Licht base op ???

erwin V
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Licht base op ???

Berichtdoor erwin V » 30 Sep 2015, 22:59

Ligt base op ???
2.5 jaar geleden veranderde ik van telecomleverancier. Na een beetje zoekwerk kwam ik bij snow terecht. Een nieuwe provider met een schappelijke prijs.
Bij de installatie werd er geen gebruiksaanwijzing achter gelaten want die moest nog vertaald worden. Vreemd maar ja alle start heeft kinderziektes. Binnen de week werd ik ook geconfronteerd met de eerste pannes (uitval van decoder, telefoon en internet) Dit euvel zou niet lang duren het was nog een kleine kinderziekte waar aan gewerkt werd volgens de moeilijk te bereiken helpdesk. Na 3 maanden van ergernis en talloze telefoontjes voor de steeds terugkerende kinderziektes was mijn geduld dan ook op. 160€ armer aan installatie. Het laatste factuur werd na enkele boze telefoons zogezegd gecrediteerd. 2 jaar hoorde ik niets meer en dacht er ook niet meer aan. Opgeruimd staat toch netjes. Nu krijg ik begin september een factuur toegestuurd voor openstaande kosten. De snow-helpdesk is toevallig juist een maand daarvoor opgedoekt en dus niet meer te bereiken. Dan maar een mail sturen naar het opgegeven mailadres met ontvangst- en leesbevestiging. De ontvangstbevestiging komt direct terug dus ik ben toch al wat gerust gesteld. 10 dagen later een brief van een incassobureau. De kosten betalen + 60€. Aangezien er op de briefwisseling vermeld staat dat snow onder de base-company valt bel ik maar naar base voor uitleg. Daar word na aandringen gewoon de lijn verbroken. Bij een tweede poging verteld een telefonist mij dat hij niemand kan doorgeven maar dat de mails naar een ander adres moesten gestuurd worden. Dit heb ook terug gedaan weer met ontvangst- en leesbevestiging. Tot op de dag van vandaag wacht ik nog steeds op antwoord.
Omdat ik niet gediend ben met deze manier van zaken doen heb ik contact opgenomen met de ombudsdienst- communicatie. Deze mensen kregen van de base-compagny binnen de 48uur reactie. Zij konden mij voort helpen en gaven mij het advies het openstaande factuur alsnog te betalen. Met andere woorden base-compagny mag alles zo maar doen en de gedupeerden mogen enkel betalen. Contact opnemen lukt niet dus moeten ze zich ook niet verantwoorden
Ik kan ze zelf voor de rechter dagen maar a dat kost de nodige euro’s en tegen grote firma’s zoals de base-compagny is de kleine man toch niet opgewassen. Mij lijkt het heel sterk een firma te zijn die mensen oplicht en er nog mee wegkomt ook.
Ik hoop dat mijn slechte ervaring mensen kan waarschuwen die overwegen met de base-company in zee te stappen.

Lord Utopia
Erelid
Erelid
Bedankt: 390 keer
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer

Re: Licht base op ???

Berichtdoor Lord Utopia » 30 Sep 2015, 23:13

Het laatste factuur werd na enkele boze telefoons zogezegd gecrediteerd. 2 jaar hoorde ik niets meer en dacht er ook niet meer aan.
heb je die creditnota ooit in je handen gehad? Waren die beschikbaar in het onlineportaal? (heb je er nog toegang toe)
Je kan vragen dat ze je de factuur sturen waarop nog een openstaan bedrag staat.

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 30 Sep 2015, 23:24

Het was misschien wat naïef van mijn kant, maar toen ik niets meer hoorde was ik van de veronderstelling dat alles in orde was. Ik vind het wel vreemd dat na 2 jaar pas een rekening gestuurd werd juist nadat de helpdesk was opgedoekt. Weer een ervaring rijker natuurlijk. Vertrouw nooit een helpdesk is de boodschap dus.
Wat het online portaal betreft. Ik ben geen groot internetkenner en wist ook niets van dat bestaan. De inloggegevens daarvoor heb ik na 2 jaar waarschijnlijk ook niet meer. Alvast bedankt voor de tip.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1372 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer

Berichtdoor raf1 » 01 Okt 2015, 08:47

erwin V schreef:Mij lijkt het heel sterk een firma te zijn die mensen oplicht en er nog mee wegkomt ook.

