Anderhalf uur surfen op smartphone kost Bornemnaar 4.300 euro

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ter verificatie hiervan even een mailtje gestuurd naar een aantal mensen die ik ken, die nu in Canada, Chili en Egypte zitten. Maar Philippe geeft eigenlijk al de correcte reden : het is afhankelijk van je APN.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, ik ga daar niet volledige akkoord mee.

Ik vind dat bij exorbitante prijzen het contract gewoon nietig verklaard moet worden.
Dit is pure afpersing, wurgcontract stijl.
Dit soort contracten moeten onwettig gevonden worden, en de gedupeerden vergoed met schadeloosstelling.


Sorry, maar prijzen die buiten bundel/contract 500!!!!!!!! keer duurder zijn dan binnen contract, dat kan niemand hier goedpraten.
Iemand zei daarnet dat hogere prijzen normaal zijn als je de data achteraf bestelt ipv vooraf, met een datacenter vergelijking.
Ik kan er enigszins inkomen dat prijzen omhoog gaan in dat geval, maar dan spreken we over max 50% of in het ergste geval 100% stijging, maar geen absurde 50000%, daar geraakt mijn hoofd echt niet rond.

Dus:
- Kwijtschelding van de rekening
- Bestraffing van de provider voor exorbitante prijszettingen en quasi-maffieuze praktijken

Dat is de enige juiste afloop hier.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De vraag is of wij dat moeten goedkeuren?

Als jij morgen melk nodig hebt en je ziet de volgende flessen staan
- €0.01/liter
- €0.10/liter
- €1.00/liter
- €10.0/liter
- €100/liter

Dan kies jij toch uit wat
1. jou het beste lijkt
2. bij jouw uitgavenbudget past

Dat is bij telecom net hetzelfde. Je kan dan ook Tesla aanvallen dat hun auto's van minimaal 100K idioot duur zijn terwijl ze het zelfde doen als een tiendehands geit : je brengen van punt A naar punt B.

Als ik morgen een huis koop waarvoor ik maandelijks 5000 euro moet afbetalen aan een lening, dan moet ik na 2 maand ook niet naar de bank gaan en zeggen "goh, ik kan dat eigenlijk niet betalen met mijn loon van 2000 euro. Scheld mij eens 4000 euro/maand kwijt zodat ik dat kan betalen". Den kdat ze ook rap gaan zeggen om eens het contract te lezen, dat het daar duidelijk in staat ...

Zoals met alles : bezint eer ge begint...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Goed.
Ik blijf erbij: het verschil in prijs tussen in bundel en buiten bundel is te groot om aanvaardbaar te zijn, en de misstap te snel gemaakt; aan zo'n prijsverschil is er geen enkele drempel groot genoeg om te kunnen zeggen "de klant was gewaarschuwd".
Zelfs een medewerker naar de klant zijn locatie sturen om met letterlijke toeters, bellen en een protestbord de lopende prijs aan te duiden zou nog niet genoeg waarschuwing zijn.

Dit is gewoon zo'n misdadige praktijk dat je dat niet kan goedpraten in mijn ogen; ik zal dus ook niet van mijn mening afwijken.

PS: 10-15!!!! F****ing *euro* per f***ing *Megabyte* !!!!
Ik kan dat niet genoeg herhalen, want ik krijg er mijn hoofd niet goed rond.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ITnetadmin : ieder zijn mening, uiteraard. Met alle respect voor jouw mening overigens!

Eigenlijk doet heel dit verhaal me denken aan tijden van pakweg 20 jaar geleden, toen kranten vol stonden van mensen die, uiteraard puur per ongeluk, hadden gebeld naar 077/0900/0901/0902/0903/0905 nummers. Die kregen dan ineens ook torenhoge rekeningen waarvan ze uiteraard niks wisten en het niet kon en dat dit een fout moet zijn.

