Het einde van de PC zoals we die kennen met Windows DaaS?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

https://tech.slashdot.org/story/18/07/3 ... ou-know-it
Microsoft is getting ready to replace Windows 10 with the Microsoft Managed Desktop. This will be a "desktop-as-a-service" (DaaS) offering. Instead of owning Windows, you'll "rent" it by the month. Microsoft Managed Desktop is a new take. It avoids the latency problem of the older Windows DaaS offerings by keeping the bulk of the operating system on your PC. But you'll no longer be in charge of your Windows PC. Instead, it will be automatically provisioned and patched for you by Microsoft. Maybe you'll be OK with that.

Microsoft has been getting away from the old-style desktop model for years now. Just look at Office. Microsoft would much rather have you rent Office via Office 365 than buy Microsoft Office and use it for years. Microsoft Managed Desktop is the first move to replacing "your" desktop with a rented desktop. By 2021, I expect the Managed Desktop to be to traditional Windows what Office 365 is to Office today: the wave of the future. Or maybe tsunami, depending on your perspective. I'm not happy with this development. I'm old enough to remember the PC revolution. We went from depending on mainframes and Unix boxes for computing power to having the real power on our desktops. It was liberating. Now Microsoft, which helped lead that revolution, is trying to return us to that old, centralized control model.
Ik vind het DaaS idee voor een desktop nogal DwaaS.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

"You can take my desktop from my cold dead fingers." -- /me.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt mij gewoon de MS tegenhanger van een Chromebook, met dat verschil dat je dankzij een betalend abonnement minder gemarket zal worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ze maken zelf een mooie parallel met Office365.
Microsoft is dat al heel lang aan het pushen en blijft toch - in parallel - Office20xx telkens aanbieden.
Ik zou me dus geen zorgen maken, al kan het voor bedrijven (waarvan er heel wat O365 hebben) een interessante stap zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ook gaat Microsoft een xbox maken die vanaf de cloud streamed:

https://variety.com/2018/gaming/news/ne ... 202883045/

De natte droom van dit soort bedrijven is dat alle content en software in de cloud staat, dat zij alles voor jou beheren onder het mom van "veiligheid". Jouw terminal is gewoon een domme node met minimale processing power.

Wat er in werkelijkheid gebeurt:
- full control door dit soort bedrijven
- data mining van al wat je doet
- ze weten dus alles van je
- geen ownership maar van data, maar alles op huurbasis
- zelfs de bestanden die je maakt, gaan in hun cloud (bvb Adobe creative cloud)

Spotify & Netflix zijn al mooie voorbeelden van deze evolutie maar dan in de downstream richting. Maar de endpoints gaan ook vroeg of laat DaaS worden, en jouw content gaat automatisch upstream naar de cloud.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Ik vind het DaaS idee voor een desktop nogal DwaaS.
Voor 90% van de consumenten is het vermoedelijk helemaal niet dwaas !

En Microsoft, tja die wil net zoals andere zorgen voor maandelijkse inkomsten (in plaats van éénmalig betalen).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dat is inderdaad hun doel, en dan wordt het gebruik van je PC wel heel duur.
Iedere maand betalen voor "een service", terwijl je anders om de zoveel jaar eens besliste van OS te upgraden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoe meer volk op hun DaaS platform, hoe meer volk op recente versies van hun OS, hoe minder revisies ze nog gaan moeten onderhouden. Mogelijks ook minder volk met outdated besturingssystemen die beslissen nooit patches te installeren en dus vulnerable zijn voor de kleinste scheet.

Ik zie wel voordelen, ook nadelen. Voor veel mensen die ik ken zou zoiets wel een goed idee zijn, mits de prijs correct is. Powerusers daarentegen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb overlaatst een beta-key voor Geforce NOW gekregen. Dat is vergelijkbaar: je speelt je games op serverfarms van nVidia met Tesla P40 GPUs en het spel wordt gestreamed naar je client die op een potato-PC draait - je PC moet helemaal krachtige GPU meer hebben.

Voor zéér fast paced games à la Quake Champions is het niet geschikt, al werkt het daar al wel verbazend goed. Voor fast paced games à la Doom werkt dit helemaal wonderwel. Heb wat zitten rekenen, en het komt erop neer dat je een constante delay hebt van 1 frame. Doordat deze constant is went het verschrikkelijk snel, en valt het na verloop van tijd zelfs niet meer op.

Ik zou een nieuw filmpje moeten opnemen, want nadat ik de grafische opties aangepast heb (en ze eigelijk gewoon hoger gezet heb!) draait Doom nu aan een constante 200FPS met zo goed als geen dips.



Het voelt in ieder geval als de toekomst, de eerste paar keer dat je het probeert dan geloof je je ogen niet, en zit je te zoeken naar argumenten waarom het niet zou kunnen werken, maar het werkt dus wel :-)

Ah, had een screenshot van de 200 FPS:
Screen_Shot_2018-07-29_at_10.54.14.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Je ziet het helaas steeds meer want het brengt goed op. Voor de gebruiker is het echter een achteruitgang. Je hangt vast aan een contract waarbij je eigenlijk zegt, je mag me voortaan aanrekenen wat je wil, elk jaar opnieuw tot het einde der tijden. Er is ook minder druk om te innoveren en nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen want de maandelijkse inkomsten stromen toch binnen.

Adobe is ook bezig op die manier en Lightroom is nu ook in een online versie beschikbaar. Deze versie is beperkter maar je kan er wel jaarlijks de gewone versie voor betalen :bang:

Is misschien wel een goede kans voor alternatieven want ook bij Lightroom heeft dit gezorgd dat een aantal alternatieven opgang maken.

Als gebruiker val ik nog liever dood dan in zo'n systeem te stappen. Het is voor mij een PERSONAL computer, geen terminal waarbij zij aan jouw personal info (be)zit.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schrijft: ...je mag me voortaan aanrekenen wat je wil, elk jaar opnieuw tot het einde der tijden...

Nu begrijp ik waarom Porter/Telenet onlangs aankondigde dat ¨gaming¨ toekomst heeft :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Je ziet het helaas steeds meer want het brengt goed op. Voor de gebruiker is het echter een achteruitgang. Je hangt vast aan een contract waarbij je eigenlijk zegt, je mag me voortaan aanrekenen wat je wil, elk jaar opnieuw tot het einde der tijden.
Je mag toch altijd opzeggen?
Dizzy schreef:Er is ook minder druk om te innoveren en nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen want de maandelijkse inkomsten stromen toch binnen.
Adobe blijft haar producten toch verbeteren? Mensen gaan sneller eisen dat problemen/bugs opgelost worden als ze elke maand/jaar opnieuw betalen. Abandonment ligt niet meer voor de hand.

Anderzijds bleven de inkomsten nu ook al binnenstromen bij MS dankzij support en businesscontracten edm.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Je mag inderdaad opzeggen, maar wie gaat zijn PC opzeggen?

Adobe verbetert maar zeer traag en in kleine stappen om de indruk te geven dat ze bezig zijn. Sommige verbeteringen zijn zo geweldig dat je ze zelf kan toevoegen door een (gratis) plugin van externen. De functionaliteit zat er soms gewoon al in maar was niet toegankelijk. De online versie (LR) was verdorie een achteruitgang ipv vooruitgang.

Mensen reageren maar traag en verspreid. Er was veel tegenstand tegen het nieuwe model maar ze hebben het toch doorgezet omdat de meerderheid tamme lemmingen zijn die geloven dat bedrijven het beste met hun (geld) voor hebben :roll:

PS Office 10% omhoog weldra, toeval?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kunnen we er niet beter van maken :"Het einde van de Windows zoals we die kennen met..."? De term PC omvat iets meer dan alleen systemen waar een Microsoft OS op draait.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Mensen reageren maar traag en verspreid. Er was veel tegenstand tegen het nieuwe model maar ze hebben het toch doorgezet omdat de meerderheid tamme lemmingen zijn die geloven dat bedrijven het beste met hun (geld) voor hebben :roll:
'k Moet zeggen, sinds de subscription formule is Adobe software voor mij (en wellicht voor anderen) betaalbaar geworden. Voorheen was piraterij de enige optie, zeker als je toegang tot meerdere programma's van de suite (nu de cloud) moest hebben. En ik krijg ook 100 GB opslagruimte en dan nog enkele fonts en stockfoto's van hen :-) .

Ik zie toch maandelijks updates binnenrollen die de stabiliteit verbeteren. Ook de garantie (toch min of meer) dat een nieuwe versie van je besturingssysteem (ik gebruik macOS wel) ondersteund zal worden zonder dat je daarvoor extra moet neerleggen. En toegang tot support.

Soit ik denk niet dat ze woekerprijzen gaan vragen voor Windows, toch zeker niet aan consumenten, temeer omdat de concurrentie (macOS, Linux) gratis is. Voor Office wel natuurlijk, maar da's omdat de business-wereld niet beter weet en voor een stukje ook omdat er inderdaad nog steeds geen 100% volwaardig alternatief voor bestaat dat even goed ondersteund wordt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

CCatalyst schreef: Soit ik denk niet dat ze woekerprijzen gaan vragen voor Windows,
Uw windows licentie verdeeld over drie jaar en een beetje extra? ( e.g. Suse )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef: Adobe is ook bezig op die manier en Lightroom is nu ook in een online versie beschikbaar. Deze versie is beperkter maar je kan er wel jaarlijks de gewone versie voor betalen :bang:

Is misschien wel een goede kans voor alternatieven want ook bij Lightroom heeft dit gezorgd dat een aantal alternatieven opgang maken.

Als gebruiker val ik nog liever dood dan in zo'n systeem te stappen. Het is voor mij een PERSONAL computer, geen terminal waarbij zij aan jouw personal info (be)zit.
Met rawtherapee kan ik foto's ook professioneel graden, dus ik zie niet in waarom ik nog LR nodig zou hebben.
Die huurmodellen staan mij minder en minder aan.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Huurmodellen zorgen ervoor dat je een veelvoud betaalt van wat je anders zou betalen.
Er is immers de 90/10 vuistregel : 90% van de gebruikers gebruikt slechts 10% van de functionaliteit van een product.
De meeste gebruikers zitten dus helemaal niet te wachten op nieuwe features, maar in een huurmodel betalen ze er wel constant voor.
En ja, ik zal wel weer horen dat het hier anders is, maar dit is hier niet de doorsnee van de bevolking.
Trouwens, ik heb het omgekeerde ook al meegemaakt : een Office update die features die ik wel gebruikte (revisioning) weer weghaalde.
Leuk is anders!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

MS ziet graag een 3 year life cycle van hun OS, terwijl de user makkelijk 5-10 jaar met zijn OS doet. Uiteraard gaat het dus duurder worden als het een abbo wordt, want dan gaan ze die vergelijken met de kost van om de 3 jaar een nieuwe windows te kopen.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ja lap, ze hebben bij MS ook door dat er met een abonnement meer te verdienen valt dan een eenmalige aankoop.

Het is tegenwoordig erg met die abo's. Allemaal springen ze op de kar. Heb op Android al redelijk wat apps draaien waar ik per jaar voor betaal, en dan is er nog Adobe met hun Creative Cloud etc.

Ik ben allesbehalve een fan van deze trend. Op den duur heb je overal abonnementen lopen en heb je geen zicht meer hoeveel je nu eigenlijk al aan het betalen bent per maand aan alle services waar je een abo hebt lopen. Bij een eenmalige aankoop daarentegen heb je maar te kijken of het er al dan niet van af kan, en zoniet dan blijf je er af en spaar je een beetje verder.

Als Windows binnenkort enkel nog als service beschikbaar is zal ik andere alternatieven bekijken. Ik draai op het moment toch niks meer wat Windows-only is. Het enige wat mij tegenhoudt om de stap naar bijvoorbeeld Linux te zetten is het feit dat ik mijn sakkerse wireless adapters nooit werkende krijg. Misschien maar eens kijken of Apple interessant is... die Mac Mini van 2,6 GHz lijkt me nog wel leuk, alleen erg jammer van die HDD, zal wel een fikse downgrade zijn komende van een SSD. :evil:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn hoofd pc zou ik mss nog overwegen, maar die extra pcs, devices, vms etc, die bijna allemaal non-activated draaien omwille van de veel te hoge prijs van een license, ja, daar zouden ze bot vangen.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 31 jul 2018, 19:18, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook goede zaak voor hardware verkopers. Windows zal immers ook baas zijn over hardware vereisten toch?

Upgrades naar nieuwe versies zullen ongetwijfeld gepusht worden zodat je verplicht wordt je pc up te graden qua hardware of gewoon de stap moet zetten naar een nieuwe. Nu kun je nog beslissen om oudere pc's een bepaalde versie te behouden omwille van de compatibiliteit van de hardware met een bepaalde versie van het WIN OS.

In de toekomst zal dus niet meer mogelijk zijn of heb ik dit nu echt verkeerd voor?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je bedoelt pre-win10.

Ook nu al is er, tot ergernis van grote bedrijven die jaren doen over upgrades omdat ze alles in detail evalueren, al miserie ontstaan.
Die bedrijven zagen nl hun heil in W10 Ent LTSB, de branche die maar manueel een jaarlijkse update set krijgt, want software die zichzelf update zagen ze niet zitten.
Hun plan was dus om 1 van die versies uitvoerig te testen, en dan 5-10 jaar dezelfde versie te gebruiken.
Gaat dus niet, want MS wil met elke versie enkel de laatste hardware generatie ondersteunen; maw oudere versies ondersteunen nieuwe hardware niet meer.
Groot probleem dus voor banken enzo, die verwachtten met een single Win versie jaren te kunnen verderdoen, omwille van de kost en jaren werk die hun compliance tests vereisen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

CCatalyst schreef:'k Moet zeggen, sinds de subscription formule is Adobe software voor mij (en wellicht voor anderen) betaalbaar geworden. Voorheen was piraterij de enige optie, zeker als je toegang tot meerdere programma's van de suite (nu de cloud) moest hebben. En ik krijg ook 100 GB opslagruimte en dan nog enkele fonts en stockfoto's van hen :-) .

Ik zie toch maandelijks updates binnenrollen die de stabiliteit verbeteren. Ook de garantie (toch min of meer) dat een nieuwe versie van je besturingssysteem (ik gebruik macOS wel) ondersteund zal worden zonder dat je daarvoor extra moet neerleggen. En toegang tot support.

Soit ik denk niet dat ze woekerprijzen gaan vragen voor Windows, toch zeker niet aan consumenten, temeer omdat de concurrentie (macOS, Linux) gratis is. Voor Office wel natuurlijk, maar da's omdat de business-wereld niet beter weet en voor een stukje ook omdat er inderdaad nog steeds geen 100% volwaardig alternatief voor bestaat dat even goed ondersteund wordt.
Het lijkt wel een echo van de Adobe-marketingafdeling. :lol:

Ja, vroeger was de software duur maar nu is het nog duurder. Het is niet omdat je iets in kleine stukjes kapt dat de totaalomvang minder is. Vroeger kon je voor iets meer dan 100 EUR de volledige versie kopen van LR. Nu betaal je elk jaar meer dan deze prijs terwijl je vroeger zo lang met een versie kon doen als je zelf wou. De prijs is ook steeds gestegen. Eerst was het iets van een 9 EUR maar nu zitten ze al over de 12 EUR. Je kon ook een versie met Photoshop nemen wat leuk was voor fotografen. Nu pushen ze je naar een cloudgedoe dat minder functionaliteit biedt en waar je nog eens voor de opslag moet betalen. Met foto's van meer dan 20 megapixel zit je dan direct aan enorme opslag en dus inkomsten voor Adobe. De basis is uiteraard laag gezet zodat je al snel moet "upgraden". Uiteindelijk zeg je aan Adobe, je mag me aanrekenen wat je wil zolang je wil om mijn eigen foto's te bewerken en te organiseren/consulteren. Enkel een gek gaat hiermee akkoord.

De updates stellen amper iets voor. Ja, ze voegen nieuwe camera's toe maar die krijg je zelfs als je, zoals ik, nog de gewone versie 6 gebruikt ook. Dehaze kan je zelf toevoegen en de rest zijn niet echt noodzakelijkze dingen. Je betaalt dus veel voor heel weinig toegevoegde waarde.

Dat ze veel bugs nog moeten oplossen in hun software is geen voordeel eerder een teken dat ze eigenlijk teveel vragen.

Welke concurrentie? LR had ook amper concurrentie maar nu pas komen echte alternatieven op. Ik bekijk nog even wat ik het best zou gebruiken. Windows heeft de overgrote markt van consumenten voor zich en Linux is voor userbasers misschien nog bekend maar vraag een op een familieavond wie weet wat een beestje dat is (kwisvraag?).

Het lijkt weinig maar tel al die 10, 11 of 12 EUR abo's maar op en je bent na verloop van tijd een wagen aan het afbetalen. Uiteindelijk kan je kiezen, ga ik voor muziek, TV, film of mijn foto's betalen wil ik nog rond komen. Daar komt nog bij dat door heel dat klo(u)ot-gedoe je meer data verbruikt waardoor ook uw kosten voor telecom de hoogte ingaan. iedereen verdient er een leuke aan, en de consument kan dokken, dokken en dokken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

selder schreef:Ik heb overlaatst een beta-key voor Geforce NOW gekregen. Dat is vergelijkbaar: je speelt je games op serverfarms van nVidia met Tesla P40 GPUs en het spel wordt gestreamed naar je client die op een potato-PC draait - je PC moet helemaal krachtige GPU meer hebben.
Dat doe ik een beetje homebrew met NVidia GameStream + Moonlight :)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

devilkin schreef:Hoe meer volk op hun DaaS platform, hoe meer volk op recente versies van hun OS, hoe minder revisies ze nog gaan moeten onderhouden. Mogelijks ook minder volk met outdated besturingssystemen die beslissen nooit patches te installeren en dus vulnerable zijn voor de kleinste scheet.
Is dat niet wat Windows 10 ons beloofde?
iedereen krijgt gratis Windows 10 als upgrade, nieuwe computers worden metWindows 10 geleverd en tenzij je iets doet met de instellingen krijg je mooi ieder dag Windows 10 updates...

Nu hetzelfde, maar moet je iedere maand er 10€ voor betalen?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jullie bekijken het enkel vanuit het oogpunt van de gebruiker maar 't kan goed zijn dat Microsoft hiermee ook programmamakers geld gaat proberen af te snoepen via een soort van "Microsoft certified app" of zo, naar het voorbeeld van Google z'n Android. Dan stappen ze ook af van hun befaamde "developers, developers, developers" mantra.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

meon schreef: Dat doe ik een beetje homebrew met NVidia GameStream + Moonlight :)
Maar niet aan 200 FPS op 4K op een Tesla P40 :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Al dat geneuzel in de marge zorgt er voor dat een ReactOS de tijd krijgt om in te lopen. Dat ze maar doen 8)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Is misschien wel een goede kans voor alternatieven want ook bij Lightroom heeft dit gezorgd dat een aantal alternatieven opgang maken.
Yep, al die maandelijks te betalen abo's voor software die je vroeger eenmalig kon betalen en die je oneindig lang kon blijven gebruiken naar eigen goeddunken doen mij lichtjes kokhalzen. Geen weg, josée, dat ik daar geld aan ga geven, want ik wil die vorm van betaling absoluut niet goedkeuren of steunen. Stemmen met mijn portemonnée noemen ze dat.

Ik ben nu bezig met Darktable en RawTherapee aan het onderzoeken om te zien dewelke mij het best bevalt. Het idee van cross platform zint mij wel, zeker als ik later toch (dankzij mijn standpunt van hierboven - verplicht) moet overschakel van MS-dows naar GNU/Linux of een ander FLOSS OS.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

selder schreef:Ik heb overlaatst een beta-key voor Geforce NOW gekregen. Dat is vergelijkbaar: je speelt je games op serverfarms van nVidia met Tesla P40 GPUs en het spel wordt gestreamed naar je client die op een potato-PC draait - je PC moet helemaal krachtige GPU meer hebben.

Voor zéér fast paced games à la Quake Champions is het niet geschikt, al werkt het daar al wel verbazend goed. Voor fast paced games à la Doom werkt dit helemaal wonderwel. Heb wat zitten rekenen, en het komt erop neer dat je een constante delay hebt van 1 frame. Doordat deze constant is went het verschrikkelijk snel, en valt het na verloop van tijd zelfs niet meer op.

Ik zou een nieuw filmpje moeten opnemen, want nadat ik de grafische opties aangepast heb (en ze eigelijk gewoon hoger gezet heb!) draait Doom nu aan een constante 200FPS met zo goed als geen dips.



