3G, H+, 4G

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Kan je ergens een duidelijke beschrijving vinden van wat wat is ?

Sinds gisteren van Proximus naar Base omgeschakeld. Proxi gaf hier 4G op het toestel, Base geeft H+. H+ is vermoedelijk de 3G Dual Carrier technologie ?
Reden van omschakeling: Base valt misschien iets meer terug naar 3G, maar lijkt me betere data doorvoer te hebben. En vooral: met een deftig 2G signaal werkt Base nog redelijk, Proxi was echt niet vooruit te branden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

(Android)

G = GPRS (56kbps)
E = EDGE (236kbps)
3G = UMTS (384kbps)
H = HSDPA (7,2Mbps) en HSPA (14.4Mbps)
H+ = HSPA+ (21.6Mbps) en DC-HSPA (42Mbps) Vooral bij Samsung telefoons (en een aantal anderen) wordt dit als H+ weergegeven, op stock android/AOSP (Nexus telefoons) wordt dit weergegeven door alleen een H
4G = LTE (73.6Mbit max per 10MHz downlink) Zowel base als Proximus gebruiken 10MHz in de downlink, Mobistar op sommige plaatsen 20MHz

Over welke telefoon gaat het hier?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Proximus maakt gebruik van 15 MHz waardoor de snelheid max 129 Mbps bedraagt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Leuk om te weten! Is dit altijd al zo geweest? Weet je toevallig of dit overal is of maar op bepaalde plekken? (En is 20MHz nabije toekomst of niet?)

Ah en ik blijf het frappant vinden dat elke belgische provider met 86Mbps adverteert (per 10MHz) en bijna alle buitenlandse providers 73.6Mbps hanteren als theoretische max.

Iemand die kan bevestigen dat Mobistar 20Mhz runt? (fieldtest op een iPhone of service mode bij bepaalde samsungs)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

15 MHz is pas sinds recent. Meer weet ik niet. :(
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wellicht als antwoord op het feit dat bleek dat Mobistar het snelste LTE netwerk had.

Alleen base nu nog, maar ik denk dat hun GSM1800 te vol zit om meer spectrum te migreren naar LTE, zeker omdat base nog altijd veel meer 2G gebruikt voor voice als de andere twee.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Base heeft inmiddels ook al 900MHz spectrum hoor

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik weet dat Base (al lang) 900MHz heeft, maar mijn ervaring leert dat Base veel calls over 2G laat gaan, ook bij goede 3G dekking, Proximus en Mobistar hebben dus meer bel verkeer over 3G en minder over 2G.

10MHz op 900MHz zal voor base waarschijnlijk niet genoeg zijn om pieken in het belverkeer op te vangen en gebruiken ze 1800MHz complementair voor 2G, en dan kunnen ze niet de volle 20MHz aan LTE geberuiken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sowieso heeft BASE nog 800Mhz en 2600Mhz spectrum voor LTE, dus ze kunnen de snelheid wel nog een beetje opvoeren.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

AndRo555 schreef:(Android)
Over welke telefoon gaat het hier?
Het gaat over een 1 maand oude Samsung 4G.

Gisteren rondgelopen in centrum Gent en nergens aanduiding 4G. Naar Base gebeld, zou ergens een manuele instelling zijn zegt men daar, maar ik zie wel dat het toestel ingesteld staat voor LTE. Bij Proximus had ik wel de aanduiding 4G.

Iemand raad ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wat gebeurt er als je in deze app je netwerk op LTE-only zet?
https://play.google.com/store/apps/deta ... ow.network

Vergeet het wel niet terug te zetten op gsm-lte of gsm-wcdma anders kan je niet meer bellen/gebeld worden.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Die app werkt niet bij mij. Ik krijg direct de melding "Network is gestopt". :evil:
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

lithion schreef:Sowieso heeft BASE nog 800Mhz en 2600Mhz spectrum voor LTE, dus ze kunnen de snelheid wel nog een beetje opvoeren.
Ze kunnen ook gewoon meer oproepen over 3G sturen natuurlijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

AndRo555 schreef:Wat gebeurt er als je in deze app je netwerk op LTE-only zet?
https://play.google.com/store/apps/deta ... ow.network

Vergeet het wel niet terug te zetten op gsm-lte of gsm-wcdma anders kan je niet meer bellen/gebeld worden.
Vandaag in 2 Base shops in Gent langsgeweest. In de eerste (Langemunt) geraakte de nog jonge gast niet verder dan dat H+ wel degelijk de aanduiding was voor 4G en dat het signaal nier overal even sterk is.
In de tweede (Veldstraat) had ik een vriendelijke dame voor me, die het toch eens ging voorleggen aan de shop verantwoordelijke. Eerst ook niet veel oplossing, maar op haar S4 stond dus wel 4G. Ineens stelde ze voor (prima ingeving), om mijn SIM even in haar S4 te plaatsen. Probleem verhuisde mee met de SIM.
Toen hebben ze een ticket aangemaakt na telefonisch contact met de technische dienst. Blijkt ergens een nummergebonden instelling te zijn bij Base zelf, maar de technici die dat rechtzetten werken niet gedurende het weekend. Zal voor maandag zijn, geen probleem voor mij.
Wel een pluim voor die wakkere dame daar.

Ik schrijf dit hier om eventuele andere "slachtoffers" van dit euvel te informeren.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Twee weken terug in (oost)Duitsland gezeten voor het werk. 95% van de tijd alleen GPRS :cry:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bij Mobile Vikings hetzelfde probleem gehad. Het jammere is dat operators altijd eerst naar instellingen vragen terwijl ze perfect weten dat het vaak nog geactiveerd moet worden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Heb ik ook gehad met een MV sim van een vriend, nieuwe sim, niks 4G kunnen ontvangen, met mijn sim getest, dat was geen probleem. Dus het was echt een sim, gerelateerd probleem., lang heen en weer gemaild met MV, ik suggereerde zelfs of er iets bestond als een provisioning lijst. Ze ontkenden het. Letterlijke woorden van de technische dienst van het base netwerk: "Wij hebben geen Nexus 5 en kunnen daar dus niet op testen"
Een paar maand later kon mijn vriend ineens wel op 4G. :bang:
zwintje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hier het zelfde probleem met de samsung S4.
Ik dacht dat ik op 4G zat met H+ als indikatie.
Maar een colega op het werk zei me dat ik een nieuw profiel moest aanmaken op de gsm.
Instellingen - Meer netwerken - Namen toegangspunten - en daar een extra toegangspunt maken met andere naam, zelfde instellingen.
Telefoon herstarten, en komt nu inderdaad 4G als indikatie, bij snelheidstest veel hogere snelheid.

Ook heb ik nu onder netwerkmodus LTE erbij als keuze.

Vreemd dat base geen nieuw profiel opstuurt naar de klanten met 4 G

Edwin
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Vanmiddag telefoontje gehad van Base dat het in orde gebracht was en inderdaad, al eens heel even 4G indicatie gekregen, ik zit wel juist op de rand van het 4G bereik, mag dan binnenshuis niet alles verwachten. Morgen eens testen in Gent.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

seagull schreef:Twee weken terug in (oost)Duitsland gezeten voor het werk. 95% van de tijd alleen GPRS :cry:
Met welke provider als ik vragen mag? Ik zit intussen nu 2 maanden in (oost)Duitsland, met O2-kaartje. Niet het beste netwerk, maar toch vrij goede snelheid, waaronder H en H+.
murdock
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 okt 2008, 23:22
Twitter: murdockdeechte
Locatie: zottegem
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

wij hebben op ons buitenverblijf met Mobistar maar Edge of 2 G als mobiel internet. Nu heeft er een vriend verteld ik een mobiele hotspot moet kopen,want deze zou het mibiel internet verstekken en versnellen, klopt deze info?
met proximus hebben we daar steeds H of H+

http://www.mobistar.be/nl/aanbod/shop/s ... dem-4gwifi

wat mag ik nu geloven? wie kan me meer uitleg geven?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

@murdock

Zeker niet correct. Een mobiele hotspot bevat ook een SIMkaart en zal nooit meer snelheid kunnen bieden dan op die locatie mogelijk is. De snelheid die mogelijk is op je GSM zal dus dezelfde zijn op de mobiele hotspot..

Geen idee waar het toestel plots sneller internet van zou kunnen plukken.

Als je daar de SIMkaart zou in plaatsen van Proximus, waar blijkbaar een snellere connectie mee mogelijk is op die locatie, dan zal de mobiele hotspot uiteraard dit ook kunnen zenden naar andere toestellen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Tenzij die vriend natuurlijk wil zeggen dat, indien uw toestel geen 4G heeft, met die MiFi je 4G zou ontvangen en dus sneller internet zou hebben. Mag ik vragen wat de link is met Base? Aangezien het in het Base subforum gepost is...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

De hotspots hebben meestal wel betere antennes.
bjornvw
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 okt 2013, 11:33
Bedankt: 1 keer

4G+ heeft ondertussen z'n intrede gemaakt bij Base. 4G+ staat aan in Kruibeke langs de E17 en in Boom. Nog mensen die 4G+ van Base hebben gespot?
Bijlagen
4G+test Base.png
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Mijn GSM ondersteund geen '4G+'(=cat6 LTE)

Over gewone 4G bij Mobistar:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”