 USB peripherals and HDD Peripherals and Factory in China which mainly engaged in HIGH-END market of USB 3.0 Hub, USB charger, HDD docking/enclosure, and NAS enclosure...etc. At this area, ORICO currently occupy 63% share of supplies in China, we are providing OEM/ODM service to many top customers, such as IBM, Western Digital, Seagate, ANKER, B&H Photo, Imation, ASUS, TigerDirect.com, SATECHI,Systemax, Plugable,Micro Center,Flextronics ...etc
Anker/Aukey is trouwens een van de grootste klanten voor USB power supplies en power banks.

Als ik het terug kan vinden, zal ik het hier eens plaatsen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:LOL: https://www.aliexpress.com/item/1pc-Dig ... a81480078d . Hoe ze het doen voor die prijs, incl. verzending ?!
Bij de action kan je juist dezelfde kopen voor niet veel meer dus geen uitzonderlijke prijs bij de chinees

posted with tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bon, heb eens wat kabels zitten meten met die Charger Doctor.
Rare vaststelling gedaan. Met een 2.1A charger meet ik inderdaad een goeie 2A met een officiële Apple kabel daar waar de Chinese namaak niet eens aan 1A geraakt. Echter, met een 1A charger levert de namaak kabel nog altijd die 1A aan en is er geen verschil tussen echt en namaak. Betekent zoiets niet dat het dan eigenlijk gewoon de iPad is die met de namaak kabel niet meer dan 1A wil trekken en dat het dus eigenlijk een software-matig gecontroleerde beperking is (misschien ook door het chipke in de lightning connector ?).

PS. het volgende begrijp ik al helemaal niet. Heb een 4-poort charger die 2x 2.1A heeft en 2x 1A. Op zo een 1A poort trekt/krijgt mijn iPad inderdaad 1A. Blijkt nu dat mijn OnePlus 1.5A trekt op eender welk van de 4 poorten ?!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ja, best goed mogelijk. Of de kabel is te dun en kan gewoon niet meer dan 1A "transporteren".
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Even ter info heb mij recent 2 Aukey laders gekocht waarvan eentje voor de auto.
Ze maken allebei gebruik van Qualcomm Quick charge, dus kwaliteit van materiaal.

Het voordeel van diegene die ik had gekocht was dat er telkens een kabel bij zat. Je kan dus zeker zijn dat die kabels deftig zijn om 1A of meer te leveren.

Normale lader
Auto lader
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Klopt, ik haal vlot 2A op die Aukey laders, ook in de auto!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap toch echt wel niets van hoe laders werken, en wat wel/niet veilig of goed is voor je lader en batterij.

De lader waarmee ik test is een 4-poorts USB lader : https://patriotmemory.com/product/fuel- ... -charger2/ . Volgens de specs heeft die 2x 2.1A poort (labeled 'Phone/Tablet') en 2x 1A (labeled 'Phone'). Met een iPad (op 50% batterij) en officieel kabeltje zie ook effectief resp. ongeveer 2.1A en 1A geleverd worden.
Het vreemde is met andere toestellen. Zoals ik hierboven al schreef trekt mijn OnePlus 3 op elk van de 4 poorten 1.5A. Ik dacht dat het misschien aan die USB-C lag waar er ook wel wat rond te doen is (USB-C negotieert normaal de laadstroom, maar blijkbaar is dat niet het geval met het OnePlus USB-C kabeltje). Maar nu merk ik net hetzelfde met een Xiaomi lader met micro-USB. In elk van de 4 poorten blijkt die 1.6A te trekken/krijgen. Moet ik me nu zorgen maken over welk device ik aan welke laadpoort hang ?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Er zit een processor in de officiële lightning cables, die de fabrikant in licentie moet nemen van Apple: http://www.techradar.com/news/computing ... ow-1106884