Je kan het ook omdraaien. Als je een contract tekent van zes maanden, kan je na drie maanden niet simpelweg het boeltje laten voor wat het is. Je moet de firma schriftelijk aanmanen om hun verplichtingen alsnog na te komen. Deze verplichtingen vind je terug in het contract, meestal de algemene voorwaarden genoemd.
Als je het abonnement opzegt tijdens de eerste zes maanden, ben je steeds zes maanden abonnement verschuldigd. Ongeacht of je de dienst gebruikt of niet. Je moet het dus juridisch slim spelen als je niet wil betalen. Een schriftelijke ingebrekestelling is het absolute minimum om aan je verplichtingen onderuit te komen.

Dit lijkt me dan ook geen oplichting, maar eerder een geval van luiheid of slordigheid van de klant. Als je je contract niet leest, dan weet je natuurlijk niet welke verplichtingen jijzelf én de firma moeten nakomen.

Je weet nu ook uit ervaring dat een installatiekost verdiend wordt tijdens de eerste dag van je abonnement. Als er na enkele dagen problemen opduiken ben je dat geld dan ook definitief kwijt. Het is dus aan te raden om alleen klant te worden bij een provider waar de installatiekost laag is of de waar de installatiekost overeenkomt met de waarde van de modem/apparatuur die je bij het abonnement in eigendom krijgt.

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 01 Okt 2015, 09:11

Het voordeel bij snow was dat je al na een maand mocht opzeggen zonder verbrekingsvergoeding. Als ik men auto naar de garage doe wil ik betalen ik voor het gevraagde werk, als dit niet gebeurt en toch word aangerekent laat ik me ook horen. Bij snow betaalde ik voor degelijk internet en tv. Dit heb ik nooit gekregen. met andere woorden ik heb betaald en niet het beloofde gehad. Is dit dan eerlijk? Voor mij valt dat ook onder oplichting.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 581 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 01 Okt 2015, 10:01

erwin V schreef:Ligt base op ???

Ligt Base op wat???
Of is het eerder "LiCHt Base op??"
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 01 Okt 2015, 10:16

Base-compagny ligt op de loer om gemakkelijk aan geld te raken zonder dat ze verantwoording moeten geven.
Het onderdeel snow, van de base-compagny, was een grote oplichting aangezien ze een produkt verkochten wat niet degelijk werkte. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat dit gedeelte opgedoekt is. Wel gek eigenlijk dat je bij base niemand over snow te spreken kan krijgen terwijl ze toch rekeningen sturen. Tja dat zullen de trukken zijn om de gewone man geld afhandig te maken.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 506 keer
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 01 Okt 2015, 10:47

Je uitstaande kosten zijn dus neem ik aan 3 maanden abbonement?

Heb je daar ooit facturen van ontvangen? Eerste facturen, eerste aanmaning, tweede aanmaning, ook maar iets aangetekend?
Want anders heeft dat incassobureau weinig om op te staan denk ik.

Incassobureaus mogen in geen geval extra kosten aanrekenen die niet in het originele contract staan. Nalatigheidsinteresten enzo kunnen dus wel als ze in het contract staan. Maar daarvoor moet men natuurlijk kunnen bewijzen dat er een factuur/aanmaning verstuurd is.

Edit: Dit heb ik gevonden in een Knack artikel, maar dateert wel van 2010:

DE SPELREGELS VAN HET INCASSOBUREAU

Regel 1

Incassobureaus moeten altijd starten met een ingebrekestelling. Pas 15 dagen nadien mogen zij verdere stappen ondernemen.

Regel 2

Na die 15 dagen mogen zij u eventueel een bezoek brengen, maar ook daar zijn er beperkingen. Zo mogen zij u niet belagen of intimideren. Bovendien is het verboden bij u langs te gaan (of u op te bellen) tussen 22 uur 's avonds en 8 uur 's morgens en moeten ze u een document voorleggen met een aantal verplichte vermeldingen (bijv. dat u... niet verplicht bent de vertegenwoordiger van het bureau binnen te laten).

Regel 3

Incassobureaus mogen geen andere mensen (buren, familieleden,...) contacteren in verband met uw onbetaalde facturen.

Regel 4

Een incassobureau mag u geen extra kosten aanrekenen. Het kan dus enkel het bedrag van de onbetaalde factuur (plus eventuele interesten en/of schadevergoedingen) eisen.

Regel 5

De briefomslagen van het incassobureau mogen niet zomaar gelijk welke vermelding dragen. Zo is alles wat zou kunnen wijzen op een onbetaalde schuld of iets dergelijks, taboe!

Nog een interessant linkje (PDF):
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... &type=docs
Vooral p25 over de rechten en plichten van incassobureaus.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

bollewolle
Premium Member
Premium Member
Twitter: bollewolle
Bedankt: 55 keer
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer

Berichtdoor bollewolle » 01 Okt 2015, 11:07

Als je trouwens ooit nog eens zoiets meemaakt (laten we hopen van niet) best ook nooit enkel via mail werken. Eventueel een mail waarin staat dat je ook een aangetekend schrijven hebt verstuurd met dezelfde informatie (en dat dan ook effectief doen uiteraard). Want het al dan niet krijgen van een leesbevestiging wil absoluut niets zeggen, vooral omdat de ontvanger van de mail vaak gewoon kan kiezen of hij een leesbevestiging wil sturen of niet. Persoonlijk klik ik bijna altijd "neen" op de vraag of ik een leesbevestiging wil terugsturen maar dat is eigen voorkeur uiteraard. Ik wil maar zeggen dat je daar echt niet op af kan gaan en het al zeker weinig tot geen toegevoegde waarde heeft in de rechtbank.

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 01 Okt 2015, 11:49

Het gestuurde factuur ging over de laatste verbruikskosten (29€) waar ik in augustus 2013 de brief van kreeg. Toen heb ik iemand van de dienst facturatie gebeld en na lang aan dringen melde deze dat het factuur gecrediteerd werd voor de problemen die ik had. Nooit heb ik die nota gehad en ik had daar achter moeten zitten volledig akkoord. Maar zoals in voorgaande bericht te lezen is ,was ik van de veronderstelling geen nieuws goed nieuws. Dat was verkeeerd gedacht natuurlijk. Dit jaar begin september komt er terug een gewoon factuur. 10 dagen later de brief van het incassobureau. Die mensen doen ook enkel maar wat hen gevraagd wordt. Ik heb in die 10 dagen geen aanmaningen gehad van snow (base-compagny). Hun werkwijze is alles behalve correct maar wie doet hun iets? Om hogere kosten te vermijden heb ik de rekening van 29€ betaald en klacht neergelegd bij de consumenten dienst. Ik weet ondertussen dat de base-compagny een heel slechte reputatie heeft betreft communicatie.

Een grappig feit wat ik de lezers hier niet wil onthouden. Gisten postte ik het bovengaande bericht op de facebookpagina van Base. Binnen het kwartier werd mij een bericht gestuurd dat men mij zou contacteren. Mijn bericht was 3u later wel verwijdert door Base. Kunnen ze daar niet tegen kritiek of kwetst de waarheid?
Of zijn ze bang dat alle ontevreden snowklanten base gaan dagvaarden?
Door het bericht te verwijderen hebben ze in mijn ogen al schuld bekend. Als je recht in je schoenen staat ga je discutie aan. Maarja comminucatie is niet hun sterkste vaardigheid.

Ik weet nu wel zeker als base ooit de enigste internetprovider moest zijn koop ik me wel een tamtam want hun klanttevredenheid laat sterk te wensen over.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 294 keer

Berichtdoor wied » 01 Okt 2015, 12:01

als de ombudsman voor telecom je aanvraag niet ontvankelijk verklaart, vrees ik dat de schuld bij jezelf ligt...
Proximus Start, OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix, Hb+Astra1&2

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 01 Okt 2015, 12:05

de ombudsman behandelt mijn klacht. Zij vertelden mij dat het factuur betaald moest worden. Verder zouden ze proberen Basecompagny aan te porren voor een compensatie voor geleden problemen. Zojuist wist de ombudsdienst dat Base-compagny hier niet aan meedoet.
Met andere woorden ze mogen alles en komen er ongestraft mee weg. Ik zou bijna denken dat het een regeringsbedrijf is.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 01 Okt 2015, 12:59

als particulier verjaren facturen na een jaar dacht ik, tenminste wanneer er nog gen aangetekend schrijven was in die periode...

een fax heft dezelfde rechtsgeldigheid als een aangetekend schrijven, van een mail zou dit ook zo zijn, alhoewel ik daar niet zeker van ben, het is wel zo dat wanneer je geen foutmelding krijgt van de mailserver dat het geadresseerde emailadres niet bestaat , je er in principe mag vanuit gaan dat het nog steeds in gebruik is.....

Als de fax op de faxserver komt, en me leest de fax niet ,of men print hem niet af, of het blad papier gaat verloren.......

Belangrijke briefwisseling verzend ik als pdf bijlage op een mail met electronische handtekening via mijn EID.....

En idd een incasso probeert altijd extra kosten aan te rekenen, maar het is wel hun opdrachtgever die dze moet betalen, niet jij...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2287 keer
Recent bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 627 keer

Berichtdoor philippe_d » 01 Okt 2015, 13:29

Aan de ene kant heb je gelijk. Ik zou die factuur ook niet betalen!
    a) ze hebben jouw telefonisch beloofd dat ze zou gecrediteerd worden.
    b) ze hebben jou in al die tijd nooit een aanmaning gestuurd, je kon er dus van uit gaan dat alles OK was.
    c) er bestaat ook zoiets als een verjaringstermijn!
Langs de andere kant maak je wel heel veel lawaai voor een factuurke van 29€.
Het lijkt er meer op dat je hier alleen bent om je frustratie kwijt te geraken, en niet om een oplossing te vinden voor jouw "probleem". Zoals je al bemerkt hebt aan de reacties kan je op niet veel begrip rekenen van de andere Forumbezoekers :wink: .

