IP van Jim mobile zet mij mogelijk in Italie

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5342
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hi,

Misschien is het al lager zo maar ik merkte het gisteren voor het eerst op. Mijn IP adres was 185.148.100.xxx volgens de bezochte website met daar acther een Italiaans vlaggetje. Vreemd, want zat gewoon in Belgie. De verbinding loopt vanop mijn Android 7 tablet met Firefox op WiFi via een TP-Link Mifi met JM SIM. Er zijn geen proxies of VPN's gebruikt. Volgens Maxmind en DNSlytics zit het IP ook in Italie.

Ik testte vandaag nogmaals en heb nu 185.194.187.xxx en dat zet mij in Brussel volgens whatsmyip maar zowel de bezochte website als maxmind en DNSlytics houden vol dat ik in Italie zit.

Het is niet echt een probleem (ik ga meestal toch via de huis VPN) maar ik kan mij voorstellen dat het soms tot rare resultaten kan leiden in geval van geoblocking of automatische taalkeuze.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik daarjuist naar Paypal ging, ook in incognito-modus, kreeg ik steeds de Russische versie van Paypal (ja, de echte, geen valse website). Taal browser is in het Nederlands. En dit met een ipadres van Orange in België.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als ik de ip range opzoek die je hier post, kom ik idd uit in IT : https://bgp.he.net/ip/185.148.100.10

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Orange wat extra ip ranges gekocht/gehuurd?
Ze worden toch stilaan schaars?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Denk dat alle mobiele toestellen van Orange via één enkel IP naar buiten gaan. Binnen het netwerk gebruiken ze uiteraard interne IP ranges.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Voor een derde-partij is het onmogelijk te zeggen waar een IP écht gebruikt wordt. Maar bedrijven die content met copyright/intellectuele eigendom verdelen willen desondanks wel weten waar een IP gebruikt wordt. Dus zijn er dure databases die hiervoor een pseudo-"oplossing" proberen te bieden (MaxMind en co) maar die lopen vooral achter op de realiteit en moeten voortdurend hun databanken manueel updaten. Dat je IP aan Italie gelinkt wordt is ook het werk van zo'n database.

Soit, in de regel is dit iets waar je je niet veel van moet aantrekken, het wordt wel een probleem als je plots de toegang geweigerd krijgt tot een bepaalde dienst omdat je "niet in België bent" :roll: of erger, dat je PayPal geblokkeerd wordt "omdat je vanuit Rusland inlogt", helaas zien we dat soort domme zaken meer en meer. Blijven klagen bij de website die de toegang verbiedt is dan de enige optie, alhoewel men altijd meer blind geloof zal hebben in de flawed databases dan in de gebruiker.
krisken schreef:Als ik de ip range opzoek die je hier post, kom ik idd uit in IT : https://bgp.he.net/ip/185.148.100.10
De IP's van een ASN hoeven niet allemaal aan hetzelfde land toe te horen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neen, maar de ip's van eenzelfde /24 zullen wel bij elkaar horen. Als je één van deze ip's uit die /24 opzoekt kom je altijd bij dezeflde ASN uit.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Denk dat alle mobiele toestellen van Orange via één enkel IP naar buiten gaan. Binnen het netwerk gebruiken ze uiteraard interne IP ranges.
Dat denk ik dus helemaal niet. De NAT wordt normaal altijd gespreid over een of meerdere IP ranges bij zo'n gigantisch aantal gebruikers door het beperkt aantal beschikbare poorten voor tcp/udp verkeer. Het gaat hier ook over JIM Mobile en ik zie de link met Orange niet echt. Ofwel gaat het verkeer via Telenet/BASE ofwel via hun nieuwe netwerkpartner.
CCatalyst schreef:Voor een derde-partij is het onmogelijk te zeggen waar een IP écht gebruikt wordt. Dus zijn er dure databases die hiervoor een pseudo-"oplossing" proberen te bieden (MaxMind en co) maar die lopen vooral achter op de realiteit en moeten voortdurend hun databanken manueel updaten. Dat je IP aan Italie gelinkt wordt is ook het werk van zo'n database.
Als je je gewoon baseert op de gratis info van RIPE kom je toch al heel ver om te weten tot welk land een bepaalde IP range behoort want dit is een label op de ip range. De tweede oplossing is het ptr record opvragen en kijken of daarbij een landspecifieke domeinnaam wordt gebruikt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

lithion schreef:[
Als je je gewoon baseert op de gratis info van RIPE kom je toch al heel ver om te weten tot welk land een bepaalde IP range behoort want dit is een label op de ip range. De tweede oplossing is het ptr record opvragen en kijken of daarbij een landspecifieke domeinnaam wordt gebruikt.
Al die info, zowel RIPE als PTR, is puur administratief. Het is niet noodzakelijk de werkelijkheid.

Ik kan gelijk welke TLD gebruiken voor de PTR van mijn IP's, zonder dat dat moet matchen aan het land waar dat IP effectief gebruikt wordt.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Ik ben zo onlangs een aantal uren zogezegd in Polen geweest voor een of andere site waar ik iets wou kopen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Al die info, zowel RIPE als PTR, is puur administratief. Het is niet noodzakelijk de werkelijkheid.
Vandaar dus dat die lijsten (=afgeleiden) niet correct zijn. Als je het ip opzoekt dat Krisken al vermeld heeft bij Ripe zal je zien dat die in IT staat, net zoals bij Maxmind. Die dure betalende ip geolocation baseert zich trouwens initieel ook op zo'n data als van ripe en stuurt achteraf eventueel bij. Het maakt hen ook even onbetrouwbaar als de ripe data aangezien er nergens een verplichting bestaat voor ip range houders om de exacte gebruikerslocatie van een ip adres door te geven.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”