Nummeroverdracht van Orange naar JIM Mobile: oproepnummer onbereikbaar

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag nog maar eens vastgesteld dat nummeroverdracht in België zeer slecht werkt.
Deze ochtend werd een nummeroverdracht opgestart van Orange Tempo naar Jim Mobile.
Het telefoonnummer werd actief op de Jim Mobile-simkaart, maar nu blijkt dat het telefoonnummer onbereikbaar is(oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken en volgens http://www.crdc.be nog steeds bij Orange Mobile zit.

Ik ben eens benieuwd wanneer dat telefoonnummer terug bereikbaar zal zijn.

Als je op vrijdag een simkaart activeert heeft een operator wettelijk gezien tot maandagavond 16u59 de tijd om de nummeroverdracht te voltooien.
Daarna heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging.

Volgende week nog eens een bedankje sturen naar het BIPT ([email protected]) voor het opstellen van zulke lakse regels. Eens vragen of ze het normaal vinden dat je bij verandering van operator vier dagen onbereikbaar bent.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Regels zijn regels, en er is niks laks aan, ze zijn al veel te soepel voor de administratieve overhead die al die overdrachten creeren..

Het probleem van 4 dagen onbereikbaar zijn zelf gaan opzoeken door op vrijdag een overdracht van een nummer te starten daarentegen....

Maarja - het maakt natuurlijk een leuk klaagverhaal - en je legt de schuld niet bij Telenet of Belgacom deze keer.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

FlashBlue schreef:Het probleem van 4 dagen onbereikbaar zijn zelf gaan opzoeken door op vrijdag een overdracht van een nummer te starten daarentegen....
Ja, in de maand mei een nummeroverdracht opstarten is het zelf gaan zoeken, met al dat mooi weer en die wettelijke feestdagen aangevuld met brugdagen.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Als het nummer volgens crdc (1299/1399) nog bij Orange zit is Jim Mobile waarschijnlijk iets te snel geweest...

Toelichting:
De donor-operator dient binnen de 48 uur (2 werkdagen zaterdag inbegrepen) de aanvraag van de receptor-operator te aanvaarden of te verwerpen
Pas vervolgens kan/mag de receptor een aanvraag voor effectieve uitvoering doorvoeren (en deze wordt onmiddellijk operationeel= broadcast naar alle operatoren)

Wat een receptor wel kan doen in afwachting van het akkoord van de donor is reeds in zijn eigen netwerk (wat een MVNO in principe niet heeft) een herroutering voor oproepen naar dat nummer doorvoeren

If something can go wrong it will go wrong = dus best te starten begin van de week en liefst ééntje zonder feestdagen :angel:
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Niet zo lang geleden een Orange overdracht gedaan naar Jim. Overdracht was binnen het uur gedaan na het verzenden van de activatie sms. Alles zal blijkbaar afhangen van de ijver van de operatoren (werknemers).
Was wel een soep om de sms en internet settings goed te krijgen. Alle info die op de JIM site stond daaromtrent was namelijk verkeerd. Was wel na hun overschakeling naar hun nieuwe platform.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

M_016 schreef:Als het nummer volgens crdc (1299/1399) nog bij Orange zit is Jim Mobile waarschijnlijk iets te snel geweest...
Toch ongelofelijk dat dit überhaupt mogelijk is. Wat een prutssysteem!

Deze ochtend nog eens een check gedaan via https://www.crdc.be/ en nu zit het telefoonnummer bij Unleashed(moederbedrijf JIM Mobile/Mobile Vikings).

Maar het telefoonnummer is nog steeds onbereikbaar (oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken. Dus van een broadcast naar alle operatoren is geen sprake.

Conclusie: nummeroverdracht in België werkt niet zoals het hoort!
jimghw
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2004, 11:31
Bedankt: 12 keer

Hier ook van Orange naar Proximus overgestapt, sinds afgelopen woensdag geen signaal, tot op heden nog steeds niet voltooid!

