Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Omdat ik een probleem heb met de config van mijn fritz heb ik deze moeten resetten/recoveren.

Alles werkt met uitzondering van de telefonie. Ondertussen is het al 48uur geleden dat ik de reset heb uitgevoerd en zijn de telefonie gegevens nog steeds niet gepushed. Is dit normaal en kan ik eventueel forceren dat ze gepushed worden?

Of kan ik mijn huidige configuratie exporteren, de telefoniegegevens van de oude configuratie overnemen en deze dan terug importeren?

Vaste telefonie is wel redelijk belangrijk hier en zolang onbereikbaar zijn begint praktische problemen met zich mee te brengen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MaT schreef:Ondertussen is het al 48uur geleden dat ik de reset heb uitgevoerd en zijn de telefonie gegevens nog steeds niet gepushed. Is dit normaal en kan ik eventueel forceren dat ze gepushed worden?
Geen idee hoe het pushen van de Dommel gegevens werkt.
Hiervoor moet TR-069 geactiveerd staan in de FritzBox, en de juiste acs server.
Maar in sommige gevallen is het TR-069 menu niet zichtbaar, zelfs als TR-069 actief is
MaT schreef:Of kan ik mijn huidige configuratie exporteren, de telefoniegegevens van de oude configuratie overnemen en deze dan terug importeren?
Wat je dus wilt, zijn 2 configuraties combineren:
  • a) jouw laatste instellingen (met uitzondering van telefonie)
    b) jouw telefonie settings uit een vorige werkende configuratie
Volgens mij is dat wel mogelijk, als je de ganse sectie "voip.cfg" overschrijft met de "werkende" voip.cfg uit de vorige configuratie.
Nadien moet je dan wel de checksum van het (nieuwe) configuratiebestand updaten.

Wat je ook kan proberen (maar hiervan ben ik niet zeker of het lukt):
Uit de oude configuratie (met werkende telefonie) alles verwijderen met uitzondering van voip.cfg
  • - je laat de header van de configuratie staan
    - daaronder de volledige sectie voip.cfg
    - op het einde heb je dan:
    **** END OF FILE ****
    **** END OF EXPORT xxxxxxxx ****
Dat zal waarschijnlijk alleen jouw telefonie overschrijven ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ben vroeger ook klant geweest bij Dommel. Ik herinner mij dat na een reset inderdaad alle instellingen werden teruggeplaatst door Dommel. Hiervoor moet wel de tab "TR-069" geactiveerd staan in de FritzBox
TR69.png
Toen ik bij Dommel was, heb ik die moeten uitzetten omdat de door mij gewenste telefonie instellingen regelmatig werden overgeschreven door Dommel.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: Wat je dus wilt, zijn 2 configuraties combineren:
  • a) jouw laatste instellingen (met uitzondering van telefonie)
    b) jouw telefonie settings uit een vorige werkende configuratie
Beide geprobeerd, maar lijkt niet te werken :-(

De telefoonnummers zijn niet actief. Ik kan ze wel inschakelen (telefonie instellingen zijn dus beschikbaar) maar ze registreren niet. Bij username staat ook letterlijk de garbled text die je in de export file ziet ($$$$HJKSDS87DFG6.....etc). Dat lijkt me niet te kloppen.

Ik kan nog 1 ding proberen: toen het nog mogelijk was om te telnetten heb ik met rukerneltool de voip logingegevens er eens uit gehaald. Ik kan eens proberen om die in te vullen, mar het zal zowieso voor een andere keer zijn. We hebben nu even te lang zonder vaste telefoon gezeten.

Anders is mijn laatste optie nog steeds het verkrijgen van de gegevens via tr-069, maar ik heb geen idee wat ik daar net verkeerd deed dat ze niet werden gepushed. De tab 'provider services' is niet zichtbaar bij mij. Moest iemand de url ervan kunnen geven kan het misschien ook al helpen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

MaT schreef: . De tab 'provider services' is niet zichtbaar bij mij. Moest iemand de url ervan kunnen geven kan het misschien ook al helpen.
De tab is mogelijk alleen zichtbaar als je "advance view" inschakeld.


Ik heriner mij dat de telefooninstellingen achteraf werden in de modem geplaatst, meestal gedurende de nacht. Wat zegt de klantendienst van Dommel? Dacht dat dit nummer 011 920 000 was
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik werk altijd in advanced view, standard is echt te eenvoudig :wink:

J,a ze worden automatisch gepushed normaal, maar deze keer blijkbaar niet en geen idee wat er anders is dan de vorige keer.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Update: Ondertussen is alles terug werkend en heb ik weer wat bijgeleerd.
  • Een enkele sectie importeren uit een export file zorgt ervoor dat alle andere secties op fabrieksinstellingen komen.
  • Na een recovery/factory reset zijn de voorgeinstalleerde keuzes bij internet connection niet meteen beschikbaar. Ik heb er spijtig genoeg niet op gelet wanneer deze in de lijst verschijnen. Het moet gebeurd zijn na een herstart, verbinden met DSL (nog niet PPPoE) of pushen van gegevens via TR-069.
  • Als je bij internet connection niet kiest uit de voorgeïnstalleerde keuzes, maar zelf al je instellingen invult blijft de sectie tr069.cfg leeg. Er is dus geen TR-069 informatie waardoor er ook geen gegevens zullen gepushed worden.
  • Volgend op voorgaand: als er geen TR-069 gegevens zijn is de tab provider services niet beschikbaar.
  • Het kopieren van de voip.cfg sectie in een andere export file werkt mogelijks niet helemaal doordat de username en password gecodeerd blijven. Als je de username en passwoord hebt kunnen achterhalen met rukerneltool kan je ze wel handmatig invullen en na inschakelen van het telefoonnummer zal het werken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”