Anderhalf uur surfen op smartphone kost Bornemnaar 4.300 euro

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Joe de Mannen schreef:Voor mij is dit duidelijk een geval waar de Phone smarter is dan de user.
Meer niet.
J.
Volledig mee eens. Sommige mensen zouden ze moeten verbieden om met een smartphone om te gaan, :idea: In de familie hebben we ook zo'n gevallen die denken dat wifi en mobiele data hetzelfde is, omdat het draadloos is. :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb 2 keer een module "Tablets" gegeven. Dat was een lessenreeks van 60 lesuren.
Uren heb ik gestoken om uit te leggen dat "internet" geen synoniem is voor "3G", noch voor "WiFi". De term "mobiele data" was al helemaal te moeilijk. WiFi is toch ook mobiel???? :banana:
En nog ging het er bij velen niet in. "Neem voor de veiligheid enkel prepaid." :angel:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Daar word ik dus wild van hé ... dat nodeloos gebash op de providers.
"Nodeloos gebash op de providers"
HAH!

Daar moet ik nu ns goed mee lachen.
10-15 euro per *megabyte* is verdomme schandalig, of je de klant er nu 1 of 50x van verwittigt.

Dat zijn praktijken die bij wet direct verboden mochten worden, met miljardenboetes (quid pro quo nietwaar).

10 to 15 F***NG euros!!! Per. Megabyte!!

Sorry, maar contracten of niet, dit is gewoon on-ver-de-dig-baar.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik weet niet hoe het bij Telenet zit, maar bij MV (Base, dus nu ook Telenet?) krijg ik altijd mooi een sms'je wanneer ik het land verlaat met de roaming tarieven voor dat gebied. In Nederland staat daar in dat ik zoveel cent per MB betaal, maar kom ik in China dan staat daar mooi dat ik zoveel euro's per MB betaal. Als je op die manier geïnformeerd wordt vind ik ook dat het volledig je eigen schuld is.

Dat de tarieven schandalig zijn is een geheel andere discussie. Als je zelf moedwillig de beperking opheft moet je achteraf niet gaan klagen als je goed genoeg weet dat het zo duur is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:
selder schreef:Daar word ik dus wild van hé ... dat nodeloos gebash op de providers.
"Nodeloos gebash op de providers"
HAH!

Daar moet ik nu ns goed mee lachen.
10-15 euro per *megabyte* is verdomme schandalig, of je de klant er nu 1 of 50x van verwittigt.

Dat zijn praktijken die bij wet direct verboden mochten worden, met miljardenboetes (quid pro quo nietwaar).

10 to 15 F***NG euros!!! Per. Megabyte!!

Sorry, maar contracten of niet, dit is gewoon on-ver-de-dig-baar.
Het is zoals naast een vliegveld gaan wonen en dan klagen dat er vliegtuigen zijn.
Nu ik vind een rolls royce duur in aankoop, dus moet ik deze dan ook gaan bashen en zwart gaan maken op allerhande fora. :bdaysmile:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Serieus?

Van mij mogen ze kapot gebashed worden tot die absurde prijzen verdwijnen.
Mij ga je niet wijsmaken dat het normaal is dat de prijs in bundel tot 100 keer lager ligt dan de prijs buiten bundel (en dan nog veel te hoog is voor internationale data).

Ik herhaal: onverdedigbaar.
Hier moesten celstraffen voor uitgesproken worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Waarom zo veel woorden aan vuil maken? En waarom sommigen de providers verdedigen is mij een raadsel. Heel deze affaire is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg. Oorzaak: buiten Europa mobiel internet gebruiken goed wetende welke kosten dat met zich meebrengt. Ondanks dat toch lekker mobiel surfen. Gevolg: een torenhoge factuur. Niet komen janken. Maar deze idioot heeft toch zijn "five minutes of fame" gehad. Allez, fame. Hij komt eerder in aanmerking voor een Darwin award.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:Serieus?