Ondertussen hebben de chinezen dat wel al lang "reverse-engineerd" maar toch...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Er zit een processor in de officiële lightning cables, die de fabrikant in licentie moet nemen van Apple: http://www.techradar.com/news/computing ... ow-1106884
Ondertussen hebben de chinezen dat wel al lang "reverse-engineerd" maar toch...
Ja, dat wist ik wel al langer, en ik dacht overigens dat dat enkel voor authenticatie was, dus als bewijs dat het een Apple-certified product is. Heeft dus bij mijn weten niets met laden en laadstromen te maken. Trouwens, mijn grootste raadsel is nu waarom die OnePlus3 en Xiaomi meer dan 1A halen uit die 1A poort.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef: PS. het volgende begrijp ik al helemaal niet. Heb een 4-poort charger die 2x 2.1A heeft en 2x 1A. Op zo een 1A poort trekt/krijgt mijn iPad inderdaad 1A. Blijkt nu dat mijn OnePlus 1.5A trekt op eender welk van de 4 poorten ?!
Ik heb iets gelijkaardigs uit den action. Volgens mij zitten er intern twee circuits, ga je twee oneplus elk op zo'n 1A poort zetten, dan zal de stroom beperkt worden of indien lader niet beveiligd is, lader defect gaan of oververhitten. Om CE keuring te krijgen moet lader beveiligd zijn tegen user stommiteiten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Ik heb iets gelijkaardigs uit den action. Volgens mij zitten er intern twee circuits, ga je twee oneplus elk op zo'n 1A poort zetten, dan zal de stroom beperkt worden of indien lader niet beveiligd is, lader defect gaan of oververhitten. Om CE keuring te krijgen moet lader beveiligd zijn tegen user stommiteiten.
Thanks, ik dacht dat zoiets wel met meerdere laders was. Bvb heb een auto-lader met dubbele 2.1A, maar die maar 3A kan leveren, dus als je beide poorten gebruikt met bvb een iPad dan gaan die beide wellicht 1.5A krijgen. Ik zal het eens testen met tegelijk die Xiaomi powerbank en de OnePlus3 die samen dus 3.1A zouden trekken. Eens kijken wat er gebeurt als ik beide in de 2.1A poort steek en beide in de 1A poort.

Waar we dan echter nog geen verklaring voor hebben, is waarom een iPad blijkbaar wel weet of het de 2.1A poort is of de 1A poort, en dus ook maar 1A trekt uit die 1A poort.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef: Waar we dan echter nog geen verklaring voor hebben, is waarom een iPad blijkbaar wel weet of het de 2.1A poort is of de 1A poort, en dus ook maar 1A trekt uit die 1A poort.
BC 1.2
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Volgens mij zitten er intern twee circuits, ga je twee oneplus elk op zo'n 1A poort zetten, dan zal de stroom beperkt worden of indien lader niet beveiligd is, lader defect gaan of oververhitten. Om CE keuring te krijgen moet lader beveiligd zijn tegen user stommiteiten.
Heb eens getest, maar dat blijkt het dus ook niet te zijn. Ik laat mijn Xiaomi powerbank opladen en hij krijgt 1.55A. Ik sluit vervolgens de OnePlus 3 aan op de tweede 1A poort, maar mijn powerbank blijft gewoon 1.55A krijgen, terwijl mijn OnePlus ook aan het opladen is.
Als de lader effectief gemaakt is dat hij dat kan leveren op de 1A poorten, snap ik wel niet waarom het dan zo gedesigned is (BC1.2) dat de iPad maar 1A krijgt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Tomby schreef:
ub4b schreef:Ik heb iets gelijkaardigs uit den action. Volgens mij zitten er intern twee circuits, ga je twee oneplus elk op zo'n 1A poort zetten, dan zal de stroom beperkt worden of indien lader niet beveiligd is, lader defect gaan of oververhitten. Om CE keuring te krijgen moet lader beveiligd zijn tegen user stommiteiten.
Thanks, ik dacht dat zoiets wel met meerdere laders was. Bvb heb een auto-lader met dubbele 2.1A, maar die maar 3A kan leveren, dus als je beide poorten gebruikt met bvb een iPad dan gaan die beide wellicht 1.5A krijgen. Ik zal het eens testen met tegelijk die Xiaomi powerbank en de OnePlus3 die samen dus 3.1A zouden trekken. Eens kijken wat er gebeurt als ik beide in de 2.1A poort steek en beide in de 1A poort.

