Kwaliteit netwerk afhankelijk van abonnementstype?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Ik weet niet of jullie hier meer info over hebben of gelijkaardige ervaringen hebben gehad. Onlangs ben ik overgeschakeld van Mobile Vikings naar Base (o.w.v. mijn werk) en ondanks het feit dat dit hetzelfde netwerk is heb ik het gevoel dat Base (business) beter werkt dan Mobile Vikings. Zo merk ik dat ik (toch aanzienlijk) hogere snelheden haal en bijna nooit meer last heb van het gevoel dat het netwerk verzadigd raakt op drukkere plaatsen.
Is dit louter toeval of is het goed mogelijk dat er een verschil is?
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb me dat s ooit afgevraagd op dit forum voor Proximus vs Scarlet (waar de ene zelfs rechtstreeks dochter bedrijf is van de andere).

Het is zeker dat de data snelheid gelimiteerd kan worden per abonnement type.
Bvb bij Scarlet 4g was dat toen 20 Mbps

Ik had bij Scarlet ook de indruk vaker géén data te hebben op drukke plaatsen (veel gsm op de mast). En anderen hebben toen in dat topic bevestigd dat er wellicht zoiets speelt als een aantal "slots" per (virtual) network, per antenne.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Stiaan schreef:Is dit louter toeval of is het goed mogelijk dat er een verschil is?
Volgens mij is het inderdaad heel goed mogelijk dat er een verschil is. Het is niet omdat een MVNO het netwerk gebruikt van een bestaande provider dat je er daarom moet vanuit gaan dat alles gelijk is!
  • - het zou bijvoorbeeld kunnen dat MV niet overal aanwezig is op alle masten van Base (idem voor Dommel > Proximus).
    - het zou kunnen dat de MVNO maar een beperkte bandbreedte ter beschikking krijgt (zoals EDPNet die beperkte bandbreedte per LEX krijgt van Proximus voor VDSL2).
    - het zou kunnen dat de MVNO zijn snelheden beperkt (volgens abbo).
Ik zeg erbij "het zou kunnen", ik beweer niet dat dit het geval is.
Maar er zijn toch al verschillende gebruikers die dit fenomeen gerapporteerd hebben :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

is perfect mogelijk..

ooit een RNC (radio network controller) cursus gevolgd. je wil niet weten welke setting/restricties je allemaal kan hebben. (per telefoonnummer als het moet)
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Goed om te lezen dat mijn vermoedens waarschijnlijk geen inbeelding zijn. Ik vind het wel straf dat het verschil zo groot is.

In een recente speedtest haalde ik 140MB/s download op 4G. Bij Mobile Vikings was dit toch wel een pak lager (ik haalde gem. 33MB/s).
Ook het bereik is opmerkelijk beter.. (oké Proximus en Orange doen het wel nog beter maar als je van Mobile Vikings komt is het al een merkbaar verschil).
De regel 'waar voor je geld krijgen' klopt toch min of meer, goedkopere spelers worden geplaagd door mindere kwaliteit van hun diensten.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er is natuurlijk een verschil !!!
Best merkbaar bij een tekort aan capaciteit, ze gaan altijd voorkeur geven aan eigen netwerk en duurdere abos, is toch normaal.
Vroeger gebeurde het regelmatig een tekort aan capaciteit, de eerste slachtoffers waren de prepaidkaarten. Nu zal dit minder gebeuren maar de eerste slachtoffers zijn de mvo's dan eigen prepaidkaarten, goedkope abos.
Er loopt hier zelfs een tread over telenet vs mobistar/orange dat er verschil zat met testen paar verschillende toestellen naast elkaar. Beiden zaten toen op hetzelfde netwerk. Er was zelfs toen eer verschil tussen king en kong.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stiaan schreef:In een recente speedtest haalde ik 140MB/s download op 4G. Bij Mobile Vikings was dit toch wel een pak lager (ik haalde gem. 33MB/s).
Op gebied van data wil ik dat best geloven... MV zal hier een veel hogere overbooking gebruiken dan Base zelf.
Stiaan schreef:Ook het bereik is opmerkelijk beter..
Dat zou me dan weer eerder verbazen (niemand wordt daar namelijk beter van, zelfs Base niet).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aangezien er zoiets bestaat als een PRIOR-simkaart, waarmee je andere mensen gewoon van het netwerk kan smijten, indien het overbelast is, lijkt het mij logisch dat je per nummer(en dus ook per abonnement of MVNO) een betere dan wel slechtere service bieden.
Waarmee nog niet bewezen is, dat het ook gebeurt.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Een andere woonst betrokken in 2017, en schijnbaar heel wat verder van een Base mast vandaan deze keer. Ik kreeg dan ook een relatief zwak maar toch wel stabiele connectie, hoewel ik me steeds meer begon te storen aan het feit dat de smartphone bijna voortdurend aan de lader nu moest.
Na klant te zijn bij Base vanaf het prille begin zag ik me dan daardoor afgelopen jaar vertrekken naar een andere operator, het werd MV. Ik had me mis geïnformeerd en dacht dat deze reeds de overschakeling had gedaan naar Orange. Niet dus.
Toen begon de ellende, hoewel ik zwakke ontvangst had met Base, was de gebruikservaring van MV dusdanig slecht dat ik nu de knop finaal heb doorgehakt. Wegvallende verbindingen soms van enkele uren, roaming in het buitenland op maar èèn provider, trage data verbinding....
Kontakt nemen met de MV helpdesk via Twitter lukte wel vlotjes maar je kreeg steevast te horen dat ze aan het verhuizen zijn, dat ze het gaan checken.. Al smoesjes die mij niet vooruit hielpen en ik had dan ook geen zin om verder te wachten tot het netwerk ooit stabiel word.
Ik ben nu bij Orange en tevreden, maar het kost idd wat meer.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

