Nieuwe roaming regels vanaf 15/05/2017 bij Mobile Vikings

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ze starten dus een een maand eerder met de nieuwe regels:

https://vikingco.com/nl/mobile-vikings/ ... n-roaming/
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

De vraag van een miljoen is: hoeveel kost het om vanuit Frankrijk te bellen naar Spanje met hun nieuwe tarieven.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Bababa schreef:De vraag van een miljoen is: hoeveel kost het om vanuit Frankrijk te bellen naar Spanje met hun nieuwe tarieven.
Lees de blogpost dan?

"Bellen naar een internationaal nummer vanuit een EU-land: Als je in België bent en met je Belgisch nummer naar een (bvb) Frans nummer belt, betaal je € 0,50/min. Als je in (bvb) Nederland bent en met je Belgisch nummer naar een (bvb.) Frans nummer belt, betaal je alsof je zou bellen naar een Belgisch nummer. Bij onze herlaadkaarten zal het normale beltarief gelden. Voor abonnementen gaat dat van de belbundel af."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vind de woordkeuze die MV gebruikt op deze website toch nogal verwarrend
  • "Bellen naar een internationaal nummer vanuit een EU-land" ???
Hiermee bedoelen ze "Bellen naar een EU-land vanuit een EU-land
Tenzij de regels nu ook gelden voor ieder "alle internationaal nummers" vanuit een EU-land?
Bababa schreef:De vraag van een miljoen is: hoeveel kost het om vanuit Frankrijk te bellen naar Spanje met hun nieuwe tarieven.
Deze vraag werd nu al voor de zoveelste keer beantwoord in verschillende andere topics:
Bellen van één EU land naar een andere EU land kost hetzelfde als het "Nationaal tarief"
  • EU regeling: vanaf 11/06
    MV commerciële geste: vanaf 15/06
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

philippe_d schreef:Ik vind de woordkeuze die MV gebruikt op deze website toch nogal verwarrend
  • "Bellen naar een internationaal nummer vanuit een EU-land" ???
Hiermee bedoelen ze "Bellen naar een EU-land vanuit een EU-land
Tenzij de regels nu ook gelden voor ieder "alle internationaal nummers" vanuit een EU-land?
Daar heb je gelijk in, dat zou natuurlijk 'naar andere EU-landen' moeten zijn.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

En het europese "lokaal" bellen, bestaat dat? Met andere woorden: als je in Nederland naar een Nederlands nummer belt, betaal je dan ook 0,50 EUR per minuut of het tarief van je bundel?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

johcla schreef:En het europese "lokaal" bellen, bestaat dat? Met andere woorden: als je in Nederland naar een Nederlands nummer belt, betaal je dan ook 0,50 EUR per minuut of het tarief van je bundel?
Dat is toch exact dit voorbeeld? Of het nu naar een Frans nummer is of naar een Nederlands nummer is, maakt geen enkel verschil.

"Als je in (bvb) Nederland bent en met je Belgisch nummer naar een (bvb.) Frans nummer belt, betaal je alsof je zou bellen naar een Belgisch nummer."
Is gelijk aan
"Als je in Nederland bent en met je Belgisch nummer naar een Nederlands nummer belt, betaal je alsof je zou bellen naar een Belgisch nummer."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jnsvr schreef:
philippe_d schreef:Tenzij de regels nu ook gelden voor ieder "alle internationaal nummers" vanuit een EU-land?
Daar heb je gelijk in, dat zou natuurlijk 'naar andere EU-landen' moeten zijn.
Niet alleen naar een "ander" EU land :-)
johcla schreef:En het europese "lokaal" bellen, bestaat dat? Met andere woorden: als je in Nederland naar een Nederlands nummer belt, betaal je dan ook 0,50 EUR per minuut of het tarief van je bundel?
De regels gelden voor ieder EU land, dus ook vanuit NL naar NL
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

ok, ik begin het eindelijk te snappen. :bang: Als ik naar een ander EU land wil bellen, steek ik dus best even de grens over.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

johcla schreef:ok, ik begin het eindelijk te snappen. :bang: Als ik naar een ander EU land wil bellen, steek ik dus best even de grens over.
Juist. Inderdaad tijd om effe over de grens een simkaart te kopen als je veel internationaal belt.
Liefst eentje uit een land waar je weinig komt, zodat je nooit nog het internationale tarief tegenkomt.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Nu kan je je een aantal hamvragen gaan stellen:

1- gaat men hier misbruik van maken en gaan de internationale tarieven terug stijgen?
2- gaat de eu op termijn zover willen gaan om eu-to-eu calls aan nationaal tarief te verplichten aan de operatoren?
3- gaan we weer een golf van klachten en krantenartikels krijgen van mensen die met gigantische rekeningen eindigen omdat ze denken dat ze nu aan lokaal tarief wereldwijd/euwijd bellen of data gebruiken.
4- gaan de operatoren iets doen om duidelijkheid te scheppen.