Waar we dan echter nog geen verklaring voor hebben, is waarom een iPad blijkbaar wel weet of het de 2.1A poort is of de 1A poort, en dus ook maar 1A trekt uit die 1A poort.
Ik weet niet of het ook hier van toepassing is, maar vele USB laders hebben een voltage karakteristiek die iets boven de 5V is (5.05 bv) als er niets aanhangt en die heel lichtjes daalt naarmate je er meer stroom uit trekt door opladende apparaten. Tegen de max van de lader (bv 3A) gaat het voltage veel drastischer dalen (richting 4.7V). Daardoor weten vele apparaten dat ze op de max zitten van de lader en zorgen ervoor dat ze wat minder stroom trekken. Op die manier is het perfect mogelijk om vele apparaten aan 1 lader te hangen zonder deze te overbelasten. En wordt er ook rekenin gehouden met slechte kabels, want daarover zal een grotere spanningsval staan, en zal er dus ook minder stroom getrokken worden. En dus minder kans op opwarmen en zelfs doorsmelten.

Of het bij apple apparatuur ook zo werkt weet ik niet. Maar ik vermoed wel dat de lader wel wat logica aan boord heeft dat er voor zorgt dat de laders geen signalisatie krijgen voor een zwaarder laadprofiel dan nog mogelijk is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hoe moet je vooral je phone niet sneller opladen?

Volgens mij een mega clickbait, probeer dit dus niet:


Zijn andere video's zien er allemaal fake uit, o.a. deze:

04:00 laat ons niet lachen, hij had al 16 logische hyperthreading cores om mee te beginnen


Busted:
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 13 aug 2016, 12:50, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Tomby schreef: Om CE keuring te krijgen moet lader beveiligd zijn tegen user stommiteiten.
Wel hiermee opletten. Het CE-label op een product wil zeggen dat de producent dit gemaakt heeft volgens de normen, opgelegd door de EU. Er is geen keuring aan verbonden.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Volgens mij een mega clickbait, iemand zin om het te debunken of te testen?



Zijn andere video's zien er allemaal fake uit, o.a. deze:

04:00 laat ons niet lachen, hij had al 16 logische hyperthreading cores om mee te beginnen
Ik snap totaal niet waarom je dat hier komt posten. Ja, tuurlijk is het fake, zie al gewoon naar de titels van zijn andere videos. Maar als mensen zijn junk blijven verspreiden zoals jij nu doet, is zijn doel enkel geslaagd: zoveel mogelijk views. Die video hier heeft al 5M views. Hoeveel kreeg je weer voor YouTube views, was het $1 per 1000 views of zo.. reken maar uit ?
Trouwens, wel beetje lachwekkend dat de persoon die zelf persé flat-earthers wil debunken hier nu komt vragen wie dit wil debunken :roll: .