Is inderdaad een grote schande
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Raf1 misschien toch eens snel Jim Mobile contacteren hieromtrent
@jimghw misschien best ook eens Px contacteren (0800 22800 of 6000 vanaf mobiel)

Ter info:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/telef ... overdracht
http://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt/klachten

suggestie: gewoon doen is de slogan
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

M_016 schreef:@Raf1 misschien toch eens snel Jim Mobile contacteren hieromtrent
Dat heb ik natuurlijk reeds vrijdagmiddag gedaan. Sinds 17u vrijdagavond zijn ze gesloten.
Wettelijk gezien hebben ze tot maandagavond 16u59 de tijd om het in orde te brengen. Daarna vraag ik de wettelijke compensatie van 3 euro per dag.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info
http://www.bipt.be/public/files/en/810/ ... NP_PT3.pdf

= p.11 & 22 zijn in 1e instantie van belang

Concreet:
voor een eenvoudige overdracht (1 nr bv.) geldt dat de vraag door de donor moet aanvaard of verworpen worden binnen 1 werkdag
de recipient beschikt vervolgens over 8 werkdagen voor een effectieve uitvoering (execution)
Execution en broadcast update mogen samen in het totaal geen uur in beslag nemen

Indien u geen netwerk meer hebt bij Orange en volgens CRDC bij Jim Mobile zit dient uw nummer dus zeker vandaag reeds actief te zijn (zaterdag tussen 8 en 20h is ook een werkdag voor eenvoudige overdrachten)
Probleem is inderdaad de niet bereikbaarheid Jim Mobile op zaterdag (en de schadevergoeding is spijtig genoeg nog altijd peanuts misschien commerciëel proberen iets meer in de wacht te slepen)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Update: het telefoonnummer is nog steeds onbereikbaar (oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken.
Er is dus duidelijk geen broadcast geweest naar alle operatoren dat de nummerlocatie is gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De 5de dag onbereikbaarheid gaat vandaag in. De klantendienst van JIM Mobile meldt me gisterenmiddag doodleuk dat de nummeroverdracht perfect verlopen is, op de vraag waarom bellers de boodschap "oproepnummer buiten gebruik" te horen krijgen, kunnen ze na 2 werkdagen nog geen antwoord verzinnen.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Conclusie: nummeroverdracht in België werkt niet zoals het hoort!
Daar ben ik van overtuigd!
Heb afgelopen jaar ook eens een overzetting geprobeerd naar Scarlet te doen. Na het vlotjes per post ontvangen van de nieuwe Scarletkaart leek dus alles verder vloeiend te gaan verlopen.

Niets was minder waar! Scarlet kreeg gewoon de nummeroverdracht niet voor elkaar van de oude operator naar hen toe.
Bijna tot vervelens toe waren er diverse contactnames en een hoop heen en weer mailverkeer tussen de service desk van Scarlet en mezelf over het verloop van !! één week.
Waarbij ik dan op vraag van Scarlet diverse extra info meedeelde over:
- Mijn verbintenis bij de te vertrekken operator. Enz...

Na het zelf contacteren van de oude operator, waarbij me doodleuk werd meegedeeld dat ze geen enkele aanvraag voor nummeroverdracht van Scarlet hadden ontvangen en daarna de Scarlet service desk die dit telefonisch aan mij ontkende, me vertelde dat ze meerder malen een aanvraag voor nummeroverdracht hadden gedaan bij mijn oude operator...
Kortom, uiteindelijk werd ik dit alles beu en heb ik maar een mail gestuurd naar Scarlet dat ze geen verdere pogingen meer hoefden te ondernemen, dat ik afzag van nummeroverdracht en maar bij de oude operator zou blijven. Scarlet kon mij eventueel wel een nieuw nummer geven, maar dat was sowieso nooit de bedoeling...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

In geval van problemen misschien best aankloppen mij ombudsdienst telecommunicatie. In de CRDC loggegevens is het in principe perfect mogelijk na te gaan wie wat wanneer gedaan heeft (en niet)

http://www.crdc.be/CRDCNLI/BrowserDefau ... ?tabid=280
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

De website van het BIPT is (zoals gebruikelijk uiteraard) niet direct "up to date" (2015!)
http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... pa-contact
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probleem is vanmiddag gelukkig opgelost na een e-mail naar de MVNO manager van Unleashed.
En bovendien een heel mooie compensatie gekregen. :-D

Blij dat het opgelost is zonder een procedure te moeten starten bij de Ombudsman.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”