Batterij best practices

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Onlangs heeft mijn trouwe nexus 5 batterij zijn laatste adem uit geblazen. Na al tijden onder te performeren en sinds een week uit te vallen op 40% batterij of bij het openen van de camera overleefd deze het niet meer zonder aan de kabel te hangen. Bij nadere inspectie blijkt deze batterij zelfs opgezwollen te zijn tot anderhalf keer zijn normale dikte. Explosiegevaar :???:

In ieder geval zorgt mijn gebruikspatroon dat batterijen geen lang leven bij mij beschoren hebben. Op 1,5 jaar kende mijn gebruikspatroon bijna 2 keer per dag laden en ontladen. Constant aan de kabel hangen & gebruiken wanneer ik thuis was en 's nachts, 24/7 online, veel apps, rechtstreekse informatielink naar de NSA, het vraagt blijkbaar veel.

Nu mijn vraag! Wat is het beste? Uiteraard heb ik geen zin om mijn gebruikspatroon te veranderen. Maar ik kan wel het oplaadgedrag veranderen, is het wijs deze steeds ingeplugd te laten (ook bij volle batterij) als ik eens thuis zit? Of laat je deze beter weer ontladen als hij leeg is? Ik heb wel eens verstaan dat het wijs is batterijen enkel te gebruiken tussen 40 en 90%. Elders lees je dan weer dat cyles enkel tellen (of deze nu 1 keer volledig doet of 2 keer half)...

Wie werkt er hier bij Tesla?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

De huidige smartphone batterijen kan je perfect zo gebruiken zoals je nu doet, het verschil is minimaal.
Natuurlijk is het wel zo "hoe voller hoe beter" maar dan kan je je beter een vaste telefoon aanschaffen.
Er blijven nog vele batterijfabeltjes leven van vroeger dus laat u daar niet door misleiden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bekijk dit eens:
[youtube]pxP0Cu00sZs[/youtube]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Temperatuur is een (veel) grotere factor dan het al dan niet volledige laden of ontladen en al die andere zever.

Dus laden en tegelijkertijd gebruiken waarbij de telefoon vrij warm wordt is vrij nefast tegenover wat surfen op batterij of laden apart. Zelfde met op tafels leggen in de zon, te laden leggen in de zon. Omgekeerd telt dat ook, alleen wordt het in België niet echt koud genoeg om echt relevant te zijn.

En 2 keer per dag maal 365 maal 1.5 is 1095 cycles wat al stevig is voor een batterij die vaak wel wat warmte te verduren krijgt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb mijn OnePlus One nu 1 jaar en 3 maanden (vergelijkbaar met de TS).
Ik laad 's nachts op tot 100% en zowel de rit 's ochtends als 's avonds steelt mijn GSM nog ongeveer 1u in de autolader, met Waze op.
Doorheen de dag gebruik ik mijn GSM intensief: SMS, bellen, whatsapp, tethering, ...

Ik ervaar geen problemen met de uithouding van de batterij en/of de GSM?

Ik zou eerder aan een "maandagochtend" toestel denken, dan aan een fout gebruikspatroon.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

heist_175 schreef:Ik heb mijn OnePlus One nu 1 jaar en 3 maanden (vergelijkbaar met de TS).
Ik laad 's nachts op tot 100% en zowel de rit 's ochtends als 's avonds steelt mijn GSM nog ongeveer 1u in de autolader, met Waze op.
Doorheen de dag gebruik ik mijn GSM intensief: SMS, bellen, whatsapp, tethering, ...

Ik ervaar geen problemen met de uithouding van de batterij en/of de GSM?

Ik zou eerder aan een "maandagochtend" toestel denken, dan aan een fout gebruikspatroon.
De Oneplus heeft een veel grotere batterij, voor 1 cycle (de batterijcapaciteit aan energie verbruikt, kan in meerdere oplaadbeurten gebeuren) heb je bij een onplus een pak meer gebruik voor nodig dan de Nexus 5. Uiteindelijk niet zo makkelijk te vergelijken, ik heb beiden gehad en de N5 was vaker leeg en heeft zeker meer cycles gedaan dan ik nu met de Oneplus doe, die (op 4.4 tenminste) meer dan genoeg over heeft aan het einde van de dag.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je kan ook omgekeerd redeneren. Waarom kopen mensen nog een toestel waarvan men op voorhand al weet dat de batterij nogal krap is om een dag mee rond te komen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

,http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Daar staat alles uitgelegd.
Temperatuur, ontlaadcycli,...
Belangrijk punt is dat de batterij verslijt door laden en ontladen. Best practice is GSM altijd aan de lader hangen ..
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Dat doe ik ook zoveel mogelijk. Zeker als je een CPU-intensieve taak, zoals gamen, uitvoert lijkt het mij echt aangeraden om hem aan de lader te hangen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat van de stabiliteit tussen 40 en 80 % procent geladen klopt. Dit wordt ook geadviseerd bij RC voertuigen als je die langere tijd laadt stilstaan. Een laadcycle blijft inderdaad 1 of je hem nu 3 keer 33% gaat opladen of in één keer 100%.