Van mij mogen ze kapot gebashed worden tot die absurde prijzen verdwijnen.
Mij ga je niet wijsmaken dat het normaal is dat de prijs in bundel tot 100 keer lager ligt dan de prijs buiten bundel (en dan nog veel te hoog is voor internationale data).

Ik herhaal: onverdedigbaar.
Hier moesten celstraffen voor uitgesproken worden.
Dat de prijzen bij Telenet hoog liggen verdedig ik niet. Het is nu zo en de bornemnaar wist dit. Mocht in het artikel niets vermeld staan over de communicatie van Telenet, dan was het een ander verhaal.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Goh...

In discussie geweest met proximus over een rekening van >10.000 euro roaming.
Wij werkten met een partner van Proximus die voor de frequent travellers (en anderen) steeds het voordeligste tariefplan diende te activeren.
Volgens hun een '300MB rest of world tarief' voor deze bestemming.

Tijdens mijn trip, krijg ik sms dat ik over 300MB ga, maar na een telefoontje met de partner zou dat in orde zijn....



Totaalkost (smartphone en tablet)
Verbruik 850MB (550MB over dataplan)
Kost: 6606.00 euro

Verbruik: 1097MB (797MB over dataplan)
Kost: 9576.77 euro


Blijkt dat er een dataplan is met 1,5GB rest of world.... wat dus nooit voorgesteld geweest is.
Let nochtans altijd op tijdens trips en altijd even contact met de proximus partner over het tariefplan.
Bleek dat hier vooral de Wifi assist op iOS de boosdoener was (toen net geintroduceerd)
Schakelde op kantoor constant terug op 3G...

De afloop? 'Jammer, maar helaas' en na lang aandringen toch nog een creditnota van 2000 euro.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Pure mafia afpersing !
Bipt is in gebreke.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

BertG3 schreef:Met Dommel zou ik € 0,24 / mb betalen :banana:
maar krijgt men wel gene smartphone voor 1 €. :beerchug:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alle operatoren profiteren een beetje van de onwetendheid (domheid?) van hun gebruikers. Veel operatoren bieden speciale bundels aan voor het buitenland en had die Bornemnaar op voorhand er bij BASE één gekocht, dan betaalde hij maar 85EUR voor 500MB. (tarief is anders ook 9.5EUR/MB). Het afschaffen van de roamingkosten moet ergens gecompenseerd worden. Woekerprijzen voor concerttickets vindt men schandalig, maar hier kraait geen haan naar. Ook het verschil Dommel vs de grote operatoren is om omver van te vallen.

Als je een bundel hebt voor het buitenland werken die meldingen ook niet goe. Soms krijg je al een melding en wordt je geblokkeerd terwijl je nog maar een fractie van de bundel hebt opgebruikt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zulke verhalen zijn zo oud als GSM gebruik zelf. Herinner me zelfs iemand een aantal jaar geleden die verschoot van haar rekening omdat ze de tour de france live had gevolgd van op haar smartphone in het buitenland.

Als ik voor langere tijd naar het buitenland ga (dus niet voor een dagje of weekend), zet ik steeds dataroaming uit. Zo ben je altijd zeker dat surfen gebeurd via het WiFi netwerk aldaar. En in vele gevallen koop ik gewoon een prepaid datakaart van een paar gigabyte en steek ik dit in mijn MiFi. Superhandig, daar dit goedkoper is en je meer data krijgt voor hetzelfde geld als wat je in roaming zou betalen en vooral : als je met twee of meer op reis bent betaald iedereen die roaming kosten, terwijl je een groot deel van de tijd gewoon samen bent en iedereen de data van de MiFi kan gebruiken...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik denk ier en ik dacht daar .
Ik ga ne keer naar de nationale loterij moeten gaan mijn duizenden euros gaan terug vragen.
Want ik denk al 40 jaar dat ik de lotto zal winnen. :roll:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Massive clickbait toch, deze titel.

