Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1305
Lid geworden op: 18 Feb 2014
Locatie: Gent
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer

Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor MaT » 04 Dec 2017, 22:53

Omdat ik een probleem heb met de config van mijn fritz heb ik deze moeten resetten/recoveren.

Alles werkt met uitzondering van de telefonie. Ondertussen is het al 48uur geleden dat ik de reset heb uitgevoerd en zijn de telefonie gegevens nog steeds niet gepushed. Is dit normaal en kan ik eventueel forceren dat ze gepushed worden?

Of kan ik mijn huidige configuratie exporteren, de telefoniegegevens van de oude configuratie overnemen en deze dan terug importeren?

Vaste telefonie is wel redelijk belangrijk hier en zolang onbereikbaar zijn begint praktische problemen met zich mee te brengen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13768
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2220 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 617 keer
Contact:

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor philippe_d » 05 Dec 2017, 10:06

MaT schreef:Ondertussen is het al 48uur geleden dat ik de reset heb uitgevoerd en zijn de telefonie gegevens nog steeds niet gepushed. Is dit normaal en kan ik eventueel forceren dat ze gepushed worden?

Geen idee hoe het pushen van de Dommel gegevens werkt.
Hiervoor moet TR-069 geactiveerd staan in de FritzBox, en de juiste acs server.
Maar in sommige gevallen is het TR-069 menu niet zichtbaar, zelfs als TR-069 actief is

MaT schreef:Of kan ik mijn huidige configuratie exporteren, de telefoniegegevens van de oude configuratie overnemen en deze dan terug importeren?

Wat je dus wilt, zijn 2 configuraties combineren:
    a) jouw laatste instellingen (met uitzondering van telefonie)
    b) jouw telefonie settings uit een vorige werkende configuratie
Volgens mij is dat wel mogelijk, als je de ganse sectie "voip.cfg" overschrijft met de "werkende" voip.cfg uit de vorige configuratie.
Nadien moet je dan wel de checksum van het (nieuwe) configuratiebestand updaten.

Wat je ook kan proberen (maar hiervan ben ik niet zeker of het lukt):
Uit de oude configuratie (met werkende telefonie) alles verwijderen met uitzondering van voip.cfg
    - je laat de header van de configuratie staan
    - daaronder de volledige sectie voip.cfg
    - op het einde heb je dan:
    **** END OF FILE ****
    **** END OF EXPORT xxxxxxxx ****
Dat zal waarschijnlijk alleen jouw telefonie overschrijven ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor TanknaT » 05 Dec 2017, 10:29

Ik ben vroeger ook klant geweest bij Dommel. Ik herinner mij dat na een reset inderdaad alle instellingen werden teruggeplaatst door Dommel. Hiervoor moet wel de tab "TR-069" geactiveerd staan in de FritzBox

TR69.png


Toen ik bij Dommel was, heb ik die moeten uitzetten omdat de door mij gewenste telefonie instellingen regelmatig werden overgeschreven door Dommel.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1305
Lid geworden op: 18 Feb 2014
Locatie: Gent
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor MaT » 05 Dec 2017, 19:03

philippe_d schreef:Wat je dus wilt, zijn 2 configuraties combineren:
    a) jouw laatste instellingen (met uitzondering van telefonie)
    b) jouw telefonie settings uit een vorige werkende configuratie

Beide geprobeerd, maar lijkt niet te werken :-(

De telefoonnummers zijn niet actief. Ik kan ze wel inschakelen (telefonie instellingen zijn dus beschikbaar) maar ze registreren niet. Bij username staat ook letterlijk de garbled text die je in de export file ziet ($$$$HJKSDS87DFG6.....etc). Dat lijkt me niet te kloppen.

Ik kan nog 1 ding proberen: toen het nog mogelijk was om te telnetten heb ik met rukerneltool de voip logingegevens er eens uit gehaald. Ik kan eens proberen om die in te vullen, mar het zal zowieso voor een andere keer zijn. We hebben nu even te lang zonder vaste telefoon gezeten.

Anders is mijn laatste optie nog steeds het verkrijgen van de gegevens via tr-069, maar ik heb geen idee wat ik daar net verkeerd deed dat ze niet werden gepushed. De tab 'provider services' is niet zichtbaar bij mij. Moest iemand de url ervan kunnen geven kan het misschien ook al helpen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 Jul 2007
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor TanknaT » 05 Dec 2017, 20:37

MaT schreef:. De tab 'provider services' is niet zichtbaar bij mij. Moest iemand de url ervan kunnen geven kan het misschien ook al helpen.


De tab is mogelijk alleen zichtbaar als je "advance view" inschakeld.


Ik heriner mij dat de telefooninstellingen achteraf werden in de modem geplaatst, meestal gedurende de nacht. Wat zegt de klantendienst van Dommel? Dacht dat dit nummer 011 920 000 was
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1305
Lid geworden op: 18 Feb 2014
Locatie: Gent
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor MaT » 05 Dec 2017, 20:59

Ik werk altijd in advanced view, standard is echt te eenvoudig :wink:

J,a ze worden automatisch gepushed normaal, maar deze keer blijkbaar niet en geen idee wat er anders is dan de vorige keer.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1305
Lid geworden op: 18 Feb 2014
Locatie: Gent
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer

Re: Dommel VoIP gegevens pushen naar fritzbox.

Berichtdoor MaT » 09 Dec 2017, 15:31

Update: Ondertussen is alles terug werkend en heb ik weer wat bijgeleerd.

  • Een enkele sectie importeren uit een export file zorgt ervoor dat alle andere secties op fabrieksinstellingen komen.

  • Na een recovery/factory reset zijn de voorgeinstalleerde keuzes bij internet connection niet meteen beschikbaar. Ik heb er spijtig genoeg niet op gelet wanneer deze in de lijst verschijnen. Het moet gebeurd zijn na een herstart, verbinden met DSL (nog niet PPPoE) of pushen van gegevens via TR-069.

  • Als je bij internet connection niet kiest uit de voorgeïnstalleerde keuzes, maar zelf al je instellingen invult blijft de sectie tr069.cfg leeg. Er is dus geen TR-069 informatie waardoor er ook geen gegevens zullen gepushed worden.

  • Volgend op voorgaand: als er geen TR-069 gegevens zijn is de tab provider services niet beschikbaar.

  • Het kopieren van de voip.cfg sectie in een andere export file werkt mogelijks niet helemaal doordat de username en password gecodeerd blijven. Als je de username en passwoord hebt kunnen achterhalen met rukerneltool kan je ze wel handmatig invullen en na inschakelen van het telefoonnummer zal het werken.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron


Terug naar “Kleine / Virtuele operatoren / MVNO”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast