Ervaringen met BASE / Mobile Vikings (netwerk)?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb het al in een ander topic van mij gevraagd, maar ik dacht dat het het wel waard was om er even een nieuw topic voor te openen.

Ik ben vooral opzoek naar mensen die dagelijks surfen op het BASE-netwerk (klanten van BASE of Mobile Vikings, om precies te zijn).
Mensen die 4G gebruiken, iets verder gaan dan de bakker om de hoek, en gigabytes aan data verstoken per maand.

Voor jullie heb ik de vraag: wat zijn jullie ervaringen met het BASE-netwerk?
Ook mensen die kunnen vergelijken met Orange en/of Proximus: merk je een groot verschil tussen de netwerken?

Dan heb ik het over 3G en vooral 4G (niet 4G+).
Hoe zit het qua dekking, snelheid, ...?

Ik kijk uit naar jullie reacties, en alvast bedankt! :-D

EDIT: Speedtest.net-resultaten etc. zijn natuurlijk ook altijd meer dan welkom! :beerchug:
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik had Base tot maart of april van dit jaar. Op zich een prima provider (ik had B39, vriendin B15) echter in héél wetteren geen 3G of 4G, enkel Edge. Merk wel dat je bij Base minder een 4G signaal krijgt dan bij Mobistar. Echter zijn de snelheden bij Base wel een pak hoger dan Mobistar (ttz, pieksnelheden). Zo heb ik bij Mobistar meer bvb 10 a 20 Mbit gezien in snelheid terwijl dit bij Base eerder tegen de 50Mbit lag. Persoonlijk heb ik dan liever het Mobistar principe : overal 4G maar niet persé high speed.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Super! Bedankt voor je mini-review, Krisken! :D Helpt me alweer een stukje verder! ;)
krisken schreef:Zo heb ik bij Mobistar meer bvb 10 a 20 Mbit gezien in snelheid terwijl dit bij Base eerder tegen de 50Mbit lag.
Ik denk dat je je niet mag misleiden hierin. Bij BASE zit je op band 3, en bij Orange zit je hoogstwaarschijnlijk op band 20, zoals je zelf wel al doorhad, waarschijnlijk.
Op zich heel leuk voor de snelheden, maar de dekking is hier wel een stukje lager door... Als je rondwandelt is dat geen probleem, maar op een bus, in de auto, ...
Veel gebruikers zien het ook als een goed ding, maar eigenlijk is het gewoon weer één van die antenne's van rond de periode van toen ze begonnen met 4G, en nooit met band 20 hebben aangevuld (en de meesten merken ook amper verschil tussen band 20 of 3, en 'testen' de verbinding ook niet met dergelijke apps).

In zo'n geval is band 20, zoals jij ook prefereert, niet onhandig (i.c.m. band 3). Band 20 is batterijvriendelijker en als je een gebouw binnenloopt, riskeer je niet meteen op 2G gezwierd te worden... Ik weet niet of ze ook nog steeds voornamelijk 2100 MHz gebruiken voor hun 3G?

In ieder geval enorm bedankt, Krisken! :D
Blond doesn't mean stupid :roll:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik woon in de kempen en studeer in Antwerpen daarnaast ben ik veel op de baan.

Onderweg heb ik nooit problemen en mijn streaming/google maps blijven zonder probleem draaien. Als ik kijk zie ik meestal 4g of 3g.
Thuis heb ik altijd 4g en in iets landelijkere dorpen valt het soms terug op 3g, edge is zeer zeldzaam. Zelfs tijdens vakanties in de Ardennen geniet ik meestal van 3g aan zeer degelijke snelheden 20+ Mbit. In Antwerpen heb ik altijd 4g. Diep in de bossen val ik soms terug op edge.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Toevallig net (terug) de overstap gemaakt van Px Generation Connect naar MV.
Eerste bemerkingen: base netwerk lijkt in tussentijd niet heel erg te zijn verbeterd: sommige plaatsen (bv laatste perrons in station Leuven) enkel een instabiele edge-verbinding, tijdens grote stukken van treinrit geen ontvangst, ...

Daarnaast ook (backup) Orange kaartje in mijn dual-sim gsm: heb het idee dat zij er wel (sterk) op zijn vooruitgegaan. Bereik lijkt me even goed als Px.

Ik overweeg om mijn Viking-helm toch weer af te zetten, en over te stappen naar "Internet on Mobile" van Orange.
In mijn ogen: zelfde prijs, maar beter netwerk.

Nog iemand (andere) ervaringen?
Afbeelding
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Heb na jaren mobile vikings de overstap gemaakt naar scarlet (Proximus netwerk en gratis roaming).
Hier in west-Vlaanderen toch nog steeds veel Edge, vooral als ik een gebouw binnenstap valt de verbinding vaak terug op Edge. Heb het gevoel dat Base toch nog serieus achterop zit ten opzichte van de andere 2 aanbieders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

2Flip schreef:Toevallig net (terug) de overstap gemaakt van Px Generation Connect naar MV.
Eerste bemerkingen: base netwerk lijkt in tussentijd niet heel erg te zijn verbeterd: sommige plaatsen (bv laatste perrons in station Leuven) enkel een instabiele edge-verbinding, tijdens grote stukken van treinrit geen ontvangst, ...
Die ervaring had ik ook, op dezelfde plaats. :lol:
Ik vond het ronduit triest om in station Leuven op EDGE terug te vallen, zelfde ervaring bij Orange daar trouwens.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik denk dat de vraag nooit beantwoord zal kunnen worden.
Alles hangt samen van uw locatie, de route die je wenst te nemen, het transportmiddel indien je het ook tijdens verplaatsingen wilt gebruiken, de hoeveel data dat je wil verbruiken én niet te vergeten de smartphone die je gebruikt in combinatie met de geinstalleerde firmware versie.
Zelf heb ik MV en IOM, ben in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Brussel (Evere) en soms in A'pen en er is niet 1 netwerk die er met kop en schouders uitsteekt en mij overal bedient zoals het hoort. Zelfs aan mijn voordeur of tuin geeft IOM mij slechts Edge, 150m verder heb ik 4G. Ik woon in een woonwijk met zo'n 350 villa's dus vreemd dat daar een blindspot is.
O ja, in het appartement waar wij soms verblijven in Oostende zie je dat beide netwerken merkelijk beter presteren buiten de maanden juli/aug dan erin. Dus het aantal rondhuppelende smartphones is blijkbaar ook een factor die meespeelt. Vandaar dat WiFree en Proximus_FON een flop zijn aan de kust, al die smartphones proberen automatisch op wifi een vrij slot (welke beperkt zijn in aantal) te verkrijgen, wat in de meeste gevallen niet lukt dus gaan ze dan maar tot onderhandeling over op 3/4G om daar een slot te krijgen.

Ik denk dat het het best is dat je je een SIM kaart aanschaft, er wat geld op zet en het zelf uitprobeert.
Ben je met een bepaald netwerk tevreden dan vraag je een nieuwe kaart aan met nummeroverdracht, indien nodig.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2013, 20:26
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 34 keer

Ik woon op zo'n km van Aarschot station.

Binnenshuis ervaar ik met MV geen 4G, 3/5 3G.
Buitenshuis moet ik al serieus forceren wil ik 4G, al blijft hij liever op 3G staan.

In tegenstelling tot Orange. (mast staat 500 meter ver)
Binnenshuis 5/5 4G, 5/5 3G, 5/5 E

Aarschot is niet bepaald goed bedekt met het signaal van Base, als je ziet hoe ver de masten uit elkaar staan is dit vrij logisch.
Hier mag Telenet gerust nog enkele masten bijplanten willen ze naast Proximus en Orange komen te staan.
TV: Telenet + CI+ module
Internet: Telenet Giga internet
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat auto betreft moet ik zeggen dat het al bij al mee viel met Base. Trein is een ramp : veelal niks van ontvangst. Vroeger (pakweg een jaar terug) vaak gependeld tussen Wetteren en Antwerpen voor mijn werk. Een MiFi met Base kaartje er in was een ramp: enkel in de steden had ik deftig ontvangst om te surfen. Daartussen (bvb tussen Gent en Lokeren) had ik maximaal edge, en helemaal onwerkbaar. Echter met Orange was dit anders : met een IOM kaartje kon ik toch zeker 70% van de reis rustig blijven internetten...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

gunmaster schreef:Als ik kijk zie ik meestal 4g of 3g.
2Flip schreef:Eerste bemerkingen: base netwerk lijkt in tussentijd niet heel erg te zijn verbeterd: sommige plaatsen (bv laatste perrons in station Leuven) enkel een instabiele edge-verbinding, tijdens grote stukken van treinrit geen ontvangst, ...
pufpufpuf schreef:Hier in west-Vlaanderen toch nog steeds veel Edge, vooral als ik een gebouw binnenstap valt de verbinding vaak terug op Edge. Heb het gevoel dat Base toch nog serieus achterop zit ten opzichte van de andere 2 aanbieders.
kristofmertens schreef:Binnenshuis ervaar ik met MV geen 4G, 3/5 3G.
Buitenshuis moet ik al serieus forceren wil ik 4G, al blijft hij liever op 3G staan.
kristofmertens schreef:Aarschot is niet bepaald goed bedekt met het signaal van Base, als je ziet hoe ver de masten uit elkaar staan is dit vrij logisch.
krisken schreef:Wat auto betreft moet ik zeggen dat het al bij al mee viel met Base. Trein is een ramp : veelal niks van ontvangst.
Enorm bedankt voor jullie reacties! Ze helpen enorm, en zijn zeer leerzaam! :D
Ook het feit dat iedereen een beetje ervaringen heeft in een andere regio, helpt enorm!

Het valt me op dat BASE vooral nog steeds 2100 MHz voor 3G gebruikt en 1800 MHz voor 4G. Pufpufpuf geeft aan op 2G te vallen in gebouwen (wat dit verklaart), en kristofmertens heeft ook geen 4G binnenshuis.
Gunmaster heeft redelijk goede ervaringen, maar ik merk op dat de rest min of meer hetzelfde ervaart doorheen Vlaanderen...

De reviews helpen me natuurlijk enorm om een schets te kunnen maken van de staat van het netwerk. We gaan ook zelf wat testen, maar de ervaring van zij die dit dagelijks gebruikten, is natuurlijk veel meer waard. :)
We blijven er ook bij dat Orange onze nummer 1 keuze is, maar hebben nog geen antwoord van hun. :(
2Flip schreef:Daarnaast ook (backup) Orange kaartje in mijn dual-sim gsm: heb het idee dat zij er wel (sterk) op zijn vooruitgegaan. Bereik lijkt me even goed als Px.
Ja, qua bereik (2G) en dataverbinding (4G) vind ik dat Orange op dezelfde hoogte als Proximus staat.
3G is (buitenshuis) natuurlijk nog steeds veel beter bij Proximus, ook qua snelheid.
Het 4G-bereik binnenin gebouwen is bij Orange misschien zelf een stukje beter.
decat schreef:Die ervaring had ik ook, op dezelfde plaats. :lol:
Ik vond het ronduit triest om in station Leuven op EDGE terug te vallen, zelfde ervaring bij Orange daar trouwens.
Zeker dat het niet aan je toestel ligt? Dat je dit met Orange voorhebt, lijkt me héél sterk, omdat zij, vooral aan het station, enorm veel capaciteit hebben.
Zelf tijdens spitsuur, wanneer de perrons echt volstaan, heb ik zowel op perron 1 als op 10 en 12 perfect 4G-bereik (band 3), én 2 jaar geleden ook nog perfect 3G-bereik met Telenet (Orange-netwerk).
Heel vreemd dat jij dan terugviel op 2G met Orange.
Qua kwaliteit staan Orange en Proximus steeds dichter en dichter bij elkaar.
kristofmertens schreef:In tegenstelling tot Orange. (mast staat 500 meter ver)
Binnenshuis 5/5 4G, 5/5 3G, 5/5 E
Mobistar heeft zich ook altijd al heel veel gefocust op lage frequenties. BASE vooral op hogere...
Pluspunt van lagere frequenties is betere dekking binnenshuis, nadeel is minder snelheid.
Ik vind dat Orange tegenwoordig op de juiste plaatsen, de juiste frequentie(s) gebruikt en combineert.
kristofmertens schreef:Aarschot is niet bepaald goed bedekt met het signaal van Base, als je ziet hoe ver de masten uit elkaar staan is dit vrij logisch.
Hier mag Telenet gerust nog enkele masten bijplanten willen ze naast Proximus en Orange komen te staan.
Als ik de kaart met antenne's zo eens bekijk, valt het me enorm op hoe weinig er van BASE zijn. Dit zegt natuurlijk niet alles, maar zelf in mijn buurt hebben Proximus en Orange er tot 3 keer meer.
Volgens de kaart is er ook enkel 4G op band 3, maar de antenne's staan voor deze frequentie te ver uit elkaar om niet terug te vallen op 3G of 2G wanneer je van de ene antenne naar de andere rijdt. Niet zo'n prettige 4G-ervaring, en zeker niet prettig voor je batterij...
Ik wist echt niet dat het zó hard tegenviel... Ik dacht dat het best oké was toen ik die kaart voor het laatst bestudeerde...

Ik ga i.i.g. een MV-kaartje bestellen om te kijken wat ik in realiteit kan verwachten van antenne's die zo ver uit elkaar geplaatst zijn.
bruma schreef:ik denk dat de vraag nooit beantwoord zal kunnen worden.
Ik vrees dat je me niet helemaal begrijpt. Ik ben niet van plan om naar BASE / Mobile Vikings over te stappen, maar hun om hun netwerk eventueel te gebruiken om er zelf diensten mee te gaan leveren (hoewel we Orange enorm prefereren, lijkt BASE op dit moment de enige geïnteresseerde).
Om te weten of het netwerk wel goed is (voor iedereen), lees ik graag de ervaringen van mensen die het netwerk voor een lange tijd dagelijks gebruiken of gebruikten. Tot nu toe valt dat nog niet echt mee. :p

Enorm bedankt voor de reacties! Meer ervaringen (aka leerzame leesstof) zijn altijd welkom! :D
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je dan toch origineel wil zijn, wat als je een overeenkomst met twee providers zou afsluiten en de gsm het sterkste netwerk zou kiezen. Zoals bij roaming. Mss technisch onmogelijk?
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 557
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Google (Project Fi) doet dat met Tmobile en Sprint in de VS.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Goztow schreef:Als je dan toch origineel wil zijn, wat als je een overeenkomst met twee providers zou afsluiten en de gsm het sterkste netwerk zou kiezen. Zoals bij roaming. Mss technisch onmogelijk?
Als Full MVNO is het zeker en vast technisch mogelijk, maar als light MVNO...
De netwerkbeheerder houdt bij wat de klant verbruikt, dus als je dan zoveel bij Orange hebt gebruikt, en zoveel bij BASE...
Als light MVNO dus niet mogelijk, volgens mij.
ChelloExtremer schreef:Google (Project Fi) doet dat met Tmobile en Sprint in de VS.
Google is hoogstwaarschijnlijk Full MVNO, en T-Mobile heeft ook niet overal dekking.
T-Mobile huurt een stuk van het AT&T-netwerk voor waar zij geen bereik hebben (en ik denk omgekeerd voor een stuk ook).
Zelfde voor Sprint dat stukken van Verizon gebruikt. Je krijgt bij Sprint dan 'Extended' als netwerknaam te zien.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

orange heeft momenteel het beste netwerk !
dan proximus en dan base.

Natuurlijk zijn er plaatsen waar dit niet zal kloppen, maar globaal gezien in belgie is base het zwakst.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Base bijna altijd 3g, enkel Nevele zo goed als volledig 2G....best vervelend gps opzetten altijd aan denken dat ik dat nog doe binnen wifi bereik.
Verder kan ik niet klagen Oostende bastogne bijna altijd 3g.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Vroeger had je toch zo'n kaartje met de netwerk dekking van mobile vikings?
Dacht zelf dat dit gemaakt was door iemand die ook op userbase zat.

Ik kan echter alleen de cijfers uit januari 2015 terugvinden...
Afbeelding
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

FunkStar schreef:Vroeger had je toch zo'n kaartje met de netwerk dekking van mobile vikings?
Klopt, je kon toen zelf vergelijken met hoe de dekking was op andere tijdstippen.

Je kan ook het de website van het BIPT raadplegen voor een goed overzicht. Ik denk dat die informatie uit drive-tests gehaald is (maar daar ben ik niet zeker van).

Als je dan BASE met Orange en Proximus vergelijkt…
Op zich ziet BASE er niet zó enorm slecht uit, maar als je inzoomt is al snel duidelijk dat er overal gaten zitten tussen de 4G-dekking. Iets wat je bij Proximus en vooral Orange nu toch al een lange tijd maar heel uitzonderlijk tegenkomt…

Als je dan in de auto zit, gaat hij continue van 4G, naar 3G, naar 4G, … Misschien geen drama voor de verbinding, maar wel voor je batterij.

Klik hier voor de dekkingskaart en kies naast de kaart de provider, en de netwerktechnologie (2G, 3G, 4G) en vergelijk zo met de andere providers. :)

EDIT: de informatie komt toch niet uit de beroemde drive-tests van het BIPT, maar weergeeft theoretische berekeningen van de providers zelf...
De dekking kan (en is, vaak) in werkelijkheid nog minder zijn.



proximusboyke schreef:orange heeft momenteel het beste netwerk !
dan proximus en dan base.
Zou kunnen, qua 4G dan. Hoewel Proximus Orange wel recent heeft ingehaald qua 4G-dekking (maar ze zijn ook wel 1,5 jaar vroeger begonnen).
Ik ben blij met de dekking van Orange (niet echt met hun klantenservice), en verlaat het 4G-netwerk nog heel zelden...
proximusboyke schreef:... maar globaal gezien in belgie is base het zwakst.
Tja... De zwakste is misschien ook nog goed, maar hun kaart (en hun (ex-)klanten) zeggen toch niet veel goeds... :p
q-tec schreef:Base bijna altijd 3g, enkel Nevele zo goed als volledig 2G....best vervelend gps opzetten altijd aan denken dat ik dat nog doe binnen wifi bereik.
Verder kan ik niet klagen Oostende bastogne bijna altijd 3g.
BASE hun 3G is misschien wel sneller dan ik denk... Bij Orange heb ik som van die momenten dat ik denk "laat maar" als er 3G staat.
Bij BASE herinner ik dat ik vaak 1 bolletje 3G had, en toch nog heel vlot kon surfen. Dit kwam waarschijnlijk omdat ze de 2100 MHz-band enorm veel gebruikte.
Orange kiest meer voor 900 MHz, en als je dan 1 bolletje 3G hebt, kan je het vrijwel vergeten.

En nee, je kan niet klagen dat je bijna altijd goed 3G-bereik hebt met BASE in die steden, maar toch... In 2016 mocht je daar toch al 4G hebben, en niet bijna altijd, gewoon altijd. :p
Zelf op de weg van Oostende naar Bastogne zal je vrij zelden van 4G terugvallen naar 3G/2G met Orange en Proximus. Pas vanaf dat je de taalgrens over bent, zou dat wel eens kunnen gebeuren. :p
Blond doesn't mean stupid :roll:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die dekkingskaarten van BIPT moet je wel met een korrel zout nemen. Deze zijn gebaseerd op de data die door de operatoren zelf is aangeleverd en al sterk verouderd. Doordat BASE in de verkoop stond is er minder geïnvesteerd in 800Mhz LTE, maar ondertussen zijn ze wel met een serieuze inhaaloperatie bezig. Vorige maand hebben ze 224 wijzigingen aangevraagd voor het netwerk (tov 85 samen voor de twee andere operatoren).

Of Proximus en Orange zoveel beter zijn? Met Proximus heb ik thuis met moeite 4G (ze hebben de mast nog steeds geen upgrade gegeven) en is het onmogelijk om te bellen op het werk in de site in Brugge. Bij Orange dan weer heel veel onderbroken oproepen.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

lithion schreef:Doordat BASE in de verkoop stond is er minder geïnvesteerd in 800Mhz LTE ...
Dit weet ik wel, en heb ik zelf in een ander topic verteld.
Maar zijn de wijzigingen ook meteen merkbaar? Telenet heeft nog een contract met Orange tot 2018, van elke wijziging, waar ze hun geld in steken is, kan hun concurrent BASE profiteren tot die tijd...

Als ze op het niveau van Orange willen staan, en geen klanten willen die zagen dat hun bereik ineens veel slechter is geworden, zullen ze nog veel mogen investeren.

De kaarten van het BIPT zullen eerder iets positiever zijn dan de werkelijkheid (gezien de gegevens van de providers zelf komen).
lithion schreef:Vorige maand hebben ze 224 wijzigingen aangevraagd voor het netwerk (tov 85 samen voor de twee andere operatoren).
Dat is inderdaad ook niet vreemd, aangezien de andere 2 al een goed netwerk hebben, en BASE héél ver achterstaat.
lithion schreef:Of Proximus en Orange zoveel beter zijn? Met Proximus heb ik thuis met moeite 4G (ze hebben de mast nog steeds geen upgrade gegeven) en is het onmogelijk om te bellen op het werk in de site in Brugge. Bij Orange dan weer heel veel onderbroken oproepen.
Nooit last van gehad. En met wat ik hier lees, is dat net bij BASE vooral het geval.
Natuurlijk: het hangt van locatie af. Misschien dat jij net pech hebt... :?
Blond doesn't mean stupid :roll:
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik rij het land rond met BASE, veelal met audiostream op en dat werkt perfect. Ik moet wel regelmatig 4G forceren via een tooltje op Android, want bij BASE schakelt men heel snel terug naar 3G of EDGE, terwijl je nog perfecte LTE ontvangst hebt...

De trein neem ik nagenoeg nooit, maar overal waar ik kom (steden & platteland) heb ik goeie dekking. Hun indoor dekking is wel aan de zwakke kant.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nogmaals bewezen kwaliteit kost geld !!!!
Zijn goedkoopste maar de zwakste(waarmee ik niet bedoel dat ze slecht zijn)
Bouygues Télécom in frankrijk net hetzelfde.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Als ik dat hier zo lees lijkt het wel alsof het netwerk van Base totaal onbruikbaar is, zoals dat van Mobistar net voor ze met 4G kwamen en hun 3G zwaar overbelast was. Base heeft (zonder MVNO's) meer dan 3 miljoen klanten, zo hard zullen ze dus wel niet achterlopen. Ik gebruik dagelijks streaming radio en Stievie onderweg (tram, auto, op het werk,...) zonder enig probleem. Ik zie 90% van de tijd ook gewoon 4G staan op mijn Samsung S6.

Speedtest, boerenbuiten (Westmalle), zonet:
Afbeelding
Ik weet niet wat Orange en Proximus hier halen maar zelfs al is het het dubbele, veel nut zal dat niet hebben op een mobiele telefoon.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Slechte ervaringen met Mobistar/Orange. Woon in Antwerpen, binnenshuis geen 4G ontvangst, bellen naar sommige nummers lukt gewoon niet (bijvoorbeeld DIV infonummer). Naar Orange shop geweest, zij kennen er niks van. Niet correcte automatische APN instellingen op Android.
Base/MV bijna overal 4G tussen Antwerpen en Mechelen. Dikwijls 50 Mbps. Op de snelwegen gaat het iets slechter maar de verbinding is stabiel, bijna altijd H+. Zelfs Edge is bruikbaar - ik rij met Waze en de app werkt.
Nadeel bij MV: als je belt, is er geen data verbinding.
AfbeeldingAfbeelding
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

jc_dnl schreef: Nadeel bij MV: als je belt, is er geen data verbinding.
Vrij zeker dat ik onlangs aan het bellen was en ondertussen via computer verder kon surfen via de hotspot van mijn gsm.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik ben er heel zeker van dat het inderdaad geen dataverbinding meer hebt als je belt. Heb het zowel op Android als iOS. Vandaar dat ik een mifi in een auto prefereer.

Over het topic. Ik rij ook op vele plaatsen in Vlaanderen rond en Base loopt wel achter qua verbinding op Orange (vandaar mijn mifi met IOM). Ook Proximus kon mij eigenlijk niet bekoren in de omgeving waar ik woon. Vaak had ik maar Edge terwijl ik met Base en Orange 3G of 4G had. Echt de omgekeerde wereld...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Base zal ook wel verbeteren nu ze telenet zijn geworden. Dan zullen de prijzen ook omhoog gaan. Nu kan je mss nog een slag slaan...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

@ IYZY

Pols zeker eens bij uw gesprekken naar de upgrade van het Base netwerk. Telenet investeert om extra antennes bij te plaatsen om Base te verhogen naar de Telenet-kwaliteitsstandaard.

https://www.computable.be/artikel/colum ... klopt.html
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Privé zit ik bij MV. De enige plaats waar ik enkel Edge heb, is toevallig thuis, maar heb ik toch wifi. Anders heb ik 3G of 4G
Op de trein is het inderdaad ook wel vaak dat de verbinding onstabliel is. Prijs/kwaliteit vind ik MV nog steeds zeer goed, zeker met gratis bellen naar andere MV'ers en de cashback-truuk.

Mijn werk-abonnement (Proximus) is onlangs van 15 MB naar 3 GB gegaan, en nu gebruik ik die als hotspot in de auto (bellen en mobiel data (Waze) gaat niet gelijktijdig bij MV op mijn toestel). Ik heb nog wel niet getest of het met PX beter gaat zijn in de auto.
Laatst gewijzigd door johcla 07 aug 2016, 22:08, in totaal 1 gewijzigd.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Roygenz schreef:Ik rij het land rond met BASE, veelal met audiostream op en dat werkt perfect. Ik moet wel regelmatig 4G forceren via een tooltje op Android, want bij BASE schakelt men heel snel terug naar 3G of EDGE, terwijl je nog perfecte LTE ontvangst hebt...
Dank je! Natuurlijk, iedereen de raad geven om je telefoon op 4G te forceren... Dit kan zelf niet zonder extra tools...
Als je naar 3G/2G gaat, heeft je telefoon daar vaak wel een reden voor (vaak ook voor de batterij). Een iPhone doet dit bij band 3 al vanaf 2 'bolletjes' om te vermijden dat je plots zonder verbinding valt (omdat het bij die frequentie mogelijk is dat je enkele meters verder helemaal geen bereik meer hebt). :)
proximusboyke schreef:Nogmaals bewezen kwaliteit kost geld !!!!
Van dat principe zijn we in dit gezin ook, maar dit is toch niet altijd 100% waar.
Zo kan ik je hier veel voorbeelden geven, van onze huishoudtoestellen, tv's en radio's tot de favoriete slippers van mijn man, van een degelijk merk.
Zo veel dingen worden slechter gemaakt omdat het snel moet gaan, zo goedkoop mogelijk moet, en soms met opzet zelf minder degelijk wordt gemaakt.

Om nu op jouw voorbeeld in te gaan: ruim 2 jaar geleden was Mobistar relatief duur, en hadden ze enkel een ronduit slecht 3G-netwerk.
BASE was goedkoper, én beter. Door omstandigheden waren ze nu even gestopt met investeren.
jantje81 schreef:Als ik dat hier zo lees lijkt het wel alsof het netwerk van Base totaal onbruikbaar is ...
Nu ja, de ervaringen kunnen per locatie wel enorm verschillen, natuurlijk...
jantje81 schreef:Base heeft (zonder MVNO's) meer dan 3 miljoen klanten ...
Hier kan ik iets over zeggen, maar dat kan heel racistisch klinken, en ik ben net degene die tegen racisme is op elk vlak.
Maar ik zal het zo zeggen: Lycamobile kan ook miljoenen klanten hebben. ;)
jantje81 schreef:Speedtest, boerenbuiten (Westmalle), zonet ...
Yay, een speedtestje! Superhard bedankt! :D
jantje81 schreef:Ik weet niet wat Orange en Proximus hier halen maar zelfs al is het het dubbele, veel nut zal dat niet hebben op een mobiele telefoon.
Ik denk dat je zelf minder dan de helft haalt, als het op den boerenbuiten is. En *eigenlijk* is dat net beter, want dan heb je meer bereik, en ook binnenin gebouwen bereik. Dit is duidelijk 1800 MHz, en héél snel natuurlijk, maar helaas daardoor minder stabiel, en minder bereik (ook binnenshuis).
Bedankt voor je review! :)
jc_dnl schreef:Op de snelwegen gaat het iets slechter maar de verbinding is stabiel, bijna altijd H+. Zelfs Edge is bruikbaar - ik rij met Waze en de app werkt.
In mijn ogen is het echt raar om blij te zijn met 3G :p, maar dat zal komen omdat de 3G van Orange (op lage frequenties) niet bliksemsnel is.
Not about that life anymore... En naar de tijd waarin je moet ondervinden dat je 2G-verbinding eigenlijk best bruikbaar is, keer ik liever niet terug.
Dat vind ik voor 2016 niet oké. :o
jc_dnl schreef:Nadeel bij MV: als je belt, is er geen data verbinding.
Vaganzza schreef:Ik ben er heel zeker van dat het inderdaad geen dataverbinding meer hebt als je belt. Heb het zowel op Android als iOS.
Dit herinner ik me niet meer... Ik dacht dat je gewoon via 3G kon bellen, maar dat is wel jammer, dan...
Ik bel zo vaak terwijl de persoon waarmee ik bel bijvoorbeeld informatie nodig heeft, dat ik dan opzoek op m'n laptop (dat de dataverbinding van mijn iPhone gebruikt). Dit is gewoon basic geworden voor mij via Orange, en zou iets zijn dat ik niet meer kan missen... :(

Het is toch ook niet van deze tijd om te moeten zeggen "wacht, ik bel je over 2 minuutjes terug"...
Vaganzza schreef:Ik rij ook op vele plaatsen in Vlaanderen rond en Base loopt wel achter qua verbinding op Orange (vandaar mijn mifi met IOM). Ook Proximus kon mij eigenlijk niet bekoren in de omgeving waar ik woon. Vaak had ik maar Edge terwijl ik met Base en Orange 3G of 4G had. Echt de omgekeerde wereld...
Tja, hangt af van de locatie...
Ik vraag me eigenlijk af of ze ook niet kunnen nagaan dat ze ergens enkel 2G/3G hebben op dezelfde manier dat ze jammers opsporen.
Als in een bepaald gebied iedereen op 2G zit, weet je toch genoeg?
Zo is hier een dorp waar Orange uitsluitend 2G heeft, hoewel ze zelf denken dat er ook 3G en 4G is volgens hun kaart. Letterlijk in heel dat dorp, enkel 2G... Valt zoiets niet op?
Goztow schreef:Base zal ook wel verbeteren nu ze telenet zijn geworden. Dan zullen de prijzen ook omhoog gaan. Nu kan je mss nog een slag slaan...
Awel, we vreesden er eerlijk een beetje voor dat het geen zin meer had, omdat het binnenkort toch allemaal in de handen van Telenet zit.
MV belooft (of beloofde) ook dat er niks veranderd voor hun, en hoewel ik hun contract niet ken, twijfel ik hiervoor.
Het contract kan zodanig flexibel zijn dat Telenet zo'n hoge prijzen vraagt, dat we noodgedwongen zullen moeten stoppen... Maar dat is het avontuur, zeker?
Mede daarom dat we nog steeds Orange prefereren. Wie weet valt het mee, en kunnen we net nu profiteren van de grote investeringen van Telenet in het BASE-netwerk... :D

BASE zelf was in ieder geval heel enthousiast en wou ons meteen bellen, alles bespreken, ... en een andere MVNO wou zelf dat we de dag erna naar het kantoor kwamen. Ik vraag me af hoe interessant wij kunnen zijn als zelf zij €40 aanrekenen voor 2GB... De instapkost voor de simkaarten was ook een te groot risico voor ons, maar misschien onderschatten we het wel...

Enfin, eerst kijken hoe het bij BASE zit, en misschien dat het i.c.m. de investeringen van Telenet wel meevalt, en hopen dat Orange ooit nog antwoordt. :p
Block schreef:Pols zeker eens bij uw gesprekken naar de upgrade van het Base netwerk. Telenet investeert om extra antennes bij te plaatsen om Base te verhogen naar de Telenet-kwaliteitsstandaard.
Thanks voor de tip! Dit waren we zeker van plan. ;)
Naar een deal dat rond 2018 niet meer interessant blijkt te zijn, en eigenlijk alleen diende om de zakken van BASE een beetje te vullen tot zolang ze nog bestaan, zijn we ook niet op zoek... :p
johcia schreef:De enige plaats waar ik enkel Edge heb, is toevallig thuis, maar heb ik toch wifi. Anders heb ik 3G of 4G
Bedankt! Dat het op de trein onstabiel is, zoals sommigen aangeven, komt natuurlijk ook omdat de trein vaak sneller voortbeweegt dan goed is voor 3G of 4G op hoge frequenties, en omdat je in een metalen kooi zit.
Als BASE overal 3 x minder antenne's plaatst dan Orange en Proximus, begrijp ik dat je verbinding dan nog een stuk onstabieler is...
johcia schreef:Mijn werk-abonnement (Proximus) is onlangs van 15 MB naar 3 G gegaan, en nu gebruik ik die als hotspot in de auto (bellen en mobiel data (Waze) gaat niet gelijktijdig bij MV op mijn toestel).
Ja, met 15 MB ben je niet veel ... ? :p
En je bent al de derde die bevestigt dat bellen en data niet kan. Dat is wel iets dat ik niet prettig vindt.
Stel dat we toch dit netwerk gaan gebruiken, dan moeten we er toch 100% achter staan... Als je dan maar alleen maar LTE op band 3 hebt en zelf niet kan internetten terwijl je belt...
Hoe interessant zouden mensen ons aanbod zelf vinden als ze weten dat we het BASE-netwerk gebruiken? Ik denk dat dat voor velen hier zelf al een bummer zal zijn... :?
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

daar zijn we !!!
we kennen allemaal het verhaal van de nodes.
Telenet zal zeker geen kosten doen als het niet nodig is.
Dus is het wel omdat base de zwakste is anders zou telenet dit nooit doen.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 07 aug 2016, 22:44, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

proximusboyke schreef:Dus is het wel omdat base de zwakste is anders zou telenet dit nooit doen.
BASE is zwakker dan Orange. Feit.
En Telenet kan er nooit mee wegkomen dat ze hun klanten nu op het BASE-netwerk zetten, want de helft vlucht weg (hoewel ze er natuurlijk ook een boel bijkrijgen).

Vanaf dat ze één streepje minder 4G hebben, gaan ze klagen dat de service slechter is geworden, dus Telenet zal wel minstens op het niveau van Orange moeten komen.

Daarbij, BASE heeft ook niet echt de kans gehad om te investeren... Ga jij nog miljoenen pompen in een bedrijf dat wordt overgenomen? Die zie je toch nooit meer terug...
Maar ondertussen verkeerd het BASE-netwerk wel nog steeds in dezelfde staat.
Blond doesn't mean stupid :roll:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Slechte ontvangst in de trein bij Base kan ik beamen, maar compleet onbruikbaar is het ook niet. Ik moet zeggen dat ik ook best tevreden ben van de 3G bij Base. Hoewel het "maar" 3G is, werkt deze toch altijd snel en responsief. Zoals eerder gezegd werkt 2G zelfs nog vrij vlot. Ik heb hierdoor eigenlijk geen nood aan 4G, mijn smartphone staat altijd op 3G en bijna overal waar ik kom (regio Antwerpen/Mechelen/Leuven/Geel) heb ik vlot internet.

De situatie in het station in Leuven is ook wel een geval apart. Da's de enige plaats waar ik ook op 2G terugval. Laten we hopen dat de situatie onder Telenet bewind betert zonder dat de prijzen daar onder lijden. Maar dat laatste zal wel ijdele hoop zijn :cry:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ow ow ow, ik ga ook nooit zeggen dat base slecht is é.
Het is gewoon de zwakste, maar voor veel mensen is het ruim voldoende.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Wat tegelijk bellen en internetten betreft: een vriend heeft een iPhone en sinds de laatste iOS-update kan hij nu wel tegelijk bellen en internetten bij Mobile Vikings.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

gm123 schreef:Ik moet zeggen dat ik ook best tevreden ben van de 3G bij Base. Hoewel het "maar" 3G is, werkt deze toch altijd snel en responsief. Zoals eerder gezegd werkt 2G zelfs nog vrij vlot. Ik heb hierdoor eigenlijk geen nood aan 4G, mijn smartphone staat altijd op 3G en bijna overal waar ik kom (regio Antwerpen/Mechelen/Leuven/Geel) heb ik vlot internet.
Lol, dat je klanten er zelf moeten achter komen dat 2G vlot werkt... Dan moet er toch iets aan het netwerk gebeuren...
En jullie zien het natuurlijk als een doodnormaal ding om in de gebieden 'waar je het verwacht' 4G te hebben, en daarbuiten 3G te hebben, dat is echt zoiets dat ik niet meer gewend ben sinds ik bij Orange zit. Zelf in afgelegen gebieden of in de kelder thuis heb ik 4G, het is gewoon normaal nu...

In mijn ogen lijkt het dan een soort van downgrade, en ik vraag me af of we dan nog wel echt achter ons project staan en blij gaan zijn met een netwerk dat in onze ogen 'niet zo enorm goed' is...
We zijn beide Orange-klant, en zijn die 'luxe' nu gewoon, en vinden minder 'vreemd'...
Maar we zien wel... Telenet zal het netwerk wel up-to-date krijgen, zeker?
gm123 schreef:
De situatie in het station in Leuven is ook wel een geval apart. Da's de enige plaats waar ik ook op 2G terugval.[/quote]

Ja, bij BASE... :p
Maar iemand gaf aan dit ook met Orange te hebben, en dat lijkt me toch wel sterk.
En als jij naar Geel reist, sta je vast op perron 11? :p daar heb je dus plots 2G?

Bij Orange merk ik ook, als ik op bezoek ben in een bepaalde school, dat ik in het beste geval 3G, en soms zelf 'Geen service' op mijn telefoon zie verschijnen met Orange als de schoolbel gaat.
Blijkbaar heb je daar wel 4 scholen in een straal van 500 meter... Daarbuiten altijd vol bereik 4G.
Misschien dat er te weinig actieve verbindingen kunnen gehouden worden, en BASE te weinig capaciteit heeft aan het station, en je dan terugvalt?
proximusboyke schreef:ow ow ow, ik ga ook nooit zeggen dat base slecht is é.
No need to get offended. Ik zei toch niet dat jij zei dat ze de slechtste zijn?
Ik zei alleen dat het normaal is dat Telenet gaat investeren in een netwerk dat een dik jaar geen upgrades heeft gekregen.
Als Telenet Mobistar ruim een jaar geleden had overgenomen, en Mobistar dan logischerwijs ook geen investeringen meer deed in het netwerk, dan zou Telenet toch ook in het Mobistar-netwerk moeten gaan investeren? Misschien wel minder, omdat Mobistar aan een snel tempo 4G heeft uitgerold, maar toch...
johcia schreef:Wat tegelijk bellen en internetten betreft: een vriend heeft een iPhone en sinds de laatste iOS-update kan hij nu wel tegelijk bellen en internetten bij Mobile Vikings.
Op 3G dan?
Lijkt me langs één kant straf dat een software-update dit oplost... Ik dacht dat de officiële carrier-bundles van Apple enkel beperkingen op het 4G-netwerk kunnen hebben, niet op 3G. Hoe kan Apple zoiets dan tegenhouden?

Ik geloof best dat BASE dit gewoon niet ondersteunt, of misschien wel ondersteunt, maar dat je iPhone of andere smartphone gewoon beslist van via 2G te bellen, omdat BASE nog veel sites heeft met enkel 3G op 2100 MHz (als ik de antennekaart zo eens bekijk)...
Bellen over 3G op 2100 MHz kan prima, maar ik merk dat mijn iPhone bijna altijd naar 900 MHz gaat met Orange, omdat het gewoon stabieler is, voor als je zou verder wandelen als je belt, rijdt, ...
Blond doesn't mean stupid :roll:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

IYZY schreef:En jullie zien het natuurlijk als een doodnormaal ding om in de gebieden 'waar je het verwacht' 4G te hebben, en daarbuiten 3G te hebben, dat is echt zoiets dat ik niet meer gewend ben sinds ik bij Orange zit. Zelf in afgelegen gebieden of in de kelder thuis heb ik 4G, het is gewoon normaal nu...
Ik praat het zeker niet goed, ik vind het zelf ook vrij schrijnend dat deze situatie anno 2016 nog bestaat. Ik kom regelmatig in China en daar heb je ook in the middle of nowhere gewoon 4G ontvangst alsof het niets is. Zelfs in hartje Shanghai heb je continu snelle 4G en god weet hoeveel smartphones daar op een gegeven moment verbonden zijn, terwijl wij hier soms nog met capaciteitsproblemen zitten. :| De markt is daar natuurlijk wel véél groter dan hier, wat investeringen in het netwerk makkelijker maakt, maar dan nog. Op vlak van dekking staan ze daar jaren voor op ons. En in Japan bestaat 2G zelfs niet, daar is alles 3G/4G, maar kwa dekking en snelheid lopen die ook achter op de Chinezen (maar dat zeg je daar best niet luidop.. :lol: )

Ik wil gewoon maar zeggen dat het internet bij Base wel goed werkt in mijn omstreken en ik 4G niet echt mis, als je op 3G vlotjes snelheden van 10-20Mbps is dat nog steeds acceptabel. Het probleem zit hem in de dekking, terugvallen op 2G zou echt niet mogen.

Ook niet vergeten dat 4G in standby meer batterij verbruikt dan 3G. Enkel wanneer je continu downloadt over lange tijd is 4G efficiënter, dus in dat opzicht heb ik ook liever 3G.
IYZY schreef:En als jij naar Geel reist, sta je vast op perron 11? :p daar heb je dus plots 2G?
Ik heb altijd 2G op perron 9, het perron het verst van de ingang. In de rest van Leuven geen last, rond het station ook niet. Ik vraag me af of dit te maken zou kunnen hebben met de architectuur, langs dat perron heb je over de hele lengte een metalen wand en dan nog die grote metalen golfplaat plafonds, misschien zijn dat de boosdoeners?
jc_dnl
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

MV speedtest Mechelen/Muizen

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

gm123 schreef:Ik praat het zeker niet goed, ik vind het zelf ook vrij schrijnend dat deze situatie anno 2016 nog bestaat.
Inderdaad, je kan misschien nog perfect leven met 3G, maar ik vind het jammer dat je dat eigenlijk ook moet doen...
Er is duidelijk veel 4G, en snelle 4G, maar aangezien ze nu al even stilstaan, lopen ze te veel achter met band 20. Die moet er nu toch echt gaan komen om al die gaatjes op te vullen, en binnenin gebouwen dekking te gaan geven aan daar waar er al 4G is. :)
gm123 schreef:Ik kom regelmatig in China en daar heb je ook in the middle of nowhere gewoon 4G ontvangst alsof het niets is. Zelfs in hartje Shanghai heb je continu snelle 4G en god weet hoeveel smartphones daar op een gegeven moment verbonden zijn, terwijl wij hier soms nog met capaciteitsproblemen zitten.
Klopt... Zo zou het in feite moeten... In de USA waren ze ook heel snel met de 4G-uitrol. Het is niet overal perfect, maar het is er wel...
Capaciteit is wel niet altijd tiptop... Integendeel.
Maar in China hebben ze ook hun problemen, hoor... ;) Probeer maar eens deftig te werken daar... Elke website dat buiten China ligt, wordt gecontroleerd en gescreend, en daardoor duurt het altijd extra lang. Zelfde omgekeerd.

Probeer maar eens de Chinese Starbucks-website, of hun McDonald's-website...
De ene keer gaat het al wat sneller dan de andere keer... Soms krijg je een time-out...
En meer servers dan dat je verwacht liggen buiten je eigen land...
gm123 schreef:En in Japan bestaat 2G zelfs niet, daar is alles 3G/4G ...
Dat zal er hier ooit ook eens van komen, hoor. ;)
Alleen is dit nog niet voor morgen, omdat er nog veel 2G-only-gsm's worden gebruikt, betaalterminals op GPRS werken, apparatuur dat de verkeersdrukte opmeet 2G gebruikt, ...

Maar elke dag wordt 2G minder en minder interessant, worden er kosten ingestoken voor niks, en kunnen ze de masten en frequenties beter voor een andere netwerktechnologie gaan gebruiken.
Met 2G heb ik ook nooit minder dan 4 v/d 5 bolletjes bereik... Vaak 5. Misschien dat 2G er echt meer is, de technologie makkelijker te ontvangen is, of je telefoon er extra z'n best voor doet, ik weet het niet, maar het is duur, en wordt steeds minder gebruikt.

Als ik surf gebruik ik 4G, als ik bel 3G.
2G gebruik ik als er geen betere netwerktechnologie beschikbaar is... :)
gm123 schreef:Ik wil gewoon maar zeggen dat het internet bij Base wel goed werkt in mijn omstreken en ik 4G niet echt mis, als je op 3G vlotjes snelheden van 10-20Mbps is dat nog steeds acceptabel. Het probleem zit hem in de dekking, terugvallen op 2G zou echt niet mogen.
Klopt. Ik weet nog dat BASE in 2013 geïnvesteerd had in Dual Carrier 3G, en hiermee kreeg je echt wel hele snelle 3G.
gm123 schreef:Ook niet vergeten dat 4G in standby meer batterij verbruikt dan 3G. Enkel wanneer je continu downloadt over lange tijd is 4G efficiënter, dus in dat opzicht heb ik ook liever 3G.
Is dat zo? Ik dacht nl. altijd dat 4G net het batterijvriendelijkst was all-around, als je goed bereik hebt en op een lage frequentie zit.
3G heeft nl. enorm veel energie nodig, en ik heb bij elke iPhone die ik ooit heb gehad, opgemerkt dat hij veel meer batterijlading verliest op 3G dan op 4G, en dat hij ook veel warmer wordt. Zelfde geldt voor mijn iPad.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je meer energie verliest omdat je er langer over doet gegevens binnen te halen, en je scherm langer aan staat...

Maar ik had nu echt op dat 4G energievriendelijker was... :o
gm123 schreef:Ik heb altijd 2G op perron 9, het perron het verst van de ingang. In de rest van Leuven geen last, rond het station ook niet. Ik vraag me af of dit te maken zou kunnen hebben met de architectuur, langs dat perron heb je over de hele lengte een metalen wand en dan nog die grote metalen golfplaat plafonds, misschien zijn dat de boosdoeners?
Ja, ik denk dat ik me vergist heb. Perron 11 is het perron voor bussen naar o.a. Geel... :p
Ik en het openbaar vervoer... :roll: :lol:
En de perrons zijn toch vrij 'open', dus volgens mij moet het signaal toch binnen kunnen... Zeker omdat de antennes dicht in de buurt (zouden moeten) staan.

Toen ik in Leuven een marktonderzoek moest doen, weet ik wel nog dat ik een collega wou bellen, in de tunnel om naar je perron te gaan (onder de winkel van De Lijn, dus) en dat ik maar 2 bolletjes E had, toen ik naar buiten wandelde. Nu ja, dan zit je wel onder een dikke laag beton...
jc_dnl schreef:MV speedtest Mechelen/Muizen
Super! Enorm bedankt voor je speedtest! Altijd leuk om te zien! Enorm lage latency ook!
Nu nog wachten op mijn MV-kaartje zodat ik het in m'n eigen buurt eens kan gaan uittesten. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Toch nog even vermelden dat de performantie héél sterk afhankelijk is van je GSM.
Wij hebben 2 Oneplus X en 1 Samsung Galaxy S4 op MV en de ontvangst en internet performance is héél consistent merkelijk beter op de OnePlus GSM's dan op de (oudere) Galaxy S4.

Mijn nog oudere HTC One M7 met een proximus business abo doet het al even consistent veel beter dan de MV toestellen. Wanneer alles werkt kijk je er niet zo naar, maar telkens ik één van de kinderen hoor klagen dat ze geen ontvangst hebben, werkt het op mijn HTC wél nog, minstens met 3G maar vaak zelfs 4G.
Als ik bij Proximus terug val op Edge dan zitten we steevast zodanig in the middle of nowhere dat er bij Mobile Vikings helemaal geen ontvangst meer is.

Dus misschien moeten de mensen die er duidelijk wat meer van af weten dan ikzelf ook eens wat aanbevelingen doen ivm welk toestel je minstens nodig hebt voor welke provider en met welke toestellen je zowieso problemen kan verwachten ongeacht je provider.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”