AldiTalk stopt ermee

Ricky1
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 Okt 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor Ricky1 » 01 Jun 2017, 11:16

philippe_d schreef:
Ricky1 schreef:wie weet of het gsmnr nog meegenomen kan worden naar een andere provider... aangezien die sim dus kennelijk opgestuurd moet worden om het beltegoed terug te krijgen?

Je hebt geen sim nodig om te wisselen van provider, alleen het simkaart nummer (dat je dus beter noteert voor je die opstuurt!)
Je kan ook je nummer eerst porteren, en dan nadien de oude sim opsturen ?


voor alle zekerheid hebben we dat nagevraagd bij de nieuwe provider en bij base. uit hun reactie blijkt dat -wanneer je het nr wil behouden én het beltegoed niet zo maar weg wil gooien- je als AT klant je in feite verplicht wordt om naar base over te stappen. Want: de sim moet actief zijn om het nr over te kunnen brengen -dus klinkt het idd logisch om dat nr eerst te doen en dan die sim op te sturen naar telenet om je beltegoed terug te krijgen- MAAR volgens base is dat helemaal niet mogelijk => in dit geval blijft het nr wel geldig maar vervalt het beltegoed!
Volgens de uitleg die we gekregen hebben, is de enige oplossing -om beltegoed + nr. te kunnen behouden- overstappen naar base.
mocht iemand toch een oplossing weten... alle suggesties zijn welkom...

fred_be9300
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 Nov 2005
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor fred_be9300 » 01 Jun 2017, 11:17

raf1 schreef:
Ricky1 schreef:hi, heeft iemand er al iets op gevonden om die kosten van aangetekend versturen terug te krijgen?

Aangetekend schrijven op papier via Bpost is in principe niet nodig. Je kan alles digitaal doorsturen. Een digitaal ondertekend pdf-bestand met het Signature-certificaat van je eID en een timestamp van de TSA-server van de federale overheid(http://tsa.belgium.be/connect) of Vlaamse overheid( https://tsa-dtp.vlaanderen.be/) heeft dezelfde juridische waarde als een aangetekende zending.


Dank voor die hele uitleg. In deze of andere context zeker van nut voor mij en velen.

Naïef vraagje, en toegegeven ik had kunnen Google'n... Dit zorgt voor een digitale signatuur, gelinkt aan je eID, op de pdf, welke je achteraf niet kan ontkennen.

Maar wat bewijst dat je die pdf ook doorstuurde aan de andere partij?
Toch een essentieel onderdeel van de "aangetekende zending".

Edit: 2 juni: en voortbouwend: wat met ontvangst bewijs, ook onderdeel van de aangetekende verzending?

Mvg
Laatst gewijzigd door fred_be9300 op 02 Jun 2017, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 17 Jun 2004
Locatie: Gent
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor Didymus » 02 Jun 2017, 11:13

Eigenlijk is dat hetzelfde probleem als bij een aangetekende zending met de post: de envelop kan leeg zijn.
Ja r2504, je hebt gelijk!

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13166
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2067 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 580 keer
Contact:

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor philippe_d » 02 Jun 2017, 12:06

Ricky1 schreef:voor alle zekerheid hebben we dat nagevraagd bij de nieuwe provider en bij base. uit hun reactie blijkt dat -wanneer je het nr wil behouden én het beltegoed niet zo maar weg wil gooien- je als AT klant je in feite verplicht wordt om naar base over te stappen. Want: de sim moet actief zijn om het nr over te kunnen brengen -dus klinkt het idd logisch om dat nr eerst te doen en dan die sim op te sturen naar telenet om je beltegoed terug te krijgen- MAAR volgens base is dat helemaal niet mogelijk => in dit geval blijft het nr wel geldig maar vervalt het beltegoed!
Volgens de uitleg die we gekregen hebben, is de enige oplossing -om beltegoed + nr. te kunnen behouden- overstappen naar base.
mocht iemand toch een oplossing weten... alle suggesties zijn welkom...

Volgens mij ben je volledig verkeerd ingelicht, of begrijp je het verkeerd:
Er zijn dus 2 mogelijkheden:
  1. je stapt over op Base. Hierbij geldt de regeling dat je het beltegoed behoudt, met een min. van €15.
  2. je stapt over naar een nieuwe provider, en je stuurt de sim kaart naar Telenet om je beltgeoed te recupereren.
Dat dit volgens base helemaal niet mogelijk is verkeerd.
Je beltegoed vervalt inderdaad als je overstapt naar de nieuwe provider: die trekt zich van het beltegoed niets aan, je begint hier op "0" (met een abonnement, of een nieuwe prepaid).
De stappen zijn volgens mij toch duidelijk:
  1. je porteert je nummer naar de nieuwe provider. Hierbij behoudt je de oude sim en krijg je een nieuwe (alleen het sim nummer heb je nodig voor de overdracht).
  2. na de overdracht (activatie van de nieuwe sim), stuur je de oude sim naar Telenet voor recuperatie beltegoed.
Wat is hier zo moeilijk aan?
Telenet weet precies hoeveel beltegoed er nog op de oude sim stond bij overdracht, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Ricky1
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 Okt 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor Ricky1 » 02 Jun 2017, 14:24

@Philippe: nogmaals bedankt voor je reactie.