Want puntje bij paaltje, de info die er nu is, is niet sluitend duidelijk. Niet voor ons hier op het forum, dus zèker niet voor alle mensen waarvoor een gsm een alledaags gebruiksvoorwerp is, en die er niet zo mee bezig zijn...

ITnetadmin schreef: Juist. Inderdaad tijd om effe over de grens een simkaart te kopen als je veel internationaal belt.
Liefst eentje uit een land waar je weinig komt, zodat je nooit nog het internationale tarief tegenkomt.
Well... Er was toch een clausule voorzien voor "fair use", as in: Max X aantal dagen "in het buitenland" verblijven, waarna ze je tarieven wel terug mochten verhogen? Of ben ik mis?
Want anders ga je inderdaad "abonnementstourisme" krijgen, logischerwijs.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

https://vikingco.com/nl/mobile-vikings/ ... ab:prepaid
Ik ben nog steeds niet 100% mee maar goed ik zie het wel eenmaal het zover is.

Nu betaal je €0.06 voor 1mb
Met optie roaming pakket betaal je €0.04 a €0.028 naar gelang welke bundel.

Hoeveel betaal ik na 15/5?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

q-tec schreef:https://vikingco.com/nl/mobile-vikings/ ... ab:prepaid
Ik ben nog steeds niet 100% mee maar goed ik zie het wel eenmaal het zover is.

Nu betaal je €0.06 voor 1mb
Met optie roaming pakket betaal je €0.04 a €0.028 naar gelang welke bundel.

Hoeveel betaal ik na 15/5?
Binnenland je bundel is dit gratis. Je bundel kan gewoon gebruikt worden. Als je bundel op of vervallen is zal dit tegen de normale buiten bundel kosten aangerekend worden. Dat is €0,1/MB. Actieve bundel zal, zoals in het binnenland, dus het voordeligste blijven.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

FlashBlue schreef: Well... Er was toch een clausule voorzien voor "fair use", as in: Max X aantal dagen "in het buitenland" verblijven, waarna ze je tarieven wel terug mochten verhogen? Of ben ik mis?
Want anders ga je inderdaad "abonnementstourisme" krijgen, logischerwijs.
Nou ja, dat is niet meer dan een doekje voor het bloeden. Ik zal er mij niet mee bezig houden, maar iemand die dat echt wil, schaft zich gewoon een resem SIM prepaid kaarten aan. Met 9 kaarten kom je een jaar door. Er worden hier en daar wat hindernissen opgeworpen, zoals registratieverplichtingen en dergelijke, maar je maakt mij niet wijs dat er in pakweg Griekenland, Hongarije, Roemenië of Bulgarije geen handeltjes op te zetten zijn... OK, dat zal geen mainstream worden, maar dat soort absurde regelgevingen smeken om creatieven 'oplossingen'.

Waar ik mij meer zorgen over maak, is de evolutie van de tarieven bij de Belgische operatoren. Er zijn al een aantal operatoren die er spoedig mee zullen ophouden, wat de weg vrij maakt voor anderen om hun prijzen op te krikken. Het zou me in die optiek helemaal niet verbazen mocht Dommel per 1 juni de tarieven met 1 of 2 cent verhogen. Op papier is de afschaffing van de roamingtarieven een goede zaak voor de consument, maar of dat in de praktijk ook werkelijk zo zal zijn, moet nog blijken. Ik vrees veeleer dat de berg een muis heeft gebaard.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

johann schreef: Waar ik mij meer zorgen over maak, is de evolutie van de tarieven bij de Belgische operatoren. Er zijn al een aantal operatoren die er spoedig mee zullen ophouden, wat de weg vrij maakt voor anderen om hun prijzen op te krikken. Het zou me in die optiek helemaal niet verbazen mocht Dommel per 1 juni de tarieven met 1 of 2 cent verhogen. Op papier is de afschaffing van de roamingtarieven een goede zaak voor de consument, maar of dat in de praktijk ook werkelijk zo zal zijn, moet nog blijken. Ik vrees veeleer dat de berg een muis heeft gebaard.
Ik vrees dat een prijsstijging bij Dommel onvermijdelijk is omdat ze anders gaan misbruikt worden.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Weer een regeling met haken en ogen zo te zien:

Ik ben bv. op uitstap naar Cadzand, een paar km over de grens. Ik bel naar een vriend op vakantie in Griekenland: ik betaal niks, ik gebruik mijn belminuten. Maar als ik 5 minuten later, terug in België, hetzelfde telefoontje doe betaal ik 0,50 euro per minuut ?

Tenzij ik begin te foefelen en een, in dit voorbeeld, Nederlandse SIM probeer vast te krijgen en als 2de Simkaart in de GSM van mijn vrouw stop ?
Laatst gewijzigd door nete 18 apr 2017, 13:00, in totaal 1 gewijzigd.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

nete schreef:Weer een regeling met haken en ogen zo te zien:

Ik ben bv. op uitstap naar Cadzand, een paar km over de grens. Ik bel naar een vriend op vakantie in Griekenland: ik betaal niks, ik gebruik mijn belminuten. Maar als ik 5 minuten later, terug in België, hetzelfde telefoontje doe betaal ik 0,50 euro per minuut ?
Klopt, die 50c zal je betalen als je naar een niet-Belgisch nummer belt vanuit België. Als je datzelfde niet-BE nummer belt vanuit de EU dan zal het als een nationaal gesprek aangerekend worden.
Laatst gewijzigd door jnsvr 18 apr 2017, 14:11, in totaal 2 gewijzigd.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Als je die vriend op vakantie in Griekenland op zijn Belgisch nummer van MV belt, is het als volgt (lees: zo begrijp ik):
- In Cadzand: je betaalt met je belwaarde het nationaal tarief dat je betaalt als je naar niet-MV nummers belt
- in België: je gesprek gaat af van je MV-naar-MV belminuten. Jij hoeft immers niet te weten dat je vriend in het buitenland zit.

Ik leid dit af uit het volgende zinnetje in de communicatie van MV: "Het Vikingvoordeel, waarmee Vikings elkaar gratis kunnen bellen en sms’en, blijft enkel geldig binnen België, zoals het altijd al was."
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

allez wat is daar toch zo moeilijk aan.

Als ge vanuit belgie belt met een belgische provider naar een niet belgisch nr is dit GEEN ROAMING
Als je met een belgisch nr in een europees land belt naar een ander europees nr is dit ROAMING

De wet die van kracht gaat op 15/06/2017 is ENKEL ROAMING

enja dat idd bizar maar die wetgeving is enkel gemaakt omdat er weinig andere oplossingen waren.
Thuis hebde wifi ge hebt skype ge hebt voip ge hebt whatsapp dus genoeg mogelijkheden om goedkoop naar buitenland te bellen.


wees blij dat dit er als is !!!! maar ge hebt mensen die nooit tevereden zullen zijn, al ist allemaal gratis er gaan er nog klagen omdat ze geen geld toe krijgen :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

proximusboyke schreef:

wees blij dat dit er als is !!!! maar ge hebt mensen die nooit tevreden zullen zijn, al ist allemaal gratis er gaan er nog klagen omdat ze geen geld toe krijgen :-D
Ik ben blij dat het er is, gedaan met data uit te zetten als je de grens passeert.

Maar dit blijf ik een beetje grappig vinden:

Ik bel bv. in Knokke met een Belgische SIM op mijn eigen netwerk naar een Spaans nummer: betalen buiten bundel
Ik doe hetzelfde gesprek een paar km verder in Cadzand op een Nederlands netwerk (dus in feite 2 x roaming): gaat van mijn belminuten.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik weet het, maar daarin heb je keuze genoeg van andere alternatieven.
In europa kon je niet omdat data nog duurder was vandaar deze oplossing.
mensen die veel bellen naar eurpa en die liever geen gebruik maken van voip whatsapp messenger skype ed kunnen nog altijd een goedkope gsm kopen base herlaadkaart en je kan 150 min bellen voor 10€
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Plaats reactie

Terug naar “Mobile Vikings, Jim mobile”