Het voelt in ieder geval als de toekomst, de eerste paar keer dat je het probeert dan geloof je je ogen niet, en zit je te zoeken naar argumenten waarom het niet zou kunnen werken, maar het werkt dus wel :-)

Ah, had een screenshot van de 200 FPS:

Screen_Shot_2018-07-29_at_10.54.14.png
FPS zegt nix in multiplayer shooters. Dit wil zeggen 5ms latency wat ik niet extra wil hebben in cs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Je moet je ook afvragen hoe MS dan eigenlijk geld moet verdienen aan hun OS.

De tijden zijn grondig veranderd tov de periode van Bill Gates. Geen monopolies meer. Servermarkt heeft af te rekenen met de concurrentie van Linux en de cloud, Desktop-markt heeft af te rekenen met macOS (zeker in de VS populair), Chrome OS in bepaalde markten en daarnaast de opgang van mobile waar Microsoft ook geen vat op heeft. Android heeft vandaag al meer market share als OS dan Windows. Ook de holy grail: de businesswereld, migreert traag maar zeker naar andere platformen.

Windows XP heeft dan weer 12 jaar beveiligingsupdates gekregen, allemaal in de eenmalige prijs van 2001 inbegrepen. Kost natuurlijk handenvol geld aan ontwikkelaars, alles dat daarbij komt kijken en CDN. Je kon dan upgraden naar Win 7 voor 150 EUR en daarna gratis naar Windows 10, alles bijeen weer jaren met updates zonder meerkost.

Gratis weggeven en alles verdienen aan de verkoop van hardware, zoals Apple doet, kunnen ze ook niet.

Een abonnementsformule lijkt me eigelijk de enige viabele optie naar de toekomst. Met een abonnementsformule gaan ze hopelijk ook geen nood meer hebben aan de huidige formule met telemetry (spyware) die uw doen en laten volledig in kaart brengt voor god weet wat welke commerciele doeleinden.
antutu schreef: Het is tegenwoordig erg met die abo's. Allemaal springen ze op de kar. Heb op Android al redelijk wat apps draaien waar ik per jaar voor betaal
Maar tegelijk kan je toch ook niet verwachten dat je een paar dollars neertelt voor een Android app, waarvan een deel nog naar Google gaat, en de developer(s) uw investering dan jaren gaan onderhouden met updates... Nu is het vaak zo, en in de realiteit blijkt het niet houdbaar, waardoor die apps dan vaak een stille dood sterven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 aug 2018, 00:24, in totaal 6 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

CCatalyst schreef: Met een abonnementsformule gaan ze hopelijk ook geen nood meer hebben aan de huidige formule met telemetry (spyware) die uw doen en laten volledig in kaart brengt voor god weet wat welke commerciele doeleinden.
Waarschijnlijk een utopie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Maar tegelijk kan je toch ook niet verwachten dat je een paar dollars neertelt voor een Android app, waarvan een deel nog naar Google gaat, en de developer(s) uw investering dan jaren gaan onderhouden met updates...
Veel applicaties hebben die eindeloze updates toch niet nodig?
Bij een OS zit daar nog enige logica in, maar bij veel programma's zou ik niet weten wat ik nog aan extra's nodig heb.
Het is dat ik bij een nieuwe laptop goedkoop een nieuwe Word+Excel+Powerpoint kon krijgen, maar eigenlijk voldeed de functionaliteit al van die van ten tijde van Windows '95.
Als men dan jaren later nog altijd beveiligingsupdates moet schrijven voor die software, dan vraag je je toch af hoe lek die programma's wel gemaakt zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

boulder schreef:
CCatalyst schreef:Maar tegelijk kan je toch ook niet verwachten dat je een paar dollars neertelt voor een Android app, waarvan een deel nog naar Google gaat, en de developer(s) uw investering dan jaren gaan onderhouden met updates...
Veel applicaties hebben die eindeloze updates toch niet nodig?
Zelfs indien geen features, heb je nog steeds certificaten die vervallen en vervangen moeten worden, compatibiliteitsvereisten die veranderen (32 bit=>64 bit), nieuwe vereisten die door Google opgelegd worden, etc. Google is op dat vlak nu wel wat meer chill dan Apple, maar het onderhoudt allemaal zichzelf niet (helaas), menselijke uren blijven vereist.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