Eigenlijk is het sowieso een vreemde situatie want aldi/at is degene die zich niet aan de eigen voorwaarden houdt (1 jr geldigheid van beltegoed).
Verder hebben alle at klanten de sim enz. bij aldi gekocht dus had aldi -als verkopende partij- het ook moeten oplossen ipv te verwijzen naar derden, telenet of base, voor informatie en afhandeling. Maar aldi reageert niet (tot nog toe) en telenet verwijst alleen nog maar naar Base.
Base reageert wel (en netjes dus wat dat betreft iig prima) maar daar kregen we oa de reactie dat als je overstapt naar een andere provider, het niet mogelijk is om je beltegoed uit te laten betalen op je bankrekening... en dat de terugbetaling alleen voor mensen is die hun nummer niet willen houden.
Dit hele gedoe is oi gewoon niet netjes! De oplossing was toch simpel genoeg; sim inleveren bij aldi / base en dan uitbetalen via aldi, base of telenet, dat was een betere oplossing dan nu met -aangetekend- op moeten sturen of het risico nemen dat de sim 'niet aangekomen' is. de klant is niet degene die deze overstap wil, aldi wil ons kwijt... ok maar zorg dan voor een fatsoenlijke oplossing, eentje die de klant niet op extra kosten jaagt!
(sorry hoor, moest het even kwijt)

fred_be9300
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 Nov 2005
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor fred_be9300 » 02 Jun 2017, 16:22

Ricky1 schreef:Dit hele gedoe is oi gewoon niet netjes! De oplossing was toch simpel genoeg; sim inleveren bij aldi / base en dan uitbetalen via aldi, base of telenet, dat was een betere oplossing dan nu met -aangetekend- op moeten sturen of het risico nemen dat de sim 'niet aangekomen' is. de klant is niet degene die deze overstap wil, aldi wil ons kwijt... ok maar zorg dan voor een fatsoenlijke oplossing, eentje die de klant niet op extra kosten jaagt!
(sorry hoor, moest het even kwijt)


Ik geef u gelijk.

In mijn geval (SIM v mijn vrouw) was de resterende belwaarde 2 EUR dus was het makkelijker te negeren.
Anders was ik even gefrustreerd als u.

En om nummerbehoud te garanderen/faciliteren, en geen onderbreking te hebben (bvb bij uitputting krediet) hebben we ervoor gekozen eerst kortstondig over te gaan naar Base 9, wat voor 1,5 maand gedekt is door de 15euro gift. Dat is vlot verlopen in een base shop. Meteen ook eID registratie gebeurd.

Maar 250mb data volstaat niet en Base is teleurstellend duur voor kleine verbruikers met iets meer data nood. Dus is een nieuwe overstap voor binnenkort.

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3685
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1287 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor raf1 » 06 Jun 2017, 14:42

fred_be9300 schreef:wat met ontvangst bewijs, ook onderdeel van de aangetekende verzending?

Dat zit er inderdaad niet in, je hebt dan een derde partij nodig die de ontvanger juridisch dwingt om de ontvangst te bevestigen.
Bij verzending via het webformulier krijg je wel een ontvangstbevestiging in je mailbox. Dat is toch al iets juridisch sluitender dan een gewone brief per post.

Als de andere partij ter kwader trouw is, zal je uiteindelijk toch op de papieren aangetekende zending moeten overschakelen.
Maar in de meeste gevallen zal de ontvanger bevestigen dat jouw digitaal ondertekend document goed werd ontvangen.

Terugkomend op de regeling die Telenet uitgewerkt heeft (en die ik beschouw als administratief pestgedrag):
Ik zou een gewone brief sturen en digitale scans van het ingevulde formulier en de voor- en achterkant van de simkaart bijhouden in het geval dat Telenet je geld na 14 dagen niet terugstort.

Als 2 pogingen per gewone brief mislukken, tja, dan handelt Telenet ter kwader trouw.

bartd
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 Aug 2010
Bedankt: 5 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor bartd » 20 Jun 2017, 20:48

De terugbetaling van het Aldi Talk beltegoed gisteren op de rekening ontvangen. Een week na het opsturen (niet aangetekend).
Trouwens een paar euro meer ontvangen dan er nog op stond. Ik denk dat ze de situatie van van 31 mei genomen hebben.
Tussen eind mei en 7 juni had ik nog een paar euro opgebeld.

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3685
Lid geworden op: 17 Nov 2009
Bedankt: 1287 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Re: AldiTalk stopt ermee

Berichtdoor raf1 » 22 Jun 2017, 08:21

Idem bij een familielid. Niet-aangetekend verstuurd en Telenet heeft meer belwaarde teruggestort dan hetgeen er op 7 juni overbleef.
Nummeroverdracht naar Orange Tempo Easy is op 7 juni ook nog gelukt in het huidige administratieve Absurdistan...


Terug naar “Kleine / Virtuele operatoren / MVNO”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast