Aantal licenties voor MS Office via Smartschool?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn kind heeft toegang tot Office 365 via het Smartschool-platform.
Ikzelf heb geen Office 365 toegang, maar kan wel via het Smartschool-account van mijn kind Office voor thuisgebruik downloaden op mijn privé-PC.
Op hoeveel computers kan/mag ik dat?
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik heb dat via het werk en daar is dat goed voor 5 downloads/installaties.
Weet het niet voor smartschool maar staat wel ergens in de settings.
Internet via Mobile Vikings
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jphermans schreef:Ik heb dat via het werk en daar is dat goed voor 5 downloads/installaties.
Microsoft HUP mag je op slechts één computer installeren !

https://www.microsofthup.com/hupemea1/f ... US#faq_653
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

@flippi Via het onderwijs mag het wel op 5 devices geïnstalleerd worden. Als je met de (office 365) account inlogt op office.com kan je het aantal installaties ook terugvinden.
Laatst gewijzigd door sander19 08 apr 2018, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik heb het nagekeken en mag 5 installaties doen via het office365 account.
Internet via Mobile Vikings
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Via mijn werk (HUP) zou ik 13,95 € betalen voor 1 licentie.
Met 5 gratis licenties via Smartschool ben ik voordeliger en flexibeler af.
Bedankt voor de reacties.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Wat ben ik gelukkig nog een koopversie van office nl. Office 2010 dan moet ik geen abonnement betalen.

Zelfs outlook 2003 werkt hier perfect onder win 10.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Maar veiligheidsgewijs zou ik toch minstens Office 2010 aanhouden. Office 2003 is al jaren EOL.
Computer(k)nul
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Sinna schreef:Maar veiligheidsgewijs zou ik toch minstens Office 2010 aanhouden. Office 2003 is al jaren EOL.
Misschien zou Libre office de standaard dienen te worden.
Zou scholen en alvast ouders ook al wat minder kosten.
Of zou er bij sommige school it'rs wat aan de vingers blijven plakken.
Voor mail het gratis thunderbird.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Is het effectief 5 licenties of mogelijkheid om 1 licentie op 5 toestellen te gebruiken? Lijkt me iets totaal verschillend.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dat is natuurlijk een vicieuze cirkel. In het bedrijfsleven is het nog vooral Office die de bovenhand heeft. Bedrijven zouden heel veel kunnen besparen door open source te gaan met iets als Libre, maar de kost om hun personeel bij te scholen is dan veel te hoog. Zelfs wanneer tussen versies van Office een knop van plaats wisselt hebben ze prijs bij wijze van spreken.
Scholen zouden dit inderdaad kunnen sturen door in te zetten op open source, maar als studenten dan in het bedrijfsleven komen waar ze met Office moeten werken zijn ze er ook weer aan voor de moeite.

De laatste jaren is er bij tech-minded bedrijven wel al iets van verbeteringen te merken met Google Docs. Office komt op mijn toestellen in ieder geval niet meer geïnstalleerd. Ik heb nog één Windows-VM met Office die ik sporadisch opstart wanneer ik echt iets Office-specifiek moet doen.

@axs: de mogelijkheid om onder één licentie vijf installaties draaiende te hebben. Je moet inloggen met hetzelfde Microsoft account en de installaties zijn centraal te beheren.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

fendtje schreef:
Sinna schreef:Maar veiligheidsgewijs zou ik toch minstens Office 2010 aanhouden. Office 2003 is al jaren EOL.
Misschien zou Libre office de standaard dienen te worden.
Zou scholen en alvast ouders ook al wat minder kosten.
Of zou er bij sommige school it'rs wat aan de vingers blijven plakken.
Voor mail het gratis thunderbird.
Ik heb mij niet uitgesproken voor of tegen het gebruik van Microsoft Office. Ik gebruik privé ook al jaren LibreOffice. Feit blijft wel dat Microsoft Ofice nog vaak als defacto standaard gehanteerd wordt (zoals in de overige reacties ook terecht aangehaald).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er blijft volgens mijn bescheiden mening niets plakken, scholen krijgen office gewoon voor een prikje en draai of keer het hoe je wil, office blijft toch een 'standaard'.
Als (deeltijds) leerkracht kreeg ik office zelfs gratis. Nu heb ik een bijberoep, dus mag ik die licentie er niet voor gebruiken,vandaar de overgestap op libre office omdat ik de volle pot toch wat te veel vond voor hetgeen ik er mee doe.

Ik ben er behoorlijk tevreden van. 't Is even aanpassen, maar werkt wel goed.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

axs schreef:Is het effectief 5 licenties of mogelijkheid om 1 licentie op 5 toestellen te gebruiken?
Het is één licentie om op 5 toestellen te gebruiken... je moet trouwens met de betreffende account om de 90 (niet zeker) dagen ook inloggen op het toestel om de licenties actief te houden. Je kan ze dus niet zomaar "uitdelen" aan iemand als je zelf geen toegang hebt tot het toestel.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

fendtje schreef:Misschien zou Libre office de standaard dienen te worden.
Zou scholen en alvast ouders ook al wat minder kosten.
Of zou er bij sommige school it'rs wat aan de vingers blijven plakken.
Voor mail het gratis thunderbird.
Office is de facto standaard in bedrijfsleven. Je zou wat horen moesten we als school beginnen Libre-office te promoten. Het stond bij ons vroeger op elke schoolpc voorgeïnstalleerd maar werd amper gebruikt.

Verder staat Smartschool volledig los van MS Office. Het is de school die beide apart bestelt. Je kan wel met dezelfde login werken in Smartschool en Office (of Google indien gewenst), vandaar waarschijnlijk de verwarring bij de TS.

Kostenplaatje: vele scholen bestellen een zgn MS Kis licentie die tegenwoordig aan 52 euro per personeelslid per jaar getarifieerd staat (basislicentie, duurdere opties zijn beschikbaar). In ruil mag dan Windows/Office op alle schoolpc's geinstalleerd worden en mag je licenties uitdelen aan personeelsleden en leerlingen (inderdaad: max. 5 toestellen per thuisgebruiker).

Graag had ik ook geweten hoe ik als school-it'er iets zou kunnen laten aan mijn vingers plakken want dat genot heb ik nooit mogen ervaren :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

sdecoster schreef:Graag had ik ook geweten hoe ik als school-it'er iets zou kunnen laten aan mijn vingers plakken want dat genot heb ik nooit mogen ervaren :roll:
Voor sommigen zijn mensen in 't onderwijs per definitie luie profiteurs die amper uren moeten kloppen. Vergeef het de onwetenden. :angel:

Wat er aan jouw vingers zou kunnen blijven plakken? Een office licentie? Een etentje met de leverancier? Prullaria?
Waarmee ik niet wil zeggen dat dit het geval is bij jou hé.

Misschien is de tijd wel rijp om nog eens LO op de PC's te installeren? Dit pakket begint toch behoorlijk volwassen te worden vind ik. Dat is ooit anders geweest.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat is toch redelijk provocerend he cadsite ! Als dienstenleverancier voo, onder anderen, een scholengroep, kan ik zeggen dat Scholen een enorm lage prijs betalen voor Microsoft licenties dankzij een overheidscontract. Daarnaast krijgen, vooral dan de basis- en kleuterscholen, zo weinig subsidie voor IT dat er gewoon niks is om te blijven plakken.

En om bijvoorbeeld LibreOffice te zetten voor een school, das goed gelachen, geen enkele ondergewaardeerde IT coördinator die dat gaat durven doen. De licentie mag dan gratis zijn, de end-user adoption kost, de support als er iets niet goed werkt, de leveranciers die er geen support opgeven i.cm. hun applicaties ... tja ...

Tussen ProSumer en Enterprise (of het nu KMO, school of ... is), daar zit toch nog een verschil in hoor ... Voor de KMO's die klein genoeg zijn om door 1 zelfstandige ondersteund te kunnen worden, by all means ... spaar die 50-100 EUR/maand uit en installeer LibreOffice, dan heb je als zelfstandige tenminste een argument wanneer diezelfde KMO uw factuur van 30EUR support weer eens te hoog vindt !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Het sarcasme tussen te lijnen niet zien staan?
Misschien nog even verduidelijken. Ik ben een echte "/". Ik werk deeltijds als personeel in de privé, heb een bijberoep en geef enkele uren per week les.
Ik ben dus vrij goed op de hoogte van de verschillende statuten en manieren van werken.

Ik ken de beperkingen in het onderwijs maar al te goed, zeker als het over budgetten gaat. Ik geef momenteel CAD-tekenen op instap-kantoor PC's van 6 jaar oud. :roll:
Ik weet ook wel dat er niets blijft plakken, lees mijn antwoord van daarnet nog maar eens opnieuw. Het enige wat zou kunnen vallen onder 'blijven plakken' is de gratis licentie voor elk personeelslid.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik had je sarcasme wel begrepen hoor, hier geen hard feelings.

Behalve eens een gratis bezoek aan een datacenter valt er bij ons weinig te rapen. Een pizzaatje achteraf bleef wel letterlijk wat aan de vingers plakken :-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:
Ik ken de beperkingen in het onderwijs maar al te goed, zeker als het over budgetten gaat. Ik geef momenteel CAD-tekenen op instap-kantoor PC's van 6 jaar oud. :roll:
Ik weet ook wel dat er niets blijft plakken, lees mijn antwoord van daarnet nog maar eens opnieuw. Het enige wat zou kunnen vallen onder 'blijven plakken' is de gratis licentie voor elk personeelslid.
Ik heb vroeger met CS5 een basisopleiding photoshop gehad. School had geld voor op school te leren maar photoshop kent een leercurve en dergelijke. Dus de optie thuisnwerd niet gefinancierd door de school dus is mijn leerkracht beginnen met illegale kopies te verspreiden.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Je moet dit echt niet willen, elk jaar komen die 365 licenties achter codes vragen en verlenging eisen. Zie dit eerder als bloatware.
Ik heb die 365 vanuit de smarschool (eigenlijk vanuit de MS protal waar de student e-mail gelezen werd) geïnstalleerd maar je weet dat je een jaar later dus al niet meer kunt werken hiermee, beter niet installeren dus!

Vroeger (op de hogeschool) had ik toegang tot MSDNA en daar kon je dan wel allemaal iso's downlaoden met normale licenties bij (gratis).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Wat is daar nu bloatware aan?
Je krijgt van MS gratis thuisgebruik voor Office zolang je verbonden bent aan een (aangesloten) onderwijsinstelling. Ga je naar een andere (aangesloten) onderwijsinstelling dan volstaat het met je nieuwe credentials in te loggen.
Eens afgestudeerd, tja... daar zit het hem hé: dan verwacht MS dat je eens betaalt (na jaren het product te hebben gebruikt gaan ze ervan uit dat je dan niet meer zonder kan). Je kan dat fair of niet fair vinden maar je bent uiteraard niet verplicht om erop in te gaan.
Onze studenten zijn hiervan op de hoogte alsook dat hun onedrive van de ene dag op de andere kan verdwijnen na afstuderen.
MSDNA is (was) iets anders: specifiek voor IT-richtingen.

ps: snel aan kinderen beginnen om terug een gratis thuislicentie te hebben kan helpen :banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sdecoster schreef:ps: snel aan kinderen beginnen om terug een gratis thuislicentie te hebben kan helpen :banana:
Dat worden dure "gratis licenties" dan :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”