Europese roam-like-home: niet volledig rozengeur en maneschijn... (VOOmobile)

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Sinds een maand zit ik bij VOOmobile.

Zeer tevreden van, 9GB voor 20 euro zoals in een ander topic reeds vermeld werd, en geen gedoe meer met dure belminuten die ik op m'n prepaid kaart had...

Nu had ik verwacht dat je vanaf 15 juni 2017 je volledige surfvolume in het buitenland (EU) zou kunnen gebruiken, zonder beperkingen of meerkost. Bij om het even welke provider. Lijkt toch wel een fabel te zijn voor België, vandaag kreeg ik namelijk deze mail van VOO, er worden daglimieten gehanteerd:
PAOR1aT.png
Nogal straf gelimiteerd vind ik, met 200MB ben je tegenwoordig niets :evil: Zelfs niet per dag. Dan tóch maar weer prepaid kaartjes kopen in het land waar je op reis gaat, om zo wat deftige data te kunnen krijgen? :? In andere landen kan het bovendien wél zonder limieten! (bv KPN in Nederland)
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Merkwaardig. Heb al aardig wat gelezen over die Europese regels. Er zijn weldegelijk beperkingen​ ingebouwd, maar dat gaat dan over abusievelijk gebruik over 4 maand aan een stuk.

Ik ben nog nergens tegengekomen dat een operator een daglimiet mag hanteren die niet tevens in eigen land geldt

Zou me niet verbazen als dit ongeoorloofd is
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dan weet je wat te doen: klacht indienen... Dit is inderdaad niet volgens de nieuwe roaming regels.

Of is dit een tussenstap voor tussen 1 en 15 juni?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

fibrbuzz1 schreef:Nogal straf gelimiteerd vind ik, met 200MB ben je tegenwoordig niets :evil: Zelfs niet per dag.
Als je een formule hebt, met een maandlimiet van 9GB, dan kan je met 200MB zelfs nooit je maandlimiet gebruiken ???
Dat lijkt mij inderdaad onredelijk en onwettelijk.
Vaganzza schreef:Dan weet je wat te doen: klacht indienen...
Klacht indienen kan je waarschijnlijk maar nadat je (ten onrechte) teveel hebt betaald, en pas als de discussie met de operator niets heeft opgeleverd ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb het even nagevraagd.
Als enig bedrijf hebben ze een derogatie gekregen van het bipt.
ik snap het ook niet helemaal, maar het komt op het volgende neer volgens bipt
Het is een mvno een ze hebben enkel kosten. Ze kunnen nooit inkomsten genereren uit inkomende roaming.
Maar is dat niet bij elke mvno zo ?


bron : iemand van binnen het bipt
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

proximusboyke schreef:Heb het even nagevraagd.
Als enig bedrijf hebben ze een derogatie gekregen van het bipt.
ik snap het ook niet helemaal, maar het komt op het volgende neer volgens bipt
Het is een mvno een ze hebben enkel kosten. Ze kunnen nooit inkomsten genereren uit inkomende roaming.
Maar is dat niet bij elke mvno zo ?


bron : iemand van binnen het bipt
Dat is ook zo. Je MVNO betaalt per gebruik aan de provider waar jij op roamt in de EU. Die prijzen zullen zeer zeker een stuk(je) hoger liggen dan dat ze als MVNO aan telenet/proximus/orange in het binnenland betalen. Er zitten voor sommige MVNO's dus vrij grote risico's aan. Als hun klanten nu massaal data gaan verbruiken in het buitenland komt hen dat duur te staan.
Ik vermoed dat de providers die veel data aanbieden hier het meeste last van zullen hebben, die hun klanten kopen die data bundels immers niet voor niets.
Mogelijke oplossingen zijn hun data plannen minder data te geven wat nadelig is voor de klant, die wilt namelijk veel data. De grote buitenland gebruikers afknijpen/limiteren is dan een alternatief om dat risico van (extreem) hoge kosten te proberen vermijden. Of het op deze manier mag weet ik niet.

