Kwaliteit netwerk afhankelijk van abonnementstype?

Stiaan
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Kwaliteit netwerk afhankelijk van abonnementstype?

Berichtdoor Stiaan » 4 weken 1 dag 8 uur geleden (20 Jul 2018, 19:30)

Hallo,

Ik weet niet of jullie hier meer info over hebben of gelijkaardige ervaringen hebben gehad. Onlangs ben ik overgeschakeld van Mobile Vikings naar Base (o.w.v. mijn werk) en ondanks het feit dat dit hetzelfde netwerk is heb ik het gevoel dat Base (business) beter werkt dan Mobile Vikings. Zo merk ik dat ik (toch aanzienlijk) hogere snelheden haal en bijna nooit meer last heb van het gevoel dat het netwerk verzadigd raakt op drukkere plaatsen.
Is dit louter toeval of is het goed mogelijk dat er een verschil is?

fred_be9300
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Re: Kwaliteit netwerk afhankelijk van abonnementstype?

Berichtdoor fred_be9300 » 3 weken 5 dagen 18 uur geleden (23 Jul 2018, 09:34)

Ik heb me dat s ooit afgevraagd op dit forum voor Proximus vs Scarlet (waar de ene zelfs rechtstreeks dochter bedrijf is van de andere).

Het is zeker dat de data snelheid gelimiteerd kan worden per abonnement type.
Bvb bij Scarlet 4g was dat toen 20 Mbps

Ik had bij Scarlet ook de indruk vaker géén data te hebben op drukke plaatsen (veel gsm op de mast). En anderen hebben toen in dat topic bevestigd dat er wellicht zoiets speelt als een aantal "slots" per (virtual) network, per antenne.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2210 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 614 keer

Berichtdoor philippe_d » 3 weken 5 dagen 17 uur geleden (23 Jul 2018, 10:15)

Stiaan schreef:Is dit louter toeval of is het goed mogelijk dat er een verschil is?

Volgens mij is het inderdaad heel goed mogelijk dat er een verschil is. Het is niet omdat een MVNO het netwerk gebruikt van een bestaande provider dat je er daarom moet vanuit gaan dat alles gelijk is!
    - het zou bijvoorbeeld kunnen dat MV niet overal aanwezig is op alle masten van Base (idem voor Dommel > Proximus).
    - het zou kunnen dat de MVNO maar een beperkte bandbreedte ter beschikking krijgt (zoals EDPNet die beperkte bandbreedte per LEX krijgt van Proximus voor VDSL2).
    - het zou kunnen dat de MVNO zijn snelheden beperkt (volgens abbo).
Ik zeg erbij "het zou kunnen", ik beweer niet dat dit het geval is.
Maar er zijn toch al verschillende gebruikers die dit fenomeen gerapporteerd hebben :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Tim H.
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 30 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor Tim H. » 3 weken 5 dagen 17 uur geleden (23 Jul 2018, 10:40)

is perfect mogelijk..

ooit een RNC (radio network controller) cursus gevolgd. je wil niet weten welke setting/restricties je allemaal kan hebben. (per telefoonnummer als het moet)

Stiaan
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor Stiaan » 3 weken 5 dagen 16 uur geleden (23 Jul 2018, 12:10)

Goed om te lezen dat mijn vermoedens waarschijnlijk geen inbeelding zijn. Ik vind het wel straf dat het verschil zo groot is.

In een recente speedtest haalde ik 140MB/s download op 4G. Bij Mobile Vikings was dit toch wel een pak lager (ik haalde gem. 33MB/s).
Ook het bereik is opmerkelijk beter.. (oké Proximus en Orange doen het wel nog beter maar als je van Mobile Vikings komt is het al een merkbaar verschil).
De regel 'waar voor je geld krijgen' klopt toch min of meer, goedkopere spelers worden geplaagd door mindere kwaliteit van hun diensten.

proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 284 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer

Berichtdoor proximusboyke » 3 weken 5 dagen 15 uur geleden (23 Jul 2018, 12:19)

Er is natuurlijk een verschil !!!
Best merkbaar bij een tekort aan capaciteit, ze gaan altijd voorkeur geven aan eigen netwerk en duurdere abos, is toch normaal.
Vroeger gebeurde het regelmatig een tekort aan capaciteit, de eerste slachtoffers waren de prepaidkaarten. Nu zal dit minder gebeuren maar de eerste slachtoffers zijn de mvo's dan eigen prepaidkaarten, goedkope abos.
Er loopt hier zelfs een tread over telenet vs mobistar/orange dat er verschil zat met testen paar verschillende toestellen naast elkaar. Beiden zaten toen op hetzelfde netwerk. Er was zelfs toen eer verschil tussen king en kong.
iphone 7 plus orange arend love
iphone x 256gb orange arend love
mercedes e220 IEW orange
AirCard 810S + cic mobile in saint cyprien
nokia 930 + cic mobile
imac orange boost
ipad pro 12,9 - 256gb IEW orange
orange love

Terug naar “BASE”