Telenet tethering

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede-userbasers,

Vorige week is mijn nieuwe wagen geleverd, een Peugeot 2008 allure met blijkbaar wifi-functionaliteit.

In de instellingen, vind ik onder 'connect apps' de mogelijkheid om de wagen met ongetwijfeld één of andere ingebouwde wifi module of -kaart, te verbinden met mijn telenet modem. Dit lukt prima maar ik weet niet wat de functionaliteit is (updates kaarten gps vermoed ik ... ).

Verder is er ook een optie 'internetverbinding delen via wifi, usb of bluetooth'. In de handleiding en op het internet vind ik daarover niet zo veel info.
Zou dit er op neer komen dat ik de wifi module in de wagen door een wifi verbinding met mijn smartphone, gebruik kan laten maken van internetverbinding via mijn smartphone. Voordeel is dan waarschijnlijk dat je via het scherm in de wagen op internet kan surfen ...

Ik ben al op de term 'tethering' gestoten en ik heb al gevonden dat Telenet dit toelaat of ondersteunt maar veel verder geraak ik niet. Blijkbaar wordt mijn smartphone een (Samsung Galaxy A5) dan een soort hotspot voor de wagen ... ????

Kan iemand me verder op weg helpen aub en eventueel tips geven om de zaak geconfigureerd te krijgen. Lijkt me wel een leuke feature of gadget.

In de wagen verschijnt - als ik internetverbinding en wif delen activeer - ook een scherm met een netwerknaam die ik kan aanpassen en een toegangssleutel die ik evenzeer kan aanpassen ....

Dank bij voorbaat voor jullie hulp.

[Mod Edit]
Onderwerp verplaatst naar Vaste en Mobiele Telefonie
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

weet uw garagist geen raad ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Neen, ook naar CIAC gebeld. Die mannen krijgen om x maanden opleiding ivm IT en multimedia functionaliteiten in de wagens maar dat is blijkbaar zo veel voor elk type dan nog eens afzonderlijk dat ze zelf al eens in hun haar krabben. Bovendien blijft - ondanks toenemende elektronica in de wagen - hun focus liggen op mechaniek denk ik ...

Ik heb op mijn smarthpone daarstraks toch al gevonden dat ik onder de rubriek verbindingen > tethering en mobiele hotspot, kan kiezen voor optie 'bluetooth tethering' met de melding "door deze optie in te schakelen wordt de internetverbinding van dit toestel gebruik door andere toestellen" ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

koenraaddeconinck schreef:In de instellingen, vind ik onder 'connect apps' de mogelijkheid om de wagen met ongetwijfeld één of andere ingebouwde wifi module of -kaart, te verbinden met mijn telenet modem.
Waarom met je Telenet modem... ben je zeker dat je in de wagen geen SIM kaart kan steken ? Trouwens ik dacht dat alle nieuwe wagens een SIM kaart moesten hebben voor dat "SOS" systeem als je een ongeluk hebt... sommige merken bieden via deze weg ook internet access aan al moet je dan een abonnement afsluiten bij je auto leverancier... al lees ik ook dat Peugeot een 3G dongle heeft om in je wagen te pluggen.
koenraaddeconinck schreef:Verder is er ook een optie 'internetverbinding delen via wifi, usb of bluetooth'. In de handleiding en op het internet vind ik daarover niet zo veel info. Zou dit er op neer komen dat ik de wifi module in de wagen door een wifi verbinding met mijn smartphone, gebruik kan laten maken van internetverbinding via mijn smartphone.
Dit is volgens mij dat de wagen de hierboven beschreven internet verbinding kan delen en zelf dus aan AP wordt zodat alle toestellen in je wagen hiervan gebruik kunnen maken (het omgekeerde dus wat jij denkt).

Ik kon trouwens nog het volgende vinden over de "connect apps" van Peugeot;
*Zoals vermeld in de Algemene Voorwaarden van de dienst PEUGEOT CONNECT APPS kan uw abonnement op deze dienst niet meer worden vernieuwd vanaf 1 maart 2017.
Voor contracten die nog geldig zijn op 1 maart 2018 zal deze dienst nog actief zijn tot deze datum en erna niet meer. Wij verwijzen tevens naar artikel 9 van de Algemene Verkoopvoorwaarden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:In de instellingen, vind ik onder 'connect apps' de mogelijkheid om de wagen met ongetwijfeld één of andere ingebouwde wifi module of -kaart, te verbinden met mijn telenet modem.
Waarom met je Telenet modem... ben je zeker dat je in de wagen geen SIM kaart kan steken ? Trouwens ik dacht dat alle nieuwe wagens een SIM kaart moesten hebben voor dat "SOS" systeem als je een ongeluk hebt... sommige merken bieden via deze weg ook internet access aan al moet je dan een abonnement afsluiten bij je auto leverancier... al lees ik ook dat Peugeot een 3G dongle heeft om in je wagen te pluggen.
Ga dat eens verder opzoeken ...
r2504 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Verder is er ook een optie 'internetverbinding delen via wifi, usb of bluetooth'. In de handleiding en op het internet vind ik daarover niet zo veel info. Zou dit er op neer komen dat ik de wifi module in de wagen door een wifi verbinding met mijn smartphone, gebruik kan laten maken van internetverbinding via mijn smartphone.