Wellicht heeft Base zijn Snow afdeling nu volledig opgedoekt, en alle resterende openstaande facturen naar het incasso bureau gestuurd, maar niet de credietnota's :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Sinister
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 39 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor Sinister » 01 Okt 2015, 13:33

Niet betalen, ze gaan je niet voor de rechter dagen voor zo een klein bedrag, en als ze dit wel doen win je voor de bovenliggende redenen.

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 01 Okt 2015, 14:15

Het klopt dat dit maar een klein bedrag is maar als ze deze grap bij 1000 mensen uithalen steken ze wel meer in hun zak.
Mij gaat het niet om dat bedrag maar de manier waarop ik behandeld werd en de praktijken waar ze zich mee bezig houden. Als U uit eten gaat en U vind ongedierte in uw sla stelt u het toch ook op prijs als er een tegemoetkoming is. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik tegemoetkoming verwacht voor een dienst die nooit deftig heeft gewerkt. Nu kan ik geen goed woord vinden voor de base-compagny en slechte reclame is ook reclame. De verjaringstermijn is in mijn situatie trouwens volgens de consumenten dienst nog niet van toepassing.

En helaas zelfs voor 29€ trekken ze het voor de rechtbank zonder deftige bewijsstukken (zoals opgenomen telefoongesprekken, briefwisseling e.a. ) kan er weinig tegen hun gedaan worden.

Hoe je het ook keert of draaid bij base word je genaaid

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 340 keer
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer

Berichtdoor Splitter » 01 Okt 2015, 14:48

het snow verhaal was idd gewoon belachelijk, en zoals ik in een andere thread ook gezegd heb, is de klantendienst van base... "sub optimaal" om het vriendelijk te zeggen.

wbt snow hebben ze me destijds (ik had een lijntje om te testen genomen) "per ongeluk" afgesloten gehad, en moest ik de hele papiermolen (inclusief activatiekosten) opnieuw betalen, wilde ik terug aangesloten worden.
ik heb het toen dan ook maar gelaten voor wat het was.
ooit zal hier iets nuttigs staan

erwin V
Starter
Starter

Berichtdoor erwin V » 08 Okt 2015, 00:41

Nu zijn we een week later en toch wil ik de volgers niet onthouden van de vorderingen. Zoals jullie weten zijn mijn ervaringen met snow/basecompagny niet zo goed. Vorige week kreeg ik via facebook van base e horen dat er een brief gestuurd was op woensdag 30 september. Nu een week later is er nog niets aangekomen. Met andere woorden weer een leugen van base gepost door Thalia. Ondertussen kwam er ook nog een reactie van de consumentendienst communicatie. Base schrapt de 60€ kosten van het incassobureau. Dat is hun enige tegemoetkoming. Hier bevestigen ze, in mijn ogen, nog altijd dat base alles mag zonder verantwoording af te leggen. Het antwoord op mijn vraag "Ligt base op ???" wordt zo door deze malafide firma bevestigd. Kent U mensen die hetzelfde meegemaakt hebben met SNOW laat ze me dan een bericht sturen. De firma basecompagny moet tot de orde geroepen worden. Sommigen zullen dit een gezeur vinden maar stel je dan eens in mijn plaats. Wordt U GRAAG OPGELICHT ???
De kapitaalkrachtigen zullen hier weinig problemen over maken de regering laat U toch met rust, de kleine man mag zijn ongenoegen uiten in de hoop dat er iets gebeurt.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 102 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 08 Okt 2015, 08:43

post van base is steeds 7-10 dagen onderweg...begrijp het ook niet want wanneer ik een brief post zit hij de volgende dag in de bus....op die mannier al verschillende keer extra kosten Mogen betalen, wanneer het dan feestdagen zijn of verlengd weekend kan je bijna onmogelijk je facturen tijdig betalen..hebben ze ook geen gehoor naar...je moet maar kiezen voor de digitale factuur, deze kan dan al eens tussen je spam zitten, of kan je ongewild wissen, moet je zelf je printr voor verslijten en inkt aan verbruiken....., wil ik dus niet...of online controleren.........altijd wat met hun ----> dus een tijd geleden opgezegd...byebye base.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

Terug naar “Telenet (BASE)”