Of nog niet zo gek lang geleden, toen breedbandinternet amper bestond en Belgacom nog volop geld verdiende met inbelinternet. 'k Heb mijn ouders meer dan eens een onverwachte rekening bezorgd van 400/500 euro van puur en alleen op internet te zitten. We hadden toen een abonnementje van Skynet : 1000 BEF voor 10u internet (telefoonkosten inbegrepen). Ging je over die 10 uur dan moest je uiteraard bijbetalen. Dat hadden mijn ouders vanaf de eerste telefoonrekening goed begrepen... Nu kunnen we dat ons amper inbeelden dat wij de modem moeten uitzetten nadat we de mail hebben binnengehaald of als we niet meer verder willen surfen. Van zodra ADSL beschikbaar was, duurde het niet lang of we hadden het thuis. Met redenen!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Dus:
- Kwijtschelding van de rekening
- Bestraffing van de provider voor exorbitante prijszettingen en quasi-maffieuze praktijken
Daarvoor hebben we het BIPT, toch :-)

Maar dan moet je alle ISP's bestraffen (of tarieven reguleren), want de prijs die ik zag in de eerste post (10€ per MB) valt nog mee :
  • Proximus, data buiten bundel, wereld: €14.52/MB
    Orange, data buiten bundel, wereld: €14/MB
    enz ...
Bundels kosten meestal 100 keer minder :-(

Misschien moeten we hier eens een tabelletje maken?

Maar is dat met sms ook niet hetzelfde?
Bij sommige providers krijg je vb 10.000 sms inbegrepen (binnen de bundel van bijv 15€)
Stuur eens 10.000 sms buiten bundel à 15 cent/sms? Kost = 1.500€ (dus ook *100) :-(

Bij Mobile Vikings krijg ik 4GB per maand voor 15€, dat is dus 0.375 cent/MB
Als ik erover ga, dan betaal ik 10 cent/MB, dus ook 27* meer :-( .

enz...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Wat wel zo is: bv bij mijn huawei GSM vink je snel (per ongeluk) de wifi optie aan om te switchen naar 3G. "smart network". Van zodra de wifi minder goed is gaat deze via 3G verder. Best handig om een snelle verbinding te hebben, maar kost ook veel. Dit kan door een niet UB gebruiker wel eens per vergissing aangezet worden. Het erge is, je ziet dit niet, de wifi blijft zelfs verbonden in de achtergrond (icoontje). Mijn samsung had dit ook en gebruikte beide verbindingen zelfs tegelijk voor meer download speed te hebben. Het is uiteraard de fout van de gebruiker, maar toch schrikwekkend dat je snel zo je rekening kan laten ophogen zonder het te weten.

Zelf als provider zou ik toch de gebruiker nogmaals informeren als dit x10 het normale gebruik is omdat je er ook van uit moet gaan dat deze gebruiker dit kan betalen (vind ik). Uiteraard is alles wettelijk hoe het gebeurd is, mooi is anders voor de klant.

Als "goede huisvader" heeft een café baas ook verplichtingen naar de klanten toe hoeveel ze drinken. Je kan dan zeggen, toch stom van die mensen dat ze blijven drinken nadat je hun gewaarschuwd hebt, toch moet de café baas hier als "goede huisvader" in handelen en limiteren. Hier gaat het uiteraard over drank... maar zo zie je maar de wet voorziet daar wel enige wetgeving rond om de gewone "domme"-mens te beschermen. Niet dat het nageleefd wordt en/of makkelijk te bepalen valt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nu je begint over alcohol : 4000 euro aan één enkele "alcohol in het verkeer" boete is ook niet zo vreemd. Waarom zou dit dan wel weer mogen ... Zeker nu de opcentiemen van 6x naar 8x gaan