Maar je moet je maar informeren, dus moet je ook maar op je blaren gaan zitten als je de meldingen/waarschuwingen zelf al gaat negeren. Los van het feit of de prijzen te hoog zijn voor wat het is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

devilkin schreef:Maar je moet je maar informeren, dus moet je ook maar op je blaren gaan zitten als je de meldingen/waarschuwingen zelf al gaat negeren. Los van het feit of de prijzen te hoog zijn voor wat het is.
Volledig mee akkoord, maar zoals eerder aangegeven, probeer eens een krediet van €4.000 af te sluiten? Uiteindelijk is er geen wezenlijk verschil é.
Er zou toch wel ergens een redelijke grens moeten zijn waarop er gestopt wordt tenzij er een betaling gebeurt en geen eenvoudige SMS.
Bijvoorbeeld maximaal het bedrag van de laatste 12 facturen ofzo.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

johann schreef:In een ander topic werd onlangs verwezen naar een optie van Proximus: voor 2 of 5 euro per dag 80 MB + 20 min bellen + 20 min gebeld worden + 20 sms: het Daily Travel Passport. Dat vind ik een vrij schappelijke optie om buiten de EU te roamen. Zijn er zo nog formules bij andere operatoren? Ik zoek trouwens vooral een oplossing voor Oekraïne. Dommel rekent daarvoor ter vergelijking een stevige 5,65 euro/MB, beduidend meer dus dan die 24 eurocent voor Turkije
http://123mobielinternet.be/roaming/vergelijking/calculate.php?country=oekraine&show=all

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Flippi 25 jan 2017, 16:24, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dus uiteindelijk moeten we elke mens (dus jij, ik, iedereen) beschouwen als een wereldvreemde achterlijke idioot welke moet beschermd worden tegen zichzelf?

Kijk, klein verhaaltje ...

Ongeveer een jaar terug ben ik voor één dag (jawel, nog geen 24 uur) naar Denemarken geweest. Letterlijk even over-en-weer vliegen. Ik had toen een abonnement bij de GSM provider base waarmee ik voor 250MB in het buitenland een goeie 5 euro extra betaalde. Ik dacht dat dit voldoende was maar ik had het goed mis : reeds na een aantal minuten kreeg ik een SMS met de vermelding dat ik boven deze limiet zat. Mijn eigen fout zo bleek : mijn GSM was vrolijk begonnen met een aantal applicaties te updaten. Daar ik data ginds wel nodig had (GPS) verkoos ik om een SMS te sturen naar Base en zo over te stappen naar een ander type optie : 25 euro voor 1GB extra in het buitenland. Geen idee wat er gebeurde, maar amper 4u later kreeg ik een SMS dat ook de 1GB limiet overschreden was. Ik heb toen onmiddellijk actie ondernomen en dataverbindingen uitgezet. Even een krantenwinkel binnen lopen en 5 minuten later had ik een SIM kaart in mijn MiFi zitten waarmee ik een aantal GB had op een Deens netwerk voor €10. De smartphone verbinden met de MiFi en klaar was ik.

Achteraf gezien was het goedkoper geweest om dit meteen te doen, maar goed. Iets met verbranden en zitten en blaren hé :-)

Ik begrijp zeker dat het voor deze persoon een vervelende situatie is, maar in om het even welk land waar je heen gaat krijg je een welkoms sms van je provider met alle kosten die er aangerekend worden. Dus je KENT de kosten ...

Je kan zeggen dat Telenet grof geld verdiend hieraan, maar als je als buitenlander (zeker buiten de EU) naar België komt betalen die mensen evenveel qua roaming hoor...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Is het probleem niet veeleer dat apps doelloos data laten 'weglekken'? Als je alleen een dataverbinding nodig hebt voor navigatiedoeleinden, moet je met enkele MB's de dag doorkomen. Als dat niet het geval is, vloeit er doelloos data weg. Dat kan je niet op alle telefoons en besturingssystemen even makkelijk beheren.

Bij Android is er wel ergens een optie om de 'achtergrondgegevens te beperken' (of zoiets) en kan je voorts gebruik maken van de Opera-browser om het dataverkeer verder te beperken. Dat zijn hulpmiddelen, maar doet niets af aan het gebrek aan controle over het dataverkeer voor de modale gebruiker. In mijn ogen zijn het dus vooral de ontwikkelaars van de besturingssystemen en de apps die verantwoordelijk zijn voor onbedoeld hoog dataverbruik.

Mocht iedereen apps ontwikkelen die niet meer dan enkele hoognodige KB's verbruiken, zouden we dit soort toestanden niet zien opduiken. Dat zou de netwerkcapaciteit ook ten goede komen. Waarmee we weer in de discussie over de reclame en aanverwante belanden, want het is uiteraard aan reclame en tracking dat die data verloren gaat.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

krisken schreef:Dus uiteindelijk moeten we elke mens (dus jij, ik, iedereen) beschouwen als een wereldvreemde achterlijke idioot welke moet beschermd worden tegen zichzelf?
Voor een stuk inderdaad wel.
Een lening krijg je niet zomaar, koop eens een auto van €4.000 met een lening, je zal daar heel wat papierwerk voor moeten invullen.
Waarom kan je dan wel zomaar voor €4.000 surfen?
Het punt blijft uiteraard dat die tarieven degoutant hoog zijn EN dat ze overduidelijk gecommuniceerd worden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

krisken schreef:Dus uiteindelijk moeten we elke mens (dus jij, ik, iedereen) beschouwen als een wereldvreemde achterlijke idioot welke moet beschermd worden tegen zichzelf?

[...]
Uh huh! Dat is het inderdaad! En terwijl ook nog eens goed bashen op alle operatoren tegelijk! Een schande is het dat die bedrijven nog bestaan!

Zo lees ik de reacties hier van iedereen zegt dat het niet de schuld van de "ok-doe-maar-smser" is.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik vind diene pee ook een beetje dom in dit geval maar ik vind de situatie erg vergelijkbaar met iemand die ten prooi valt aan phishing: mensen zijn geen computers dus af en toe gaat er eens iemand in de val trappen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

cadsite schreef:
krisken schreef:Dus uiteindelijk moeten we elke mens (dus jij, ik, iedereen) beschouwen als een wereldvreemde achterlijke idioot welke moet beschermd worden tegen zichzelf?
Voor een stuk inderdaad wel.
Een lening krijg je niet zomaar, koop eens een auto van €4.000 met een lening, je zal daar heel wat papierwerk voor moeten invullen.
Waarom kan je dan wel zomaar voor €4.000 surfen?
Het punt blijft uiteraard dat die tarieven degoutant hoog zijn EN dat ze overduidelijk gecommuniceerd worden.
Tja een Visakaart met een limet van 1250 euro kan iedereen zomaar aanvragen, gewoon tonen dat je minimum datzelfde bedrag elke maand op je rekening krijgt is genoeg. Je kan makkelijk tot 5000 euro gaan als Visa limiet met alleen te tonen wat je loon is. Als blijkt dat je 5000 euro/maand verdiend zal je dat al snel voor elkaar krijgen. Maar wie zegt dat je volgende maand niet op straat staat?

Wat autoleningen betreft : ik ken toch een handvol mensen die gewoon naar de garage zijn gegaan en met een nieuwe auto naar buiten gingen terwijl ze nog geen dag "echt" gewerkt hadden. Mensen die op 20 augustus een contract tekenen dat ze op 1 september mogen beginnen op een bepaalde job met een vrij normaal loon, welke thuis wonen en dus geen verdere kosten hebben konden midden september prima met een auto naar buiten rijden uit een garage hoor (wagen van +/- 18000 euro).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat je betaalt wat je verbruikt is normaal.
In deze echter....

De discrepantie tussen de roaming prijs in bundel en buiten bundel is exorbitant.
Zelfs voor de niet-EU bundels (die niet direct de goedkoopste zijn) is het verschil zo groot dat enkel woekprijzen en maffiapraktijken aan de basis kunnen liggen.

Bovenstaande (weliswaar EU schaal) indachtig, kan het toch echt niet zijn dat je binnen bundel een kost hebt van 3 *cent* per MB, maar buiten bundel een kost van 14,5 *euro* per MB?
Dat is zo'n 500!!!! keer duurder.
Je gaat mij écht niet wijsmaken dat dat realistische kostprijzen zijn, niet als je dat binnen een bundel zoooooveel goedkoper kan doen als bedrijf.

Hier is maar 1 conclusie: de consument moet hier idd tegen beschermd worden.

Het kan me ni schelen hoeveel er gemekkerd wordt van "de klant was gewaarschuwd etc etc", het kostverschil is gewoon TE groot om dat aanvaardbaar te vinden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iets dat je op voorhand inkoopt is altijd goedkoper dan iets dat je achteraf betaald?
Ga eens naar een datacenter. Zowel in BE als de rest van de EU. Als je op voorhand zegt "ik wil 100Mbit" dan betaal je daar een bepaalde prijs voor. Maar als je ineens 101Mbit verbruikt zal deze laatste Mbit ook ineens een pak duurder zijn dan je zou denken...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De vergelijking met een lenig gaat niet op.
In het geval van een lening ga je een nieuw contract aan, in het geval van de telefoon HEB je al een contract waar je van verondersteld wordt de voorwaarden te kennen.

Ik blijf erbij: de phone is slimmer dan de user, dan krijg je problemen en dan komen de traantjes...
Je kan mensen waarschuwen en nog eens waarschuwen en nog eens maar als ze echt niet willen luisteren moeten ze maar op de blaren zitten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
noblemo
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 9 keer

Het zoveelste verhaal van een slimmerik die op reis de hele dag mobiel internet, en dan achteraf naar de media stapt met de dure factuur in de hand.

Vroeger kon ik dat nog begrijpen, maar tegenwoordig krijgt men voldoende info over de tarieven én waarschuwingen als men over een bepaalde limiet gaat.

Die tarieven zijn inderdaad schandalig duur, maar... als je na een uur €50 kwijt bent, moet je echt al dom zijn om de blokkering zelf op te heffen en lekker voort te surfen.
Elk normaal mens zou na die waarschuwing zijn mobiele data afzetten.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Het is eigenlijk heel simpel pre-payed dan heb je die ellende nooit !
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

IP transit 16 miljoen keer goedkoper dan roaming

Hier wat cijfers die duidelijk maken wat voor een afzetters sommige telecom bedrijven zijn.

Vandaag zag ik wat IP transit kost via een ad op slashdot
transit.png
Dus met het bedrag wat de klant diende te betalen, kan je maandelijks meer dan 20 gigabit IP transit afnemen.
Reken maar uit hoeveel data dat is.

1 mbit is 320 gigabyte per maand als je de lijn voltrekt (ooit al gedaan spreek uit ervaring)
10.000 mbit is 3.200.000 gigabyte per maand
20.000 mbit is 6.400.000 gigabyte per maand

6.400.000 gigabyte is 6.553.600.000 megabyte

aan 10 euro per megabyte bij roaming komt dat neer op 65.536.000.000 euro
terwijl bij transit het 4000$ en dus bij benadering 4000 euro kost

Roaming is dus 16.384.000 keer duurder dan IP transit.
Stel dat je die 10 giga transit maar 10% mag opentrekken voor je 95th percentile, dan is het nog steeds 1.6 miljoen keer duurder.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 25 jan 2017, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En waar ga jij HE afnemen? Weet dat dit niet in elk DC in BE ligt. Slechts in één ...
En dan is de vraag maar of deze prijs wel telt voor België/Europa ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

10 jaar terug heb ik al 10 gig interfaces gezien toen ik bij Sogeti werkte als network engineer, in zelfde gebouw zat realroot en michiel had wel vet netwerkspul staan

gebouw was interxion

dat was in 2006

het zou me verwonderen dat er maar 1 datacenter 10 gig kan opleveren
bij unix solutions komen dark fibers binnen die dat vlot kunnen trekken en er zullen partijen dit zonder probleem kwa ip transit kunnen leveren

enkel de prijs in europa ken ik niet, een telefoontje naar iemand bij een bevriende isp en ik weet het direct

zelfs al is europa 10x of zelfs 100x duurder voor transit, dan wordt de roaming klant nog steeds zwaar genaaid door de telcos
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

HE (Hurricane Electric = jouw reclame) kan enkel opleveren vanaf Interxion. Als je daar niet zit, heb je pech...
Er kunnen talloze andere transits 10Gbit leveren, das kwestie van een anders SFP module er in te gooien, klaar.