tl;dr: De kosten van roaming zijn nu niet meer kostendekkend, wat wel was toen de providers een eigen (of hoger) tarief konden rekenen per gebruik. Daardoor hebben ze het risico van (zwaar) verlieslatende klanten te hebben.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

uhu dat snap ik wel, aleen snap ik niet waarom enkel die mbno en bvb lycamobile ortel enz niet.
Tenslotte is er in weze toch geen verschil tussen zei en voo.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

ja roaming

Wetende dat men heden voor 30 gb in Portugal als toerist men 15 € betaald thetering inbegrepen.
En dan is hier in Belgie data dan een heel hoge kost ???
Of zou de Portugese provider dan die data met verlies verkopen ?
Lijkt me heden echter hier in Belgie data een heel grote melk koe. 2 gig 10 €.
Dan nog wetende dat een flybox van Orange via 4 G, 30 gb overdag , 100 gb s'nachts 20 € kost.

Hoe hier het verschil te verklaren is via 4G ? Flybox en of mobiel 4G

Een ander Belgisch vb prepaid en bellen 0.28 € / cent met een andere provider via het zelfde netwerk 0.05 €/cent per minuut.
De dure is de netwerk provider , de goedkope huurt maakt gebruik van hetzelfde netwerk.
Laatst gewijzigd door fendtje 19 mei 2017, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ja ik ken al paar mensen die in nederland een abo gaan aangaan om zo goedkoper internet te hebben via hun mifi.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

AndRo555 schreef:
proximusboyke schreef:Heb het even nagevraagd.
Als enig bedrijf hebben ze een derogatie gekregen van het bipt.
ik snap het ook niet helemaal, maar het komt op het volgende neer volgens bipt
Het is een mvno een ze hebben enkel kosten. Ze kunnen nooit inkomsten genereren uit inkomende roaming.
Maar is dat niet bij elke mvno zo ?


bron : iemand van binnen het bipt
Dat is ook zo. Je MVNO betaalt per gebruik aan de provider waar jij op roamt in de EU. Die prijzen zullen zeer zeker een stuk(je) hoger liggen dan dat ze als MVNO aan telenet/proximus/orange in het binnenland betalen. Er zitten voor sommige MVNO's dus vrij grote risico's aan. Als hun klanten nu massaal data gaan verbruiken in het buitenland komt hen dat duur te staan.
Ik vermoed dat de providers die veel data aanbieden hier het meeste last van zullen hebben, die hun klanten kopen die data bundels immers niet voor niets.
Mogelijke oplossingen zijn hun data plannen minder data te geven wat nadelig is voor de klant, die wilt namelijk veel data. De grote buitenland gebruikers afknijpen/limiteren is dan een alternatief om dat risico van (extreem) hoge kosten te proberen vermijden. Of het op deze manier mag weet ik niet.

tl;dr: De kosten van roaming zijn nu niet meer kostendekkend, wat wel was toen de providers een eigen (of hoger) tarief konden rekenen per gebruik. Daardoor hebben ze het risico van (zwaar) verlieslatende klanten te hebben.

Even een kleine correctie: een MVNO betaalt helemaal niet aan de roaming partner of andere binnenlandse providers, maar enkel aan de home-provider. In het geval van VOO is dat Orange BE als ik mij niet vergis. Het is de home-provider die de tarieven (Wholesale) van de MVNO bepaalt en factureert.

Verder begrijp ik ook niet waarom VOO een uitzondering krijgt, en anderen niet...
gdptfire
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2017, 14:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb het getest, ik ben onlangs naar IJsland geweest, en er zou een limiet van 200 MB per dag gelden.

Ik heb een abonnement bij VOO waar ik 20 EUR betaal voor 150 min, onbeperkte sms'n en 9 GB aan mobiele data.
Mijn 'extra verbruik' voor het abonnement heb ik handig op 0 EUR gezet, waardoor ik dus nooit meer dan 20 EUR zal moeten betalen.
Dit laatte me toe om de reële limiet van mijn mobiele data te testen. En tot mijn verbazing kon ik telkens ruim boven de 200 MB surfen, ik heb nooit een melding gekregen. Ook meerdere malen een hotspot gebruikt.

Bij het landen in Belgie kreeg ik voor elke dag die ik in IJsland had doorgebracht een heleboel SMS'en met als tekst " Vous avez atteint la limite journalière pour la data ". Toch kon ik die blijkbaar blijven gebruiken. Ik heb ondertussen ook de factuur ontvangen, en die is netjes op 20 EUR.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”