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoewel ik dat ook overdreven vind, neem ik aan dat die 4000 euro een bedrag voor recidivisten is.
Alsook, dat is een boete, dus een bedrag uitgesproken als straf, wat het toch nog net iets anders maakt dan dit geval, waar het bedrag geen straf is (of toch zou mogen zijn).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:Ging je over die 10 uur dan moest je uiteraard bijbetalen. Dat hadden mijn ouders vanaf de eerste telefoonrekening goed begrepen... Nu kunnen we dat ons amper inbeelden dat wij de modem moeten uitzetten nadat we de mail hebben binnengehaald of als we niet meer verder willen surfen. Van zodra ADSL beschikbaar was, duurde het niet lang of we hadden het thuis. Met redenen!
Of als jonge sloeber op een fout plaatje drukken en met een inbelverbinding naar een 0900 nummer zitten zonder het te weten :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het strafste vind ik dat bedrijven dit durven te vragen als tarief. Ik zou me doodschamen...
Ik werk geregeld in regie. De klant weet hoeveel ik per uur vraag.
Stel nu dat ik zeg: vanaf het 9de uur reken ik €1000/uur aan (voor ordinair tekenwerk). Dat durf je toch niet zonder blozen te zeggen???
Juist of niet, even totaal daar gelaten, gewoon fatsoen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:gewoon fatsoen.
Er is geen fatsoen in de wereld van geld. 8)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:
cadsite schreef:gewoon fatsoen.
Er is geen fatsoen in de wereld van geld. 8)
Kweetet, maar toch.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Nu 430 Mbyte verbruiken op anderhalf uur op een smartphone lijkt me ook veel. Zeker in het buitenland. mss een van de kinderen die een filmpje wou kijken. :idea:
Aan zijne Facebook te zien, denk ik niet dat hij kinderen heeft :).
Duidelijk voorbeeld van een smartphone verslaafde. Ik zou €50 op een week al veel vinden om te surfen. Als je dat na 1 dag al deblokkeert en erna nog bijna 100x zoveel traffiek verzet, dan is het toch echt omdat je willens nillens niet anders kan. Overigens, in die optiek zou je óók ITnetadmin kunnen bijtreden. Niet alleen is de prijs buiten bundel excorbitant duurder dan in een bundel, maar heeft het bijna tot doel van veel geld uit de zakken te kloppen van zij die ofwel smartphone verslaafd zijn, of zij die per ongeluk via 4G online gaan.
Doet me een beetje aan deze Dilbert denken eigenlijk:
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Dus uiteindelijk moeten we elke mens (dus jij, ik, iedereen) beschouwen als een wereldvreemde achterlijke idioot welke moet beschermd worden tegen zichzelf?

Ongeveer een jaar terug ben ik voor één dag (jawel, nog geen 24 uur) naar Denemarken geweest. Letterlijk even over-en-weer vliegen. Ik had toen een abonnement bij de GSM provider base waarmee ik voor 250MB in het buitenland een goeie 5 euro extra betaalde. Ik dacht dat dit voldoende was maar ik had het goed mis : reeds na een aantal minuten kreeg ik een SMS met de vermelding dat ik boven deze limiet zat. Mijn eigen fout zo bleek : mijn GSM was vrolijk begonnen met een aantal applicaties te updaten. Daar ik data ginds wel nodig had (GPS) verkoos ik om een SMS te sturen naar Base en zo over te stappen naar een ander type optie : 25 euro voor 1GB extra in het buitenland. Geen idee wat er gebeurde, maar amper 4u later kreeg ik een SMS dat ook de 1GB limiet overschreden was.
Ik denk dat dit bovenstaande net aantoont dat de operatoren ook niet altijd het spel eerlijk spelen. Bij BASE is er een gekend probleem dat de blokkering op roamingdata niet correct werkt. Stel dat je een limiet hebt van 60EUR roaming en een bundel van 500MB buitenland. Als je vandaag 80MB surft zal je al waarschuwing krijgen dat 80% verbruikt hebt. Na 100MB (standaardtarief is 0.06EUR/MB) ben je al geblokkeerd. Als je dan contact opneemt met de helpdesk zal je te horen krijgen dat je de limiet moet opheffen om de rest van jouw bundel te kunnen opgebruiken. Vanaf dan moet je dus zelf zorgen dat je niet boven je bundel gaat.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen idee waar je dat vandaag haalt en in hoeverre het klopt. Kan je alleen zeggen dat het in al die tijd dat ik klant was bij Base dit niet zo was. Ik heb nooit een blokkering moeten opzeggen en heb meermaals een 1GB of 250MB bundel gekocht voor het buitenland?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even een vraag tussendoor.

Als je een buitenlandse bundel gekocht hebt, mag je dan in het buitenland handmatig overschakelen naar een andere provider?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan dan inderdaad schakelen tussen meerdere providers. Tenminste : als ze met meerdere providers een contract hebben met betrekking tot roaming.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”