Hitte is inderdaad een grote factor, denk maar aan de gsm in de auto die aan de voorruit plakt in de zomer, tegelijk aan het navigeren is en als het kan nog aan het opladen.

Nu je het over Tesla hebt, daar is het advies ook. Gebruik de batterij zoals het jij het nodig hebt op dat moment. Doe een turbo-charge als je nood hebt aan een snelle lading. Heb je tijd, laad hem dan traag op.

In praktijk is het toch moeilijk te voorspellen hoelang een batterijpack meegaat.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Laadt stilstaan? :roll: laat dus
sanderd17
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2014, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Zorba schreef:Dat doe ik ook zoveel mogelijk. Zeker als je een CPU-intensieve taak, zoals gamen, uitvoert lijkt het mij echt aangeraden om hem aan de lader te hangen.
Let wel op: een GSM gebruiken terwijl hij aan de lader hangt kan schadelijk zijn voor de micro-usb connector (zowel van de kabel als de connector van de telefoon zelf). Het is immers veel waarschijnlijker om per ongeluk eens aan de kabel te trekken als je de telefoon actief gebruikt, en de connectoren zijn verre van sterk.

En die fiches zijn (in de meeste toestellen) duurder om te vervangen dan batterijen (meestal is de telefoon dan gewoon economisch onherstelbaar).
Tompie83
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 maa 2018, 18:17

Hallo,

Mijn batterij good practice vraag gaat over autoladers.

Ik probeer mijn batterij van mijn gsm gezond te houden door ze tussen 20% en 85% te houden en alle andere regels.
Maar mijn vriendin heeft een goedkopere autolader gekocht voor mij en ik las dat enkel de originele lader aan te raden zijn.
Dus nu heb ik voor tijdens het laden in de auto de app Ampere gebruikt en het amperegehalte is steeds rond de 1000mA. Dus deze blijft wel stabiel en dat lijkt me goed.

Nu is mijn vraag of er nog andere dingen zijn die schade kunnen berokkenen aan mijn batterij dan een te hoog amperegehalte?
Mijn gsm is een samsung galaxy s7 btw

Bedankt
Tom
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

De spanning (V) moet ook niet te hoog / te laag zijn, dat zou je toestel/batterij ook geen goed doen :P
Zelf gebruik ik de standaard lader van Samsung (2A) met een wireless charger om mijn connector niet kapot te maken (Heb het eens gehad met mijn S5 mini).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tompie83 schreef:Nu is mijn vraag of er nog andere dingen zijn die schade kunnen berokkenen aan mijn batterij dan een te hoog amperegehalte?
Het is je GSM toestel die de amperage kiest... desnoods heb je een lader die 10.000A kan leveren... als je GSM maar 1A vraagt zal er ook niet meer verbruikt worden. Een te zware lader is dus iets dat niet bestaat !

Vergelijk het met een gloeilamp van 100W (P = U * I dus 100W = 220V * xA ofwel x = 0.45A)... die gaat ook niet meer verbruiken omdat je aansluiting van je huis 40A is.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Blijkbaar moet je bij de ingebruikname ook nog eens er andere methoden op na houden.

Ik kocht net een elektrische fiets en in de handleiding van de batterij staat er dat je de batterij bij het eerste gebruik moet opladen met een laadtijd van maar liefst 24u (dus veel langer dan normaal) en vervolgens de batterij VOLLEDIG moet uitputten alvorens je ze terug gaat laden. En op die manier zo'n 3 laad/ontlaadbeurten doen. Niet echt praktisch natuurlijk want je kan je batterijverbruik tijdens de fietstocht nooit exact schatten.
Je valt plat (en dan is het heel hard trappen) of je moet na de fietstocht nog km's rijden in de buurt van je woning om de batterij volledig leeg te krijgen.

Na dit prachtige ritueel mag de batterij dan gewoon gebruikt worden als nodig.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@fredo66: dat dient vooral ter calibratie van de mikpunten 'leeg' en 'vol' als het een lithiumbatterij betreft, dacht ik. Een lithiumbatterij wordt liefst niet te vaak van helemaal vol naar helemaal leeg getrokken, want dat verslijt de batterij sneller.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat klopt, is enkel voor de calibratie, maar volgens mij is dat niet gezond voor de batterij.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”