Dit heb ik gestuurd naar MV:
Hierop kreeg ik dan deze reactie van MV. Denk dat ze het daar niet goed begrepen hebben:Geachte,
Het viel mij vandaag met de Viking App op dat mijn krediet plots veel lager is. Als ik naar mijn verbruik kijk dan zie ik dat ik op 28 mei 179 MB verbruikt heb (kan kloppen). Hiervoor werd mij 17,98€ aangerekend (???) terwijl ik een actieve bundel heb: Focus data van 15€, waarvan ik nu bijna 2 van de 4 GB verbruikt heb en die geldig is tot 13/06/17. Deze data heb ik verbruikt via het 4G netwerk en ik bevond mij in Sint-Truiden. Ik heb ook die avond 1x gebeld voor 0,62€ (dit klopt wel).
Kan u mij dit verklaren/rechtzetten want dit is toch niet normaal???
Mijn nummer is xxxx/xx.xx.xx.
Mvg,
xxxxxxxxx
Hallo xxxxx
Dank je wel voor je mail.
De precieze app of systeemsoftware die voor deze datasessie verantwoordelijk is kunnen wij als operator helaas niet nagaan aangezien dit binnen je toestel zelf geregistreerd werd. Je kan dit in de meeste toestellen echter zelf zien. Bij een Android toestel staat dit bijvoorbeeld bij --> Instellingen / Data Gebruik. Je kan dit in een toestel met iOS7 of 8 software ook nagaan in de instellingen van je toestel zelf. Bij Windows Phone staat het dan weer bij Instellingen --> Data Sense.
Aangezien een datasessie gedurende meerdere dagen actief kan zijn, zou ik je willen aanraden om, wanneer je je data niet gebruikt (zoals 's nachts), deze ook volledig uit te schakelen. Op die manier vermijd je dat je toestel (zelfs op wifi) verder data blijft verbruiken via het mobiele internet. Om er echt zeker van te zijn dat je lopende datasessies verbreekt, kun je ook steeds je toestel even herstarten.
Let er ook goed op dat je al je apps altijd handmatig sluit als je ze niet meer gebruikt. Ik zou je ook alvast willen aanraden om even na te gaan of je de mogelijkheid om te 'Updaten via Mobiel Netwerk' hebt uitgeschakeld (zowel voor apps als voor software updates).
Verder zou ik je ook nog willen aanraden om eventueel een gespecialiseerde app af te halen, op die manier kan je nagaan welke app een echte 'dataverslinder' is.
Deze tips zouden alvast moeten helpen om meer controle te hebben over je dataverbruik .
Heb je nog vragen of opmerkingen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
Kind regards,
xxxxxxxx
Mobile Vikings crew member
https://mobilevikings.com
Hours of operation: Monday to Friday from 8:30 to 12:00 and from 12:30 to 17:00.
Follow us on Twitter: http://www.twitter.com/mobilevikingsBE
Or set sail to our Facebook page: http://www.facebook.com/mobilevikings
Questions? You’ll find your answer over here: https://support.vikingco.com/hc/en-us
Viel wel een beetje achterover van deze reactie. Dus mijn antwoord:
Nog iemand die hier last van heeft? Het kan toch niet zijn dat dit aangerekend wordt??? Dit is toch data binnen de bundel?Hallo xxxxx,
Ik betwist ook niet dat ik deze 179MB verbruikt zou hebben maar ik betwist wel dat deze mij aangerekend wordt als betalend buiten mijn bundel! Gelieve mijn mail nogmaals te lezen...
Ik gebruik mijn data bewust en ik weet welke apps data verbruiken. Ik neem ook iedere maand de 4GB Focus data bundel omdat ik dus vooral data verbruik.
Op 13/05/2017 herlaad ik mijn bundel voor 15€, Focus meer data. Deze is geldig tot 13/06/2017 (nu nog altijd actief dus). Deze bundel bevat 4GB aan data.
Op 28/05/2017, ruim binnen mijn bundel dus, verbruik ik (bewust!) 179MB aan data, zoals ik wel meer doe. Op dat moment heb ik nog ongeveer 2 van de 4GB aan data over binnen mijn actieve bundel. Ruim voldoende dus.
Deze data van 179MB werd mij dus ONTERECHT, misschien door een systeemfout of wat dat ook bij jullie, aangerekend aan 17,98€!!!
Graag een rechtzetting aub!
Mvg,
xxxxxxx
xxxxxxxxxxxx