Nu back on-topic graag.
AndRo555 schreef:Ik weet niet of het ook hier van toepassing is, maar vele USB laders hebben een voltage karakteristiek die iets boven de 5V is (5.05 bv) als er niets aanhangt en die heel lichtjes daalt naarmate je er meer stroom uit trekt door opladende apparaten. Tegen de max van de lader (bv 3A) gaat het voltage veel drastischer dalen (richting 4.7V). Daardoor weten vele apparaten dat ze op de max zitten van de lader en zorgen ervoor dat ze wat minder stroom trekken. Op die manier is het perfect mogelijk om vele apparaten aan 1 lader te hangen zonder deze te overbelasten. En wordt er ook rekenin gehouden met slechte kabels, want daarover zal een grotere spanningsval staan, en zal er dus ook minder stroom getrokken worden. En dus minder kans op opwarmen en zelfs doorsmelten.
Klopt. Dit was me al opgevallen. Zonder load is de spanning zelfs 5.2V. Van zodra je er iets in plugt, zakt de spanning en zakt ze meer naarmate de getrokken stroom groter is. Met een iPad is dit overigens mooi te zien omdat eens die boven de 90% geraakt de getrokken stroom significant (en doelbewust, neem ik aan) verlaagt tot zelfs 0.3A eens je aan de 99% zit. Op dat moment is de spanning ook weer meer rond de 5V.
Het zou dus inderdaad wel eens kunnen zijn dat Apple devices op basis van de spanning hun laadstroom aanpassen. Blijft dan wel nog verbazend dat andere moderne toestellen als een OnePlus 3 of die Xiaomi powerbank zich daar niets van aantrekken (anderzijds...beide zijn Chinese producten :-D ). Heb helaas geen andere toestellen in huis die laden met meer dan 1A.

Sowieso ga ik de testen eens herhalen en ook de voltages noteren.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Tomby schreef:
AndRo555 schreef:Ik weet niet of het ook hier van toepassing is, maar vele USB laders hebben een voltage karakteristiek die iets boven de 5V is (5.05 bv) als er niets aanhangt en die heel lichtjes daalt naarmate je er meer stroom uit trekt door opladende apparaten. Tegen de max van de lader (bv 3A) gaat het voltage veel drastischer dalen (richting 4.7V). Daardoor weten vele apparaten dat ze op de max zitten van de lader en zorgen ervoor dat ze wat minder stroom trekken. Op die manier is het perfect mogelijk om vele apparaten aan 1 lader te hangen zonder deze te overbelasten. En wordt er ook rekenin gehouden met slechte kabels, want daarover zal een grotere spanningsval staan, en zal er dus ook minder stroom getrokken worden. En dus minder kans op opwarmen en zelfs doorsmelten.
Klopt. Dit was me al opgevallen. Zonder load is de spanning zelfs 5.2V. Van zodra je er iets in plugt, zakt de spanning en zakt ze meer naarmate de getrokken stroom groter is. Met een iPad is dit overigens mooi te zien omdat eens die boven de 90% geraakt de getrokken stroom significant (en doelbewust, neem ik aan) verlaagt tot zelfs 0.3A eens je aan de 99% zit. Op dat moment is de spanning ook weer meer rond de 5V.
Dat is om de batterij te sparen en de levensduur er van zo groot mogelijk te houden. Doet quasi elk device met een of ander variant op een lithium batterij
Het zou dus inderdaad wel eens kunnen zijn dat Apple devices op basis van de spanning hun laadstroom aanpassen. Blijft dan wel nog verbazend dat andere moderne toestellen als een OnePlus 3 of die Xiaomi powerbank zich daar niets van aantrekken (anderzijds...beide zijn Chinese producten :-D ). Heb helaas geen andere toestellen in huis die laden met meer dan 1A.

Sowieso ga ik de testen eens herhalen en ook de voltages noteren.
Ik vermoed dat de Xiaomi powerbank en de Oneplus 3 dat ook doen. Anders had je nooit 1,55A afgelezen op je lader, maar 2.1A. Doordat de spanning van de lader (en de drop over de kabel er achter) waarschijnlijk onder een niveau valt dat de Xiaomi het wel goed vind om nog meer stroom te trekken. Dat voltage/stroom punt is blijkbaar op 1.55A met die lader, die kabel en dat apparaat (Xiaomi).
Overigens hoeft de labeling van 2.1A en 1A op de lader niet juist te zijn. Er kunnen van die laadchips in zitten zoals in Anker hun PowerIQ (en nog talrijke andere multiport laders zitten). Die maken geen onderscheid tussen poorten, maar zorgen er wel voor dat zowel Apple apparaten aan hun 2.4A als Android apparaten aan hun max kunnen laden.

