Mobile Vikings kiest voor het Orange-netwerk

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2260 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer

Re: Mobile Vikings kiest voor het Orange-netwerk

Berichtdoor philippe_d » 28 Sep 2018, 12:15

Zoals Jens al eerder schreef, heeft de simwissel die nu plaatsvindt, niets met de overgang naar Orange te maken.

jnsvr schreef:Pas vanaf begin 2019 zal er pas sprake zijn van een netwerkwissel. De simkaartwissel die start vanaf juni dit jaar zorgt er nog niet voor dat je op het Orange netwerk komt te zitten maar wel op het Full MVNO platform.

devilkin schreef:paar dagen geleden bericht gekregen dat mijn nieuwe sim (al een paar weken geleden gekregen) gaat geactiveerd worden op hun nieuwe platform. I'm curious of ik iets ga merken ;)

Succes.

Ik heb gisteren de SMS gekregen dat ik de sim mag wisselen.
Sedert dan geen netwerk meer ("alleen nooddiensten").
Dat laatste met een korreltje zout, want zonder werkende simkaart kan je geen nooddiensten bellen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 433 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 28 Sep 2018, 13:14

Dat had ik ook maar na een restart was het in orde.
J.

kclaes
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor kclaes » 28 Sep 2018, 13:15

devilkin schreef:Yep.

Paar dagen geleden bericht gekregen dat mijn nieuwe sim (al een paar weken geleden gekregen) gaat geactiveerd worden op hun nieuwe platform. I'm curious of ik iets ga merken ;)
Goed om te weten dat je SIM nog altijd op het Telenet/BASE netwerk zal zitten. De effectieve overstap naar Orange is pas voor februari 2019 gepland. Meer info vind je hier: https://mobilevikings.be/nl/timeline/

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer

Berichtdoor wied » 28 Sep 2018, 14:08

Proximus Start, OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix, Hb+Astra1&2

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 55 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Berichtdoor devilkin » 28 Sep 2018, 15:56

philippe_d schreef:Succes.

Ik heb gisteren de SMS gekregen dat ik de sim mag wisselen.
Sedert dan geen netwerk meer ("alleen nooddiensten").
Dat laatste met een korreltje zout, want zonder werkende simkaart kan je geen nooddiensten bellen :-(

Curieus. Ik gebruik die nieuwe sim nu al een paar weken, en werkt evengoed als de ouwe. Nieuwe infrastructuur zal nog moeten blijken ;)
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

M_016
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 28 Sep 2018, 16:47

@philippe_d
Dat laatste met een korreltje zout, want zonder werkende simkaart kan je geen nooddiensten bellen ?
Conform de bestaande wetgeving moet u wel degelijk zonder werkende of zonder SIM-kaart vanaf een mobiel toestel naar nooddiensten zoals 112, 100 & 101 kunnen bellen
Ik geef toe het zelf nog niet te hebben geprobeerd maar op een aantal smartphones (bv. sony xperia) zonder sim-kaart (of een niet actieve sim duo-kaart heb ik in ieder geval een scrolling bericht dat zulks mogelijk is …

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2260 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer

Berichtdoor philippe_d » 28 Sep 2018, 19:51

@M_016

Jouw antwoord is nogal dubbelzinnig :-( :
    - aan de ene kant beweer je dat je zonder werkende of zonder SIM-kaart vanaf een mobiel toestel naar nooddiensten zoals 112, 100 & 101 kan bellen, hiervoor refererend naar "de bestaande wetgeving" (welke wetgeving?).
    - aan de andere kant geef je toe dat je het niet zeker weet, maar ervan uitgaat, omdat jouw smartphone (zoals alle GSM's trouwens) de boodschap "alleen nooddiensten" weergeeft bij niet-actieve SIM.
Ik vindt het ook gevaarlijk om zo'n beweringen te posten, gezien mensen dit zouden kunnen geloven, met eventuele levensbedreigende gevolgen :oops: .