PS : wie is een bevriende ISP?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik vermoed dat ISPs nog veel minder gaan betalen voor transit als ze maar genoeg afnemen.

Het ging gewoon om een cijfervoorbeeld. Of het nu 160 miljoen, 16 miljoen, 1,6 miljoen of zelfs 160,000 keer te duur is, het is en blijft een schande dat ze ermee wegkomen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

BE is nog altijd een zeer duur land voor transit, zeker als je gaat vergelijken met bijvoorbeeld Nederland of UK. Jij zit trouwens continue te vergelijken met BE, maar wat kost transit in Turkije?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Maar dat doet niet terzake.
De arme man uit Bornem heeft een contract getekend en is akkoord gegaan met de voorwaarden. Men heeft hem blijkbaar meermaals gewezen op het feit dat het duur aan het worden was en toch is hij doorgegaan. ..
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nu 430 Mbyte verbruiken op anderhalf uur op een smartphone lijkt me ook veel. Zeker in het buitenland. mss een van de kinderen die een filmpje wou kijken. :idea:

De prijs per megabyte is ook duur, al dan niet gekend door de bornemnaar. Hoe dit komt ? Ik denk dat je dat best aan de isp kan vragen ipv te gissen.Het lijkt me meer over hoe de contracten geregeld zijn tussen België en Turkije in dit geval.

Datatraffiek moet niet gekocht worden omdat deze niet via België loopt. Dat vertrekt namelijk rechtstreeks van het netwerk van de isp in het buitenland. Doe maar eens een tracert naar Google in het buitenland als je mobiel geconnecteerd bent. Dan weet je het direct.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ben je daar 100% zeker van mailracer? Ik kan je zeggen dat, toen ik bij Base zat, alle traffic naar BE kwam, en vanaf hier ik op internet ging. Had ook een Belgisch IP adres via CGNat etc. Geen IP van dat land zelf. En dat is nog geen jaar geleden ...

430MB das iemand die volgens mij gewoon YT filmpjes bekijkt ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

We zijn hier al 2 pagina's aan het discuteren, maar ik denk dat we het in feite allemaal met mekaar eens zijn, namelijk:
  1. dat de hoge rekening toch de eigen schuld is van de klant, die de verschillende waarschuwingen naast zich heeft neergelegd. In die zin kan de ISP niets verweten worden.
  2. dat de roaming tarieven buiten bundel schandalig buiten proportie zijn. Hier kan de ISP wel iets verweten worden (woekerprijzen).
Wat toch 2 verschillende zaken zijn...

We are in "violent agreement" :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

mailracer schreef:Datatraffiek moet niet gekocht worden omdat deze niet via België loopt. Dat vertrekt namelijk rechtstreeks van het netwerk van de isp in het buitenland. Doe maar eens een tracert naar Google in het buitenland als je mobiel geconnecteerd bent. Dan weet je het direct.
Volgens mij is dit niet juist. Gezien je surft via de apn van jouw eigen provider, gaat volgens mij alle data traffiek via jouw ISP.

Net zoals je sms't vanuit het buitenland, gaat die sms naar buiten via de Belgische sms centrale.
Vandaar dat je met jouw eigen GSM naar een Belgisch verkort nummer kan sms'sen, wat met een buitenlandse GSM (ook als die in België is) niet mogelijk is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

100 percent zeker ben ik niet. Maar idd cgnat, daar heb ik niet aan gedacht. Als je iemand kent die naar het buitenland gaat dan kan dat eens nagezien worden. Wat als je je toegangspunt zou veranderen ? Ipv mworld.be iets anders dus
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”