Met mijn Oneplus One aan een Anker 4 port 36Watt (7.2A 5V) Trekt die eerst 600mA met het scherm aan dat gradueel tot 1A gaat met scherm aan in een kwestie van een 30sec. Met scherm uit gaat die van 1.5A tot 1.8A na een tijdje. Dat is heel vergelijkbaar met de originele lader die enkel nog verschilt omdat die 2.1A doet met scherm uit. iPads doen gewoon 2.4A (14 a 15watt aan de muur gemeten).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok, volgend vreemd probleem.
Mijn iPad Mini noch de iPhone 5 van mijn vrouw willen in de auto laden. Ik had een cheapo USB lader waarvan ik dacht dat die kapot was. Nu blijkt mijn nieuwe Xiaomi lader van 3A evenmin te werken. Effen de Charger Doctor er tussen gehangen, en met beide laders trekken zowel de iPhone 5 als de iPad Mini 3 slechts 0.10A en willen daardoor natuurlijk ook niet opladen. Ik begin toch echt wel het schijt te krijgen van die Apple producten...
Het ligt in elk geval niet aan de lader, want mijn OnePlus3 krijgt 1.5A met diezelfde laders. Het ligt ook niet aan de wagen, want ik heb het probleem met onze beide auto's.
De theorie hierboven ivm voltage lijkt ook niet op te gaan. De Xiaomi levert ongeveer 5.08V terwijl die oude lader bijna 5.4V levert.

EDIT: overigens zou die Xiaomi lader gewoon moeten werken met een iPhone, zie ik nu : http://www.banggood.com/Original-Xiaomi ... 16040.html maar ik zie gewoon niet wat ik over het hoofd zie.

EDIT2: ok, gevonden hoe het in mekaar zit. Die iDingen willen zo intelligent zijn dat het dus echt een headache wordt. Heb met een ander kabeltje geprobeerd. Met Xiaomi lader kreeg ik dik 2A en laadt mijn iPad op. Vervolgens neem ik die cheapo lader, en dan trekt mijn iPad maar 0.1A. En nu komt het, ik plug terug de Xiaomi in en nu blijft de iPad gewoon slechts 0.1A trekken. Heb dan zelfs mijn iPad een harde reset gegeven, maar bleef gewoon niet laden. Ik vermoed/hoop dat ik die dan eerst eens weer aan een andere lader moet wakker schudden (want aan de lader in huis gaat hij wel weer gewoon gaan laden) eer ik terug de Xiaomi lader kan gebruiken. De cheapo laders vliegen de vuilbak in omdat ik vermoed dat die 5.4V de oorzaak van het probleem is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Even een oud topic van onder de mottenballen gehaald.

De volgende GSM wordt sowieso eentje met USB-C (huidige Oneplus One heeft geen BT5 en geen vingerafdrukscanner)
Momenteel ligt de Moto X4 in poleposition :) (SD630 + BT5 -> €325).

Maar dus USB-C...
Ik heb overal waar ik wil opladen (werk, auto, keuken, slaapkamer, living, ...) deze Aukey lader liggen (€11).
Prima toestel, wordt niet echt warm, en laadt behoorlijk snel op.

Ik zoek dus iets soortgelijks:
- betrouwbaar (geen Chinese brol die knettert)
- USB-C
- minstens PD2 om 15W te kunnen leveren aan de X4 (zijn er GSM's die nog sneller laden?)

De enige Aukey USB-C lader die ik vind is meteen €40. Die heeft dan wel gelijk een USB2 en USB-C uitgang.
Bij Coolblue geven ze gewoon een standaard 2,4A oplader als "accessoire" aan bij deze telefoon. LIjkt me nogal gek? Gaat die "generieke" oplader de (oplaad)technologie van de MotoX4 ondersteunen?

Iemand tips voor een goede USB-C lader?
Of voldoet de Aukey van €11 met een USB-C kabel eraan? Welke USB-C kabel is dan aan te raden?
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”