CCatalyst schreef:Maar tegelijk kan je toch ook niet verwachten dat je een paar dollars neertelt voor een Android app, waarvan een deel nog naar Google gaat, en de developer(s) uw investering dan jaren gaan onderhouden met updates... Nu is het vaak zo, en in de realiteit blijkt het niet houdbaar, waardoor die apps dan vaak een stille dood sterven.
Daar heb je een punt. Voor wat een Android app gemiddeld kost (€1 tot €3) denk ik inderdaad niet dat de developer er nog veel aan over zal houden op het einde van de rit. Maar in plaats van een abonnement zou ik het dan nog veel meer weten te appreciëren dat de developer de app dan een stuk duurder maakt i.p.v. te werken met abonnementen.

Image-Line doet dat bijvoorbeeld met hun FL Studio Mobile; dat kost €17,99 en dat telde ik met plezier neer wegens zeer tevreden met hun PC software (al moet ik wel toegeven dat hun mobiele app een gedrocht is, de enige reden dat ik geen refund heb gevraagd is omdat het een Belgisch bedrijf is en ik hen die steun wel gun :angel:)

In sommige gevallen kan dat misschien zelfs nog interessanter zijn voor de developer dan abonnementen, want de abonnementen die ik nu lopen heb zijn in de meeste gevallen zo rond de ~€10 per jaar (wat op zich niet veel is, maar op den duur hoopt het wel op, daar een app, ginds een app) en autorenewal heb ik overal uitgezet en voor geen van de apps plan ik opnieuw voor een jaar te hernieuwen bij het einde van de subscription, dus indien de developers net zoals Image Line €17,99 hadden aangerekend hadden zij bijna het dubbele ontvangen van wat ze nu hebben, en dat hadden ze direct gehad i.p.v. 2 jaar wachten. :P Bovendien denk ik maar zo; mensen tellen met plezier €60 voor een game die een paar weken plezier brengt, waarom zou een app dan een schamele €1 moeten kosten?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dafke schreef:
selder schreef:Voor zéér fast paced games à la Quake Champions is het niet geschikt, [...]
FPS zegt nix in multiplayer shooters. Dit wil zeggen 5ms latency wat ik niet extra wil hebben in cs.
Highlighted that for you. Ik kan me perfect inbeelden dat netwerk-technology nog wat verder ontwikkeld wordt, en dus is het wachten totdat deze latency ook naar een aanvaardbaar niveau wordt gebracht.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

antutu schreef:mensen tellen met plezier €60 voor een game die een paar weken plezier brengt
Euh, nee :twisted:

Hoogstens €30 en dan nog enkel maar voor de kaskrakers. Voor de rest hebben we veel tijd om te wachten tot er steam sales zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Zelfs indien geen features, heb je nog steeds certificaten die vervallen en vervangen moeten worden, compatibiliteitsvereisten die veranderen (32 bit=>64 bit), nieuwe vereisten die door Google opgelegd worden, etc. Google is op dat vlak nu wel wat meer chill dan Apple, maar het onderhoudt allemaal zichzelf niet (helaas), menselijke uren blijven vereist.
OK, dat geldt dan voor Android applicaties, maar een applicatie die ik op mijn windows desktop gebruik, daar hebben de meeste geen certificaat nodig, en 32 bits applicaties draaien ook op een 64 bits omgeving.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

warpozio2 schreef:
devilkin schreef:Hoe meer volk op hun DaaS platform, hoe meer volk op recente versies van hun OS, hoe minder revisies ze nog gaan moeten onderhouden. Mogelijks ook minder volk met outdated besturingssystemen die beslissen nooit patches te installeren en dus vulnerable zijn voor de kleinste scheet.
Is dat niet wat Windows 10 ons beloofde?
iedereen krijgt gratis Windows 10 als upgrade, nieuwe computers worden metWindows 10 geleverd en tenzij je iets doet met de instellingen krijg je mooi ieder dag Windows 10 updates...

Nu hetzelfde, maar moet je iedere maand er 10€ voor betalen?
Ik ken nog genoeg mensen die weigeren van te upgraden. En ook weigeren van enige updates te installeren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”