We hebben het hierover al uitvoerig gehad (in 2014): viewtopic.php?f=83&t=40945&p=545479&hilit=nooddiensten#p545479
Maar om nog eens de juiste toedracht te geven (en deze mythe uit de wereld te helpen), hier nog eens een korte samenvatting.
  1. In België is het niet mogelijk om de hulpdiensten te bellen zonder SIM kaart.
    - Dit is geblokkeerd door de operatoren in België op vraag van de nooddiensten (te veel valse meldingen en ook omdat er geen terugkoppeling mogelijk naar de beller).
    - De reden waarom op je GSM scherm de melding "enkel noodoproepen" ziet, is omdat deze mogelijkheid wel voorzien in de GSM standard.
  2. In België is het ook niet mogelijk om de hulpdiensten te bellen met een oude of gedeactiveerde SIM kaart. Zelfde reden als hierboven.
  3. In België is het WEL mogelijk om de 112 te bellen met een geldige SIM kaart, als je géén dekking hebt van je eigen Operator. In dit geval verloopt de oproep via een andere provider die wel dekking heeft (national 112 roaming).
  4. Wat indien je belkrediet op is? In dit geval ga ik ervan uit dat je wel de nooddiensten kan bellen (gezien er wel terugkoppeling mogelijk is: een GSM zonder belkrediet kan wel gebeld worden).

M_016 schreef:Ik geef toe het zelf nog niet te hebben geprobeerd

Om de toegang tot nooddiensten te "proberen" bestaat het speciale en gratis testnummer 117

Last but not least
Installeer en gebruik de "112 App BE": https://www.112.be/nl/app
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

M_016
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor M_016 » 28 Sep 2018, 21:05

@philippe_d: duidelijk
Ik verwees naar de wetgeving elektronische communicatie van 2005 (met latere aanpassingen)
https://www.civieleveiligheid.be/sites/ ... atie_4.pdf
en naar de ETSI recommendation "emergency call handling"
https://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/10 ... 10101p.pdf

Het is inderdaad mogelijk dat de hulpdiensten met de operatoren - zoals door u aangehaald - specifieke maatregelen genomen hebben die niet expliciet in de wetgeving opgenomen zijn (bij gebrek aan technische middelen) , maar die mijns inziens niet alleen te betreuren maar ook levensgevaarlijk zijn

De 2[…] identificatie van de oproepende lijn kan door de nooddiensten die op afstand hulp bieden en aan de hand van administratieve en technische maatregelen die worden goedgekeurd door de minister, op advies van het Instituut en de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, worden aangewend om kwaadwillige oproepen te bestrijden. Deze maatregelen mogen echter niet tot gevolg hebben dat de toegang tot het noodnummer van de desbetreffende nooddienst vanaf een welbepaalde aansluiting onmogelijk is tijdens een ononderbroken periode die langer is dan vierentwintig uur.]

Om kwaadwillige oproepen vanaf mobiel te bestrijden is het conform de ETSI-aanbeveling aangewezen IMEI mee te geven (deze info kan bv. dan gebruikt worden om bovenstaande tijdelijke blokkering van kwaadwillige oproepen te bekomen)

De werkwijze blokkering oproepen naar hulpdiensten niet zonder sim of met niet meer actieve sim, laat mij terugdenken aan de destijds in de vorige eeuw ingebouwde "time out" (= tijdsverlies, mogelijke verwarring voor iemand die dringende hulp zoekt en die geen seconden wacht maar zijn oproep herhaalt) teneinde "foutieve" oproepen naar te snel ingetoetste nummers 010/..., 0x/..10.... , 0xy/...010... te voorkomen = een verwerpelijke oplossing (dewelke nu blijkbaar opnieuw in een gewijzigde vorm gepromoot/getest wordt in West-Vaanderenen en Namen .... druk a voor X en druk B voor y
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-v ... ogle.be%2F
Een centralisatie van de oproepen (= ze niet meer naar provinciale centra met beperkte manmiddelen te sturen) of de verschillende provinciale centra als één geheel (= 1 groot call center) te behandelen zou in elk geval een betere gebruiksvriendelijker oplossing bieden

OK we wijken misschien af, maar in elk geval bedankt voor de toelichting :beerchug:

Terug naar “Kleine / Virtuele operatoren / MVNO”