jamaar dat doet er nu niks terzake. Er zijn hier genoeg feiten bekend dat mv de laatste tijd een ramp is.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Ik weet dat Scarlet een snelheidslimiet heeft van 39 Mbit op 4G. Dit staat op hun website:
https://www.scarlet.be/nl/mobile/netwerk/

Van andere netwerken ben ik niet op de hoogte.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
ubremoved_29612
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2018, 12:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb het gevoel dat Orange zijn prepaidkaarten (Tempo Giga in mijn geval) begrenst op 100/50 Mbps. Heb al veel speedtest gedaan op verschillende plaatsen met goede 4G+ ontvangst, al deze speedtests hebben resultaten van net geen 100/50. Mijn smartphone heeft al veel meer gehaald bij Mobile Vikings (netwerk Base), dus daar zou het niet aan mogen liggen. Op hun site vind ik niets over caps op de snelheid bij bepaalde tarieven, er is zelfs 'reclame' voor 4G+ met snelheden tot 225 Mbps. De snelheden die ik haal zijn zeer goed, daar niet van, maar in het geniep toch een cap erop is op z'n minst gezegd toch niet zo fijn van Orange.
http://www.speedtest.net/my-result/a/4727488901
http://www.speedtest.net/my-result/a/4716367097 http://www.speedtest.net/my-result/a/4733570044


Omdat ik gewoon met enkele speedtests natuurlijk niks kan bewijzen, ga ik binnen enkele dagen met de SIM van een vriend (abonnement) in hetzelfde toestel enkele tests doen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

proximusboyke schreef:jamaar dat doet er nu niks terzake. Er zijn hier genoeg feiten bekend dat mv de laatste tijd een ramp is.
Dat het een intern in de winkel een ramp is bij MV heeft met mijn post niks te maken.

Maar de ervaring nu verklaart mij duidelijk waarom ik met een Base sim een weliswaar zwak maar stabiel signaal had en die MV kaart dat niet doet op dezelfde locatie. Hoewel dezelfde masten worden gebruikt, en bij roaming krijg je maar één operator terwijl je normaal zou moeten kunnen beschikken over alle of toch meerdere netwerken.

Bij MV en andere goedkopere providers betaal je minder maar je krijgt absoluut niet dezelfde kwaliteit van de big boys. Ik zou er genoegen mee nemen dat sommige diensten wat duurder zijn om te gebruiken en de helpdesk wat minder vlot bereikbaar. Maar mindere kwaliteit leveren op het netwerk zelf?
Neen, dat is bedrog.

Dit soort info lees je nooit in hun kleine lettertjes, dat wordt niet beschreven en gedrukt.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef:
proximusboyke schreef:jamaar dat doet er nu niks terzake. Er zijn hier genoeg feiten bekend dat mv de laatste tijd een ramp is.
Dat het een intern in de winkel een ramp is bij MV heeft met mijn post niks te maken.

Maar de ervaring nu verklaart mij duidelijk waarom ik met een Base sim een weliswaar zwak maar stabiel signaal had en die MV kaart dat niet doet op dezelfde locatie. Hoewel dezelfde masten worden gebruikt, en bij roaming krijg je maar één operator terwijl je normaal zou moeten kunnen beschikken over alle of toch meerdere netwerken.

Bij MV en andere goedkopere providers betaal je minder maar je krijgt absoluut niet dezelfde kwaliteit van de big boys. Ik zou er genoegen mee nemen dat sommige diensten wat duurder zijn om te gebruiken en de helpdesk wat minder vlot bereikbaar. Maar mindere kwaliteit leveren op het netwerk zelf?
Neen, dat is bedrog.

Dit soort info lees je nooit in hun kleine lettertjes, dat wordt niet beschreven en gedrukt.

Bedrog ? banee toch ge weet dat kwaliteit moet betaald zijn, zo simpel is het !
Als bakker b zijn brood koopt aan bakker a en bakker b is 30-40% goedkoper dan weet ge dat er iets niks sust is.
En als het maar een paar cent zou schelen zal er niemand de moeite doen om over te stappen ! Maar dat uitvallen heeft zeker met MV te maken, anders zouden andere providers op base netwerk ook met dat probleem te kampen hebben. Anders moet ge al zeggen dat het een complot is tegen medialaan om hen te pesten, en dat lijkt me een brug tever.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”