Dit is volgens mij dat de wagen de hierboven beschreven internet verbinding kan delen en zelf dus aan AP wordt zodat alle toestellen in je wagen hiervan gebruik kunnen maken (het omgekeerde dus wat jij denkt).
OK, zeer veel dank voor de info !
r2504 schreef: Ik kon trouwens nog het volgende vinden over de "connect apps" van Peugeot;

*Zoals vermeld in de Algemene Voorwaarden van de dienst PEUGEOT CONNECT APPS kan uw abonnement op deze dienst niet meer worden vernieuwd vanaf 1 maart 2017.
Voor contracten die nog geldig zijn op 1 maart 2018 zal deze dienst nog actief zijn tot deze datum en erna niet meer. Wij verwijzen tevens naar artikel 9 van de Algemene Verkoopvoorwaarden.
Heb ik ook al gelezen maar ik dacht dat je dus voor deze service én een contract moest afsluiten (met de vermelde beperking) én een dongle moest hebben van Peugeot.

Zou de Peugeot ook met andere 3G dongles werken eventueel ... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Na nog wat zoeken blijkt de auto toch in staat te zijn "client" te zijn van Bluetooth thetering van je smartphone (dus toch zoals je initieel dacht).

In deze thread kan je wat info vinden al blijkt het allemaal niet echt goed te werken heb ik de indruk.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

http://www.peugeot.be/nl/merk-en-techno ... iteit.html
en daar onderaan "vraag? We zijn online!"

Maar ik snap niet waarom je je auto persé op de WiFi (al dan niet via de hotspot van je smartphone) wil verbinden.
De nodige connected apps zouden via de ingebouwde 4G SIM moeten werken, zonder gedoe (al dan niet betalend).
En je gaat toch niet beginnen surfen op een crappy autobrowser? Daarvoor heb je een smartphone :)
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ken het systeem van Peugeot niet maar ik kan wel proberen uit te leggen hoe het bij mijn Kia Ceed werkt, misschien is er wel analogie in de werking.

Eerst en vooral heb ik de Ceed gepaired met mijn smartphone (Huawei P10 Lite) via Bluetooth (instelling in Bluetooth menu van de Ceed).
Meerdere smartphones kunnen gepaired worden.
Dit laat toe handsfree te bellen (contacten en call logs worden bij verbinding automatisch weer gedownload naar de Ceed).
Tevens is het mogelijk alle MP3's op de smartphone via Bluetooth te streamen naar de Ceed (alhoewel ik hiervoor liever mijn 16GB USB-stick gebruik).

Als ik mijn smartphone als hotspot (ofte Wifi tethering) instel kan ik in de Ceed automatisch connecteren op deze Wifi hotspot (instelling in Wifi menu van de Ceed).
Dit laat toe dat de in de Ceed ingebouwde GPS informatie over mobiele en vaste radarflitsers, files, verkeersopstoppingen en dergelijke kan ophalen en online weergeven op het display via Tomtom Live Services via internet.
Bij gebruik als navigator stelt hij dan ook alternatieve routes voor indien er onvoorziene problemen zijn langs de origineel berekende route.
Daarnaast kan ik dan ook informatie opvragen over POI's (restaurants, pompstations, hotels, geldverdelers, bezienswaardigheden, alles wat je je maar kan indenken) rond mijn actuele locatie.
Zonder de Wifi connectie werkt de ingebouwde GPS als een doodnormale passieve GPS.
Abonnement op Tomtom Live Services is bij Kia gratis gedurende de eerste zeven jaar, inclusief de jaarlijkse updates van de GPS kaarten.
Vanaf het achtste jaar is het 50€/jaar.

Ik gebruik Wifi tethering alle dagen in de Ceed (ik heb trouwens een 3GB data abonnement op mijn smartphone waarvan ik maandelijks slechts een paar tientallen tot een paar honderden MB van verbruik).

Enkel als ik het buitenland reis gebruik ik Waze in parallel op de smartphone (tot nu toe met de Proximus 'Daily travel pass' optie aan 2€/dag in de EU).
Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Allemaal zeer veel dank voor de reacties !

Het lijt me allemaal inderdaad nogals 'brak' te zijn zoals in de thread die r2504 aangehaald heeft.

Verder alles analoog zoals Turbokeu beschrijft: MP3 verbinding met mogelijkheid tot draadloos bellen, muziek-weergave via car audio, etc.

De ingebouwde GPS beschikt over alle functionaliteit die hij beschrijft.

Finaal: kan blijkbaar ook internet browser gebruiken maar niet alle 'connected apps'.

Voor screen mirorring moet ik met een kabel werken en mijn usb-slot opfofferen waarop nu mijn hele cd collectie in flac format staat.

Dus ga ik gewoon nu vooral gebruik maken van de mogelijkheid om handsfree te bellen (zelfs emails worden weergegeven op het scherm).

Een restaurant, film- of toneelzaal, etc. opzoeken in de buurt kan ik ook makkelijk via de gps.

Nogmaals dank voor alle adviezen !
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”